Rust i fjærskål v/bak

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
smalltown

Rust i fjærskål v/bak

Legg inn av smalltown » ons feb 08, 2017 7:49 am

Under bytte av fjærer bak på min LC 120GX -06mod så oppdaget jeg rust i nedre fjærskål venstre bak, den er delvis gjennomrustet.
Rusten var mer eller mindre umulig å oppdage før jeg fjernet selve fjæra.
Er det flere som har opplevd dette? Hvilke utbedringsmuligheter er det?
Vedlegg
IMG_4885.JPG
IMG_4885.JPG (1.86 MiB) Vist 2282 ganger
IMG_4886.JPG
IMG_4886.JPG (2.44 MiB) Vist 2282 ganger
120 gx, 06mod, 242000km

kristianordahl

Re: Rust i fjærskål v/bak

Legg inn av kristianordahl » ons jan 02, 2019 6:45 pm

Hei
løfter denne tråden.

Kva ble løsningen hos deg?
har samme problemet på min LC 03 modell

Er det eventuelt nokon andre som har forslag til forbedring på dette?

Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Sted: Siggerud.
Kontakt:

Legg inn av KjellOlsen » lør jan 05, 2019 11:27 am

Hvis det bare er der hvor det er rustet hull, ville jeg ha slipt det så blankt som mulig, og sveiset igjen hullene. Men hvis hele skåla generelt er blitt veldig tynn grunnet rust, må det nok lages en forsterkning eller en ny skål som sveises på plass.
Men tipper at du kommer langt bare med å sveise igjen hullene. Det er i alle fall den enkleste løsningen.
Kjell.

HJ61 x 2. LJ73. HDJ100. 4Runner.
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.

2018:
Offroadtur til Ukraina og Romania.

2019:
Franske alper, Monaco, Roma, Østeriske alper.

http://www.expeditionkompaniet.no

Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Kontakt:

Legg inn av KjellOlsen » lør jan 05, 2019 11:32 am

Bare en tanke rundt slike problemer - hvis det blir brukt lanolinolje (fluidfilm) vil det renne ned i skåla og bremse sånne rustskader. I motsetning til tectyl som aldri vil komme til bunns her. Da får rustskadene utvikle seg som på disse bildene.
Kjell.

SWES-63

2018:

2019:

JanP
Sted: Trondheimregionen

Legg inn av JanP » lør jan 05, 2019 2:46 pm

Til Kjell: dette innspillet med Tectyl er og blir skivebom. En som kan produktene bruker slett ikke tyktflytende Tectyl slik som den tykke guffe de fleste kjenner, men som er kun ett av flere produkter som bærer navnet "Tectyl". Det finnes mange produkter med forskjellige egenskaper, som penetrerende og som kryper inn i små og trange hulrom og driver fukten bort. Og LFL kan brukes, men det er mye annet også som har gode egenskaper. Synes det er unødvendig at Tectyl henges ut som et ubrukelig produkt nok en gang, og som det advares mot i posten over.
På de bildene i tråden så er rustskaden på et meget kinkig sted. Vet ikke om bilen er behandlet før den kom ut på veien. Men uansett produkt på det nevnte sted så vil det bli slitt bort på yttersiden, da fjærenes bevegelse sliter bort alt uansett hvilket produkt som brukes. Vet ikke hvor enkelt det er å komme til på baksiden, da jeg ikke har en 120 lengre. Men for å behandle med et godt produkt på slike steder kreves det at den som gjør det vet om dette punktet, uansett hvilket firma som gjør det. Tror det neppe er noen som holder på i faget som har kontroll på alle biler som er inne til behandling klarer å ta 100% av hele bilen og garantere for at det blir bra i lang tid.

For de som ikke vet bedre så burde nok noen og enhver tatt en tur innom en som har brukt de mange forskjellige produktene som Tectyl produserer og brukes av de som er fagfolk. Så ville kanskje omtalen av Tectyl blitt langt mere nyansert her på forumet. Men det ser dessverre ut som om at LFL roses opp i skyene som det eneste som er brukendes til understellsbehandling. Noe som slett ikke stemmer.
De to mest solgte bilmerkene i Norge bruker vår lokale smarbeidspartner til understellsbehandling med produkter fra Tectyl. Det burde vel være en bra forsikring for at Tectylprodukter har gode egenskaper. Kunne gjerne vist hvordan et produkt krøp oppover døren etter at konas nye Skoda ble behandlet med Tectylprodukter, men siden det er 4 1/2 år siden er nok det meste borte utvendig.
----------------------------------------------

Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Kontakt:

Legg inn av KjellOlsen » søn jan 06, 2019 8:32 pm

Hei Jan.
Tectyiproduktene som du snakker så varmt om er sikkert fine. Hvis de blir brukt riktig. Men jeg har første gang til gode å se at det har blitt brukt penetrerende produkter som har trengt inn i falser og på slike steder vi ser her. Et karrosseri består som kjent av flere plater som flere steder er lagt på hverandre for å bli stivt nok. mulig disse blir sprøytet med penetrerende produkter ved første sprøyting, vanligvis når bilen er ny. Så blir den «tjukke guffa» sprøytet utenpå til slutt for å beskytte maks.
Men hva blir gjort neste gang bilen er inne til behandling? Skjærer de vekk det øverste laget for å komme til de nevnte falser for igjen å sprøyte penetrerende produkter mellom karosseriplatene? Jeg tviler på det.
Jeg for min del har i alle fall brukt fluid film så lenge det har eksistert, og flere tiår før det har jeg brukt gearolje og lignende. Vi har for øyeblikket to biler som har gått i Oslosaltet de siste 20 år. Den ene er ikke behandlet med noe annet enn olje, og den er det så å si ikke noe rust på. Den andre er tectylert en eller flere ganger før mitt eie, og den er det noe mer rust på. Men ikke mer enn det var da jeg begynte med olje på den. Så dette er bevis godt nok for meg. Jeg kommer aldri til å bruke noe annet, så får du fortsette med tectyl på dine biler. Det holder nok garantitiden ut, så regner jeg med at du bytter de ut?
Kjell.

SWES-63

2018:

2019:

enduro

Legg inn av enduro » fre jul 05, 2019 9:00 pm

Noe gammel denne tråden, men hvis noen trenger litt inspirasjon, så var det slik jeg gjorde det. Delen må lages selv, jeg fant ivertfall ikke noe annet enn komplett bakaksling som alternativ.
IMG_0532.jpg
IMG_0532.jpg (45.72 kiB) Vist 208 ganger
IMG_0534.jpg
IMG_0534.jpg (80.19 kiB) Vist 208 ganger
IMG_0538.jpg
IMG_0538.jpg (48.75 kiB) Vist 208 ganger
IMG_0539.jpg
IMG_0539.jpg (75.64 kiB) Vist 208 ganger

Svar

Gå tilbake til «Chassis og elektrisk 12x»