Vedlikeholds tips på turbo

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
Andreas30
Ble med: søn sep 23, 2007 12:23 pm

Vedlikeholds tips på turbo

Innlegg av Andreas30 »

Turbo som sitter på 05 til 09 LC 120 er en temlig avansert turbo med variabel turbo geometri
Meget slitesterke om en bruker rett type olje Castroil og bytter på hver 10 000 km
og vist du og er flink til og la bilen stå litt på tomgang før motor stanses etter belasting så har du ganske stor sjanse
for at du vil ha denne turbon levetiden ut på bilen .
Men selv her kan ting oppstå og det gjelder ikke selve turbo
men elektroniken som er montert utenpå turboen som har størst sjanse for og lage litt små plunder
Uten på turboen sitter det en elmotor som styrer et stag som justerer turbo geometri ettersom når du gir gass
Dere skal nå få høre min opplevelse så veit dere hva dere kan gjøre om dere opplever det samme :D .
Jeg har turbotrykksmåler på a stolpa og det er jeg meget takknemligfor nå
i helga etter en 20 mil langtur så opplevde jeg plutselig overboost turbo lada for mye ved bare små gasspådrag ut av rundkjøringer
i følge med vanlig traffik fikk det samme et par 3 ganger etterhverandre og her var den noe som ikke stemmer
var nærme hjemme så reiste rett hjem og parkerte og søkte pradopoint på overboost og der var det treff og få
hadde også mistanke til dette som sto skrevet elmotoren som justerer på geometri staget begynte og sette seg
denne sitter også utsatt for vann og dem som driver med vading og offroad kjøring bør være oppmerksome her .

En ting til og merke seg er om du har tte chip og merker at bilen tar seg en bitteliten pause ved rundt 3000 rpm ved fult pådrag
ved forbikjøring eller lignende så kan det være meget lurt og skjekke etter om denne elmotor har satt seg
Dette har jeg hat på bilen et par år nå faktisk uten og tenke mere over det
men etter og smurt opp den elmotoren så ble dette helt borte så nå drar den slik den skal ved full belasning og spes merkbart motorvei
100 sone :D

Elmotoren er meget lett og komme til og få smurt med wd 40 eller en type elektro mekanisk spray med smøring
ved og jekke opp bilen ved høyre framhjul så kommer du lett til bare ved og ta av øverste klipsen på gummimatta mellom ramme og karosseri
når du har fått unna gummimatta ser du med lykt rett inn på siden på turboen og der ser du også rett på elmotoren som du ser
styrer et stag som går inn på siden på turbo
Framgangsmåte vidre er finn en god elektro mekanisk spray med smøring og spray inn i de 2 sprekkene du ser på siden av ved frontplata på elmotoren etter det bruker du en mini skralle med 10 mm og begyner forsiktig og prøve og få lirka igang motoren opp og ned
du ser nå først staget går oppover da skrur du rett vei gjenta dette og spray så vil den etterhvert løsne og gå lett og fungere som den skal igjen
Legger ved bilde av selve elmotoren med staget her så veit dere hva dere skal se etter :D

Og For og si det etter og utført denne smøringa og jeg fikk elmotoren til og gå lett og virke normalt igjen så
var det bra fart i bilen etterpå ja :D

Selve elektro motoren er også og få tak i på e bay om en skulle oppleve at denne tar kvelden

http://www.ebay.com/itm/Turbocharger-El ... SwcnpTo-mF

Meget skjeldent du får utbyttbare deler på en turbo men på LC er det mulig
Vedlagte filer
turbo.jpg
turbo.jpg (21.95 KiB) Vist 17068 ganger
Brukeravatar
jonwib
Ble med: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Lokasjon: Kolbotn

Re: Vedlikeholds tips på turbo

Innlegg av jonwib »

Snyggt Andreas!

