A/T-dekk - verre til å spore enn 'vanlige' dekk?

Erfaringer og spørsmål om hjul til Land Cruiser

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

lb1lf
Innlegg: 133
Ble med: søn des 20, 2015 7:08 pm
Lokasjon: Hareid, M&R

A/T-dekk - verre til å spore enn 'vanlige' dekk?

Innlegg av lb1lf »

Heisann,

I og med at jeg er i markedet for et sett nye sommerdekk relativt snart (I øyeblikket Michelin Latitude 265/70 som synger på siste verset), vurderer jeg A/T for å være litt bedre skodd de gangene det er slutt på veien og man har lyst til å fortsette.

Ser at både BFG A/T KO2, Cooper Discoverer AT3 og GoodYear Duratrac får meget gode tilbakemeldinger fra fornøyde brukere som ser ut til å ha stort sett samme bruksmønster som meg - stort sett asfalt (eller det som passerer for asfalt heromkring...), og innimellom en tur ut i geografien.

Det jeg gjerne skulle visst mer om, fortrinnsvis fra noen med førstehånds erfaring, er hvor tungt det er å være kusk for et sett BFG A/T når asfalten har dype spor; dagens dekk på bilen gir en følelse av å kjøre slede - jeg har omtrentlig kontroll på retningen, men ellers danser bilen og jeg fra side til side om jeg ikke klarer å holde meg midt nedi sporene. Har googlet endel, og meningene varierer fra 'A/T sporer alltid som et h******' til 'glir over uten problemer...'. Ergo er flere meninger velkomne! :)

Det enkleste ville jo vært å sette på Conti CrossContact eller noe slikt - all erfaring jeg har hatt med Continental de siste årene har vist at de er så myke at det knapt har noe å si hvor sporete asfalten er - bilen bare glir frem uansett.

Dog ville det jo være morsommere med et sett A/T. Spørsmålet er altså om kjøreopplevelsen på dårlig asfalt da blir så vesentlig forringet (det er jo der jeg tilbringer mesteparten av tiden, tross alt) at det fornuftige ville være å gå for CrossContact eller lignende - og så heller investere i et ekstra sett felger jeg kunne sette BFG A/T på til de gangene jeg skal leke meg... :)
--
Odd Erling, Hareid (1998 KZJ95, Dieseldyret / 2002 KDJ95, Dieseldyret Jr)
Bilde
pilten
Innlegg: 699
Ble med: ons mai 04, 2011 10:19 pm
Lokasjon: Larvik
Kontakt:

Re: A/T-dekk - verre til å spore enn 'vanlige' dekk?

Innlegg av pilten »

Jeg gikk fra crosscontact til bfg at, og bfg var mye stillere og bedre å kjøre på. Crosscontact var i dim 265 70 16 og bfg var 265 75 16. Bfg kjørte jeg 130 Tusen km før de ble byttet ut med geolander at som også er greie dekk, faktisk de beste jeg har brukt på våt veibane, har ikke klart å fremprovosere vannplaning med dem. Men neste gang skal jeg ha bfg at igjen.
Så min anbefaling er bfg at.
lb1lf
Innlegg: 133
Ble med: søn des 20, 2015 7:08 pm
Lokasjon: Hareid, M&R

Re: A/T-dekk - verre til å spore enn 'vanlige' dekk?

Innlegg av lb1lf »

pilten skrev:Jeg gikk fra crosscontact til bfg at, og bfg var mye stillere og bedre å kjøre på. Crosscontact var i dim 265 70 16 og bfg var 265 75 16.
-Det høres jo veldig lovende ut; har ikke kjørt noen bil med 'nye' BFG A/T på, men det skrytes vilt og hemningsløst over hele nettet over hvor stille de tross alt er. Har ikke prøvd CrossContact, heller - min befatning med Conti har vært med Premium/Sport/IceContact, som alle iofs har vært meget tillitvekkende.

