KSI HDJ100 garasje

Her kan du opprette din egen "garasje", legge inn bilder av din Land Cruiser.

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
Brukeravatar
frode
Ble med: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Lokasjon: Hurum

Re: KSI HDJ100 garasje

Innlegg av frode »

Nei, tror ikke vgrs kom på diesel før i 2006, og ikke i alle markeder. Visstnok ganske kilne greier - var en del trøbbel og en tilbakekalling i begynnelsen, men det var vel på de første som kom, altså UZJ.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
Brukeravatar
Vegard
Ble med: ons mai 12, 2004 11:09 am
Lokasjon: Nittedal

Innlegg av Vegard »

Min 2005-modell (1HD-FTE produsert oktober 2004) har VGRS. Har resatt steering angle sensor vha Techstream ved et par anledninger. Under resetting blir rattet koblet fullstendig fra, og en skal vri det hit og dit iht verkstedbokas instruksjoner.

Merket ingen endring av oppførsel til AHC etter resetting.
Brukeravatar
ksi100
Ble med: søn jan 29, 2012 3:56 pm
Lokasjon: Trondheim

Innlegg av ksi100 »

Vegard skrev:Min 2005-modell (1HD-FTE produsert oktober 2004) har VGRS. Har resatt steering angle sensor vha Techstream ved et par anledninger. Under resetting blir rattet koblet fullstendig fra, og en skal vri det hit og dit iht verkstedbokas instruksjoner.

Merket ingen endring av oppførsel til AHC etter resetting.
Hvor stort avvik hadde du før resetting? Mindre enn 30°? Med -178° når alt peker rett fram i min er nok ventilen som åpner for trykkutligning i hydraulikken mellom høyre og venstre stengt til meg, den som skal være åpen når man kjører rett fram (og stengt når man svinger).

Hvilken SW-versjon har du av Techstream?
HDJ100-03 manuell 7s
Supra Mk3 (lekebil)
eGolf (kone/bybil)
CX-5 (L-bil)
(X LJ70, Corolla, Avensis, 2*Previa, SpaceWagon, XL7, Avensis Verso, Verso)

Garasje viewtopic.php?f=37&t=20175
Brukeravatar
Vegard

Innlegg av Vegard »

Avvik på mer enn 30, husker ikke hva det var. Ønsket å få AHC til å redusere krenging bedre, men merket som sagt ingen forsjkell.

Mener det er 2 eller 3 forskjellige steering angle values, hvilken som benyttes av AHC-systemet vet jeg ikke. Har ikke orket styre mer med det der etter å ha sjekket det meste. Har byttet bakfjærer og gasskuler. Må flere komponenter byttes så blir det nok heller å erstatte hele systemet. Pr nå fungerer det ok. Bryter for hvor stramme demperene kan settes opp lar seg justere i fire trinn fra my til helt forferdelig myk.

Husker ikke versjon på Techstream. Kjørte den på 64-bit Windows 7, var litt styr. Fant ut at antivirusprogrammet fjernet en av de nødvendige filene så måtte stoppe dette.
Brukeravatar
ksi100

Innlegg av ksi100 »

Vegard skrev:Mener det er 2 eller 3 forskjellige steering angle values, hvilken som benyttes av AHC-systemet vet jeg ikke.
Hmm, det var ikke godt nytt. Jeg hadde håpet at det var den ene jeg ser i Techstream, og at det holdt å få denne riktig...
Har byttet bakfjærer og gasskuler.
Husker du om du skiftet til pink eller purple spiralfjærer (pink/48231-6A750 er standard og er kortest og mykest, mens purple/48231-6A770 er litt lengre og stivere) og hvor du kjøpte gasskuler (Toyota Norge selger ikke disse løst, men Amayama ser ut til å ha)?

