bfg km2 på vinteren?

Erfaringer og spørsmål om hjul til Land Cruiser

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Brukeravatar
handyman
Innlegg: 374
Ble med: tor mai 17, 2012 7:51 pm
Lokasjon: Arnatveit, Bergen
Kontakt:

Re: bfg km2 på vinteren?

Innlegg av handyman »

Her i Bergen funker mine Goodyear Wrangler Duratrec veldig bra. Verken seipet eller pigget. Er på andre sesongen nå, sommer og vinter dekk. Men de koster endel da...
Det er god hjelp i rett verktøy!;)

2006 Lc 120 VX AT 35
Ex: 2007 Hilux D-Cab 31x 10.5
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=18528
MOTT
Innlegg: 11
Ble med: lør jan 20, 2007 8:16 pm
Lokasjon: M&R

Re: bfg km2 på vinteren? - Nokian Rockproof?

Innlegg av MOTT »

Rockproof?
Etter å ha kjørt samme sett BFG KM2 med pigg og midtseip siden 2013 må jeg si meg svært fornøyd. Siste sesong satte jeg inn skrupigger der det manglet eller var nedslitte pigger. Har 5 dekk som roteres.
Så langt jeg vet har nye dekk KM2 nå mistet sin vintermerking (M+S), og selv om de nok er minst like gode er de ikke godkjente.
Hva nå? Har sett på Nokian Rockproof siden de har (M+S) merking.
Noen som har erfaring med Rockproof?
Noen som VET om Rockproof har hardere gummi enn KM2?
Rockproof virker å være klargjort for pigg - men ut fra bilder så der det ut som færre pigger enn det som jeg hadde i KM2 - innspill?

TLC120, 2005, 265/70R17 originalfelg.

T
JanP
Innlegg: 1726
Ble med: tor des 11, 2008 8:25 pm
Lokasjon: Trondheimregionen

Re: bfg km2 på vinteren?

Innlegg av JanP »

Dette er en gammel tråd over et dekk som ikke er i salg lengre. KM2 produseres ikke lengre, men det har alltid hatt M+S-merking siden det kom på markedet.
Hadde dette dekket i noen år, og det er underlig å lese at noen er litt tilfreds med dets vinteregenskaper. KO2 var et livsfarlig dekk på nullføre og is, punktum. M+S skulle aldri ha vært tillatt solgt.
Men KO2 er et helt annet dekk, og de er det skrevet en god del om på forumet. Jeg kjøpte det da det kom for 2 år siden, og det har ikke M+S. Jeg helseipet det, og det er et meget godt piggfritt- alternativ på f.eks 120 når det heilseipes.

Så denne tråden er ikke den rette om det er KO2 du ønsker opplysninger om.
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
MOTT
Innlegg: 11
Ble med: lør jan 20, 2007 8:16 pm
Lokasjon: M&R

Re: bfg km2 på vinteren?

Innlegg av MOTT »

OK - så dett er da en annonse for dekk som ikke eksisterer?
www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnko ... s=53712273
FINN-kode 53712273
Sist endret 8. mar 2018 10:00
Brukeravatar
saw
Innlegg: 611
Ble med: tor mar 06, 2014 6:08 pm
Lokasjon: Kongsberg

Re: bfg km2 på vinteren?

Innlegg av saw »

JanP skrev: ons mar 21, 2018 5:53 pm Dette er en gammel tråd over et dekk som ikke er i salg lengre. KM2 produseres ikke lengre, men det har alltid hatt M+S-merking siden det kom på markedet.
Hadde dette dekket i noen år, og det er underlig å lese at noen er litt tilfreds med dets vinteregenskaper. KO2 var et livsfarlig dekk på nullføre og is, punktum. M+S skulle aldri ha vært tillatt solgt.
Men KO2 er et helt annet dekk, og de er det skrevet en god del om på forumet. Jeg kjøpte det da det kom for 2 år siden, og det har ikke M+S. Jeg helseipet det, og det er et meget godt piggfritt- alternativ på f.eks 120 når det heilseipes.