Har 7.5*16 felg, planen var evt. å sette på 265/75, den ekstra tommen eller så i diameter burde ikke gjøre det trangt inni hjulbuen min. (Ser at BFG A/T KO2 finnes i 265/70 som er originaldimensjon, men den lokale pusheren har bare 265/75 på lager til 16" felg.
--
Odd Erling, Hareid (1998 KZJ95, Dieseldyret / 2002 KDJ95, Dieseldyret Jr)
Bilde
Brukeravatar
saw
Innlegg: 611
Ble med: tor mar 06, 2014 6:08 pm
Lokasjon: Kongsberg

Re: A/T-dekk - verre til å spore enn 'vanlige' dekk?

Innlegg av saw »

Sett på 265/75-16, passer og ser bra ut på original nitti! Kan subbe bittelittegrann i skvettlapp på halv sving.

Har selv BF All Terrain på min, helseipa og bruker de året rundt. (Funker bra på vinterføre de første 2-3 åra.) De bråker lite har Mud på 73`n og det bråker mye i frohold, spesielt over 80-90. Jeg syns ikke de sporer noe særlig og velger nok samme neste dekk sett også.
Mvh.

Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612

2014 KDJ150
1987 LJ73, OME 35/12,5-15
2000 LN170, 255/85-16
Før:
2000 KZJ95
2006 KDJ120
1995 KZN130, 4-Runner

Min garasje:

viewtopic.php?f=37&t=23001
JanP
Innlegg: 1726
Ble med: tor des 11, 2008 8:25 pm
Lokasjon: Trondheimregionen

Re: A/T-dekk - verre til å spore enn 'vanlige' dekk?

Innlegg av JanP »

Saw: jeg er langt fra enig med deg om vinteregenskapene på de gamle A/T KO. De er direkte farlige på vinteren, spesiellt rundt nullføre. Disse dekkene skulle aldri vært godkjent for bruk på snø.

I går, fredag, ble de vraket for godt. Istedet ble det de nye KO2. Og hvilken forandring. Kom nå kl 23 hjem etter en nattur i Folldal. Kjørte opp til Reinsli på 1000 m, der vi skal ha utflukt på årets landstreff. Bratt og delvis isete, da veien blir skiløype på vinteren. Men hvilken forandring fra de gamle KO-dekkene! Fantastisk feste på det harde underlaget. Med de gamle hadde jeg ikke tatt sjansen på turen, da området er avsides og mobildekning. Og de bremset overraskende godt. (dekkene er seipet).

Anbefales på det sterkeste til de som vil ha BF. Og så er de betydelig stillere på asfalt, selv i godt over 100 km så var de merkbart stillere. Visste ikke det på forhånd, så det var en ekstra bonus.
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
Brukeravatar
saw
Innlegg: 611
Ble med: tor mar 06, 2014 6:08 pm
Lokasjon: Kongsberg

Re: A/T-dekk - verre til å spore enn 'vanlige' dekk?

Innlegg av saw »

JanP, kan være enig i at det fins bedre dekk rundt null, men syns de funker bra de første to tre åra, seipa selvsagt. Etterhvert blir de steinharde, de varer jo en stund... men nå kjører jeg rolig og kjenner både bil og dekk, så kanskje jeg har vent meg til at det er som det er? Funker iallefall bedre enn de pigga vinterdekka som fulgte med nittien når jeg kjøpte den, 4-5 år gamle og sammenlignbart med sommerdekk! De var glatte!

Så moro å høre at du har så positiv omtale om KO2, fyser litt på de neste gang jeg skal ha sko på nittien! Har du pigga de eller kun seiping? Skal bli sennende å høre om de holder seg sånn eller om de også blir harde og glatte pga. Laaang levetid!
Mvh.

Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612

2014 KDJ150
1987 LJ73, OME 35/12,5-15
2000 LN170, 255/85-16
Før:
2000 KZJ95
2006 KDJ120
1995 KZN130, 4-Runner

Min garasje:

viewtopic.php?f=37&t=23001
JanP
Innlegg: 1726
Ble med: tor des 11, 2008 8:25 pm
Lokasjon: Trondheimregionen

Re: A/T-dekk - verre til å spore enn 'vanlige' dekk?

