Rustflekker, tips til grunning?

Diskusjoner om rustbehandlig og det kosmetiske på en Land Cruiser

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
engo
Innlegg: 14
Ble med: ons jan 02, 2013 3:34 pm
Lokasjon: Arneberg i Hedmark

Rustflekker, tips til grunning?

Innlegg av engo »

Er kommet så jeg etterhvert skal ta og pusse ned rustflekker på min 60, og lakkere over. Planen er at dette blir "midlertidig", for skal hellakkere senere med en annen jeg kjenner.

Har et spørsmål i forhold til grunning når jeg har pusset. Er ikke store flekkene, men planen er å pusse dem helt ned, grunne, og lakke over. Hvilken grunning bør jeg bruke? :)
Brukeravatar
håvard
Innlegg: 4005
Ble med: søn feb 22, 2004 3:37 am
Lokasjon: Halden

Re: Rustflekker, tips til grunning?

Innlegg av håvard »

Jeg har prøvd det meste, men har ingen vinner. Nå prøver jeg for andre gang Brunox, skal se åssn det går. Noe som er bra er Hagmanns CA primer (2comp). Det er skitbra, men det må være fri for rust.
engo
Innlegg: 14
Ble med: ons jan 02, 2013 3:34 pm
Lokasjon: Arneberg i Hedmark

Re: Rustflekker, tips til grunning?

Innlegg av engo »

håvard skrev:Jeg har prøvd det meste, men har ingen vinner. Nå prøver jeg for andre gang Brunox, skal se åssn det går. Noe som er bra er Hagmanns CA primer (2comp). Det er skitbra, men det må være fri for rust.
Okei, er veldig vanskelig å bruke eller?
Brukeravatar
håvard
Innlegg: 4005
Ble med: søn feb 22, 2004 3:37 am
Lokasjon: Halden

Re: Rustflekker, tips til grunning?

Innlegg av håvard »

engo skrev:
håvard skrev:Jeg har prøvd det meste, men har ingen vinner. Nå prøver jeg for andre gang Brunox, skal se åssn det går. Noe som er bra er Hagmanns CA primer (2comp). Det er skitbra, men det må være fri for rust.
Okei, er veldig vanskelig å bruke eller?
Nei. Bare bland så mye du trenger, ikke hele boksen. Tørker fort og er drøy.


Ps! Ingen malingaproduktee fungerer ved lave temperaturer. Så ikke klag om du grunna i -15 grader:). Ha god varme når du driver med sånt.
Brukeravatar
Snekker_Andersen
Innlegg: 406
Ble med: ons feb 29, 2012 2:42 pm
Lokasjon: Oslo

Re: Rustflekker, tips til grunning?

Innlegg av Snekker_Andersen »

Jeg bruker ofte Ferrobet før grunning der det har vært rust tidligere.
Andre som gjør det samme?
HDJ 100 2006
RAV4 hybrid 2017
Volvo Duett skapvogn 1960
Brukeravatar
håvard
Innlegg: 4005
Ble med: søn feb 22, 2004 3:37 am
Lokasjon: Halden

Re: Rustflekker, tips til grunning?

Innlegg av håvard »

Snekker_Andersen skrev:Jeg bruker ofte Ferrobet før grunning der det har vært rust tidligere.
Andre som gjør det samme?
Er du fornøyd med det? En eller to comp? Jeg vil helst bruke 1 comp produkter, det er så kjapt og greit:)
Brukeravatar
Snekker_Andersen
Innlegg: 406
Ble med: ons feb 29, 2012 2:42 pm
Lokasjon: Oslo

Re: Rustflekker, tips til grunning?

Innlegg av Snekker_Andersen »

Ferrobet ser ut som vann, men inneholder fosforsyre.
Den pensles på resterende rust, reagerer kjemisk og stabiliserer metallet/rusten.
http://www.ferrobet.no/prod_bil.asp#rustfjerner
Deretter bruker jeg 2K grunning og lakk.
Synes også at Hagmans gul er veldig bra.
For tiden tester jeg også Biltemas Epoxy-primer. Den bygger tjukke gode lag, og jeg synes den er fin på understellsdetaljer.
HDJ 100 2006
RAV4 hybrid 2017
Volvo Duett skapvogn 1960
Brukeravatar
Dag Einar
Innlegg: 5175
Ble med: tor mai 13, 2004 11:05 pm
Lokasjon: Råde i Østfold
Kontakt:

Re: Rustflekker, tips til grunning?

