Oljebehandling med Lanolin (Fluid Film)

Diskusjoner om rustbehandlig og det kosmetiske på en Land Cruiser

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

folbjo
Ble med: man apr 05, 2010 11:15 am
Lokasjon: Tønsberg

Re: Oljebehandling med Lanolin (Fluid Film)

Innlegg av folbjo »

Jeg må ærlig innrømme det JanP at jeg ikke viste at Tektyl faktisk har 150 produkter i sitt sortiment.

Det som derimot er av betydning er hvordan disse produktene oppfører seg på den aktuelle bilen som behandles.
Når man starter behandlingen med sandblåseutstyr for så å avslutte med ett "slitebelegg", ja da må i alle fall jeg melde pass.
Hva er Tectylsenterets begrunnelse for at dette er påkrevet når man har 150 produkter av "tykt og tynt" å velge i mellom ?

Du har jo valgt denne løsningen på din bil ?.
Nå får jo du førstehånds fakta i forhold til resultat/utvikling på din bil.
Det som blir interessant å observere vil jo være om det er antydning til "tilbakefall" ved neste etterbehandling ?
JanP
Ble med: tor des 11, 2008 8:25 pm
Lokasjon: Trondheimregionen

Innlegg av JanP »

Bjørn: vi skal invitere vår lokale ekspert til medlemsmøte den 12 mai. Så skal vi vi diskutere og sikkert få noen svar på hva som er bra for våre biler. Jeg tror ikke at det ene produktet er svaret og løsningen på alle sider av rustbeskyttelse. Men med 150 produkter (om jeg husker riktig) så kreves det at den som skal arbeide med dette til daglig kan sitt fag. Uten solid kunnskap så duger det nok ikke.
Om det du spør så må jeg melde pass akkurat nå, men svar får vi sikkert om vel 3 uker.

Jeg skal også snakke med Toyota Bilia for å invitere LC-eiere som ikke er medlemmer i NLCK til medlemskvelden. Dessverre er ettermarkedssjefen mye på reise, så jeg håper å få til et møte over helga. Men LC ruster, og det er det visst fortsatt mange eiere som ikke fhar fått med seg.
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
superhansen
Ble med: man sep 23, 2013 10:47 am
Lokasjon: Drøbak

Innlegg av superhansen »

Har sprøyta ramme og alle hulrom innvendig i dag..Kjenner meg merkelig tilfredsstilt#selvgjort

Bilde
Bilde

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
120 GX 08 mod.
Brukeravatar
jonwib
Ble med: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Lokasjon: Kolbotn

Innlegg av jonwib »

Tog det lång tid Kim? Inklusive rengjøring.
superhansen

Innlegg av superhansen »

Rengjøring tok jeg for 14 dager siden,steamet ramme innvendig og vasket bilen under.Tar ikke så lang tid å sprøyte ramme og hulrom,men siden jeg ikke har løftebukk så blir det jo litt mer tungvindt.
Fluid filmen er fin å jobbe med,klarte å sprøyte mitt eget hode ettpar ganger også,hulromsonden har en egen evne til å klare å finne hull i ramma den kommer ut av igjen..Men nå har jeg lært.

120 GX 08 mod.
folbjo

Innlegg av folbjo »

NY ADRESSE FOR BUSKERUD ANTIRUST !
Fra 1 august 2016 åpner Buskerud Antirust i nye lokaler.

Ny adressen er: Øvre Eiker Vei 83A, 3048 Drammen

http://www.buskerudantirust.no/
Brukeravatar
toddi
Ble med: tor feb 18, 2010 7:36 am
Lokasjon: Rogaland, Sandnes
Kontakt:

Innlegg av toddi »

Kjempe produkt. Skal ikke bruke noe annet fremover
Jobber med saken
Ta en kikk på min Garasje. viewtopic.php?f=37&t=12349
Brukeravatar
kantor
Ble med: fre apr 29, 2016 2:09 pm

Innlegg av kantor »

kjører en LC 150 2010

Noen som har erfaring med Tunna auto i Trysil http://www.tunna-auto.com/ ?

Ønsker å gjennomføre antirustbehandling med Fluid Film, bor i Gudbrandsdalen. Er det noe bedre å ta det hos Funderud eller Oslo antirust?

