Side 1 av 2
AHC
Postet: ons nov 30, 2005 12:19 am
av uHu
Er det noen som har hatt trøbbel med AHC, eller Skyhook TEMS, eller ka i farsken det no hete. Mao det justerbare fjæringssystemet på LC100 (eller Lex 470).
Og, VIKTIG spørsmål som jeg gjerne vil ha feed-back på:
Er det noen som har blitt anbefalt å bruke bremsevæske som AHC-fluid?
Finnes det forresten noe info om hvor mange biler det er med dette systemet i landet? (Virker som om toyo-verkstedene har lite greie på det)
Postet: tor des 01, 2005 7:07 pm
av uHu

OK. Ingen problemer med AHC.
Er det noen som ikke har hatt trøbbel med AHC da

Postet: fre des 02, 2005 10:05 am
av beaas
Det er vel ikke mange sjelene på dette forum som har en slik bil. Dessverre!
Uansett så jeg en LC 100 av nyere modell (dvs etter17" felgene kom) som hadde baken i været. Der måtte det tydeligvis være noe feil. Så helt rart ut. Kan ikke tenke meg at man skulle ville kjøre med en bil seendes slik ut.
Bjørn Erik
Postet: søn des 11, 2005 9:12 pm
av uHu
Kanskje det var min?

Hvis det var i vår?
Mørk vinrød.
Postet: man des 12, 2005 8:27 am
av beaas
Så du har hatt problemer du også?
Det var ikke din jeg så, det var en sølvfarget for ca 14 dager siden!
Bjørn Erik
AHC igjen
Postet: man des 12, 2005 11:56 am
av uHu
Ja, på nyåret, og utover våren ble det værre og værre. Et par verkstedbesøk førte ikke fram (ingen feilkoder), så etter å krype litt fant jeg ut at høydesensoren bak var dårlig. Åpnet og fant korrosjon.
Etter en god del om og men fikk jeg ny sensor på garantien, enda de 3 årene var utløpt.
Nå er problemet gassfjærene.

Postet: tir jan 24, 2006 8:26 pm
av Jostein
Har en 2001 HDJ100 (50th - sølvfarget / 35" AT) som har gått ca. 74000km. Foreløpig ingen problemer. Tipset om korrosjon på sensoren er forøvrig notert dersom dette skulle bli et problem.
Ettersom jeg kjører rundt i Oslo/Akershus kan det kanskje være hekken min som ble observert ???
mvh
Postet: ons jan 25, 2006 1:02 pm
av frode
Jostein skrev:Har en 2001 HDJ100 (50th
Det betyr vel at du har AHC.
Hva har du gjort for å få plass til 35"?
Postet: ons jan 25, 2006 5:02 pm
av Jostein
Hei Frode,
Arctic Trucks - 35" ombygging (dyrt men bra), i tillegg til at det er tatt ut over 300Hk ved diverse modifikasjoner på motor. Se forøvrig link til min garasje.
mvh
Postet: ons apr 05, 2006 12:37 pm
av erik
Jeg har det motsatte problemet, bilen synker ned i LO når jeg laster opp hel familien med bagasje. Bilen senker seg foran og bak så det ser ikke så ille ut.
Har sett på å bytte fjærer bak eller sett inn ”airbag”, men har fått beskjed om at det ikke går med nivåreguleringen.
Har noen et godt forslag.
Postet: ons apr 05, 2006 6:32 pm
av uHu
Ja, jo, det er da ting du kan gjøre.
Først kan du jo sjekke at fjærene dine er sterke nok. De blir jo slitt og svakere etter hvert, som på alle andre biler. Det du gjør da er å måle "Neutral Pressure" på hydraulikken, for å se at gassfjærene ikke tar mer enn sin del av vekta. Foran kan man jo justere torsjonsfjærene, mens bak må man skifte.
Hvis man har montert ekstrautstyr eller har noe som gjør vekta foran eller bak permanent høyere, kan man jo skifte til sterkere fjærer. Problemet er bare å finne ut hvor mye sterkere fjærer man må ha, hvor sterke orginalfjærene er og skal være, og hva som ellers er tilgjengelig. Jeg vet det finnes noe fra OME og Slee. + at man kan bruke LC-80 fjærer, eller LC-100 fjærer for andre utgaver (Diesel/bensin, m/u winsj, etc)
Se denne linken, post nr 11, for balanseringen mellom gass- og stålfjærer.
http://forum.ih8mud.com/showthread.php?t=73411
Hvor gammel er bilen din forresten? Og hvor mange km?
Endring: skriveleif
Postet: ons apr 05, 2006 9:51 pm
av erik
1999 og ca 130.000 km med bensin motor.
Sjekket med 4X4 Supply i går og fikk beskjed at OME ikke hadde stive bakfjærer til LC 100.

