Page 1 of 2
Bytte Håndbrekk sko ++
Posted: Sat Feb 14, 2015 7:41 pm
by christianmindrebo
Jeg trenger å overhale/reparere håndbrekket på 90'en min. I skrivende stund fungerer det ikke overhodet, og jeg tror jeg vet hvorfor.
I fjor sommer så hang brekket på den ene siden, og jeg "løste" det med WD40. Denne har nå trolig krøpet litt lengre enn jeg hadde beregnet, og således smurt opp håndbrekkskoene slik at de ikke har noen friksjon i det hele tatt.
Jeg antar at eneste utvei er å bytte håndbrekkskoene, og har det for meg at noen fortalte meg at det er litt plundrete. Noen som har erfaring og kan dele denne med meg?
Er det grei skuring og noe en fikser selv i friluftsgarasjen min, eller trengs det mer strategisk tilnærming og fasiliteter?
Ser at Milner selger et Handbrake Shoes Fitting Kit,
http://www.milneroffroad.com/toyota-jap ... ting-kit-0, som jeg antar jeg trenger.
Parkerer flatt så lenge, så girkassa ikke får mer stryk...
- Christian
Re: Bytte Håndbrekk sko ++
Posted: Sat Feb 14, 2015 8:08 pm
by jonwib
Det är jä.ligt fikklete tror jag korrekt norsk term lyder. Betydligt enklare än att montera höjningskitt iallafall. Har ett set från Millner jag borde montera själv... i mitt friluftsgarage rätt utanför dubbelgaraget jag inte får in bilen i.
Re: Bytte Håndbrekk sko ++
Posted: Sun Feb 15, 2015 10:56 am
by Haugens 80
De er en smal sak å skifte. Har du alt nytt. Skifter du sko på ca halvtimen pr side

Re: Bytte Håndbrekk sko ++
Posted: Sun Feb 15, 2015 12:12 pm
by saw
Husk å slakke bremsebanda på justerings hjulet før du prøver å ta av skiva. Har det sitti på lenge så blir det fort en kant som kan gjøre det vanskelig å ta av skiva. (Hvis du ikke allerede vet det da.)
Re: Bytte Håndbrekk sko ++
Posted: Sun Feb 15, 2015 12:39 pm
by christianmindrebo
Det visste jeg ikke, og er uansett takknemlig for alle tips jeg Stein Arne

