Nei, det var med vanlig lufttrykk. Ca 34 pund, slik de ble levert forrige fredag. Kjørte på impuls opp på fredag og kompressor lå hjemme. Kjørte på litt bratte veier, stein og grus, på søndag, for å se hvordan bilen var på dette underlaget. Har kjørt der før, og bilen tok seg ikke noe bedre frem. Og mønsteret er jo ganske likt. Tror at de nye dekkene kan ha fordel der det er stein eller fjell, da de har et vesentlig røffere design på skulder, noe som sikkert gir et bedre feste på hardt underlag og med lavere lufttrykk. Hvorfor de har designet det slik ville vært kjekt å vite, men at det gir bedre grep på et eller annet underlag er rimelig sikkert. BF ville neppe ha designet de slik uten at det gir effekt på et eller annet underlag.
Men snøegenskapene da, de var på det føret jeg testet det i en helt annen klasse enn de gamle. Med bratt nedover og hard bremsing fra ca 50 km/t trodde jeg at de bare var marginalt bedre enn de gamle. Men bilen dukket i front og STOPPET! Og det så og si uten at hjulene låste seg, og uten at bilen skled på underlaget. Lufttempen var vel litt over null, sol men det hadde vært noen kuldegrader. Ved 22-tiden var det 4-6 minus. Har også noe på video, men 5 min opptak (.mov er drittformatet til Apple, Moviemaker) er ca 600Mb før konvertering og klipping.
A/T-dekk - verre til å spore enn 'vanlige' dekk?
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Re: A/T-dekk - verre til å spore enn 'vanlige' dekk?
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
---------------------------------------------
Re: A/T-dekk - verre til å spore enn 'vanlige' dekk?
Hei,
Da har jeg fått et par litt lengre turer med dem, og konstaterer foreløpig følgende:
a) Med tom bil var 2.5 bar omtrent akkurat passe etter min smak - det viste seg forøvrig at det som ble påstått å være 2.8 bar fra verkstedets side var akkurat i overkant av tre bar (kalde dekk, +5C) - jeg sjekket med to målere som begge var enige.
Tappet ned til 2.75, fortsatt litt harde etter min smak - 2.5 ga mindre dekkstøy, og (naturlig nok) langt færre vibrasjoner som forplanter seg over i karosseriet. Tror jeg holder meg på dette trykket så lenge ikke slitasjemønsteret ser feil ut.
b) På asfalt er dekkene overraskende stille - hadde det ikke vært for at jeg akkurat har kjørt bilen med Michelin Latitude på, ville jeg ikke kunnet si sikkert at de støyet mer enn rene asfaltdekk - men merker at støyen er av en litt annen karakter, mer lavfrekvent, tror jeg.
c) På grus (fortsatt med 2.5bar) hadde jeg mye bedre kontroll enn jeg har opplevd tidligere - fortsatt presis styrefølelse og når jeg bremset, så -vel, så bremset jeg, heller enn å bare seile bortover det løse dekket. Et minus med det grovere mønsteret er at det trekker med seg en hel del grus opp i hjulbuen, så det rakler og kakler mens man kjører på grus - men, såklart, hadde mønsteret vært fint nok til at så ikke skjedde, ville jeg heller ikke hatt den graden av kontroll over bilen som jeg nå opplever å ha. Alt i alt meget happy med grus-ytelsen.
d) Vært såvidt ute i skogen, kjørte tildels i DYPE spor - litt lugging i sideveggene. Her er førsteinntrykket at sideveggen må være noe nær in-de-f***ing-structible - etter å ha kjørt i 12-15cm dype spor, vært litt inn og ut av dem noen ganger og generelt hatt det veldig moro, var det bare å spyle gjørme og drit av dekkene - sideveggen ser urørt ut. Mønsteret fortsetter fra rullebanen og langt nedetter sideveggen, dette var til merkbar hjelp når man skulle ut av sporene - dekkene nærmest kloret seg fast og trakk bilen opp; meget imponert.
e) Gleder meg til neste gang det byr seg en anledning til å prøve bilen på glattkjøringsbanen i Ørsta; ville være greit å ha en formening om hvordan bilen oppfører seg om man blir overrumplet av glatta på senhøsten - for ikke å snakke om at det er veldig moro...
Da har jeg fått et par litt lengre turer med dem, og konstaterer foreløpig følgende:
a) Med tom bil var 2.5 bar omtrent akkurat passe etter min smak - det viste seg forøvrig at det som ble påstått å være 2.8 bar fra verkstedets side var akkurat i overkant av tre bar (kalde dekk, +5C) - jeg sjekket med to målere som begge var enige.