Tar vi och tittar på det vid första bästa tillfälle :) .
Andreas30

Innlegg av Andreas30 »

Jepp ser deg og macivar til helgen regner jeg med skrugarasjen franzefoss.
SteinarT
Ble med: ons jan 23, 2013 4:43 pm
Lokasjon: Stavanger

Innlegg av SteinarT »

jeg har en tikke /durelyd i fra denne når jeg skrur på tenningen, har dere det samme, har vært under og kjent, holder jeg på staget så forsvinner lyden, er det slik hos dere også,
mvh
Steinar

LC 120,executive
2006 mod
TTE Chip
TTE Eksosanlegg
8 seter
webasto med ur og t91 fjernkontroll
120gx
Ble med: lør feb 28, 2015 10:35 am
Lokasjon: Bodø

Innlegg av 120gx »

Har samme lyden både på min å 2 andre,kommer fra den ventilen/staget på turbo,bilene går som normalt så tror det skal være sånn men har også reagert på lyden med tenning på :?
Andreas30

Innlegg av Andreas30 »

Hei den lyden skal være der
en god ting er og få kona eller en kamrat til og vri på tenninga mens du selv følger med på staget
vist alt er 100 prosent ok så skal staget åpne og lukke et par til 5 sec etter tenning er på .

Legger ved beskrivelses link fra Pradopoint her så kan den som vil lese :D

beskrivelsen ligger om dere skroller litt nedover på siden

http://www.pradopoint.com/showthread.ph ... -1-Failure
SteinarT

Innlegg av SteinarT »

Nja jeg er ikke så sikker på at den lyden skal være der, det virker ikke logisk, har sånn litt akseptert at den er der men mener at det skal være stilt, vet at Toyota har hatt problemer med en del elektro motorer som lager tikkelyd, blant annet fra vifte styringen, og det kjennetegnes med tikking bibrering, akkurat som om de ikke finner 0 stilling men står og jobber,
Grunnen til at jeg nevner det er at jeg slet lenge med dårlig med luft opp på frontruta, der hadde den ene motoron som styrer lufta problemer, en hylse på akslingen til den hadde over tid flyttet litt på seg som gjorde at spjeldet ikke opnet seg opp korrekt og nok, forsåvidt en enkel fiks men utrolig irriterende,
Men hvis det kan være så at motoren her har litt slak i nøytral stilling som gjør at den står og vibrerer litt på printplata og må ta noen tørner før den får mothold og begynner å bevege vingene som styrer luftmengden til turboen og sammtidig, uten at jeg vet hvilken vei utslaget går, enten gir litt for lite luft fra turbo,eller litt for mye, i forhold til dieseltilførselen, hva kan resultatet bli da.?

Leste det Andreas sa om at dette kunne bli tregt og at det kunne være en ide å smøre med noe rustløser etc, noe jeg seff ville teste ut, så jeg gjorde nettopp det og for ut på motorveien her hjemme for å teste, etter at det hadde fått stått og virket en liten stund, kan ikke si at det skjedde noe med en gang, men en av gangene når jeg lot traveren få lange ut ALLE girene i en lang akselerasjon så kom der en røyksky i det den gikk i fra 4 til 5 gear sånn i ca 130 + kmt, akkurat som om det var noe som slapp,
Etter det har det vært merkbart mindre kakling om morgenene,
Om dette har noen som helst sammenheng skal være uvisst, men det grubles på høyt plan, og jeg skal snart igang med en ny "smoring" og la det stå over natten denne gang for å se hva som skjer, når det har fått virket litt lenger, sånn i tilfellet det er noe tregt,

Sent fra min SM-P600 via Tapatalk
mvh
Steinar

LC 120,executive
2006 mod
TTE Chip
TTE Eksosanlegg
8 seter
Brukeravatar
jonwib
Ble med: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Lokasjon: Kolbotn

Innlegg av jonwib »

Spännande Steinar :) . Kan ju vara så mycket bara. Följer spänt med!
Andreas30

Innlegg av Andreas30 »

SteinarT skrev:Nja jeg er ikke så sikker på at den lyden skal være der, det virker ikke logisk, har sånn litt akseptert at den er der men mener at det skal være stilt, vet at Toyota har hatt problemer med en del elektro motorer som lager tikkelyd, blant annet fra vifte styringen, og det kjennetegnes med tikking bibrering, akkurat som om de ikke finner 0 stilling men står og jobber,
Grunnen til at jeg nevner det er at jeg slet lenge med dårlig med luft opp på frontruta, der hadde den ene motoron som styrer lufta problemer, en hylse på akslingen til den hadde over tid flyttet litt på seg som gjorde at spjeldet ikke opnet seg opp korrekt og nok, forsåvidt en enkel fiks men utrolig irriterende,
Men hvis det kan være så at motoren her har litt slak i nøytral stilling som gjør at den står og vibrerer litt på printplata og må ta noen tørner før den får mothold og begynner å bevege vingene som styrer luftmengden til turboen og sammtidig, uten at jeg vet hvilken vei utslaget går, enten gir litt for lite luft fra turbo,eller litt for mye, i forhold til dieseltilførselen, hva kan resultatet bli da.?

