Hei! Plages med å finne ut av glødeproblem med 60n. Glødepluggene får bare et kvart sekund med 14/15v strøm, før det spretter innom 24v, og så ned på ettergløding(8v). Finner ikke ut av hvor feilen kommer fra, -om det er timer, resistorene eller rele. Har feilsøkt med manual, men blir ikke klok.
Noen som kan hjelpe meg? Mvh Sigurd
Gløder for kort
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
-
- Innlegg: 24
- Ble med: man aug 25, 2014 12:01 am
- Lokasjon: Melhus, Sør Trøndelag
Re: Gløder for kort
Hei!
Nå kjenner ikke jeg glødesystemet på 60ien i det hele tatt, men har nylig "træla" med 73ien min og rett etterpå en kompis sin. Og hvis de er litt like mtp. trinn og styring så er mitt første tips: er glødepluggene hele? Hvis ikke start med det. På 73ien så er den så vidt innom første trinn og går rett over i ettergløding dersom det er noe i veien med glødepluggene.
Nå kjenner ikke jeg glødesystemet på 60ien i det hele tatt, men har nylig "træla" med 73ien min og rett etterpå en kompis sin. Og hvis de er litt like mtp. trinn og styring så er mitt første tips: er glødepluggene hele? Hvis ikke start med det. På 73ien så er den så vidt innom første trinn og går rett over i ettergløding dersom det er noe i veien med glødepluggene.
Mvh.
Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612
2014 KDJ150
1987 LJ73, OME 35/12,5-15
2000 LN170, 255/85-16
Før:
2000 KZJ95
2006 KDJ120
1995 KZN130, 4-Runner
Min garasje:
viewtopic.php?f=37&t=23001
Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612
2014 KDJ150
1987 LJ73, OME 35/12,5-15
2000 LN170, 255/85-16
Før:
2000 KZJ95
2006 KDJ120
1995 KZN130, 4-Runner
Min garasje:
viewtopic.php?f=37&t=23001
Re: Gløder for kort
Har du prøvd å bytte ut noe ennå? Eller ble det bare slik som det er nå?
1986 lj70 solgt
1983 bj42 solgt
1982-88 60-61 solgt
1986 hj60
2003 120
1983 bj42 solgt
1982-88 60-61 solgt
1986 hj60
2003 120
-
- Innlegg: 24
- Ble med: man aug 25, 2014 12:01 am
- Lokasjon: Melhus, Sør Trøndelag
Re: Gløder for kort
Det viser seg at glødinga visstnok er i orden som den er nå, og at det er noe annet som feiler ved kaldstart. Edic/Dieselstyring eller lekasje og luft enellerannen plass. Tar gjerne imot tips her.
Glødinga skal visst være som det er nå: 1-2-3 sek med 18/19/20v, og så ettergløding på 8v i ca20sek. Avhengig av temp selvfølgelig. Har nye plugger og byttet glødetimer. Sjekket at tempsensor og resistorer er i orden.
Glødinga skal visst være som det er nå: 1-2-3 sek med 18/19/20v, og så ettergløding på 8v i ca20sek. Avhengig av temp selvfølgelig. Har nye plugger og byttet glødetimer. Sjekket at tempsensor og resistorer er i orden.
-
- Innlegg: 24
- Ble med: man aug 25, 2014 12:01 am
- Lokasjon: Melhus, Sør Trøndelag
Re: Gløder for kort
saw skrev:Hei!
Nå kjenner ikke jeg glødesystemet på 60ien i det hele tatt, men har nylig "træla" med 73ien min og rett etterpå en kompis sin. Og hvis de er litt like mtp. trinn og styring så er mitt første tips: er glødepluggene hele? Hvis ikke start med det. På 73ien så er den så vidt innom første trinn og går rett over i ettergløding dersom det er noe i veien med glødepluggene.
Jeg var visst litt kjapp ute med friskmeldinga her. Gløder for kort. Det er knapt et halvt sek fortsatt.
Snedig at det kutter hvis det er kødd med pluggene. Det er jo akkurat samme symptom her. Men byttet pluggene i høst, og jeg har både målt motstand, gnistprøve og dobbeltsjekket at det er riktig plugg. Ngk 14v.
Men det er jo nesten det eneste som er igjen å prøve, å bytte plugger igjen.
Re: Gløder for kort
Nja, hvis du er sikker på at de er hele så er det mest sannsynlig noe annet. Er du usikker så er saken en annen, det er ofte glødepluggene det er noe gæli med, eller releene, men for all del nå er det maaaange med mer kompetanse på dette enn meg, så korriger meg hvis jeg tar feil.sigurdjulius skrev:saw skrev:Hei!
Nå kjenner ikke jeg glødesystemet på 60ien i det hele tatt, men har nylig "træla" med 73ien min og rett etterpå en kompis sin. Og hvis de er litt like mtp. trinn og styring så er mitt første tips: er glødepluggene hele? Hvis ikke start med det. På 73ien så er den så vidt innom første trinn og går rett over i ettergløding dersom det er noe i veien med glødepluggene.
Jeg var visst litt kjapp ute med friskmeldinga her. Gløder for kort. Det er knapt et halvt sek fortsatt.
Snedig at det kutter hvis det er kødd med pluggene. Det er jo akkurat samme symptom her. Men byttet pluggene i høst, og jeg har både målt motstand, gnistprøve og dobbeltsjekket at det er riktig plugg. Ngk 14v.
Men det er jo nesten det eneste som er igjen å prøve, å bytte plugger igjen.
Hvis du har en bekjent med seksti og fungerende gløding ville jeg starta med å lånt en og en del til det evt. funker. Starta med glødereleer, glow current sensor og endt opp på styringsenheten. Se skjema med tips til manuell glødeløsning, komponenter og koblingsskjema:
Nå er det også ganske bra beskrevet mtp. feilsøking av gløding her:
https://www.scribd.com/doc/52122956/Toy ... al-2H-12HT
Scroll nedover til "Diesel electrical system diagnosis". Egentlig bare å brette opp skjortermene og sette i gang
Lykke til!
Mvh.
Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612
2014 KDJ150
1987 LJ73, OME 35/12,5-15
2000 LN170, 255/85-16
Før:
2000 KZJ95
2006 KDJ120
1995 KZN130, 4-Runner
Min garasje:
viewtopic.php?f=37&t=23001
Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612
2014 KDJ150
1987 LJ73, OME 35/12,5-15
2000 LN170, 255/85-16
Før:
2000 KZJ95
2006 KDJ120
1995 KZN130, 4-Runner
Min garasje:
viewtopic.php?f=37&t=23001