Så denne tråden er ikke den rette om det er KO2 du ønsker opplysninger om.
Nå lurer jeg på om det blandes litt her :?:
BFG KM2 (Mud-Terrain) er fortsatt i salg, det har tidligere hatt men har ikke lengere M+S merking.
BFG KO (All-Terrain) var M+S merket men er ikke i salg lengere.
BFG KO2 (All-Terrain) selges nå og er M+S merket.

Når det er sagt så er det delte meninger om hva de egner seg til, min erfaring er at seipa, kombinert med riktig lufttrykk og selvsagt ikke for gaml/harde det er veldig viktig, så funker de alle sammen på vinterføre men man bør kjøre mer defensivt spesielt rundt null føre som JanP skriver. Iallefall med BFG KO som kan være litt uforutsigbart ved enkelte anledninger.
Selv har jeg BFG KM2 på 73ien min og hadde BFG KO på 90ien, jeg er ikke tvil om annet enn at mud hjulet, som nå ikke lengere er M+S merket egner seg best på vinterføre av de to. Mulig at BFG KO2 dekka er like bra eller bedre enn BFG KM2 på vinterføre, men BFG KO2 dekket har jeg ikke hatt på egen bil så det vet jeg ikke nok om ti lå uttale meg om.
Mvh.

Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612

2014 KDJ150
1987 LJ73, OME 35/12,5-15
2000 LN170, 255/85-16
Før:
2000 KZJ95
2006 KDJ120
1995 KZN130, 4-Runner

Min garasje:

viewtopic.php?f=37&t=23001
JanP
Innlegg: 1726
Ble med: tor des 11, 2008 8:25 pm
Lokasjon: Trondheimregionen

Re: bfg km2 på vinteren?

Innlegg av JanP »

Enig i at det ble tull. Mye blanding av Mud og All/Terrain. Og jeg rotet noe, pga innholdet i tråden. Ville vært enklere om det er brukt Mud og All/Terrain, men det er det altså ikke.

Er du sikker på at A/TKO2 er merket M+S? Det var de ikke når jeg kjøpte de, det er bare et mønster av et snøkrystall. Og det er noe annet, og har ikke noe med Mud + Snow som er godkjennelse av et dekk godkjent for bruk på snø/is i europeiske forhold.

Dette fant jeg på B/F Goodrich's norske side:

"3 Peaks Mountain Snow Flake: dekk med slik merking er laget for kjøring på vei med snødekke og ytelsen er bekreftet gjennom tester.*

Dekk med Mud & Snow-symbolet påtrykket (3pMSF - tre topper og et snøfnugg) viser at dekket er utviklet for vanskelige snøforhold.

* Bremsetest på vinterføre i henhold til ETRTO-metoden (European Tyre and Rim Technical Organisation)."


Og litt mere fra en annen side:

"True winter tires, carrying both M+S and 3PSMF markings, make an important safety contribution in winter conditions, particularly for cars and vans. Goodyear EMEA* strongly recommends that cars and light commercial vehicles get fitted with four proper winter tires as the colder months approach. Indeed fitting M+S tires in the winter is obligatory in some European countries [see section below]. As legislation with the new marking progressively enters into force, national winter tire laws are likely to extend to tires with both the M+S and three peak snowflake symbols."

Ut fra dette så skal symbolet med de tre toppene og snøkrystallet inni og M + S skrift samme er godkjente vinterdekk for europeiske forhold.
De KO2 som jeg hadde var definitv ikke merket med M+S i mars 2016. Mulig det er blitt andre godkjenninger i dag. Ved sjekk av dekkbilder finner jeg ikke disse merkingene, men bilder kan være gamle eller fra USA med andre godkjenninger
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
Brukeravatar
frode
Innlegg: 1795
Ble med: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Lokasjon: Hurum

Re: bfg km2 på vinteren?