Postet: ons apr 05, 2006 10:47 pm
av Dag Einar
Iflg en kamerat som jobber på Toyota Østfold(Moss), så har de hatt en del problemer med det nevnte TEMS systemet på noen biler av kunder. Hvorfor jeg vet dette, var at jeg sa at jeg angret på at jeg ikke kjøpte 100, den gang jeg kjøpte 90`n, da han sa at det skulle jeg være glad for, da det var så mye tull med TEMS på 100`n som han sa.
Postet: ons apr 05, 2006 11:25 pm
av uHu
Hvis du søker litt kan du finne f.eks. dette:
http://forum.ih8mud.com/showthread.php?t=42873
http://forum.ih8mud.com/showthread.php?t=49484
http://jtoutfitters.com/category/suspen ... d_man_emu/
Men, først bør du finne ut av din bils vekt og tilstanden til fjærene for å finne ut hva du trenger. Hvis bilen er "umodda" burde det være OK med originale fjærer, evt litt sterkere. De OME fjærene er for biler med en god del ekstra vekt, evt for biler uten AHC med standard vekt og opp. Når du har AHC må luftfjærene bære sin del av vekten, ellers funker ikke støtdempingen. Men de må heller ikke bære for mye. Derfor: mål og kontrollér.
Når jeg tenker over hvordan min bil reagerte på ekstra vekt når sensoren bak var litt skrullete, så var det ca slik:
Den finner ut at den er for lav og begynner å pumpe opp trykket. Den går kanskje en del opp, men finner ut at det ikke er høyt nok, og gir opp. Høydeindikatoren skifter da til å vise Lav, selv om nivået er ca Normal. Hvis jeg da skrur av tenninga, og starter igjen og kjører, finner den ut at høyden er OK, og viser Normal.
Hjelper dette?
Kanskje sjekke høydesensorene (spesielt dersom de ikke har vært skiftet).
Har du forresten skiftet AHC fluid. Skal visst skiftes og "flushes" ved 90k.
AHC er nok ikke perfekt, men å så deilig når det funker.

(Mesteparten av tiden)
Postet: tor apr 06, 2006 9:11 am
av erik
TAKK
AHC Fluid byttet på 100'
Skal prøve å slå av tenningen og starte igjen når bilen er lastet for påsketur.
Så får jeg ta en tur under bilen og ta en titt på sensoren og måle og kontrollere fjærer.
Det enkleste er vel å drasse med seg mindre på tur, for det funker helt ypperlig når den ikke er lastet så tungt.
Bilen er ombygd av AT med 35 tommer men det skal ikke ha noe å si da di ikke har rørt fjærer.
Igjen takk for hjelpen.
Postet: tor apr 06, 2006 10:44 am
av uHu
Forresten så jeg noe om et internt Toyota memo ang utskifting av høydesensorer på et engelsk LC forum:
http://www.tlocuk.co.uk/forums/viewtopi ... 505f26ec02
Jeg fikk skiftet min bakre sensor i fjor på nyåret, gratis fra Toyota Norge, men nå har den visst begynt å tulle igjen. Bakstussen går opp og ned etter tidevannet i Mexico. Sist var det korrosjon inni sensoren, på en fjær ved tilkoblingen. Den bakre sensoren er forresten lett å ta av og sjekke. Må vel krype under igjen.
Postet: ons apr 12, 2006 2:24 am
av uHu
Postet: fre apr 21, 2006 9:04 am
av erik
Takk.
Jeg dro innom AT i går, da jeg å ha diskutert problemet med dem tidligere.
De har nye fjærer til LC 100, som ikke skal påvirke AHC.
Progressive fjær som er stivere når jeg laster opp hunder, bagasje og familien.
Jeg tror jeg kommer til å gå for dette i slutten av måneden.
Erik
Postet: ons feb 13, 2008 10:53 pm
av frode
Hvordan gikk det med denne saken Erik?
Fikk du nye fjærer?
Postet: tor feb 14, 2008 7:45 pm
av erik
Byttet fjærer, men byttet tilbake etter 1 mnd. Bilen ble kjempe stiv og helt ukjørbar. Det ble som å kjøre uten fjærer!

No fun. Jobber du på Høvik?
Erik B