Hører mye ulikt om dette AHC-systemet, og skulle gjerne erfart hvordan det føltes da bilen var helt ny.
HDJ100-03 manuell 7s
Supra Mk3 (lekebil)
eGolf (kone/bybil)
CX-5 (L-bil)

ofrovold
Ble med: tor des 02, 2004 6:49 am
Lokasjon: Eggedal
Kontakt:

Innlegg av ofrovold »

ksi100 skrev:
Hører mye ulikt om dette AHC-systemet, og skulle gjerne erfart hvordan det føltes da bilen var helt ny.
Har da ikke ny bil, men det er da ganske tight og fint på min. Du er velkommen til å prøve det, når det passer.
PS: Det var nesten så Beaas kunne kjøre med det på mykeste setting, og med hard, blei det visst akseptabelt..
:D
I mellom tiden har det derimot vært vinter og en av sensorene på forakselen har tatt inn fuktighet. Den ligger i posten, og det skal bli spennende å se om det forblir det samme som før eller om det blir fiskeskjøyte...
Øystein

TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*
Brukeravatar
ksi100

Innlegg av ksi100 »

ofrovold skrev:Har da ikke ny bil, men det er da ganske tight og fint på min. Du er velkommen til å prøve det, når det passer.
PS: Det var nesten så Beaas kunne kjøre med det på mykeste setting, og med hard, blei det visst akseptabelt..
Skal kanskje kjøre Gol-Gardermoen i oktober, og da er det vel ikke langt unna (eller er Eggedal særs avsidesliggende...)? Alternativt får jeg satse på at Beaas kan gi meg noen gode referanser/tilbakemeldinger en gang jeg er nærmere Oslo med bilen.
HDJ100-03 manuell 7s
Supra Mk3 (lekebil)
eGolf (kone/bybil)
CX-5 (L-bil)

Brukeravatar
Vegard

Innlegg av Vegard »

Jeg har purple painted bakfjærer.

Kjøpte gasskuler fra Pleiades. Ønsket opprinnelig å kjøpe fra Amayama (samme pris som Pleiades) men det var stengt en uke pga helligdager og derfor for lang ventetid.

I Techstream ser en alle 3 (eller 2) steering angle verdiene, det gjelder i hvert fall min med VGRS. Det er også en VGRS varsellampe i dashbordet, denne lyser hvis strømmen har vært frakoblet -da må systemet tydeligvis resette seg. Som Frode sier var det noe tull med VGRS for lenge siden, og Toyota kjørte en kampanje. Min har vært inne for bytte av en eller annen komponent i systemet i forbindelse med den kampanjen.

Bilen til Øystein var meget god å kjøre. Det virker som AHC er godt satt opp på den! Riktignok hadde Øysteins bil noe mindre hjul enn meg, det bidrar nok i positiv retning. Når jeg kjører mine små vinterhjul er krengingen betydelig mindre enn på sommerhjula (ca 2" forskjell på diameter)

Kunne tenke meg å prøve gode konvensjonelle dempere/fjærer, men liker å kunne heve og senke bilen så det får vente. Garasjen min krever dessuten at jeg setter bilen i Lav for å komme inn. Ny garasje står på ønskelista.
Brukeravatar
peskareta
Ble med: tir mai 15, 2012 9:56 pm
Lokasjon: Oppdal

Innlegg av peskareta »

Et godt tips fra sykkelmiljøet er å aldri prøve andres sykler - det fører garantert til at en blir misfornøyd med noe på sin egen ;-) = utstyrsjag :-)
Land Cruiser HDJ100 4.2l 2002 AHC, 7 seter, 290.000km.
Brukeravatar
ksi100

Innlegg av ksi100 »

