ksi100 skrev:ketilt skrev:Prata du med Egil om dette? Skal dit i mårra jeg, på forstilling kontroll.
Var innom i morges, men ble litt for tidlig. Satser på i morgen tidlig...
Oppdatering om vakuumslangen. Fikk ikke fullgode svar i morges. Verksmesteren mente dette var en ekstra(/back up) veivhusventilasjon
(det hører med til historien at han ikke hadde hatt tid til å forberede seg). Jeg syns det hørtes litt rart ut ettersom stussen kommer gjennom det ytterste toppdekslet laget av plast. Northside som leverte EGR-settet mente det var en boost referanse for motorstyring og koplet til MAP (manifold absolute pressure) sensor. Egil påpekte et 1 HD-FTE ikke har MAP-sensor, men MAF (mass air flow) og temperatursensor istedet (noe jeg selv kunne se).
Husket at jeg hadde en beskrivelse av 1 HD-FTE og der sto svarene ganske tydelig.
I skisse av toppdekselet vises 2 tilsvarende rørstusser, så disse er nok forbundet på undersiden av dekselet. Veivhusventilasjonen er under det første dekselet som har tetting ned mot veivhuset (mao er det kun ett utløp for veivhusventilasjonen).
- Toppdeksel
- toppdeksel.png (33.55 KiB) Vist 18373 ganger
Oversikten under viser sensorer og ventiler som finnes:
- Sensorer og ventiler
- sensorer og vakuum.png (88.8 KiB) Vist 18373 ganger
Skissen under viser at stussen inn i innsuget etter temperatursensoren og før EGR-ventilen leder manifoldtrykket via en VSV (vacuum switching valve) til turbotrykkføleren som er festet på baksiden av det første bendet etter EGR-ventilen.
- Motorstyring
- motorstyring.png (115 KiB) Vist 18373 ganger
Konstruktørene skjønte ihvertfall at det var lurt å plassere røret inn i innsuget før EGR-ventilen og ikke etter hvor den ville tettet seg:)
Dersom jeg har forstått dette riktig er vakuumslangen rett før EGR-ventilen helt uskyldig når det gjelder tilgrising av innsug, og jeg ser ingen gode grunner til å modifisere denne.
HDJ100-03 manuell 7s
Supra Mk3 (lekebil)
eGolf (kone/bybil)
CX-5 (L-bil)
(X LJ70, Corolla, Avensis, 2*Previa, SpaceWagon, XL7, Avensis Verso, Verso)
Garasje
viewtopic.php?f=37&t=20175