Noen som har mening om fettlister som de beskriver på nettside til Funderud og de andre hos Fluid Film? Er det noe godt eller bare bortkastet penger?

Innerskjermer? Trengs de på slike biler? Noen som har det på sin?

Alle tips tas imot med takk!
Nå LC120 2009 GX. Tidligere LC 150 VX, skinn, uten TEMS, 2010. Tidligere Mitsubishi Outlander 2009.
folbjo

Innlegg av folbjo »

Hei kantor

Tunna auto i Trysil kjenner jeg ikke til.
For deg er det vell kortere reisevei ditt en til Oslo ?. Du får IKKE gjort noe feil vedrørende det å benytte Lanolin,
uavhengig av hva din bil evt. er behandlet med tidligere.

Nå har jo jeg valgt å promotere Lanolin, ikke fordi jeg har eier interesser i firmaene her nede i Vestfold, men rett å slett fordi at
Lanolin er ett kanon bra produkt, og at jeg selv har sett at det virker !. Har selv en 2012 LC Arctic Trucks som er totalt rustfri.
Finnes ikke en rusten skrue på denne bilen. Tectylert som ny, og siden behandlet jevnlig med Lanolin.

Noe av det tristeste jeg ser er en LC som er helt brun av rust under :cry:
Det er helt unødvendig, og faktisk enkelt og billig å forhindre.
Har man tilløp til rust under, ja så er det ingen panikk. Gjør rent (også inne i ramme !) og behandle med Lanolin.

Så skal vi til slutt ta de negative sidene med Lanolin:
Er du allergiker så kan man reagere på produktet. Lanolin kan kjøpes på sprayboks, så det er enkel å sjekke ut på forhånd.
Det avgir en litt karakteristisk lukt i noen uker etter behandling. Denne lukten blir borte.
Da dette produktet ikke stivner så kan mekanikeren i visse tilfeller ha ett litt anstrengt forhold til produktet,
men han slipper for fastrustede deler / bolter.
Lanolin kan reagere med visse typer gummi, f.eks pakning mellom panser og grill. Svellet litt på min bil.

Fettlist, som nevnt, er tatt frem av Funderud Antirust og kan anbefales.
AT ombygde Land Cruisere har ombygde hjul hus og kan således ikke benytte disse fettlistene.

Om du er interessert i å ta "skjebnen i egne hender" så kan produktene bestilles direkte fra Rettedal Bilkontroll i Stavanger.
Som jeg pleier å uttrykke det: Survivel of the Fattest
Brukeravatar
kantor

Innlegg av kantor »

Rettelse - Tunna auto ligger i Tynset og ikke Trysil, beklager feilen :)
Fikk svar fra dem at de faktisk vasker understell og tørker den over natten før de gjør behandling, det gjør ikke de andre som driver med Fluid Film. Vet ikke om det er bra eller ikke. Men høres ut at bilen blir tørr og ren før behandlingen starter.
Nå LC120 2009 GX. Tidligere LC 150 VX, skinn, uten TEMS, 2010. Tidligere Mitsubishi Outlander 2009.
folbjo

Innlegg av folbjo »

kantor skrev:Rettelse - Tunna auto ligger i Tynset og ikke Trysil, beklager feilen :)
Fikk svar fra dem at de faktisk vasker understell og tørker den over natten før de gjør behandling, det gjør ikke de andre som driver med Fluid Film. Vet ikke om det er bra eller ikke. Men høres ut at bilen blir tørr og ren før behandlingen starter.
Høres veldig bra ut dette !.
En av Lanolins gode egenskaper er å fortrenge vann, så det kan du ta med knusende ro !.
Ellers så er jo dette med rengjøring av ramme særdeles viktig.
Høytrykksvasker med steam er selvfølgelig best, men hageslange og kaldt vann fungerer også.

Personlig så vil jeg anbefale å utføre lanolin behandling 1 gang pr år, og ikke hvert 1,5 år som det anbefales.
Jo, Vestfold Antirust tilbyr spyling av ramme med krypeslange og steam.
Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
Lokasjon: Siggerud.
Kontakt:

Innlegg av KjellOlsen »

Sprøytet tre av bilene våre i fjor høst. Fortsatt kryper det langt oppover dører og karrosserisider. Dørene har et 10 cm bredt sort belte rundt alle kanter. Rundt panser og kanaler. Nesten så jeg blir glad hver gang jeg ser at bilen er møkkete. God følelse å vite at det kryper olje runt i alle kriker og kroker under og inni bilen. Ingen tvil om at dette stoffet er helt topp.
Kjell.