Innlegg av frode »

Mine KO2 kjøpt sommer 2016 er merket med både M+S og trippeltopp med snøkrystall. De er overraskende gode på vinterføre, iallefall som nye. Forrige vinter hadde jeg dem på frem til over jul (når de var nye altså) og de kom seg frem, bremset bra og kjentes trygge. Yokohama piggfri eller Nokian m pigg er bedre da, spesielt på is og våt snø. Spesielt er Yokohama super i svinger.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Innlegg: 1767
Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
Lokasjon: Siggerud.
Kontakt:

Re: bfg km2 på vinteren?

Innlegg av KjellOlsen »

En gammel veteran i klubben ved navn Dag Ring testet ut en del om dette for noen år siden. Brukte vanlige Goodrich mud 35-12,5-15 på en seksti.
Først målte han bremselengde i forskjellige hastigheter ved gitt temperatur og underlag. Dekkene var nye, useipet og ikke pigget.
Så gjorde han samme manøver etter at dekkene var seipet. Samme føre, samme sted, og samme temperatur. Bremselengden ble halvert etter seiping.
Det samme med akselerasjon med og uten seiping.
Gjorde også tester med fart i svinger før det gled ut. Også her ble det mye bedre resultater med seiping.
Har også vært en oppfatning i alle år at mud holder seg bedre, mykere i flere år enn all terrain. De nye all terrain dekkene er etter sigende bedre enn de gamle, men det vil nok gjelde gammel og ny mud også.
Gamle all terrain var bra første vinteren, og ble drastisk dårligere neste. Ubrukelig tredje vinteren.
Har selv kjørt på seipet mud i diverse merker siden 2002, og ikke hatt noen spesielt farlige opplevelser. Har hytte på fjellet med usaltede veier, mye is. Må bare ta det litt roligere. Ingen tvil om at Nokian og Yokohama er mye bedre, men det finnes desverre ikke i disse dimensjonene.
Ankepunktet med seiping er jo da at det selvfølgelig ikke er lov på biler under 3500 kg, hvis det ikke har blitt noen regelforandringer de senere årene.
Kjell.

1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt

SWES-63

Land Cruiser = stiv aksel.

http://www.expeditionkompaniet.no
Brukeravatar
saw
Innlegg: 611
Ble med: tor mar 06, 2014 6:08 pm
Lokasjon: Kongsberg

Re: bfg km2 på vinteren?

Innlegg av saw »

JanP skrev: ons mar 21, 2018 9:13 pm
Er du sikker på at A/TKO2 er merket M+S? Det var de ikke når jeg kjøpte de, det er bare et mønster av et snøkrystall. Og det er noe annet, og har ikke noe med Mud + Snow som er godkjennelse av et dekk godkjent for bruk på snø/is i europeiske forhold.
Ja. Dobbel sjekka med dekksjappe (Støen) som bekrefter at de (BFG All-Terrain KO2) har både M+S i tillegg til snøkrystall merking.
Mvh.

Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612

2014 KDJ150
1987 LJ73, OME 35/12,5-15
2000 LN170, 255/85-16
Før:
2000 KZJ95
2006 KDJ120
1995 KZN130, 4-Runner

Min garasje:

viewtopic.php?f=37&t=23001
Brukeravatar
ketilt
Innlegg: 424
Ble med: søn okt 17, 2010 10:13 am
Lokasjon: Trondheim

Re: bfg km2 på vinteren?

Innlegg av ketilt »

JanP skrev:Enig i at det ble tull. Mye blanding av Mud og All/Terrain. Og jeg rotet noe, pga innholdet i tråden. Ville vært enklere om det er brukt Mud og All/Terrain, men det er det altså ikke.

Er du sikker på at A/TKO2 er merket M+S? Det var de ikke når jeg kjøpte de, det er bare et mønster av et snøkrystall. Og det er noe annet, og har ikke noe med Mud + Snow som er godkjennelse av et dekk godkjent for bruk på snø/is i europeiske forhold.

