2008 173 hk vs 2006 166 hk

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
christianhoest
Innlegg: 54
Ble med: tir jan 28, 2014 5:56 pm
Lokasjon: Bergen

2008 173 hk vs 2006 166 hk

Innlegg av christianhoest »

Hei, jeg er på nippet til å kjøpe meg en lc120 igjen, denne gangen er det 2008 med 173 hk. Det jeg lurer på er om det er noen som vet om det er noe særlig forskjell på 166 og 173 hk motorene? Er det samme dyseproblematikk? Har bedt eier om å få lest av dyseverdiene ved service nå. Ellers antar jeg at man ikke merker noe særlig forskjell i effekt på de to motorene?

Takker for svar.

Mvh, Christian
Mvh,

Christian Høst

Toyota LC 120
superhansen
Innlegg: 716
Ble med: man sep 23, 2013 10:47 am
Lokasjon: Drøbak

Re: 2008 173 hk vs 2006 166 hk

Innlegg av superhansen »

Har selv en 2008 model jeg har byttet dyser pga verdier som begynte å nærme seg grensen(+- 3)på kald motor,gjerne flere minus grader når du måler.Har du ikke den stygge raklingen mellom 1500-2000 rpm på kald motor så skal det være greit.
Det er hovedsakelig 2 ting knyttet til dyser som kan gå galt.Noen modeller hadde dysepakninger som ikke tettet skikkelig grunnet feil legering på pakningene.Dette resulterer i tett oljesil og skjært motor.
Det andre er dyser som slutter å forstøve slik at det "Spyles"Hull i stempel.Jeg tror det siste kan løses/utsettes med jevnlig dyserens eller tilsetning som renser dysene.Også greit å være innforstått med at commonrail dyser ikke er evigvarende,og må byttes etter x antall km eller år.Mange mener at tilsetning av Biodiesel er drepen på disse dysene.
2008 bør ha riktig dysepakning,så det eneste du bør ha koll på er verdien på dysene.
Hvor langt har bilen gått?Og selv om det ikke er veldig kaldt nå,så la bilen stå og mål på kald motor.

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk

120 GX 08 mod.
christianhoest
Innlegg: 54
Ble med: tir jan 28, 2014 5:56 pm
Lokasjon: Bergen

Re: 2008 173 hk vs 2006 166 hk

Innlegg av christianhoest »

Hei, takk for utfyllende svar! Jeg er fullstendig klar over at det står masse her på forumet om dyser og pakninger. Det jeg ikke fant var om det var noe særlig forskjell på årstallene på bilene. Den jeg kikker på (ikke kjøpt enda) er en 2008 modell som er gått 205000 km. Alle servicer fulgt på Toyota Ramstad. Antar at de sjekker slike ting ved service og hovedservice? Litt betenkt da den har blitt mye brukt til trekk av hestehenger, men girkasse er ifølge eier flushet jevnlig på anbefaling av Toyota. De skal måle dyseverdier før et evt kjøp fra min side. Ellers har jeg brukt en del tid på å lese meg opp på forebyggende tiltak på disse motorene. Håper alt ser bra ut på verdimålingene og at det snart bikker mot kjøp :D

Christian
superhansen
Innlegg: 716
Ble med: man sep 23, 2013 10:47 am
Lokasjon: Drøbak

Re: 2008 173 hk vs 2006 166 hk

Innlegg av superhansen »

Tror ikke man skal stole på at dyser sjekkes ved service,som regel går de igjennom ett skjema med spesifikke punkter,og der tror jeg ikke sjekk av dyser er ett punkt.Om mulig prøvekjør bilen med kald motor og kasse,sjekk hvordan den girer da mtp girkassa


Sent fra min SM-A520F via Tapatalk

120 GX 08 mod.
christianhoest
Innlegg: 54
Ble med: tir jan 28, 2014 5:56 pm
Lokasjon: Bergen

Re: 2008 173 hk vs 2006 166 hk

Innlegg av christianhoest »

Ok, takk for tips! :)
Mvh,

Christian Høst

Toyota LC 120
Brukeravatar
baa
Innlegg: 504
Ble med: tir jan 05, 2010 2:18 pm
Lokasjon: Trondheim

Re: 2008 173 hk vs 2006 166 hk

Innlegg av baa »

166 hestern er Euro 4, og 173 hestern er Euro 5. Medfører annen mapping på girkassen samt at 173 hestern er litt tregere til å gire ned ved pådrag. Dette for at den skal ha "lavere" forbruk ved kjøring..

Men det er flere 166 hestere som har opplevd dysefeil og motorhavari tror jeg enn 173 hestern. Den mest driftssikre er nok 163 hestern fra 2003-4 :)

Fyll på 2 dl 2-takts olje ved hver andre - tredje tankfylling så gjør du det du kan for å smøre opp den tørre vinterdieselen her i Norge.
JanP
Innlegg: 1726
Ble med: tor des 11, 2008 8:25 pm
Lokasjon: Trondheimregionen

Re: 2008 173 hk vs 2006 166 hk

Innlegg av JanP »

Om du skal kjøpe en LC med så høy km så er det 2-3 ting som jeg ville ha fått utført før et kjøp: rense EGR OG kjøler, det er min 1 dags arbeide med demontering som tar mye tid. Og bytte av injektorrør og bytte av SCV. Dette blir fort opp mot 25-30 lapper, og jeg vil si at det er noe som du må kalkulere inn senere. Så vurder nøye prisen. En ting er å få en bil billigere fordi den er 10 år gammel kontra å betale mere for en nyere med lavere km. Du får langt mere utgifter i de kommende årene med den du tenker på. Fjærer og dempere er også ganske slitte, og regn med opp mot 15 lapper for dette. Så ikke forvent et problemfritt vedlikehold i de nærmeste årene, 120 som er 10 år og ganske høy km vil koste mye fremover.

Så bruk fornuft og tenk deg litt om, det er ikke det dummeste.
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
Svar

Tilbake til «Motor 12x»