Elektriske gremlings etter fikling

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
propellue
Innlegg: 146
Registrert: fre jan 13, 2012 6:56 pm
Sted: Langhus

Elektriske gremlings etter fikling

Legg inn av propellue » lør aug 04, 2018 11:45 pm

Ja, som overskriften sier så har jeg tukla med 80'en min og har endt opp med noen alvorlige gremlings i det instrumeltpanelet.
Etter litt triksing for å koble bort xenon-pærer samtidig som jeg reparerte noen koblinger i hist og her OG monterte cb-radio i samme slengen så har instrumentene slått seg helt vrange.

Når bilen står på tomgang så virker alt brillefint. Problemet kommer når jeg begynner å bruke ting som går på strøm.
- Trykker jeg inn bremsen så dør turtellern.
- Når lysene står på og jeg slår på blinklyset dør turtellern i takt med blinkingen, oljelampa lyser også i takt med blinkingen.
- Vifta gjør at alt dør, pluss at oljelampa kommer på når den går på nivå 3 og 4.
- etc.
- etc.
- Her er en elendig video av problemene. Jeg trykker først noen ganger på bremsen, så kjører blinklys og muligens litt vifte. https://1drv.ms/v/s!AnrLY_zt1i3EiWe_ckzVW39UfQXv

Helt fersk er jeg jo ikke så jeg kjenner igjen symptomene på jordfeil, men jeg klarer ikke for alt i verden å finne den. Så hjelp mottas med veldig stor takk. Det eneste jeg merker av symptomer utenom instrumentene er at det ene ekstralyset sliter med å tenne (xenon).

Det er jo selvfølgelig en mulighet for at jeg har klippet kort en jordingskabel når jeg har ryddet opp i det som var koblet til polene, men jeg klarer ikke å se for meg at jeg skulle gjort det uten å tenke meg om. En annen ting som jeg har gjort er å rense blinklys/visker-enheten bak rattet, men jeg har sjekket inni denne nå i ettertid og den ser fin ut.

Det jeg har gjort av feilsøking til nå er:
Jeg har etter beste evne koblet alt tilbake som det var før, men det hjelper ikke. Alt nytt er koblet bort.
Jeg har sjekket alle sikringer, både i motorrom og i dashen.
Jeg har sjekket jord-forbindelser i områdene der jeg har koblet, de ser ok ut.

JanP
Innlegg: 1586
Registrert: tor des 11, 2008 8:25 pm
Sted: Trondheimregionen

Re: Elektriske gremlings etter fikling

Legg inn av JanP » søn aug 05, 2018 9:42 am

Et tips som er verdt å sjekke rundt er: det kan være innvendig skade på en kabel, slik at tverrsnittet er sterkt redusert eller at tråder i en kabel bare kommer såvidt i kontakt med hverandre. Ut fra det du beskriver så er det ganske sikkert et stort spenningsfall, og ikke brudd. Ev. en svært dårlig kontakt/klemming/lodding i en kabel. Og som alle kabler (jeg har flere ganger fått problemer med en Flymo der kabel har knekket i en bøy) kan du ha en slik råtten sak et eller annet sted. Du kan jo ha hatt dette lenge, og flyttet på kabelen slik at det nå skaper problem.
Men å finne ut dette er vel ikke så enkelt. Men det er jo noen måneder til høstmørket setter inn for fullt! 8)
---------------------------------------------------
2005 VX-solgt juni 2017
Styremedlem NLCK

Brukeravatar
frode
Innlegg: 1536
Registrert: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Sted: Hurum

Re: Elektriske gremlings etter fikling

Legg inn av frode » søn aug 05, 2018 6:07 pm

Høres veldig ut som jording ja, eller null-leder for å være mer nøyaktig. Jording til baklysene og motor/dynamo er vel det som feiler oftest. Irr i tilhengerkontakt, eller plugg til samme i ledningsnettet, kan også gi slike morsomme symptomer. Jording til instrumentpanelet og deromkring er vel nede bak sparkeplata hvis det er som på andre modeller.
Har du prøvd å måle spenningsforskjell mellom punkter som alle skal være 0 volt, f.eks koble minusledningen på multimeteret til en god jord med lang ledning og så flytte seg rundt omkring og se at du får null volt overalt?
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang - Abu Shenab,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.

propellue
Innlegg: 146
Registrert: fre jan 13, 2012 6:56 pm
Sted: Langhus

Re: Elektriske gremlings etter fikling

Legg inn av propellue » ons aug 15, 2018 9:29 pm

Takk for svar, om enn ikke så veldig oppløftende for en som håpet på en åpenbar quickfix. :P
Når jeg tenker meg om så har jeg faktisk vært nedi fotbrønnen på førersida, men rotet ikke med noe der nede så derfor tenkte jeg ikke over det tidligere.
Har tatt en kikk nå, men ingenting ser helt hårreisende galt ut på overflaten hvertfall. Da er det vel bare å vippe frem multimeteret og begynne i en ende da.

Men vil dårlig jording til baklysene kunne slå ut på instrumentpanelet?

Svar

Gå tilbake til «Chassis og elektrisk 8x»