Dette fant jeg på B/F Goodrich's norske side:

"3 Peaks Mountain Snow Flake: dekk med slik merking er laget for kjøring på vei med snødekke og ytelsen er bekreftet gjennom tester.*

Dekk med Mud & Snow-symbolet påtrykket (3pMSF - tre topper og et snøfnugg) viser at dekket er utviklet for vanskelige snøforhold.

* Bremsetest på vinterføre i henhold til ETRTO-metoden (European Tyre and Rim Technical Organisation)."


Og litt mere fra en annen side:

"True winter tires, carrying both M+S and 3PSMF markings, make an important safety contribution in winter conditions, particularly for cars and vans. Goodyear EMEA* strongly recommends that cars and light commercial vehicles get fitted with four proper winter tires as the colder months approach. Indeed fitting M+S tires in the winter is obligatory in some European countries [see section below]. As legislation with the new marking progressively enters into force, national winter tire laws are likely to extend to tires with both the M+S and three peak snowflake symbols."

Ut fra dette så skal symbolet med de tre toppene og snøkrystallet inni og M + S skrift samme er godkjente vinterdekk for europeiske forhold.
De KO2 som jeg hadde var definitv ikke merket med M+S i mars 2016. Mulig det er blitt andre godkjenninger i dag. Ved sjekk av dekkbilder finner jeg ikke disse merkingene, men bilder kan være gamle eller fra USA med andre godkjenninger

Du hadde vell ikke Ko2 dekket på din 120 Jan. Var det ikke det gamle All terrain dekket som heter KO !

All terrain ko2 har ihvertfall snøkrystall og m+s


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ketil Tiller. (tillerketil@gmail.com )

Land cruiser 200
Land cruiser 100 2004 Arctic Truck 37
Land cruiser 120 33" familiebil
Hilux Dobbelcab 2005 Arctic trucks 35
Landcruiser LX70 1985 solgt
JanP
Innlegg: 1726
Ble med: tor des 11, 2008 8:25 pm
Lokasjon: Trondheimregionen

Re: bfg km2 på vinteren?

Innlegg av JanP »

Ketil:
Kjøpte det nye KO2 i mars for 2 år siden, og det var ikke merket slik. Og det ble jeg også fortalt at det ikke var vinterdekk-godkjent. Ble kjøpt på Skovgård. Men heldigvis er det blitt godkjent i ettertid, tydeligvis.
Har jo skrevet litt om erfaringene med dette dekket tidligere, i denne tråden:

viewtopic.php?f=26&t=24426&p=191415&hil ... al#p191415
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
Brukeravatar
ketilt
Innlegg: 424
Ble med: søn okt 17, 2010 10:13 am
Lokasjon: Trondheim

Re: bfg km2 på vinteren?

Innlegg av ketilt »

JanP skrev:Ketil:
Kjøpte det nye KO2 i mars for 2 år siden, og det var ikke merket slik. Og det ble jeg også fortalt at det ikke var vinterdekk-godkjent. Ble kjøpt på Skovgård. Men heldigvis er det blitt godkjent i ettertid, tydeligvis.
Har jo skrevet litt om erfaringene med dette dekket tidligere, i denne tråden:

viewtopic.php?f=26&t=24426&p=191415&hil ... al#p191415
IMG_5716.JPG
IMG_5716.JPG (531.91 KiB) Vist 12690 ganger
Var helt sikker på at du hadde det gamle At dekket på Prado'n din ;-) (Smilefjes)

Ko2 kommer med vintermerking nå ihvertfall, uten at det er det store vinterdekket.
Jeg har helseipet mine og tror nok det hjelper litt i tillegg .
Forøvrig så kommer BFGoodrich med nytt mud dekk, heter KO3.






Sent from my iPhone using Tapatalk
Ketil Tiller. (tillerketil@gmail.com )

Land cruiser 200
Land cruiser 100 2004 Arctic Truck 37
Land cruiser 120 33" familiebil
Hilux Dobbelcab 2005 Arctic trucks 35
Landcruiser LX70 1985 solgt
Svar

Tilbake til «Hjul og felger»