235/85-16 på 90 Uten utbyggere går så det viner.

Erfaringer og spørsmål om hjul til Land Cruiser

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

ofrovold
Innlegg: 2014
Ble med: tor des 02, 2004 6:49 am
Lokasjon: Eggedal
Kontakt:

Re: 235/85-16 på 90 Uten utbyggere går så det viner.

Innlegg av ofrovold »

likse89 skrev:
Hei. Prøver meg her.
Skal til å handle inn dekk til min nyinnkjøpte 2002 uten widebody. Vinterdekka er siden bilen var ny så begynner bli noe hard i gummien..

Må si at dekka dine kledde bilen godt.

Hvilket type dekk bruker/brukte du på vinteren? Pigg/piggfri? Gode å kjøre på vinterføre?
Så det greit ut montert på originalfelgene? Er usikker på om jeg skal kjøpe felger, eller bruke de originale.
Hei, Gratulerer med god bil!
Jeg kjøpte Nokia Hakka C. Uten pigg. Syns det fungerte bra. Savnet piggene noen ganger, men som regel ikke. Der jeg bor blir veien saltet, så de er stort sett svarte. På sideveiene var de av og til glatte, pga salt. En dusj med dekkvask, så fungerte det bra. Usikkert på om jeg tok bilder av vinterdekk på originalfelgene. Så helt greit ut. Så ut som det burde være originalt. Bilen var veldig god å kjøre og kom fram dit jeg ville, med unntak av vintertreffet i fjor. Kjørte en del til Oslo, og da var det kurrant å slippe gebyr.

Bilen er solgt, så bilder er vanskelig å skaffe.
Felgene jeg brukte, var de originale stålfelgene, som hadde fått en omgang med sand og matt svart lakk.
Et kjempeargument MOT stålfelger på vinterdekk er rust. De vil ruste, og det ser ikke bra ut. Alu oksydere de også, men blir ofte ikke like ille mener jeg.
Du kan selvfølgelig dra på (pulver)lakk i flere lag på stålfelger også, da blir det sikkert bra. Det har aldri jeg gjort.
lykke til, legg gjerne ut bilder av valget!
:D
Øystein

TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*
Brukeravatar
znyp
Innlegg: 88
Ble med: fre jul 04, 2014 2:05 am
Lokasjon: Steinkjer

Re: 235/85-16 på 90 Uten utbyggere går så det viner.

Innlegg av znyp »

Hei, jeg har et raskt spørsmål angående dekkvalg som du kanskje kan svare på - har fått tilbud om å kjøpe et sett med brukte BF Goodrich Mud terrain T/A dekk, nærmere bestemt LT 235/70R16 104/101Q M+S. Jeg har jo 265/70R16 på BF All-Terrain på sommer, så slike mud dekk burde vel gå greit? Noe jeg burde være klar over før jeg går til innkjøp?
2001 LC 90, 163hk D-4D
Min Garasje
ofrovold
Innlegg: 2014
Ble med: tor des 02, 2004 6:49 am
Lokasjon: Eggedal
Kontakt:

Re: 235/85-16 på 90 Uten utbyggere går så det viner.

Innlegg av ofrovold »

Hei.
235/70-16 blir jo ganske mye mindre da. Ca 5,4 % tror jeg hadde droppa det. Brukte BF i tillegg.
Øystein

TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*
peter80
Innlegg: 187
Ble med: lør jul 25, 2015 5:52 pm
Lokasjon: Plankebyen i Øst

Re: 235/85-16 på 90 Uten utbyggere går så det viner.

Innlegg av peter80 »

Hei

Må få hengt meg på "spørretimen for de yngste" her :wink:
Eg rauk på ein "slimline" 90 med ganske slitte hjul. Den stod då på originale 6x16 stålfelgar med som avbilda lenger opp.
Det ser temmelig trasigt ut med 225....
Eg har nokre gode 245/75R16 liggande eg sterkt vurdere å vrenge på. Ser dette er ein dimensjin som ikkje er nevnt her
Synspunkt til dette? Er klar over at det er drygt breie dekk på so smale felgar..... ihht dekkleverandør.
Har nokre MT 265/75R16 på veg inn til eit anna prosjekt som kunne kommet til nytte, men då MÅ eg vel ha andre felgar :|

Då bilen vart henta fekk eg med meg eit sett med flotte 8x15 ET8 Alufelgar & 32x11,5" dekk. Fekk dei på bak.... & det såg stein tøft ut 8) menne.... då eg snudde bilen i tunet kilte dei pålimte loddane seg mellom felg&kalipper.... Lite nøgd med det :!: Framme fekk eg ikkje felgane over kalipper om det so smalt. Då vart det stålfelg igjen gitt
Høyrer gjerne om dette berre er meg eller om det berre er eit visst utval av 15" alufelgar som harmonerer med 90
Her skulle det ha stått noko lurt...
ofrovold
Innlegg: 2014
Ble med: tor des 02, 2004 6:49 am
Lokasjon: Eggedal
Kontakt:

Re: 235/85-16 på 90 Uten utbyggere går så det viner.

