Ligg unna Michelin Latitude tour!
Som litt over halvslitte (2 sesonger) begynner de å spore ganske mye. På flat vei går det ganske greit med korrekt dekktrykk. Kommer du på sporet vei og skal kjøre forbi eller skifte fil blir de nesten farlige. På veier med dårlig og kulete dekke lever både bilen og rattet mer enn du setter pris på. Drar til den ene siden og så til den andre. Ganske kraftig. Du må gjete rattet hele tiden. Ligger du til venstre i spor må du holde godt til høyre og motsatt om du ligger i venstre. Slutter sporingen (grunnet klatte asfaltering) skjener bilen over.
Mener jeg har en del bakgrunn for å publisere dette. Hadde en Rexton 2004. Satte på nye Latitude Tour i original dimensjon. Var veldig fornøyd første og litt mindre andre sesongen, merket vel at den begynte å bli litt sporsøkende. Når jeg monterte sommerhjul 3. sesongen ble jeg overrasket over dårlige kjøreegenskaper og sporing. Prøvde med forhøyet lufttrykk. Forsterket sporing. Ut med lufttrykk. Mindre sporing men kraftigere sporing ved filskifte på sporete vei. Gav bilen skylda pga. speedometerstand, slitte foringer og oppheng.
Så til LC 150/2010. Innkjøpt sommer 2014 med slitte sommerdekk og originale felger. Kjørte ut sesongen og monterte nye vinterdekk. Var veldig fornøyd med stabilitet på begge settene. Kjøpte så et sett med «jålefelger» med halvslitte Latitude Tour. Tenkte jo at det var gammelbilen som var slitt og at jeg i det minste kunne ta en sesong på Latitude dekkene. Dessverre. Kjøreegenskapene i bilen er ikke til å kjenne igjen etter dekkskift. For uerfarne og sjøfør som ikke kjenner bilen er dekkene rett og slett farlige. Har prøvd med høyt og lavt trykk. Samme erfaring som med Rexton. Så mitt råd blir: Styr unna.
Dimensjoner: Rexton: originale felger og dekkdimensjoner. Plagsom sporing på sommerdekk etter 2 sesonger.
LC150/2010 Slitte sommerdekk originalfelger og dekk i 265/60-18. Ingen sporing. Nye Vinterdekk 9,5 X 18 felg, Innpress -1. Ingen sporing. Brukte sommerdekk med Latitude Tour 265/60-18. Innpress 2. Plagsom sporing.
Dekk LC 150 Michelin Latitude Tour
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Dekk LC 150 Michelin Latitude Tour
Soningen
__________________
2010 VX 150
__________________
2010 VX 150
Re: Dekk LC 150 Michelin Latitude Tour
Har noen kompiser som driver med dekk.
De fortalte en gang at om noen har problemer med sporing med f.eks lav dekkprofil, kjøp Toyo og problemet er borte, men de er ikke billigst da vel og merke.
De fortalte en gang at om noen har problemer med sporing med f.eks lav dekkprofil, kjøp Toyo og problemet er borte, men de er ikke billigst da vel og merke.
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
Re: Dekk LC 150 Michelin Latitude Tour
Etter klage til produsenten fikk jeg dette svaret:
Hej
Spårning kan vara knepigt att komma till rätta med. Generellt kan man säga att sportiga däck är mer spårkänsliga. Man vill ju att bilen skall reagera direkt, och då blir det en naturlig bieffekt. Vi anser inte att Latitude Tour är att betrakta som direkt sportigt, och vi anser inte heller att det mönstret skulle vara speciellt känsligt.
Lufttrycket spelar in och ett lägre tryck kan förbättra som du också konstaterar. men man kan inte gå under rekommenderat tryck.
Hjulinställning har också betydelse och kan samverka med andra faktorer.
Däckbredd har stor betydelse, och då speciellt i förhållande till bredden på spåren i vägen. Ett bredare däck kan innebära att hjulen inte "passar" i hjulspåren på vägen. Det får bilen att hela tiden söka nytt spår. Men breda däck kan också innebära att bilen flyter ovanpå spåren. Det är således väldigt mycket beroende på lokala förutsättningar och hur de sammanfaller med bilens utrustning.
Jag hoppas att detta kan hjälpa dig för att hitta en bra lösning för din bil.
Med vänliga hälsningar / Best regards / Sincères salutations
Michelin
Hej
Spårning kan vara knepigt att komma till rätta med. Generellt kan man säga att sportiga däck är mer spårkänsliga. Man vill ju att bilen skall reagera direkt, och då blir det en naturlig bieffekt. Vi anser inte att Latitude Tour är att betrakta som direkt sportigt, och vi anser inte heller att det mönstret skulle vara speciellt känsligt.
Lufttrycket spelar in och ett lägre tryck kan förbättra som du också konstaterar. men man kan inte gå under rekommenderat tryck.
Hjulinställning har också betydelse och kan samverka med andra faktorer.
Däckbredd har stor betydelse, och då speciellt i förhållande till bredden på spåren i vägen. Ett bredare däck kan innebära att hjulen inte "passar" i hjulspåren på vägen. Det får bilen att hela tiden söka nytt spår. Men breda däck kan också innebära att bilen flyter ovanpå spåren. Det är således väldigt mycket beroende på lokala förutsättningar och hur de sammanfaller med bilens utrustning.
Jag hoppas att detta kan hjälpa dig för att hitta en bra lösning för din bil.
Med vänliga hälsningar / Best regards / Sincères salutations
Michelin
Soningen
__________________
2010 VX 150
__________________
2010 VX 150