Side 1 av 1

Transferkasse spørsmål

Postet: fre okt 19, 2012 12:14 pm
av thommycruiser
Har fått svi for å kjøre lenge med lekkasje,å ikke fyllt etter olje tidsnok :oops:
Fått jevn ulyd/uling ved hastighet fra ca 50km/t, å det blir unormalt varmt etter å ha kjørt etpar mil. Har ikke noe erfaring med å skru på dette her,så spørsmålet er om det holder å bytte simmerring og lageret på akseltappen bakover? Å om det kan gjøres ved å bare skru av lokket som sitter med 6 bolter?

Re: Transferkasse spørsmål

Postet: søn okt 21, 2012 12:05 am
av thommycruiser
Skulle tru det er mange her som har peiling på dette. Bruker bilen daglig,men prøver å kjøre mest mulig skånsomt for å ikke ødelegge mer. Tenkte å ha delene for hånd før demontering;så da bør jeg vite hva jeg må ha.
Har fått 2 simringer og ett lager+pakninga rundt dkselet. Skulle gjerne hatt tegning av transferkassa.

Re: Transferkasse spørsmål

Postet: søn okt 21, 2012 3:35 pm
av toytoy
Tror jeg har samme problem:-P skal se på dette i løpe av uka :-)

Re: Transferkasse spørsmål

Postet: søn okt 21, 2012 5:43 pm
av håvard
Bak det lokket er det et lager. Det er et konisk lager. Når man bytter det lageret så justerer du forspenninga på lageret med shims som ligger bak lagerskåla. Du kan bytte simmering uten å bry deg om lageret, men har du slark så bør du også enten shimse opp lageret, eller bytte og skimse opp på nytt.

Re: Transferkasse spørsmål

Postet: man okt 22, 2012 12:09 am
av thommycruiser
Takker for svar.Kan lageret bli bra igjen ved å shimse/stramme når ulyden er kommet? Slarker litt i begge utgående aksler,kanskje mest i den bakover som har hatt lekk simmering.Har fri 2 dager,så i morgen tar jeg sjansen på å demontere :mrgreen:

Re: Transferkasse spørsmål

Postet: man okt 22, 2012 9:40 am
av håvard
(Lageret fremover er satt opp på en annen måte)
Nei, det kan igrunn ikke bli bedre, dvs. har du en minimal slark så kan du shimse det opp, men det er jo kåbbaymetoden (og den kan mange ganger funke). Men det har jo blitt slitt, det spørs bare hvor mye. Det blir samme prinsippet som koniske framhjulslager, de etterstrammes jo de, men til slutt sier det stopp.

Husk å være litt nøye med skimsinga da, ikke hiv inn masse shims så forspenninga blir helt sinnsykt mye. Dette gjelder både ved nytt og gammelt lager. Kjøper du nytt lager så bør du starte med den shimsen som lå der originalt, test med den først og se åssn det blir.

Hvis du skal bytte lager, så må du også få deg en avdrager som "passer". Biltema sine er litt for feite, men de kan jo slipes ned så du får tak i lageret- det er ikke mye annlegsflate på lageret til å jobbe på.

Re: Transferkasse spørsmål

Postet: tir okt 23, 2012 12:19 am
av thommycruiser
Hei igjen! Klarte å bytte lager og simmering :) .Har ikke noe å måle forspennet av lageret med,så tok det på gefühlen :roll: .Det var ikke med noen shims så da putta jeg inni igjen bare de gamle. :idea: Samme ulyden er der fortsatt så da er det vel mer som skulle vært bytta.Lurer på åssen den akslingen sitter lagra i andre enden :( Har noen bilde av delene,delefilm over transferkassa.? Eller verkstedhåndbok? :?:

Re: Transferkasse spørsmål

Postet: tir okt 23, 2012 9:46 am
av dracan