Hvordan det så ut før start av ombygging av LC 150 2010 modell- 5 seter.

Brukt innertak handlet inn på Finn.

I gang med ombyggingen.

Det ser litt annerledes ut på LC 150 etter demontering, enn hva jeg har sett på LC 120. Det var ingen isopordeler som skulle monteres.

Greit å ha litt dokumentasjon tilgjengelig før man setter i gang

Tar med det bildet her- under førersetet- i og med at jeg og kjøpte skinnseter foran og bak. Originale stoffseter foran var med manuell justering, og skinnsetene med elektrisk justering. Det var bare å plugge i på skinnseter, og elektrisk justering fungerer perfekt. Til info for de som vurderer det samme.

Litt på vei av ombygging.

Dørkarm førerdør.

Litt improvisert verktøy, i og med at jeg hadde glemt å kjøpe demonteringsjern av plast/ verktøy for panelklips.

Underveis i demontering av høyre side.

Holder for solskjerm. Vri 45º, og dra ut.

Innertak demontert. Jeg syntes lys og kontrollboks framme var så vanskelig å få løs, at jeg skar rundt og tok ned innertak. Den sitter kun i fire klips, og hadde jeg tatt i litt mer ville den nok ha løsnet.

Lys og kontrollboks framme- 4 klips.

De to kontaktene til elkabler for innertak. Sitter under deksel på venstre A-stolpe.

Maks demontering.

Bak metalldekselet sitter "dummy" som må tas ut og deretter skal gardinairbagsystemet aktiveres. Jeg monterte inn frontsete og reiste til Toyota for å få utført denne jobben. Dokumentasjon på utført jobb ble kvitteringen.

Innertak med matter på plass inne i bilen. Mattene legges i henhold til markering på innertak.

Fremre del av innertak før montering.

Innertak montert. Fram til nå klarte jeg meg alene, men for monteringen av innertaket må man være to. Dette for å unngå at det knekker/ deformeres. Taket settes fast ved å montere håndtakene. Metallramme for det bakre taklyset må monteres med popnagler før innertak monteres.

Skinnseter montert framme.

Skinnseter montert bak.

Bagasjerom.

Rammenummer sitter på ramma innenfor høyre framhjul. Kontrollant på Biltilsynet drev på en god stund før han fikk sjekket nummeret. Kan være greit å fjerne tectyl etc før visning, slik at det går litt raskere. En annen ting er å ha "Oblat" kvittering på innbetalt omregistreringsavgift. Jeg hadde med utskrift fra nettbanken, men det ble ikke godkjent, og kontrollant ble sittende en stund på tlf med Skatt Øst for å få bekreftet innbetalingen.
Jeg kjøpte inn noen ekstra plastklips hos Toyota for å erstatte de som eventuelt ble ødelagt. Det er to typer av plastklips, en noe kortere enn den andre. Annet som ble kjøpt inn var demonteringsjern av plast, verktøy for panelklips og popnagletang med korte og halvlange 4.8mm nagler. Strømuttaket på høyre deksel bak i bagasjerommet klarte jeg å knekke, men det var kun fordi det gikk litt fort, og jeg glemte å demontere ordentlig. Ellers kun standardverktøy.
En ting jeg burde tenkt på var å montere DAB+ antenne når taket var demontert. Vurderer sterkt å montere en ekstern antenne for å få best mulig dekning. Det får bli neste prosjekt, i og med at jeg atter en gang er ute på havet...
Det er i grunn det hele. Lykke til med ombygging