Ombygging Fra Varebil tilbake til Stasjonsvogn OBS! OBS!

Moderators: ModeratorNLCK, Snekker_Andersen, baa, lj73jon

Post Reply
norseman

Ombygging Fra Varebil tilbake til Stasjonsvogn OBS! OBS!

Post by norseman »

Nå skal dere høre noe utrolig; Var oppe med Cruiseren for å vise den til BT etter ombygging. Innertak skiftet, Airbag sidegardiner koplet inn, lufte kanaler på plass, så ALLT var slik bilen blir levert som standard fra Toyota Fabrikken som 120 GX TEMS 8 seter. 8)

BT mann :twisted: tar bilen og kjører avgårde med den, jeg venter i rommet ved siden av. Etter en lang stund sier de at jeg får komme ut i hallen. Bilen står da med alle dører oppe og alle setebelter er koplet i låsene sine i alle 8 seter. Da sier BT mannen; vi har veiet bilen og den har ikke nok godkjennt totalvekt i vognkortet til å kunne bli 8 seter! :shock: (Bilen er identisk med alle LC120 8 stetere i Norges land!!)

Når vi har veiet bilen vil du bare få den godkjennt som 6 steter i dag hvis du skal ha hvite skilter i dag. Og hvis du kjører hjem i dag uten hvite skilt så får du mangel siden du ikke har lov å ha 8 seter i bilen!! :roll:

OK valgte hvite skilt og 6 seter. UTVIDET dokumentasjon måtte skaffes fra Toyota Norge, dvs. COC (Certificate Of Conformity) som er arkivert der når bilen var ny, og Veg Vesenets Typegodkjenning, begge blir sendt fra Toyota for å kunne få bilen godkjennt med 8 seter. :D

Fremdeles må man bruke 4 timer på å få dem til å lage nytt vogn kort, (der det til og med står feil dekk dimensjon 225/65-17 som første valget, dette er ikke iht. Vegvesenets Typegodkjenning der det står 265/65-17 som første valg og samme dimensjon som 2 valg.) :evil:

HUSK Å FÅ COC PAPIRER OG TYPEGODKJENNING med fra Toyota før du skal godkjenne bilen til stasjonsvogn hos BT da slipper du alt dette tullet.

Norseman
JanP

Re: Ombygging Fra Varebil tilbake til Stasjonsvogn OBS! OBS!

Post by JanP »

Takk for tips, skal ha hvite skilter på karjolen, muligens i høst. Da er den 9 år og rundt 15 lapper koster det. Og siden jeg er så heldig å tilnærmet helt tak så blir ombyggingen til 5-seter billig også.

Skal be Toyta om pairer på bilen, det er greitt å ha de klar om det er en artigkaill som er på jobb. Og det er det helt sikkert, Baard har møtt noen av de her i byen. Og når de først begynner å henge seg på bagateller så sitter man med skjegget fullt.
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
bergen77

Post by bergen77 »

Det er en stund til jeg skal inn med seter, har ikke brukt for det nå. Er dette papiret likt på alle eller er det ett eget papir for hver enkelt bil?
LC120GX 2007
baa

Post by baa »

CoC sertifikatet er eget til hver eneste bil. Nærmest en fødselsatttest, koblet mot rammenummeret.
Dag Einar

Post by Dag Einar »

Ja dette er en helt utrolig historie.
Enkelte BT har ikke gangsyn i det hele tatt, mens andre godkjenner alt du måtte ønske.
Ingen rød tråd noen steder.
Hafslund Trafikkstasjon i Sarpsborg som et dårlig eksempel.
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Toyota IQ 1.4 diesel 115hk 2010
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1982

Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
olem60

Post by olem60 »

var å godkjente en 2003 previa til 8 seter for et par uker siden, hadde satt i alle seler på forhånd, giddet ikke å bøye seg inn engang for å sjekke.. kontrollen tok 3min.. pappir arbeidet 1 time..
norseman

Post by norseman »

Ja det er en ting til du med Previa, hvis bilen er over 10 år så trenger de ikke kontrollere den på samme måte som om den var under 10 år!! :shock: :shock:
Forstå det den som kan, jeg sa til dem at ; er det ikke så nøye da om ikke alt er forskriftsmessig montert osv. hvis bilen er over 10år?? de svarte at det var slik reglene var, så var bilen mere enn 10 år kunne man bare komme inn på Drop in, men under 10 år måtte man bestille time(dette var i Arendal) Så kommer det beste i Kristiansand kunne man gjøre det på Drop in uten time!! he he :roll:
macivar

Post by macivar »

norseman wrote:Ja det er en ting til du med Previa, hvis bilen er over 10 år så trenger de ikke kontrollere den på samme måte som om den var under 10 år!! :shock: :shock:
Forstå det den som kan, jeg sa til dem at ; er det ikke så nøye da om ikke alt er forskriftsmessig montert osv. hvis bilen er over 10år?? de svarte at det var slik reglene var, så var bilen mere enn 10 år kunne man bare komme inn på Drop in, men under 10 år måtte man bestille time(dette var i Arendal) Så kommer det beste i Kristiansand kunne man gjøre det på Drop in uten time!! he he :roll:

Ombygde min 2007 modell i desember til 8 seter og stilte på Drop-In på Billingstad i Asker lille julaften 2014.
Var muligens utrolig heldig, men min ble godkjent på under 30min, inkludert "obligatorisk" bilde av understellsnummer, bilde av alle CE merkinger på setebeltene, samt papirarbeid, OG litt småprat rundt Toyota generelt og mye rundt min LC120 AT35".
BT kontrolløren var Toyota frelst, så kan hende det bikket i min favør :) Men var aldri snakk om hverken vekt eller lysbøyle eller noe annet...
Dog ville han gjerne vite hvilke planer jeg hadde videre med bilen... ;)

Helt utrolig at BT ikke har en prosedyre som er felles for ombygginger fra vare til personbil...!
Slik det er nå er man jo prisgitt den kontrolløren man møter og på hvilken måte han har stått opp den dagen...

Ivar
HDJ80 1996 VX
-----------------------------------------------------
fjelldal

Post by fjelldal »

Min 2007 GX ble ombygd til 8-seter nå i januar og overdriver ikke når jeg sier selve sjekken av bilen tok ca 5 min. De bare så litt på sikkerhetsselene og det var det.
Post Reply

Return to “Drivverk 12x”