Tappet ned til 2.75, fortsatt litt harde etter min smak - 2.5 ga mindre dekkstøy, og (naturlig nok) langt færre vibrasjoner som forplanter seg over i karosseriet. Tror jeg holder meg på dette trykket så lenge ikke slitasjemønsteret ser feil ut.
b) På asfalt er dekkene overraskende stille - hadde det ikke vært for at jeg akkurat har kjørt bilen med Michelin Latitude på, ville jeg ikke kunnet si sikkert at de støyet mer enn rene asfaltdekk - men merker at støyen er av en litt annen karakter, mer lavfrekvent, tror jeg.
c) På grus (fortsatt med 2.5bar) hadde jeg mye bedre kontroll enn jeg har opplevd tidligere - fortsatt presis styrefølelse og når jeg bremset, så -vel, så bremset jeg, heller enn å bare seile bortover det løse dekket. Et minus med det grovere mønsteret er at det trekker med seg en hel del grus opp i hjulbuen, så det rakler og kakler mens man kjører på grus - men, såklart, hadde mønsteret vært fint nok til at så ikke skjedde, ville jeg heller ikke hatt den graden av kontroll over bilen som jeg nå opplever å ha. Alt i alt meget happy med grus-ytelsen.
d) Vært såvidt ute i skogen, kjørte tildels i DYPE spor - litt lugging i sideveggene. Her er førsteinntrykket at sideveggen må være noe nær in-de-f***ing-structible - etter å ha kjørt i 12-15cm dype spor, vært litt inn og ut av dem noen ganger og generelt hatt det veldig moro, var det bare å spyle gjørme og drit av dekkene - sideveggen ser urørt ut. Mønsteret fortsetter fra rullebanen og langt nedetter sideveggen, dette var til merkbar hjelp når man skulle ut av sporene - dekkene nærmest kloret seg fast og trakk bilen opp; meget imponert.
e) Gleder meg til neste gang det byr seg en anledning til å prøve bilen på glattkjøringsbanen i Ørsta; ville være greit å ha en formening om hvordan bilen oppfører seg om man blir overrumplet av glatta på senhøsten - for ikke å snakke om at det er veldig moro...
Re: A/T-dekk - verre til å spore enn 'vanlige' dekk?
Supert!
Tackar för rapport .
Tackar för rapport .
Mvh
Wiberg
LC 120 -08 med små modifikationer.
Overlanding is self-reliant overland travel to remote destinations where the journey is the principal goal.
Snövits Garage
Overlanding.nu
Kola Peninsula 2013
Wiberg
LC 120 -08 med små modifikationer.
Overlanding is self-reliant overland travel to remote destinations where the journey is the principal goal.
Snövits Garage
Overlanding.nu
Kola Peninsula 2013
Re: A/T-dekk - verre til å spore enn 'vanlige' dekk?
Odd Erling,
Seipet du dekkene? Og hvor fikk du dem såpass billig?
Seipet du dekkene? Og hvor fikk du dem såpass billig?
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
Re: A/T-dekk - verre til å spore enn 'vanlige' dekk?
Frode,
Nei, de ble ikke seipet - selger (Dekk og Felger i Tomrefjord, Vestnes, forøvrig) hadde ikke selv utstyr for dette, og fyren som inntil nylig hadde seipet for dem hadde lagt ned butikken og de hadde ikke funnet noen alternativer ennå.
Dekk og Felger var forøvrig et hyggelig bekjentskap - en ting var god pris og fleksibel service, men da jeg fikk et lite problem i etterkant (ABS-feil), tok de faktisk kontakt klokken nulltidlignullnull i dag (etter at jeg sendte mail i går ettermiddag), jeg fikk snakke med vedkommende som hadde lagt om på bilen min og han ga seg ikke før han var sikker på at jeg allerede hadde funnet ut av problemet før leggetid i går.
Nei, de ble ikke seipet - selger (Dekk og Felger i Tomrefjord, Vestnes, forøvrig) hadde ikke selv utstyr for dette, og fyren som inntil nylig hadde seipet for dem hadde lagt ned butikken og de hadde ikke funnet noen alternativer ennå.
Dekk og Felger var forøvrig et hyggelig bekjentskap - en ting var god pris og fleksibel service, men da jeg fikk et lite problem i etterkant (ABS-feil), tok de faktisk kontakt klokken nulltidlignullnull i dag (etter at jeg sendte mail i går ettermiddag), jeg fikk snakke med vedkommende som hadde lagt om på bilen min og han ga seg ikke før han var sikker på at jeg allerede hadde funnet ut av problemet før leggetid i går.
Re: A/T-dekk - verre til å spore enn 'vanlige' dekk?
For å sparke en død tråd til live igjen for en stakket stund - for et par uker siden sendte jeg en mail til BF Goodrich for å høre om de hadde noen anbefaling, og lo and behold, i dag fikk jeg svar - fra BFG Australia, intet mindre.
Det kan vel ha sammenheng med at det må være en bråte LC der nede, annenhver gang jeg googler noe er det iallefall et australsk 4x4-forum som dukker opp som første treff...
Så - KZJ95, 265/70-16 BFG A/T KO2, lastet med en voksen foran og litt tjafs baki, her er anbefalingen fra BFG:
Motorvei - 44psi/3.0 bar
Landevei, 70-85km/h - 40psi/2.75 bar
Landevei, 55-69km/h - 37psi/2.55bar
Landevei, 40-68km/h - 33psi/2.25 bar
Sand/gjørme, 25-39km/h - 30psi/2.05bar
Det kan vel ha sammenheng med at det må være en bråte LC der nede, annenhver gang jeg googler noe er det iallefall et australsk 4x4-forum som dukker opp som første treff...
Så - KZJ95, 265/70-16 BFG A/T KO2, lastet med en voksen foran og litt tjafs baki, her er anbefalingen fra BFG:
Motorvei - 44psi/3.0 bar
Landevei, 70-85km/h - 40psi/2.75 bar
Landevei, 55-69km/h - 37psi/2.55bar
Landevei, 40-68km/h - 33psi/2.25 bar
Sand/gjørme, 25-39km/h - 30psi/2.05bar