Innlegg av JanP »

Nei, ingen pigging. Det er jo sommerdekk fortsatt. Så får jeg se til vinteren om det blir bytte til Toyo-dekkene. 4 år ble det på de gamle dekkene, to av de skal selges. De 2 andre var skjevslitte og ble vraket.

Når det gjelder de gamle så var de nesten som en kjelke ved nullføre. Rett og slett tilnærmet null feste. Der jeg kjørte i natt var det snø 5 km, med is imellom. 10 % stigning opp og ned, prøvebremset for å teste egenskapene. Vanskelig å si hvor gode de er da jeg ikke var noen referansedekk å sammenligne med. Med det er noe helt annet enn de gamle.
Og så er mye av dekkstøyen borte. Prisen ble 12' for 265/65 18", da inkludert 1200 for seiping hos er annet firma.
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
lb1lf
Innlegg: 133
Ble med: søn des 20, 2015 7:08 pm
Lokasjon: Hareid, M&R

Re: A/T-dekk - verre til å spore enn 'vanlige' dekk?

Innlegg av lb1lf »

Heisann,

Takk til alle for innspill og kommentarer; da var et sett (265/70-16) bestilt, hele moroa kom på 9' ferdig omlagt.

Eneste hår i suppa var at de ikke kunne seipe for meg, men det kan da la seg ordne etterpå, ville bare være greit å ta det i samme slengen når dekkene først var av bilen.
--
Odd Erling, Hareid (1998 KZJ95, Dieseldyret / 2002 KDJ95, Dieseldyret Jr)
Bilde
JanP
Innlegg: 1726
Ble med: tor des 11, 2008 8:25 pm
Lokasjon: Trondheimregionen

Re: A/T-dekk - verre til å spore enn 'vanlige' dekk?

Innlegg av JanP »

Husk at seiping må gjøres på ubrukte dekk. Med stein så ødelegges knivene, og det gjøres ikke. Min forhandler seiper ikke dekkene, men kjøper tjenesten av Vianor her i Trondheim. Og de trengte ikke dekkene på felg heller, så jeg slapp med det ekstraarbeid det er å legge på andre dekke for så å bytte senere.

Prisene var ok den.
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
lb1lf
Innlegg: 133
Ble med: søn des 20, 2015 7:08 pm
Lokasjon: Hareid, M&R

Re: A/T-dekk - verre til å spore enn 'vanlige' dekk?

Innlegg av lb1lf »

JanP skrev:Husk at seiping må gjøres på ubrukte dekk. Med stein så ødelegges knivene, og det gjøres ikke.
-Makes sense; det tenkte jeg ikke på. Takk!

Får undersøke litt om det er noen i nærheten som kan gjøre jobben - fyren som hadde gjort dette for dekkselgeren inntil nylig, hadde pensjonert seg uten arvtaker til dekkverkstedet, så selger kjente ikke til noen som kunne ordne det.
--
Odd Erling, Hareid (1998 KZJ95, Dieseldyret / 2002 KDJ95, Dieseldyret Jr)
Bilde
lb1lf
Innlegg: 133
Ble med: søn des 20, 2015 7:08 pm
Lokasjon: Hareid, M&R

Re: A/T-dekk - verre til å spore enn 'vanlige' dekk?

Innlegg av lb1lf »

Hei,

Da var dekkene på (akkurat i tide - på vei over fjellet tilbake fra dekkverkstedet snødde det - glad jeg ikke kjørte på slitne sommerdekk da).

Må eksperimentere litt med lufttrykket - i øyeblikket 2.8 bar (i 265/70) etter anbefaling fra verkstedet som et utgangspunkt, men det føles som litt i overkant - alt av ujevnheter i underlaget forplanter seg over i bilen i mye større grad enn jeg kan erindre fra kjøreturer i eksempelvis en 4-Runner eller en Grand Cherokee med BFG A/T på (ikke KO2).

