Problemer med instrumentbelysning

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
Ojuliu
Innlegg: 117
Ble med: ons mar 12, 2008 10:44 am
Lokasjon: Elverum

Problemer med instrumentbelysning

Innlegg av Ojuliu »

Hei, noen som har verkstedhåndbok på lj73? Sikring som blant annet går til instrument belysningen går med en gang jeg skrur på lysa.. noen som vet om den sikringa går til noe mer enn instrument belysningen? Har liksom ikke klart å finne no feil der..
Mvh Øyvind- også kjent som Roxy
turbokai
Innlegg: 267
Ble med: man aug 20, 2012 5:20 pm
Lokasjon: Asker

Re: Problemer med instrumentbelysning

Innlegg av turbokai »

Hei
Kan hende du har en pære som har kortslutta innvendig. Jeg ville tatt ut alle pærene og sett hva som skjedde. Om sikringen ikke gikk da ville jeg satt i en og en til jeg fant den som kortslutter. ganske lett åp ta ut speedometer me husk å løsne kabelen (vire) fra klips i motor rommet først. Da får du litt mere slakk så den er lettere å få på plass etter demotering. Pæra som sitter i varmeapparat reguleringa får du ut fra forsiden. Ta av dekselet, knottene og den blå/røde plata. Bak den sitter det en gjennomsiktig plate som fordeler lyset, lirk ut den. Bakden sitter pæra som du kan dra rett ut. er den vanskelig å få ut så tre en tynn slange over pæra så kommer den som regel, er bare stukket rett inn. Du kan også ta litt superlim inni slangen. Det er pære i askebegeret og sigarett tenner også på noen av 70 serien. Lykke til.
Ojuliu
Innlegg: 117
Ble med: ons mar 12, 2008 10:44 am
Lokasjon: Elverum

Re: Problemer med instrumentbelysning

Innlegg av Ojuliu »

Huff, da er det den "tungvinne" metoden som gjelder :( men tusen takk for et godt og detaljert svar turbokai! ! :)
Mvh Øyvind- også kjent som Roxy
turbokai
Innlegg: 267
Ble med: man aug 20, 2012 5:20 pm
Lokasjon: Asker

Re: Problemer med instrumentbelysning

Innlegg av turbokai »

Kjør på. Det er egntlig ganske lett, bytter vel alle pærene i dæsjen på en halvtimes tid. Men jeg har gjort det noen ganger før.
jonaseko
Innlegg: 1
Ble med: søn mai 20, 2018 11:53 pm

Re: Problemer med instrumentbelysning

Innlegg av jonaseko »

Hei, fant du ut av problemet.har akkurat samme problemet på min 2002 landcruiser. Sikringa som går til instrumentpanel og kjørelys bake ryker med en gang jeg vrir på lysa.
Ojuliu
Innlegg: 117
Ble med: ons mar 12, 2008 10:44 am
Lokasjon: Elverum

Re: Problemer med instrumentbelysning

Innlegg av Ojuliu »

Hei, nei min gikk seg til, lettvint for engangs skyld. Plutselig gikk ikke sikringa lengre..
Mvh Øyvind- også kjent som Roxy
Svar

Tilbake til «Chassis og elektrisk 7x»