Justering av ventiler 1HD-T
Posted: Thu Feb 20, 2014 7:36 pm
Den siste tida har 80'en min vært plaget med "skrangling" eller tikking fra toppen ved visse turtall, så da antok jeg at det var på tide å shimse ventilene på den da jeg ikke tror dette har blitt gjort før. For øvrig har ikke jeg heller justert ventiler på en bil før så dette ble litt prøving og feiling. Motoren ble justert da den var kald slik manualen sier.
Det som overrasket meg da jeg begynte på dette var at jeg trodde det var blitt for stor klaring mellom kamaksling og shims, siden det klirrer, men alle ventilene lå rett under, eller I nedre grense på klaring ifølge verkstedsmanualen (innsug 0.15-0.25 og eksos 0.35-0.45)
Flere av innsugsventilene lå på 0.10 hos meg. Jeg prøvde å legge meg på 0.20 og 0.40 på eksos.
prøveturen samme kveld sitter jeg med inntrykket av at det er noe mindre tikking. Dagen etterpå når jeg kjører motoren varm og merker at tikkinga er mer fremtredende enn før jeg var å klussa oppi toppen.
Hva gjorde jeg galt?
Burde jeg ha rengjort for olje over/under shimset før jeg måler med bladsøkeren?
Så nå kunne det vært greit med noen stalltips før jeg åpner på og gjør et nytt forsøk
Det som overrasket meg da jeg begynte på dette var at jeg trodde det var blitt for stor klaring mellom kamaksling og shims, siden det klirrer, men alle ventilene lå rett under, eller I nedre grense på klaring ifølge verkstedsmanualen (innsug 0.15-0.25 og eksos 0.35-0.45)
Flere av innsugsventilene lå på 0.10 hos meg. Jeg prøvde å legge meg på 0.20 og 0.40 på eksos.
prøveturen samme kveld sitter jeg med inntrykket av at det er noe mindre tikking. Dagen etterpå når jeg kjører motoren varm og merker at tikkinga er mer fremtredende enn før jeg var å klussa oppi toppen.
Hva gjorde jeg galt?
Burde jeg ha rengjort for olje over/under shimset før jeg måler med bladsøkeren?
Så nå kunne det vært greit med noen stalltips før jeg åpner på og gjør et nytt forsøk