Tipper jeg reduserer ned mot 2.4 eller så i ettermiddag som en begynnelse, så får jeg se hvordan det blir mht. slitasje og desslike.

Hvilket trykk har dere andre med samme dekk landet på i en LC?
--
Odd Erling, Hareid (1998 KZJ95, Dieseldyret / 2002 KDJ95, Dieseldyret Jr)
Bilde
Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1964
Ble med: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Lokasjon: Kolbotn

Re: A/T-dekk - verre til å spore enn 'vanlige' dekk?

Innlegg av jonwib »

Inte helt samma däck/ hjul men jag har 3kg i däcken vid " transport " och släpper ner till sub 2kg när jag ska in i skogen eller köra mycket grusväg. Kan tänka mig att du bör ha lite lägre än 2,8 med tom bil och transport/ asfalt. 2,8 ger iallafall ett magiskt bra dieselförbruk om du bara står ut med stötigare bil :) .

Du får nog testa dig fram till vad du, bilen och passagerarna tycker är bäst vid olika väglag och olika mycket last i bilen.

Funderar på ett set med de nya KO2 så jag uppskattar alla dina tilbakameldinger på hur de beter sig och hur du upplever dem.
lb1lf
Innlegg: 133
Ble med: søn des 20, 2015 7:08 pm
Lokasjon: Hareid, M&R

Re: A/T-dekk - verre til å spore enn 'vanlige' dekk?

Innlegg av lb1lf »

Hei,

Straks de søte små sover, skal jeg tappe ned til 2.4 og kjøre meg en tur for å se hva som skjer, med opsjon for flere justeringer ettersom dagene skrider frem.

Førsteinntrykket nå ved noe høyt trykk, er at veistøyen er noe høyere enn med asfaltdekk, som man kunne forvente - men på ingen måte sjenerende.

En 1KZ-TE er jo uansett ikke den stilleste kompanjongen man kan ha med seg på veien, mener jeg - så den ekstra dekkstøyen er mer et krydder enn et irritasjonsmoment. (Spør meg igjen etter at jeg har kjørt en tur på 6-8 timer, da er det mulig det blir irriterende, om enn ikke Defender-og-300Tdi-peltor-på-motorveien-irriterende)

Dekkene gir meget tillitvekkende tilbakemelding på asfalt - styringen er presis og sporing er en saga blott. Skal snike meg avgårde på en løs grusvei i løpet av helgen for å prøve meg der, også - og om tiden tillater ut i skogen en tur.

Oppdatering kommer når jeg har rukket å få 50-100 mil på dem og blitt litt vant til dem.
--
Odd Erling, Hareid (1998 KZJ95, Dieseldyret / 2002 KDJ95, Dieseldyret Jr)
Bilde
utemannen
Innlegg: 69
Ble med: lør nov 16, 2013 8:06 pm
Lokasjon: Åmli, Aust-Agder

Re: A/T-dekk - verre til å spore enn 'vanlige' dekk?

Innlegg av utemannen »

Jeg har stort sett brukt BFG AT (hele året av og til) på mine 4x4 opp i gjennom årene. Kommer nok til å fortsette med det mange år til!
Som vinterdekk er BFG AT elendige!
Som veidekk er de greie nok.
Som rent off-road dekk er de dårlige.
Som all round dekk er de enestående!
På HDJ80 jeg kjører nå har jeg BFG AT 285/75-16. Men de er ikke så gode å kjøre med langs veien som vinterdekkene Nokian Pigg 235/70-16.
2001 HZJ79
1997 HDJ80 VX
1996 HZJ75 -solgt
lb1lf
Innlegg: 133
Ble med: søn des 20, 2015 7:08 pm
Lokasjon: Hareid, M&R

Re: A/T-dekk - verre til å spore enn 'vanlige' dekk?

