Side 1 av 1

Hva skal jeg se etter?

Postet: man jul 09, 2012 1:06 pm
av irene
Er i ferd med å realisere drømmen om en landcruiser.
Men, lurer på om noen kan si meg litt om hva jeg skal se etter? Har funnet en J9 (vx90) 2000 mod som jeg liker godt.

Varebil, manuell. Har disse noen "sykdommer"? Er det noe spesielt jeg bør sjekke på denne?

Irene.

Re: Hva skal jeg se etter?

Postet: man jul 09, 2012 2:12 pm
av pilten
Se etter rust, bak rundt aksel og tanken. Når du prøvekjører den prøv da også lavserien å hør etter ulyder.

Re: Hva skal jeg se etter?

Postet: man jul 09, 2012 7:01 pm
av Toyole
Kjenn etter slakk i dørhenglser, spesiellt bakdør.
Se etter rustangrep i underkant på dører, spesiellt framdører.
Det er noen svakheter i styring/hjuloppheng som gir skjevslitasje på dekk, se etter ujevn dekkslitasje.
Rust kan det jo være mye av under plastdeksler, se etter gnisseskader i lakken mellom fangere/breddere.
For eks. reservehjulfestet kan være fastrusta, be selger om å ta ned reservehjulet så du får se på det, og mekanismen..
Sjekk lyskrafta i hovedlys, kan være dårlige reflektorer som svekker effekten betydelig.
Er det manuell så er det vel gjerne utgave uten breddere og slikt fjas (!), er det diffsperre bak så sjekk om den aktiveres, testes helst på grusunderlag!

Ellers jevnt over en bra og trygg bil med få store svakheter, og tåler mye flott kjørekos!

Re: Hva skal jeg se etter?

Postet: man jul 09, 2012 10:02 pm
av irene
Tusen takk, dette hjelper meg mye! :)

Re: Hva skal jeg se etter?

Postet: tir jul 10, 2012 12:40 am
av Dag Einar
Rust over frontrute, i dørhengsel eller rett over foran, i bakkant av bakrutene begge sider.
Et rør som går bakover til varmeapparatet bak, ligger under bilen på H side av miodten mener jeg.
Hengsel i bakdøren er som regel bare dårlig smurt. Litt olje så forsvinner "som regel" litt knarking.
Om bilen har gått 300 000km eller mer, så bør du sjekke bilen i litt fart, helst 100km på E6 i sviong og gjerne litt dumer i veien, da vil du føle om sabilitetstag i bakstillingen er slakke. Foringer kan byttes og de koster ikke mye. Stagene kan sees fra rett foran bakhjulet når du står litt i fra bilen og ser ned foran bakhjulet. Går fra ramme til bakaksel. 1 stag på hver side.
Som regel ikke noe rust bak plasdeksel om du ser på en slik bil, men med WB(Wide Body) så er det få med manuell girkasse her i Norge. Ellers kan det være litt slakk i rattet ned til syre mekanismen, men antar at dette er overgangen eller krysset på rattstammen. Bærekuler nedre begge sider.
Om det er noe du lurer på, så ring meg.

Re: Hva skal jeg se etter?

Postet: tir jul 10, 2012 4:12 pm
av blackcruiser
Sjekk også baklysa om disse fungerer, på fangeren nede. Virker det ikke så prøv å sjekk om du klarer å dra ut pæra bare så denne kan byttes. På min var baklampene rusta istykker så selv pærene satt fast.

Re: Hva skal jeg se etter?

Postet: tor jul 12, 2012 12:05 pm
av pilten

Re: Hva skal jeg se etter?

Postet: man aug 13, 2012 11:19 pm
av irene
Den forsvant som et såpestykke...
Men da har jeg en annen en på hånden. Litt gamlere denne gangen, 97 mod, fortsatt manuell, gått 267.000. Ser kjempebra ut, jeg er litt bekymra for drivstoffbruket, regner med den vil ha litt.. og km.standen. Men den er godt vedlikeholdt og pent kjørt, så det har kanskje ikke så veldig mye å si? Eller er 150 mye og gi for'n? Skal være rustfri.

Re: Hva skal jeg se etter?

Postet: tir aug 14, 2012 12:17 pm
av junker2
Hei,
Har kompis der netop kjøpte en 90 på finn.
1999, 190.000 km, manuell, 7 seter personbil. naf-test og ny eu-kontrol.
pen bil, rustfri men litt smårep. for kr. 5000 kommer. Kjøpspris kr. 125.000.



1997, kr. 150.000 med km. 267.000 km hørs ut i høgeste laget - syns jeg. Ihvertfald bør der være mulighet for justere prisen.

Dieselforbruk er ikke noet forskjell om du kjøper 1996 eller 2000 model.
sålenge det er 3,0 TD med 125 hk, er det samme uanset årgang. ( sirka 1,0 liter/mil)
Automat kan sluge litt mer diesel.

Velger du en av første årganger ( start 1996), ta en sjekk på motorkoden. den står på toppen av motor.
Første årganger kan være 1KZ-T, har vist litt svakheter med toppstykke ( kan bli dyrt om den må på verksted, 20.000 kr ++)
fra 1997-98 og oppover motorkode 1KZ-TE, vel omtrent ingen svakheter med topp.

Der trenger ikke bli et problem med de første 1KZ-T motorer, men det kan være et argument i prisforhandling med selger.

Motorinfo :
http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_KZ_engine

lykke til med jakten på LC90 ..

Re: Hva skal jeg se etter?

Postet: tir aug 14, 2012 12:28 pm
av junker2
en annen ting du bør sjekke ved kjøp av varebil 90 :
er den importbil eller solgt ny i Norge ?
kan være en 1997 model importert f.eks 2007.
d.v.s at bakseter først kan isettes gratis i 2017.

Ikke sikkert du trenger annet enn varebil nu, men igjen er importbil litt lågere i pris enn tilsvarende solgt ny i Norge.
Der er færrere kjøpere til slike grunnet kun 2 seter - derfor lågere pris.

Re: Hva skal jeg se etter?

Postet: tir aug 14, 2012 12:36 pm
av ole_kristian
Mye sant i det som står over her. Sjekk linken til garasjen min. Jeg har en 1997 modell som nå snart har gått 300 000. Passer du på etpar ting - slik som rustbeskyttelse, ny radiator (om det ikke kan dokumenteres at den nylig er skiftet) samt sjekker innfestningsforinger til tannstang. Så har du bil leeeeenge.
http://www.nlck.no/forum/viewtopic.php? ... &start=120

Re: Hva skal jeg se etter?

Postet: tir aug 14, 2012 3:16 pm
av irene
Denne er tectylert, eu-godkjent i år. Gikk gjennom den uten feil. Tidligere eier er toyotamekaniker.

Re: Hva skal jeg se etter?

Postet: tir aug 14, 2012 3:57 pm
av pilten
irene skrev: jeg er litt bekymra for drivstoffbruket,
Det var min store bekymring også, å dette er en tørst bil, bruker fort en liter på mila.
Men du har en bil som er veldig driftsikker og lett å vedlikeholde/reparere.
Jeg kjøpte min for litt over et år siden, og har kjørt 76 tusen km med den.
På de km så har jeg brukt ca 8000,- på service og slitasje reperasjoner, har gjort alt selv(er litt stolt av det, min jobb er jo å knipse bilder:)
Så jeg trur du tjener inn det høye drivstoff forbruket på drift og vedlikehold.
Men 270000km er jo endel, så det kan hende det kommer litt små rep som bremser, klutch, bærekuler og div småtteri.

:D