Vegard skrev:I Techstream ser en alle 3 (eller 2) steering angle verdiene, det gjelder i hvert fall min med VGRS. Det er også en VGRS varsellampe i dashbordet, denne lyser hvis strømmen har vært frakoblet -da må systemet tydeligvis resette seg. Som Frode sier var det noe tull med VGRS for lenge siden, og Toyota kjørte en kampanje. Min har vært inne for bytte av en eller annen komponent i systemet i forbindelse med den kampanjen.
I jakten etter info om hvordan jeg skal rekalibrere steering angle sensor i min fant jeg denne offisielle beskrivelsen, som er samme som Hell-Bil (Bilia) har i sitt arkiv:

http://www.toyotachile.cl/Portal_sap_pr ... 0LX470.pdf

Ser at denne instruksen kun gjelder for biler med VGRS, og VIN-nummer det gjelder er høyere enn jeg har på min som er produsert i 2003 (produksjonsperiode angitt på side 3 er kun veillendende, det er VIN-nummer som er eneste sikre holdepunkt om en bestemt bil er berørt eller ikke). Hvis dette stemmer kom VGRS litt tidligere enn i 2006.
HDJ100-03 manuell 7s
Supra Mk3 (lekebil)
eGolf (kone/bybil)
CX-5 (L-bil)

Brukeravatar
frode

Innlegg av frode »

ksi100 skrev:...Hvis dette stemmer kom VGRS litt tidligere enn i 2006.
Ja, etter det Vegard sier, ser det ut til at det kom på HDJ100 i august 2004, da var det noen endringer.

Men, det står ikke i listen over endringer for den updaten. Derimot står det i spec-sheet som option for UZJ for Europe, og for UZJ VX i Australia. Men det gjør det også for biler fra før 2002 også, option for UZJ altså.

Derimot i mai 2005, er det blitt standard på VX i Australia, på både uzj OG på HDJ, men fremdeles ikke på HDJ i Europe.

Hvor er din bil fra Vegard? Det ser jo ut til at spec-sheet ikke er helt oppdatert.
Senest rettet af frode tir aug 25, 2015 11:23 pm, rettet i alt 1 gang.
Qui rogat, non errat.
ex HZJ80GX 1997.
Brukeravatar
Vegard

Innlegg av Vegard »

Min er førstegangsregistrert i desember 2004 Frode. Solgt ny i Norge. Produsert 10/2004.
Brukeravatar
ksi100

Innlegg av ksi100 »

Holder litt på med AHC/TEMS for tiden, og har begynt å bestille deler. Spiralfjærer ligger og venter i Dubai, men Amayama får visst ikke sendt gassfjærer. Forberedelsene mine endte i en norsk beskrivelse av AHC som ligger på http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=8&t=23750. Har også fått nullpunktskalibrert styrevinkelsensoren etter litt prøving og feiling (http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=8&t=23702).

Det siste jeg begynte med var å bli kvitt vibrasjon i lavgirspaken. Irriterende lyd kommer når turtallet er i underkant av 2000 omdreininger. Bestilte først wave washer++ som beskrevet her http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=19522, men kom plutselig på at jeg (heldigvis) ikke har automat. En tilsvarende wave washer finnes på manuell også, men litt andre delenumre når man skal skifte alt som kan være syndebukken. Gjør ikke slikt selv, men ville se hvor langt inn i materien jeg kom fra innsiden, og fikk noen overraskelser. Først så jeg at det manglet en skrue på metall"ringen" som ligger rundt/mellom girstanga og lavgirspaken, og den ene skruen var ikke stram.
mansjett_begge.jpg
mansjett_begge.jpg (831.71 KiB) Vist 17285 ganger
Når jeg løftet av denne doble mansjetten så det slik ut:
mansjetter.jpg
mansjetter.jpg (1.89 MiB) Vist 17285 ganger
Mansjetten for girstanga hadde revnet øverst og den for lavgirspaken var veldig morken og hullete. Gjennom disse kan man se rett ned på grusen. Kjørte en liten tur med de som vist på det siste bildet, og merket definitivt at lydisoleringen var borte! Da jeg la på den doble mansjetten øverst forsvant mesteparten av lyden (selv om jeg ikke klemte den ned). 2 nye mansjetter er bestilt fra amayama.
Wave washer tror jeg er lett tilgjengelig fra innsiden på denne, men å demontere giroverføring blir ikke gjort av meg.
HDJ100-03 manuell 7s
Supra Mk3 (lekebil)
eGolf (kone/bybil)
CX-5 (L-bil)

Brukeravatar
frode

Innlegg av frode »