Innlegg av lb1lf »

utemannen skrev: Som all round dekk er de enestående!
-Det var det som ble min konklusjon, også - jeg skal ikke late som annet enn at LCen ser mest asfalt i det daglige - men så synes jeg ikke det er så morsomt å skifte hjul at tanken på et dedikert sett offroad/skogsbilvei/grustak-dekk i garasjen frister - ei heller byr det seg anledninger til å ha det moro i skogen ofte nok til at en ekstra morobil kan forsvares.

Så, man ofrer litt for å vinne en hel del - håper jeg, da, har bare rukket 15 mil på dem hittil. Regner med å skape meg et bedre inntrykk på variert underlag i løpet av de neste par ukene.
--
Odd Erling, Hareid (1998 KZJ95, Dieseldyret / 2002 KDJ95, Dieseldyret Jr)
Bilde
Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1964
Ble med: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Lokasjon: Kolbotn

Re: A/T-dekk - verre til å spore enn 'vanlige' dekk?

Innlegg av jonwib »

utemannen skrev:Jeg har stort sett brukt BFG AT (hele året av og til) på mine 4x4 opp i gjennom årene. Kommer nok til å fortsette med det mange år til!
Som vinterdekk er BFG AT elendige!
Som veidekk er de greie nok.
Som rent off-road dekk er de dårlige.
Som all round dekk er de enestående!
På HDJ80 jeg kjører nå har jeg BFG AT 285/75-16. Men de er ikke så gode å kjøre med langs veien som vinterdekkene Nokian Pigg 235/70-16.
Jag är nog enig med dig där. Det nya KO2 ska visst vara lite mjukare i gummit vilket borde ge bättre grepp i både terräng och på snø.

Jag har oxå bara ett set med hjul så dekken som sitter på måste funka hela året - mina helseipade BFG MT gör jobbet men nästa år bör de nog bytas. På de turer jag kör i terrängen så borde nog ett AT däck klara biffen och i värsta fall så får jag väl vincha - mycket har nog med vilket lufttryck man har oxå.
Brukeravatar
saw
Innlegg: 611
Ble med: tor mar 06, 2014 6:08 pm
Lokasjon: Kongsberg

Re: A/T-dekk - verre til å spore enn 'vanlige' dekk?

Innlegg av saw »

utemannen skrev:
Som all round dekk er de enestående!

Var vel strengt tatt noe sånt jeg også mente, bra oppsummert! Blir vel nye All Terrain på meg også neste gang!
Mvh.

Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612

2014 KDJ150
1987 LJ73, OME 35/12,5-15
2000 LN170, 255/85-16
Før:
2000 KZJ95
2006 KDJ120
1995 KZN130, 4-Runner

Min garasje:

viewtopic.php?f=37&t=23001
JanP
Innlegg: 1726
Ble med: tor des 11, 2008 8:25 pm
Lokasjon: Trondheimregionen

Re: A/T-dekk - verre til å spore enn 'vanlige' dekk?

Innlegg av JanP »

Oppsumert de nye KO2, de går de gamle en høy gang på støy og vinteregenskaper. Min erfaring med de på snø og 0 -minus 3/4 gr, og 10 % nedover/oppover. Prøvde de på grus og asfalt 50 mil forrige helg. Svært overrasket over den korte bremselengden på snø og god med helling i nedoverbakke fra 50/60 km/t til null.

-Som vinterdekk: overrskende bra
-Som asfalt/grusdekk: bra
-Som Offroaddekk: middels til dårlig
-Som allround: suverene

Anbefales på det sterkeste for de som ikke skal ha Mud-dekk eller lignende. :!:
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1964
Ble med: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Lokasjon: Kolbotn

Re: A/T-dekk - verre til å spore enn 'vanlige' dekk?

Innlegg av jonwib »

Tack för svar JanP.

Spörsmål: När du säger middels till dålig terrängegenskaper - är det även med reducerat lufttryck?
Svar

Tilbake til «Hjul og felger»