1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt

SWES-63

Land Cruiser = stiv aksel.

http://www.expeditionkompaniet.no
Brukeravatar
ketilt
Ble med: søn okt 17, 2010 10:13 am
Lokasjon: Trondheim

Innlegg av ketilt »

Jeg og er knall fornøyd med dette produktet. Anbefales.
Ingen som kan ta tak i og ordne en rabatt avtale hos Rettedal bilkontroll for oss i NLCK ? Folbjo??

Sent from my iPhone using Tapatalk
Ketil Tiller. (tillerketil@gmail.com )

Land cruiser 200
Land cruiser 100 2004 Arctic Truck 37
Land cruiser 120 33" familiebil
Hilux Dobbelcab 2005 Arctic trucks 35
Landcruiser LX70 1985 solgt
Brukeravatar
kantor

Innlegg av kantor »

Etter en telefon til Tunna Auto så fikk jeg vite at vasken kommer i tillegg til prisen.

Da blir det 3000 + Mva for behandling og 750 + mva for vask, blir ca 4700 i alt, og da er det 2000 kr dyrere en lignende behandling hos Oslo Antirust.

Har dere noe meninger om dette? Burde jeg absolutt fått vasket ramma først på en bil fra 2010 og 100 000 kmstand? Eller klarer det seg med vanlig rens som de gjør i Oslo?

Som sagt så er jeg litt opptatt med pris som blir nesten dobbelt så dyr hos Tunna en i Oslo...4700 mener jeg blir litt i øverste klassen hvis man skal drive med dette hvert år...

Har en god høytrykksspyler jeg også forresten ( på 150 bar), kan jeg evt løse problemet med vasking selv?
Brukeravatar
frode
Ble med: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Lokasjon: Hurum

Innlegg av frode »

Waske sjøl går bra, men det er vel lettere med lift og oljehyre. Jeg har vært tre ganger hos Buskerud Antirust og de har aldri gjort antydning til vask eller rens, men første gang foreslo de at jeg dro hjem igjen for å vaske ramma, så det gjorde jeg. Tok av bakfangeren og spylte overalt jeg kom til, og inni ramma med kloakkspyleslange - funka veldig bra. Bakfra, uten fangerplast, er det lett å komme til hele lengden av rammevangene, men det er jo huller langs sidene hele veien også. Så satte jeg ikke på bakfangeren igjen, for at lanolin-gutta skulle komme bedre til - det er ganske "tett" der bak, innenfor fangeren, og der det ruster mest. Også beskyttelsesplatene under motor og gir hadde jeg av, og reservehjulet.

De boret også hull i bakkant av bakdør-åpningene, rett under (eller er det over?) "bøyla" for dørlåsen, for å få olje inn i bakskjermen. (Dette gjorde de forresten også på Mondeoen.) De tetter hullet med en liten svart plugg, ser helt originalt ut. Enda klarte de ikke å få olje helt bak - det fant jeg ut en gang jeg hadde baklysene av, så da stakk jeg innom oljegutta og fikk en sprayflaske med lang tut for å fikse det.
Det er også mange andre plasser de ikke har fått på noe (/nok) olje, så jeg har kjøpt 2-3 sprayflasker pr år for å fikse på det. Egentlig litt dårlig med tanke på skrytet i reklamen, men jeg har annet å gjøre enn å springe frem og tilbake for å klage. (Ville tatt mye mer tid og energi enn et par raske dusjinger med sprayboxen.)
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
Lokasjon: Siggerud.
Kontakt:

Innlegg av KjellOlsen »