Leste det Andreas sa om at dette kunne bli tregt og at det kunne være en ide å smøre med noe rustløser etc, noe jeg seff ville teste ut, så jeg gjorde nettopp det og for ut på motorveien her hjemme for å teste, etter at det hadde fått stått og virket en liten stund, kan ikke si at det skjedde noe med en gang, men en av gangene når jeg lot traveren få lange ut ALLE girene i en lang akselerasjon så kom der en røyksky i det den gikk i fra 4 til 5 gear sånn i ca 130 + kmt, akkurat som om det var noe som slapp,
Etter det har det vært merkbart mindre kakling om morgenene,
Om dette har noen som helst sammenheng skal være uvisst, men det grubles på høyt plan, og jeg skal snart igang med en ny "smoring" og la det stå over natten denne gang for å se hva som skjer, når det har fått virket litt lenger, sånn i tilfellet det er noe tregt,

Sent fra min SM-P600 via Tapatalk

Hei steinar bra og høre din erfaring og
Jeg syntes bilen virka raskere ved kikdown og ved igangsetting i lyskryss og det er igrunn logisk i mitt tilfele for
staget satt meget godt fast før jeg fikk smurt og begynt og lea på det
så jeg kommer til og følge opp og smøre og lea på det staget ved hver oljeskift på motor :D

Brukte selv en elektro mekanisk proff spray som vi har på jobben den legger igjen smøring noe som er viktig her
SteinarT

Innlegg av SteinarT »

Smørt til den store gullmedaljen, brukt scralle på mutter og aksling, og har fått lenger bevegelse på staget, det som slår meg er at den beveger seg ikke likt medå slå av og på tenninga, det burde den gjøre, så fint om flere kan sjekke, glemte å sjekke etter at jeg hadde vært der med scralla, dårlig vær ute så var bare under der i et par min, nå er det ut å kjøre ungene og teste,
mvh
Steinar

LC 120,executive
2006 mod
TTE Chip
TTE Eksosanlegg
8 seter
thomas87
Ble med: søn jun 26, 2016 3:38 pm

Innlegg av thomas87 »

Skal sjekke ut dette selv, men syns det er rart att ecu ikke setter feilkode når den sitter fast? Har vært borti traktorer med samme turbo og der blir det feilkode med engang.. Har skiftet ut slike pga mekanismen i turboen setter seg.

Men hvis man skifter vgt, så krever den å kalibreres vel?

Takk for tipset :D
07 GX
Andreas30

Innlegg av Andreas30 »

Et år siden det har vært liv i denne tråden
Syntes også det er litt rart den ikke slår ut feilkode når staget går treigt
Virker muligens ut som det er slik toyota har satt opp bilene sine kommer jo ikke opp noe feilkode når bilen stopper på grunn av gamel scv ventil heller er vel derfor toyota verkstedene ofte synser når kunden kommer med en bil som stopper og det blir iallefall ikke bytta scv der .
Så en har nok heller igjen for og følge opp slike ting selv .
Siden min lc 120 05 mod har passert 360 000 km så ringte jeg turboservice i kongsberg for og høre om denne turboen for 2 år tilbake
jeg spute dem om jeg burde sende turbo til dem på overhalding snart .
Det jeg fikk til svar overasket meg de turboa der går 500 -600 000 sa han veldig lite tull med dem
så da spurte jeg om stepper motor hva dem pleier gjøre med stepper motor bytte dem ut ?
Nei dem bytta ikke ut stepper motor på toyota han kunne ikke huske dem hadde gjort det noen gang eneste dem gjorde var og smøre dem opp og bruke dem om igjen .
så Hans tips til meg var bare og følge opp stepper motor og smøre opp et par ganger i året tutt og kjør .
Tenkte det var greit og dele denne med resten her inne .
Svar

Tilbake til «Motor 12x»