Innlegg av ofrovold »

Hei, Gratulerer med god bil.
Jeg vi anbefale at du bare bruker 16" på originale bremser.
Usikker, men kunne du fått det til med å flytte lodda, eller sette på spacere?
245/75R16 er en fin dimensjon det. Går ann å prøve de på originalfelgene, men de blir nok litt ballong.
Hvis du uansett bytter felger, er vel 265 å foretrekke, for min del.
Bilder?
peter80 skrev:Hei

Må få hengt meg på "spørretimen for de yngste" her :wink:
Eg rauk på ein "slimline" 90 med ganske slitte hjul. Den stod då på originale 6x16 stålfelgar med som avbilda lenger opp.
Det ser temmelig trasigt ut med 225....
Eg har nokre gode 245/75R16 liggande eg sterkt vurdere å vrenge på. Ser dette er ein dimensjin som ikkje er nevnt her
Synspunkt til dette? Er klar over at det er drygt breie dekk på so smale felgar..... ihht dekkleverandør.
Har nokre MT 265/75R16 på veg inn til eit anna prosjekt som kunne kommet til nytte, men då MÅ eg vel ha andre felgar :|

Då bilen vart henta fekk eg med meg eit sett med flotte 8x15 ET8 Alufelgar & 32x11,5" dekk. Fekk dei på bak.... & det såg stein tøft ut 8) menne.... då eg snudde bilen i tunet kilte dei pålimte loddane seg mellom felg&kalipper.... Lite nøgd med det :!: Framme fekk eg ikkje felgane over kalipper om det so smalt. Då vart det stålfelg igjen gitt
Høyrer gjerne om dette berre er meg eller om det berre er eit visst utval av 15" alufelgar som harmonerer med 90
Øystein

TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*
peter80
Innlegg: 187
Ble med: lør jul 25, 2015 5:52 pm
Lokasjon: Plankebyen i Øst

Re: 235/85-16 på 90 Uten utbyggere går så det viner.

Innlegg av peter80 »

Hei Øystein

Mange Takk for svar. Godt nøgd med 90 so langt & det lille eg har kjørt til no.
Eg er aldeles ikkje ukjent med hverken merke eller 4x4, så det er på tide å gje seg til kjenne her også :D
Bilen hadde, før eg overtok, fått nye kalipper x4. Aner ikkje kor dei kom fra & det KAN vere orsaka til minimal klaring bak.
Etter at loddane var skrubba av, roterte felgen bak riktig nok fritt... men då var det allerede kommet spor i den. Eg er alergisk mot å slipe ned kalipper for å få klaring. 8x15" Felg gjekk kant-i-kant :!: bak med 32x11,5" & kledde bilen usedvanlig bra. Også høgda
Vart beint lei meg då dei ikkje passa framme Felgane matcha dei på campingvogna :roll: ....
Skulle det monteres spacer må eg vel fort vekk ha på 40mm+ skjermbreddararframme, det skjer ikkje.

Sidan 245 ligg her ubrukt får dei vel seg eit nytt liv på dei smale stålfelgane i fyrste omgong.
Har også flunk nye Dunlop 7,5R16 frå ein HZJ78/79 her, det blir vel temmelig pizzakutter.... også ein dimensjon eg ikkje ser omtalt. Dei eg har er betraktelig høgare en GYW M/T 235/85R16
Ser det ligg stadig ute nyare HiLux felgar til sals på finn for overkommelige summar. Noko eg bør vere obs på der jfr innkjøp & 90?

Bilder ja, det er fint :D No er bilen hos bestekompisen min (so lenge fekk eg ha den, haha) sidan han flytter i nytt lagerbygg & vil dra tilhengar. Skal sjå kva eg får til.
Her skulle det ha stått noko lurt...
Svar

Tilbake til «Hjul og felger»