Synes det er viktig at bilen blir godt rengjort før sprøyting. Jeg gjør alt selv, (har grav), stor kompressor og trykkluft. Når bilen er tørr blåser jeg av all møkka, i kriker og kroker. Dette tar flere timer, og du er ikke ren og pen etterpå, men jeg får vekk veldig mye møkk.
Har borret to hull i bakfangeren, rett inn mot hver sin rammevange. Her får jeg krabbedysa på høytrykkspyleren inn, så det er enkelt å stikke den inn av og til når jeg vasker bilen. F.eks vår og høst. Etter noen sekunder er rammevangen helt rein inni.
Det går fort to - tre kvelder på rengjøring og sprøyting. Går fort med nærmere ti liter pr bil.
Hvordan de klarer å gjøre dette på en time på verksted er for meg en gåte, men de går kanskje på med flere folk? Mulig de har bedre utstyr til rengjøring, det korter jo tiden.
Det er ofte de stedene du ikke ser som er viktige å få sprøytet. Som Frode sier, det mangler litt sprøyting her og der, hvor nøye er da alle tverrkanaler og hulrom tatt? Ikke så veldig morsomt å gjøre denne jobben selv, men tror jeg har igjen for det i det lange løp.
Kjell.

1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt

SWES-63

Land Cruiser = stiv aksel.

http://www.expeditionkompaniet.no
JanP

Innlegg av JanP »

KJell: uten sammenligning forøvrig; jeg bygde hus for 14 år siden. Pga en forsinket snekker så valgte jeg i isolere huset sjøl. En lastebil pluss henger med Rockwool. Det gikk med nesten 1 uke, men det ble skjært ordentlig i alle overganger og ikke stappet. Etterpå visste jeg at det var ikke noe lurv noens steder. Og rengjør du bilen selv så er du ekstra nøye, du vet hvor du har renset og hva som har kommet ut. Og selv om det er en jxxxa drittjobb så vet du at det er så rent som det går an å få det. Og det sier seg selv at om en profesjonell bruker kun 1 time så er det en stor sannsynlighet for st det er noen steder harelabben har vært. Og for en som har muligheten, og ikke minst orker, så er det en visshet om at det sannsynligvis ikke blir bedre enn det.

Bruker Tectyl, og fy fxxx for et griseri det er med rengjøringen. Betaler gladelig for at Tectylsenteret gjør jobben bra og etter forholdene rimelig. Jørgen er så æreskjær at om det er noe som ikke er bra så er det bare å komme tilbake. Og om han skifter arbeidsplass så følger hans garantier fra de tidligere jobbene med ham, såhan ordner opp da også. Og det er vel neppe mange som gjør det.
Brukeravatar
ketilt
Ble med: søn okt 17, 2010 10:13 am
Lokasjon: Trondheim

Oljebehandling med Lanolin (Fluid Film)

Innlegg av ketilt »

Som jeg sier om alt annet, blir ofte best om man gjør d sjøl. Spyler hele bilen under, inne i alle hulrom og skjermer, ramme osv. Og demonterer mest mulig for å komme til. Utrolig masse sand og lort som legger seg innemellom. Viktig å få bort dette, så det ikke ligger og trekker fukt.
Bruker høytrykk med varmtvann, og spyleslange for kloakk. Også den koblet til høytrykk med varmt vann.
Når det er tørt så sprøytes hele bilen rikelig med Lanolin. Igjen et supert produkt.

Har akkurat fått ny forsendelse av lanolin/ Fluid film. Bilde

Sent from my iPhone using Tapatalk
Ketil Tiller. (tillerketil@gmail.com )

Land cruiser 200
Land cruiser 100 2004 Arctic Truck 37
Land cruiser 120 33" familiebil
Hilux Dobbelcab 2005 Arctic trucks 35
Landcruiser LX70 1985 solgt
superhansen

Innlegg av superhansen »

Her kan man se hvordan fluid film har kommet ut av hullet i døra som jeg har sprøytet,og klatret oppover.

Ganske rått!

Bilde

120 GX 08 mod.
JanP

Innlegg av JanP »

Ketil: Mener jeg så ei slik kanne på rundgang ved peisen fredag kveld??? :shock: Tror han svensken gikk tom for fluidum (sa så sjøl), så kanskje det ble litt av guffa di utpå morrakvisten. Han så litt blek ut om nebbet på lørdagsmorgenen. Og etter hjemkomst har det vært stille fra den kanten...

Ta vare på kjerra di, det er ikke mange av 100 AT35. Også den ruster, hvor finner du vel ut etter hvert. Men når du legger mye arbeid i det sjøl så har du også kontroll.

Jeg har tenkt litt på om vi skal få til en helgetur her lokalt. Det er jo ei fin tid nå i juni, og bilene kommer seg jo greit frem. Det fikk vi prøvd sist helg i Folldal.
Svar

Tilbake til «Rust og lakk»