Re: Bytte Håndbrekk sko ++
Posted: Sun Feb 15, 2015 8:07 pm
by per ulv
Før i tida hendte det man brente rein bremseband hvis dem hadde fått litt oljesøl på seg, gjennom våte band vil svette i evig tid.. Dog var vel dette mest utbredt før når bremsebanda blei naglet fast ikke limt som nå..
Ved bytte kan det være lurt å koste på seg tang for å montering av returfjærene fra feks biltema evt ha en god avbiter i skrinet, stor flat skrutrekker med kuttet hakk i midten av tuppen er verktøy som ofte vil kunne hjelpe deg.. Jeg pleier også å dynke alt etter å ha fått av bremseskiva med såpevann å blåsereint før demontering.
Re: Bytte Håndbrekk sko ++
Posted: Sun Feb 15, 2015 8:44 pm
by pilten
Trur nok det er grei skruing, men kan hende det er lekasje der inne, så da ville jeg hatt noen pakninger klare. de delene du linka til er bare for å holde bremsebånda fast i akselen. Du kan jo prøve og vaske litt med bremse rens først?
Re: Bytte Håndbrekk sko ++
Posted: Sat Nov 14, 2015 7:01 pm
by christianmindrebo
Trenger flere tips her folkens: Jeg fikk bytta innmaten i håndbrekket uten videre problemer i sommer. Det ble ganske mye bedre med en gang, men langt i fra bra nok. Ikke mulig å stive bakhjula på grus.
I tillegg har det blitt gradvis dårligere igjen - Ikke så elendig som det var (les ikke eksisterende), men det er ikke til noen spesiell nytte slik det er nå, og vil definitivt ikke komme gjennom EU kontroll som jeg må gjennomføre ila November.
Noen som kan hjelpe meg med tips for hvordan jeg skal få løst dette skikkelig?
Kan dette skyldes at de skoene bak hjulet har satt seg godt nok? Og vil det være løsbart med smøring/ rustfjerner, eller må det av og sandblåses etc?
Re: Bytte Håndbrekk sko ++
Posted: Sat Nov 14, 2015 8:01 pm
by saw
Hei Christian, ikke sikker på om jeg forstår helt hva du har bytta, men regner med at du har skifta bremsebånda bak?
Huska du å legge de etter etterpå med stramme skruen, samt stramma dødgangen i wire?
Jeg skifta skiver og kalippere bak nå i høst, hadde kjøpt inn bånd med pinner osv. Men de som satt der var fine så jeg endte opp med å ikke skifte de, skifter ikke deler som er bra, kun rengjøring med trykkluft og sjekka at alle delene hadde bevegelse slik det skal. Stramma etter med strammeskruene og justerte bort dødgangen i wire etter montering av skivene. Full låsing på begge bakhjula og bare glede ved halvveis oppdratt brekk.
Re: Bytte Håndbrekk sko ++
Posted: Sat Nov 14, 2015 8:17 pm
by christianmindrebo
Ja, bremsebånd. Mine var slitte og slitne, så jeg valgte å bytte alt.
Tightet strammeskruer, kvalitetssikret av Jon og Johnny. Jeg endte med å måtte stramme skruen ved håndbrekkarmen til maks for å få tak, men det er liksom ikke nok. Jeg klarer fint å dra håndbrekkarmen helt til maks. Og selv om det er litt uregelmessig hvor mye brekket tar synes jeg, så er det ikke mye bakke jeg skal stå i før det ikke holder.
Kan det være at wiren er blitt for slakk - så mye for slakk at jeg ikke klarer å ta det inn med strammeskruen?
Re: Bytte Håndbrekk sko ++
Posted: Sat Nov 14, 2015 9:05 pm
by saw
Har ikke noe erfaring med det selv på cruiser, men på andre biler, og det høres ut som om du er på rett spor med strekt wire.
Re: Bytte Håndbrekk sko ++
Posted: Sat Nov 14, 2015 9:20 pm
by peter80
Mulig eg missforstår &/eller ikkje heng heilt med her.....
Du har justert brekk bremseband inne på stillskruen på navet? Gjennom bremseskiva? Slakka du her før du heiv av skiva?
Å etterstramme "kun" på handbrekkwire i kupè er prinsipilet litt "så där" såsanrt det er greit med justerings muligheit nede på navet.
Mi erfaring er at etter ei slik veding må bremssko "sette seg litt" & ev etterjusteres på nav. Eg bruke ein dekkspak inne på nav for å sjekke javn stramming H&V
Re: Bytte Håndbrekk sko ++
Posted: Sat Nov 14, 2015 10:16 pm
by saw
Hei Peter80. Sånn jeg har ment mitt tips og sånn jeg har forstått Christian så er bånda lagt etter ved hjelp av stramminga gjennom hull i skiva. Stramming på brekket er kun for å ta wire slakk, siste rest på en måte.
Re: Bytte Håndbrekk sko ++
Posted: Sat Nov 14, 2015 10:35 pm
by christianmindrebo
Stemmer som Stein Arne sier:
1: Byttet bremsebånd
2: strammet strammeskruen gjennom hullet i navet til det kjenner ganske god motstand for å dreie hjulet rundt
3: Strammet til skruen foran ved håndbrekkspaken, men her kunne jeg enkelt skru til maks og fortsatt enkelt dra opp brekket til "bunns", uten at hjulene stiver
Så hva blir løsningen da? Kjøpe ny HB wire?
Re: Bytte Håndbrekk sko ++
Posted: Sat Nov 14, 2015 11:18 pm
by peter80
Då heng alle (les :eg) med
Med mindre det er noke gale inne på handbrekkmekanismen, er det ny wire som gjeld, diverre
Igrunnen pussig OM det var OK før du pella det ned.......

Re: Bytte Håndbrekk sko ++
Posted: Sat Nov 14, 2015 11:23 pm
by christianmindrebo
peter80 wrote:
Igrunnen pussig OM det var OK før du pella det ned.......

Tror nok godt det kan ha vært dårlig wire fra før. Brekket har aldri vært 100 så lenge jeg har hatt bilen
Re: Bytte Håndbrekk sko ++
Posted: Sun Nov 15, 2015 8:49 am
by pilten
Re: Bytte Håndbrekk sko ++
Posted: Sun Nov 15, 2015 10:04 am
by christianmindrebo
Leste det nå. Ikke sikker på.om jeg skjønte alt, men har da iallefall ikke slakket av strammingen nok etter "take", og sikkert noe feil med balanse h/v også.
Men en ting som fortsatt ikke er klart for meg er at jeg alltid har kunnet dra håndtaket til maks - kan det være noen annen grunn til dette enn slakk wire - gitt at strsmmeskruen er riktig justert?
Re: Bytte Håndbrekk sko ++
Posted: Sun Nov 15, 2015 3:07 pm
by peter80
Er sko, skive & mekaniske iorden er det vel igrunnen berre kabellengda det står på. Begrensa med variablar mao
Har ikkje kikke på delefilemn om det er ulike variantar ute å går....
Ein god regel eg har brukt er at handbrekk skal "låse" på 3.dje knepp
Re: Bytte Håndbrekk sko ++
Posted: Sun Nov 15, 2015 3:25 pm
by Dag Einar
peter80 wrote:Ein god regel eg har brukt er at handbrekk skal "låse" på 3.dje knepp
Ops..... ja da har jeg en jobb å gjøre
