Side 1 av 10
Roall`s 75PU og HDJ80
Postet: søn jun 12, 2005 10:08 pm
av Roall
Da var det på tide å informere de aller mest nyskjerrige, LJ-73 ble hentet av den nye eieren forrige Lørdag. Litt vemodig da det er lagt ned en del arbeid i den bilen, men men...
Gamlebilen til Roger Olsen er den nye bilen. Eller rettere sagt prosjektet ble hentet Fredag og er for mange kjent fra før, turen fra Oslo gikk greit kom nesten hekt hjem før den stoppet

3 km hjemmefra

pga. tett dieselfilter som ble skiftet Lørdag, og da funket det greit igjen. Med frieksos og blaffrende tak så ble det en mildt sagt øredøvende tur

, men nå er det glemt
En stor takk til Anton som ble med og hentet bilen, har jo rotet det til i hodet hans endel i det siste...
Skal starte med å få skiftet hytta, men må nok få fjernet endel rust først.
Postet: søn jun 12, 2005 10:18 pm
av håvard
Grattis!
Gleder meg til å se hva du får ut av denne!
Postet: søn jun 12, 2005 10:56 pm
av Geir Vangen
Gratulerer med nytt prosjekt. Blir spennende og følge oppbyggingen.
Jeg skal ta godt vare på gamle bilen din, fikk prøvd den i Svinndal i går og den skuffet ikke. Du nevnte at du kanskje kunne hjelpe meg med 38”, har du tid og mulighet til å sjekke pris for meg på Ground Hawg 38x15,5x15, så hadde det vært kjekt.
Postet: søn jun 12, 2005 11:11 pm
av Vegard
Kult Roall, gratulerer! Ser ut som du skal ha nok å henge fingrene i framover... Skal bli terrengdugelig pu antar jeg?
Postet: man jun 13, 2005 8:20 am
av Roall
Det blir nok ikke et rent offroadprosjekt, blir nok et bruksbilprosjekt hvor både tipp og muligheten for bruk av snøskjær skal beholdes, hva jeg skal bruke det til vet jeg ikke
Men forskjermene breddes litt så man har muligheter for 33" - 38" dekk, bilen blir nok gående med 33" eller 35" men det skader jo ikke med ekstra hjulplass

. Og med orginale sperrer så blir den nok duganes som offroader hvis det skulle friste.
Ikke minst, så må det nok monteres turbo, med skjæret så veide bilen litt over 3 tonn, så det gikk ikke akkurat så kjapt fra Oslo og opp

Postet: man jun 13, 2005 12:08 pm
av Anton
Må få takke Roall for en fin tur. Fiks radioen din til neste tur eller få noen norske kanaler på walkien din. ( Sprakete tysk er ikke noe interesant og høre på i 50 mil)

Må vel legge ut noen bilder jeg og da.
Postet: man jun 13, 2005 11:15 pm
av junkern
Gratulerer Roall! Synes liksom det var noe kjent med denne bilen

Jeg ble nødt til å levere bilen tilbake pga. tidsproblemer. Bilen er skjelden, og har uten tvil stort potensial, så du får sikkert mye morro ut av denne! Synes det var litt morro, bilen er dønnsolid, men fordi planet med tipp har så solid ramme, har bilen egenvekt på rundt 2800 kg hvis jeg ikke husker feil, og nyttelasta var ikke på mer enn 3-400 kg

. Blir morro å følge med fremover. Står forresten i stor respekt av å kjøre denne bilen så langt. Innbiller meg kanskje at du fortsatt er sliten etter turen

. Bilen bråker noe vanvittig, da jeg kjørte den, var det mye tull med det elektriske og en membran i dieselpumpa som gjorde at tomgangen lå på rundt 3500 omdreininger. Fikk du fiksa på dette før du dro oppover eller? Synes ellers at bilen var god å kjøre
Postet: fre jun 17, 2005 9:49 pm
av Roall
Hei Junkern, Helt vanvittig med bråk, nesten uten eksosrør og et blaffrende kanvas tak så var øreklokkene et stort savn, men gjort er også fort glemt.
Roger skiftet membranen før jeg hentet den så motoren fungerte som den skulle. Bilen var jo oversaskende stabil, men med skjæret så ble fjæringen fram kraftig redusert pga. vekta og null fjæring fram
Uansett så angrer jeg ikke, nyttelasta er på ca 500kg men bilen er kjørt og tippet 4500kg nyttelast i følge Roger, så....................
Bil skal det bli................ en gang!
Postet: fre aug 19, 2005 7:58 pm
av Roall
Har fått begynt så smått med BJ`n. Legger til noen bilder.
Den hvite hytta er nå sandblåst og det meste ble borte, blir vel å bruke bakveggen og øverste delen bak dasjbordet fra den hvite, og gulv og torpedovegg fra den gule, blir nok litt jobb ja
Lurer på å bytte 3B i en 2H motor, noen som vet om det er samme clutchus

Postet: lør aug 20, 2005 12:51 pm
av Vegard
Imponerende pågangsmot du har Roall! Tviler ikke på at du får det til.
Er det noe galt med 3b motoren?
Postet: lør aug 20, 2005 8:11 pm
av Roall
Pågangsmot