Wave washer er lett tilgjengelig fra undersiden. Du trenger ikke å skru en mm, bare dra av en låse-fjær-pinne, så er alt løst. Jeg skiftet wave washer for et par uker siden, og mente det ble bra, men på langtur i går merket jeg litt vib rundt 80, helt svakt. Kanskje jeg skulle skiftet nylonforingen også, jeg har en liggende, men den gamle så fin ut. Den foringen kunne med fordel vært litt tykkere, da den ikke er helt tight.
Qui rogat, non errat.
ex HZJ80GX 1997.
Brukeravatar
ksi100

Innlegg av ksi100 »

frode skrev:Wave washer er lett tilgjengelig fra undersiden. Du trenger ikke å skru en mm, bare dra av en låse-fjær-pinne, så er alt løst. Jeg skiftet wave washer for et par uker siden, og mente det ble bra, men på langtur i går merket jeg litt vib rundt 80, helt svakt. Kanskje jeg skulle skiftet nylonforingen også, jeg har en liggende, men den gamle så fin ut. Den foringen kunne med fordel vært litt tykkere, da den ikke er helt tight.
Det er ingen tilgjengelig wave washer fra undersiden på min bil, som er manuell. Eneste wave washer (som jeg nok feilaktig har bestilt da jeg trodde det var denne som var syndebukken) sitter inne i 36344, men der har også du en wave washer til. Hos meg går girspaken rett ned på 36344 (via en 90 ° bøy riktignok), se skisse:
transfer shift lever.png
transfer shift lever.png (86.79 KiB) Vist 17249 ganger
Og slik ser det ut under den morkne mansjetten:
20150928_164804.jpg
20150928_164804.jpg (1.48 MiB) Vist 17232 ganger
36360G er speilvendt i forhold til skissen.

Jeg skal få montert sammen i kveld og strammet metallbeslaget over mansjettene og håper lyden kommer bort da. Har du sjekket om mansjettene er morkne hos deg, og om metallbeslaget sitter godt festet over disse (hos meg manglet en skrue og en annen var veldig løs)?
HDJ100-03 manuell 7s
Supra Mk3 (lekebil)
eGolf (kone/bybil)
CX-5 (L-bil)

Brukeravatar
frode

Innlegg av frode »

Manuell og Auto er tydeligvis ganske forskjellige akkurat der. Går ut fra at den manuelle kassa er kortere, slik at fordelingskassa sitter lengre fram, og at spaken dermed går rett ned i kassa. På automat går H/L-spaken ned til et stag som henger på siden av automatkassa bakover til fordelingskassa. (Og, for de med automat som leser her: Det er dette leddet på den nedre enden av H/L-spaken som lett begynner å "skravle", og som har en nylonforing og en fjær-skive (wave-washer) for å holde det tight)
Qui rogat, non errat.
ex HZJ80GX 1997.
Brukeravatar
ksi100

Innlegg av ksi100 »

frode skrev:Manuell og Auto er tydeligvis ganske forskjellige akkurat der. Går ut fra at den manuelle kassa er kortere, slik at fordelingskassa sitter lengre fram, og at spaken dermed går rett ned i kassa. På automat går H/L-spaken ned til et stag som henger på siden av automatkassa bakover til fordelingskassa. (Og, for de med automat som leser her: Det er dette leddet på den nedre enden av H/L-spaken som lett begynner å "skravle", og som har en nylonforing og en fjær-skive (wave-washer) for å holde det tight)
Stemmer nok det ja. Jeg bestilte ved en feil delene de med automat trenger, og tilsvarende deler finnes ikke på min med manuell. Eneste wave washer på min manuelle er en som er mye større og som sitter inne i "klumpen" rett under spaken (36344). Virker ikke som denne trengs å skiftes hos meg (enda) ihvertfall.
HDJ100-03 manuell 7s
Supra Mk3 (lekebil)
eGolf (kone/bybil)
CX-5 (L-bil)

ofrovold
Ble med: tor des 02, 2004 6:49 am
Lokasjon: Eggedal
Kontakt:

Innlegg av ofrovold »

ksi100 skrev:
ofrovold skrev:Har da ikke ny bil, men det er da ganske tight og fint på min. Du er velkommen til å prøve det, når det passer.
Skal kanskje kjøre Gol-Gardermoen i oktober, og da er det vel ikke langt unna (eller er Eggedal særs avsidesliggende...)? Alternativt får jeg satse på at Beaas kan gi meg noen gode referanser/tilbakemeldinger en gang jeg er nærmere Oslo med bilen.
Det ligger så og si på veien. Går fint ann å kjøre om Eggedal den veien!
Velkommen skal du være!
Øystein

TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*
Brukeravatar
ketilt
Ble med: søn okt 17, 2010 10:13 am

Re: KSI LC100 garasje

Innlegg av ketilt »

ksi100 skrev:Da har Tectylsenteret lakkert opp midtfeltet på plastlistene i bilens farge:
IMG-20130614-00314.jpg
Har ellers fått solgt sommerhjulene som fulgte bilen (20" Zinik), og istedet kjøpt 17" Toyotafelger som var plukket av en 200 (takk til Vegard):
IMG-20130624-00321.jpg
Disse blir å bruke til vinterdekk, mens 18" standardfelgene skal sandblåses og pulverlakkeres (har begynt å flasse, antagelig er de fra da bilen var ny).

Følgende er nå gjort med bilen:

-Anskaffet nye 17" alufelger
-Lakkere dørlister etter skade hos tectylverksted
-AC-rens (Dekkmann)
-Tectylbehandling (tectylsenteret)
-Nye gulvmatter (http://www.bilmatter.no)
-Polert/lakkbeskyttet og grundig rengjort i alle døråpninger++
-Fjernet ukurant lader,dvdspiller og annet unødig ræl
-Fikset steisprut i frontruta
-Tilpasset bagasjeromsmatte
-Skiftet dempere til panseret
-Filt opp erstatningsnøkkel til den som var ødelagt (låsgruppen på Lade)
-Skiftet regreim, kjedestrammer og vannpumpe
-Storservice med alle oljer og reimer
-Skiftet alle bremseskiver og klosser, samt den ene klaven
-EU kontrollert uten feil
-Skiftet clutch inkl. simmering veivaksel

Gjenstående:

-Defapakke
-Fikse eller bytte høyre tåkelys (bør kanskje bytte begge om bytte blir aktuelt...)
-Fikse parksensor bak som piper konstant (plugget ut...)
-Shine skinnsetene
-Nye vinterdekk til 17"
-Sandblåse/lakkere 18" og nye sommerdekk
Pen bil og regner med å sees på et Trønder møte snart.
Hvor skaffet du lakk til bilen og har du fargekode. Kjøpte noe lakk selv som skulle være rett kode, men synes ikke den traff.
Ketil Tiller. (tillerketil@gmail.com )

Land cruiser 200
Land cruiser 100 2004 Arctic Truck 37
Land cruiser 120 33" familiebil
Hilux Dobbelcab 2005 Arctic trucks 35
Landcruiser LX70 1985 solgt
Brukeravatar
ksi100

Re: KSI LC100 garasje

Innlegg av ksi100 »

ketilt skrev:Pen bil og regner med å sees på et Trønder møte snart.
Hvor skaffet du lakk til bilen og har du fargekode. Kjøpte noe lakk selv som skulle være rett kode, men synes ikke den traff.
Jeg kjøpte en liten sprayboks med lakk hos Hell Bil, som finner fargekoden (husker ikke koden nå). Har også kjøpt lakkstift der for steinsprutfiksing, men den syns jeg avviker litt i fargen.

Sliter med logistikken på klubbmøtene for tiden, men må ihvertfall prøve å komme nå som det er flere likesinnede på treff:)
HDJ100-03 manuell 7s
Supra Mk3 (lekebil)
eGolf (kone/bybil)
CX-5 (L-bil)

Svar

Tilbake til «Garasje»