Innlegg av Dag Einar »

Jeg har brukt Ferrobet i mange år, men innholder den fortsatt Fosforsyre?
Jeg fant det ut selv.
Datablad:
Sammensetning på merkeetiketten Fosforsyre ...%: 15 - 25 %
Signalord Fare
Faresetninger H290 Kan være etsende for metaller.
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989

Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
Brukeravatar
marting
Innlegg: 3706
Ble med: ons okt 18, 2006 12:41 pm
Lokasjon: Ringerike

Re: Rustflekker, tips til grunning?

Innlegg av marting »

håvard skrev:Jeg har prøvd det meste, men har ingen vinner. .

Henger meg på her. Har enda til gode å "fikse" en rustflekk uten at det kommer igjen etter et par år. :lol: Det som har holdt best er faktisk det jeg lappa i taket på bilen min. Da var det blymønje, hagmanGul og Arcanol. Tror det er Arcanolen faktisk som gjør at dette har holdt..det er tjukk maling som sikkert er mye tettere enn div. spraybokser. Så skal du uansett pusse bort igjen og lakke profft seinere så tror jeg det er lurt å legge godt på med noe som er helt vanntett. Arcanol er vel en slags oljemaling.

Men en annen "artig ting" når du først er inne på dette med hellakkering osv.. Jeg kan vedde en dagslønn på at du finner MYYYYYE mer rust enn du forventet :wink:
Martin, Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?)
Brukeravatar
casevac
Innlegg: 339
Ble med: ons nov 14, 2012 12:38 am
Lokasjon: Elverum

Re: Rustflekker, tips til grunning?

Innlegg av casevac »

Er det ikke sånn at man kun ser 10-20% ?

Jeg har funnet blymønje, har blitt advart om at det må være heeelt rustfritt før man tar det på - ellers så grur det under mønja, andre derimot bruker mønja omtrent som rustfjerner - pusser det grøvste og pensler på - hva er skolens løsning?

Jeg er i samme situasjon, på et tidspunkt (innen 10 år) kommer jeg nok til å ta av karroseriet, strippe helt og lakke, frem til da er det begrensning og rep.
Hagmans gul går igjen, ser jeg. kan man lakke rett oppå den?
Victoria, HJ61 88mod - Solgt
120, 03 mod, helt alminnelig - U-land spec.
Garasjen: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=19432

Gymnasiast - almenne fag - gjenspeiles i praktiske ferdigheter.
Brukeravatar
håvard
Innlegg: 4005
Ble med: søn feb 22, 2004 3:37 am
Lokasjon: Halden

Re: Rustflekker, tips til grunning?

Innlegg av håvard »

Du kan lakke rett på Hagmanns CA. Det er det den er laget for.
Brukeravatar
Snekker_Andersen
Innlegg: 406
Ble med: ons feb 29, 2012 2:42 pm
Lokasjon: Oslo

Re: Rustflekker, tips til grunning?

Innlegg av Snekker_Andersen »

marting skrev:Tror det er Arcanolen faktisk som gjør at dette har holdt..det er tjukk maling som sikkert er mye tettere enn div. spraybokser. Så skal du uansett pusse bort igjen og lakke profft seinere så tror jeg det er lurt å legge godt på med noe som er helt vanntett. Arcanol er vel en slags oljemaling.
Jeg mener at Arcanol har samme kjemi som Bengalakk. Dette er 1-komp som tørker ved at white-spriten fordamper. Denne tørkingen gjør at overflaten blir full av fordampningskratere. 2-komp maling er tettere, da den ikke tørker, men herder kjemisk.

Men, som det blir sagt, her er det ikke én fasit.
HDJ 100 2006
RAV4 hybrid 2017
Volvo Duett skapvogn 1960
Brukeravatar
marting
Innlegg: 3706
Ble med: ons okt 18, 2006 12:41 pm
Lokasjon: Ringerike

Re: Rustflekker, tips til grunning?

Innlegg av marting »

[quote="casevac"]Er det ikke sånn at man kun ser 10-20% ?

Jeg har funnet blymønje, har blitt advart om at det må være heeelt rustfritt før man tar det på - ellers så grur det under mønja, andre derimot bruker mønja omtrent som rustfjerner - pusser det grøvste og pensler på - hva er skolens løsning?

quote]



Kom på at det kanskje er flere produkter som kalles blymønje? Den de fleste her på forumet snakker om er noe som heter Orange guard, en tyntflytende knalloransje guffe som jeg ikke har sett i noen male/lakkbutikk.
Mulig man får noe annet også, Kanskje fra Jotun?.. som jeg tipper ligner mer på tjukk rød maling. I såfall er det IKKE det samme som jeg tror de fleste i klubben har brukt.

Arcanol og Bengalakk er samme produkt nå.. tidligere var ekte benga tynnere mer lakkaktig.
Mulig den får porer, men det har holdt bra. Hvertfall bedre enn alt jeg har kjøpt av spraybokser :wink: Nå tells det vel litt at det er på taket vekk fra sprut og søl.