Du må tro jeg ikke har tvilt på min dømmekraft når det gjelder dette kjøpet

Det finnes alltid dager du er i litt for godt humør eller litt for høy på pæra, og da er slike prosjekt greie å ha, slik at man kommer seg ned på bakken der men hører hjemme
Ikke noe galt med 3B, men bilen er jo med skjæret 3000kg og 2700 uten. Kan jo tenke deg selv, litt lass...... og kanskje en henger.
Ser det går flere BJ`r i Danmark med 2H motorer, og den er det jo unektelig litt bedre dreiemoment i. Leker bare med tanken, turbo blir det uansett.
Postet: man sep 12, 2005 3:42 pm
av Roall
Bilen skal bygges med tanke på Jakt, friluftsliv og annen praktisk bruk, rett og slett en gjennomtenkt og praktisk bruksbil som har det meste

Og ønsker derfor tips/forslag på hvordan dette kan bli til noe "brukbart" og
ikke noe "tøft" og unyttig
Den har 3,4D motor med mekaniske sperrer på fram og bakaksel, mekanisk kraftutak, hydraulisk tipp og avtagbart hydraulisk skjær fra før, vurderer å montere en ny kraftigere støtfanger (ARB) med vinsj, annet beskyttelsesutstyr

, luftkompressor / 220v strømagregat i tillegg.
Dekkstørrelsen blir 35-37" for å gi lavt marktrykk og bedre klaring under bilen for å muliggjøre innhenting av f.eks. elg i vanskelig og myrete terreng.
Tippkassa skal jo helst ha flere muligheter enn å kjøre grus og annet vilt, tenker å lage avtagbare nettingkarmer og kanvastrekk slik at den kan fungere som f.eks. overnatting/telt, andre tips

Oppbevaring av våpen/ammo i låsbar monter/kasse

andre ideer
Det er noe slikt jeg tenker eller

Postet: man sep 12, 2005 4:35 pm
av Vegard
En viktig modifikasjon du bør gjøre så snart som mulig: Bli kvitt sperreakslene! wire-overføringa vil hekte fast i kvist og kvast, dermed står du fast.
Akslene kan sendes meg, så skal jeg sende noen uten sperrer i retur. Deler fraktkostnadene med deg.
Postet: man sep 12, 2005 8:45 pm
av rikard
Mye diskusjon fram og tilbake rundt det med kufanger for tiden. Ville vært sikker på at det ikke blir nye forskrifter med tilbakevirkende kraft på heavy duty kufangere på personbiler før jeg hadde bestillt en slik fanger( for den er vel ikke lastebilreg.?) Er vel en forskrift om at EU tillater kun støtvennlige-for-tifeldige-bestemødre-som-skulle-forville-seg-ut-i-veien-etter-en-narkose-på-nærmeste-sykehus frontguards, og dette kan også være hjelpeutstyr som vinsj og annet påmontert utstyr. Går en diskusjon her:
http://offroad.no/snitz/topic.asp?TOPIC ... hichpage=1
ARB bygger jo deformasjonssoner på de nyeste typene, men dette er vel bare for å abdsober energi og redusere ødeleggelse på ramme, i tilllegg til airbagsensorer.
Postet: tir sep 13, 2005 10:40 am
av wazzza
Vegard skrev:En viktig modifikasjon du bør gjøre så snart som mulig: Bli kvitt sperreakslene! wire-overføringa vil hekte fast i kvist og kvast, dermed står du fast.
Akslene kan sendes meg, så skal jeg sende noen uten sperrer i retur. Deler fraktkostnadene med deg.
Slå til roall
Når det gjelder kufangerne sa læreren min at ingen lover skal ha tilbakevirkende kraft. Det står i grunnloven.....
Han har studert juss......
LJ70-troms har vel eller studerer vel juss. han vet vel også..........
Postet: tir sep 13, 2005 2:11 pm
av Roall

Du Vegard, du Vegard, lurer ikke meg, tror nesten jeg betaler frakta selv

Postet: tir sep 13, 2005 2:44 pm
av TLC-fan
Si meg, hvorfor krangle om et par sperrer? Har ikke alle 75'er det da?

(ler meg flat)

.....unnskyld...
Postet: tir sep 13, 2005 2:46 pm
av TLC-fan
Klarer ikke dy meg. Må legge inn et bilde til....

Det er bare å lete nede under høyttaleren på venstre side, Vegard.
Postet: tir sep 13, 2005 2:57 pm
av Vegard
Du Vegard, du Vegard, lurer ikke meg, tror nesten jeg betaler frakta selv
Jaja, du skal få lov til det da Roall.
Det er bare å lete nede under høyttaleren på venstre side, Vegard.
Du skulle bare vite hvor mange ganger jeg har sett etter de spakene Fred Magne. "Den som leter skal finne" heter det jo, men så langt har jeg ikke funnet noe.
Postet: tir sep 13, 2005 3:10 pm
av TLC-fan
Det jeg egentlig frykter er jo at du plutselig en dag stiller med to knapper.... Hva skal Roall og jeg si da??