Bra blir det ikke uansett..av jord er de laget, til jord SKAL de bli :lol:
Martin, Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?)
Brukeravatar
casevac
Innlegg: 339
Ble med: ons nov 14, 2012 12:38 am
Lokasjon: Elverum

Re: Rustflekker, tips til grunning?

Innlegg av casevac »

Blymønja jeg har fått tak i er til restaurering av gamle båter, er vel et italiensk produkt, orange lead primer, giftig som fy og man bør vel være ferdig med familieforøkning før man driver for mye med dette stoffet.
Victoria, HJ61 88mod - Solgt
120, 03 mod, helt alminnelig - U-land spec.
Garasjen: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=19432

Gymnasiast - almenne fag - gjenspeiles i praktiske ferdigheter.
peterrk
Innlegg: 84
Ble med: fre nov 11, 2005 4:12 pm
Lokasjon: Tromsø

Re: Rustflekker, tips til grunning?

Innlegg av peterrk »

poenget er vel at det må komme luft og fukt til bart stål for at det skal ruste.
jeg pusser vekk all rust jeg kommer til. så syrer jeg med en rustfjerner. tror alle inneholder fosforsyre.
så epoxi og lakk. da kommer ikke rusten tilbake. epoxien blir helt vann og lufttett.

jeg er skeptisk til blanding av div 1komp produkter og owatrol ol. i forbindelse med lakk.
olje er fint der du ikke kommer til slik som inni ramme i skjøter.
85 HJ60
joker nord
Innlegg: 71
Ble med: tir okt 27, 2009 8:30 pm
Lokasjon: Bergen

Re: Rustflekker, tips til grunning?

Innlegg av joker nord »

Ser at brunox er nevnt tidligere her, min erfaring er heller dårlig med det. Lakken henger på brunoxen, men selve brunox-laget slipper fra underlaget. Under har det rustet som før, selv om det ser bra ut utenfra. Har gått over til Ferrobet, veldig fornøyd med det.
Brukeravatar
marting
Innlegg: 3706
Ble med: ons okt 18, 2006 12:41 pm
Lokasjon: Ringerike

Re: Rustflekker, tips til grunning?

Innlegg av marting »

casevac skrev:Blymønja jeg har fått tak i er til restaurering av gamle båter, er vel et italiensk produkt, orange lead primer, giftig som fy og man bør vel være ferdig med familieforøkning før man driver for mye med dette stoffet.

Da er det sikkert samme type produkt.

På de boksene jeg har så gis det ikke inntrykk at dette er no farligere enn annen maling/grunning. God ventilasjon eller åndedrettsvern...så det er nok ikke SÅ giftig, den skal jo ikke drikkes :wink: Men bly er svært skadelig for naturen.
Martin, Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?)
Brukeravatar
håvard
Innlegg: 4005
Ble med: søn feb 22, 2004 3:37 am
Lokasjon: Halden

Re: Rustflekker, tips til grunning?

Innlegg av håvard »

joker nord skrev:Ser at brunox er nevnt tidligere her, min erfaring er heller dårlig med det. Lakken henger på brunoxen, men selve brunox-laget slipper fra underlaget. Under har det rustet som før, selv om det ser bra ut utenfra. Har gått over til Ferrobet, veldig fornøyd med det.
Når du brukte brunoxen. La du noe over det relativt kjapt? Jeg har prøvd Brunox før, men det er mange år siden. Prøver det nå igjen, får se hvor lenge det varer. et perfekt sted å teste disse produktene er FullFloater hub'en på bakakslene. De blir jo skada og rusta samme pokker hva du behandler de med. Får se da hvor lenge dette varer.

EDIT: Og når du sier du bruker ferrobet, hvilket produkt? De har veldig mange forskjellige produkter.
Brukeravatar
siduc
Innlegg: 287
Ble med: tir okt 05, 2004 8:42 pm
Lokasjon: Ålesund

Re: Rustflekker, tips til grunning?

Innlegg av siduc »

Jeg bruker denne nå:

http://nettbutikk.wuerth.no/kjemi-papir ... p-grunning

(men den jeg kjøper har rød topp, finner den ikke på denne nettsiden)


Det er en som er spesialist på gamle engelske biler (å de ruster jo masse) Å han bruker denne grunningen hele tiden. Den skal også være god hvis det er igjen litt rust.

Jeg glassblåser de fleste delene, så bruker jeg denne som grunning og male over med quick emaljelakk. Tenker også på å legge et tynt lag med tectyl på innsiden av rammen.
Sindre Lervåg

Tlf 41400950
Svar

Tilbake til «Rust og lakk»