Jarle sin 42 og 100 garasje
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Re: Jarle sin 40 og 100 garasje
Ser bra ut fj 40 din Kansje eg må velge v8 på treffe slik at du ser baklysa mine forsvinne over fjellet
BJ 42 min begynner og ta form nå,så håper den er klar til treff
BJ 42 min begynner og ta form nå,så håper den er klar til treff
Toyota Land Cruiser hj61 35
Toyota land cruiser bj 42 1982 35
Toyota Land Cruiser 100 Arctic Trucks 35
Toyota Land Cruiser V8 2013 -320HK Arctic tucks 37
Toyota Hilux 6wd AT 44
Toyota land cruiser bj 42 1982 35
Toyota Land Cruiser 100 Arctic Trucks 35
Toyota Land Cruiser V8 2013 -320HK Arctic tucks 37
Toyota Hilux 6wd AT 44
Re: Jarle sin 40 og 100 garasje
En liten oppdatering er vel på sin plass. Det skjer mer i virkeligheten enn i denne garasjen
100 har passert 300 tusen tidligere i høst, og fikk da ny vannpumpe og registerreim. Skiftet også oljer, kjølevæske og bremsevæske. Plukket også fra hverandre innsuget og gjorde reint. Blokkerte for den eksosen som blir kjørt inn i innsuget for å unngå at all sot og dritt kommer inn i motoren. -Merket ingen forskjell i effekt, men greit å vite at motoren har reinere forhold å jobbe under.
Hadde også oppe og sjekket/justerte ventilene. En kamaksel som styrer dobbelt sett med ventiler, og ruller på vippetøyet. Dette er solide og driftssikre greier Det var kun noen få av ventilene som trengte justering.
Alt av bremser er også plukket fra hverandre og kalipperne framme har fått nye pakninger. Et nytt stempel måtte til, pga rust.
Skiftet og flushet også olje på AHC-systemet. Et par uker etter dette begynte det å lekke fra den ene demperen bak. Så da måtte man bestemme seg om AHC skulle vedlikeholdes eller skifte til OME. OME ligger på ca 10tusen, og dette var det leveringstid på. Nye dempere koster 3.905 kr/stk hos Mr. T. De samme originale demperene koster £107 pr stk fra Milner. Så da var igrunn valget enkelt -AHC fluid er faktisk billigere hos Mr. T enn fra Milner. Ca 500 kr for en 5 liters kanne.
Det er et helv...##*** å få av de gamle demperene. Har ikke fått tatt bilder her, men det ligger noen fine forklaringer på Mud. Du trenger iallefall 12mm leddnøkkel og 22mm ringnøkkel, som er litt offset (altså ikke helt flat). Den verste demperen å få av er den bak tanken (førerside). Alternativet er å ta ned tanken for å komme lettere til. Den andre demperen kommer man greit til med å ta ned midtre del av eksosanlegget. Brukte 3 kvelder på å løst og ta ned den første demperen, og 2 timer på den siste
Siden jeg måtte vente på deler for AHC, så tok jeg like godt av bakre støtfanger, som var blitt litt skjev etter et ublidt møte med en Tyssehenger for et par år siden. Her var det gledelig lite rust Slipte vekk det lille som var og behandlet med ferrobet. Så hadde jeg på syregrunning, 2 komponent epoxygrunning, arcanol og til sist Fluid film rustbeskyttelse.
De nye demperene fikk også et strøk med 2 komp epoxy og arcanol.
Ved montering av dempere trakk jeg de helt ut og fylte de med AHC fluid, slik at det ikke skulle være noe luft i de. Jeg antar det er vanskelig å få ut luften ellers. De ble så trykt sammen etter montering, og luften i rørene fram mot spherene ble luftet ut ved luftepluggen der. Fjøringen funket etter dette helt supert
Er igjen en fornøyd Land Cruiser eier
100 har passert 300 tusen tidligere i høst, og fikk da ny vannpumpe og registerreim. Skiftet også oljer, kjølevæske og bremsevæske. Plukket også fra hverandre innsuget og gjorde reint. Blokkerte for den eksosen som blir kjørt inn i innsuget for å unngå at all sot og dritt kommer inn i motoren. -Merket ingen forskjell i effekt, men greit å vite at motoren har reinere forhold å jobbe under.
Hadde også oppe og sjekket/justerte ventilene. En kamaksel som styrer dobbelt sett med ventiler, og ruller på vippetøyet. Dette er solide og driftssikre greier Det var kun noen få av ventilene som trengte justering.
Alt av bremser er også plukket fra hverandre og kalipperne framme har fått nye pakninger. Et nytt stempel måtte til, pga rust.
Skiftet og flushet også olje på AHC-systemet. Et par uker etter dette begynte det å lekke fra den ene demperen bak. Så da måtte man bestemme seg om AHC skulle vedlikeholdes eller skifte til OME. OME ligger på ca 10tusen, og dette var det leveringstid på. Nye dempere koster 3.905 kr/stk hos Mr. T. De samme originale demperene koster £107 pr stk fra Milner. Så da var igrunn valget enkelt -AHC fluid er faktisk billigere hos Mr. T enn fra Milner. Ca 500 kr for en 5 liters kanne.
Det er et helv...##*** å få av de gamle demperene. Har ikke fått tatt bilder her, men det ligger noen fine forklaringer på Mud. Du trenger iallefall 12mm leddnøkkel og 22mm ringnøkkel, som er litt offset (altså ikke helt flat). Den verste demperen å få av er den bak tanken (førerside). Alternativet er å ta ned tanken for å komme lettere til. Den andre demperen kommer man greit til med å ta ned midtre del av eksosanlegget. Brukte 3 kvelder på å løst og ta ned den første demperen, og 2 timer på den siste
Siden jeg måtte vente på deler for AHC, så tok jeg like godt av bakre støtfanger, som var blitt litt skjev etter et ublidt møte med en Tyssehenger for et par år siden. Her var det gledelig lite rust Slipte vekk det lille som var og behandlet med ferrobet. Så hadde jeg på syregrunning, 2 komponent epoxygrunning, arcanol og til sist Fluid film rustbeskyttelse.
De nye demperene fikk også et strøk med 2 komp epoxy og arcanol.
Ved montering av dempere trakk jeg de helt ut og fylte de med AHC fluid, slik at det ikke skulle være noe luft i de. Jeg antar det er vanskelig å få ut luften ellers. De ble så trykt sammen etter montering, og luften i rørene fram mot spherene ble luftet ut ved luftepluggen der. Fjøringen funket etter dette helt supert
Er igjen en fornøyd Land Cruiser eier
- Vedlagte filer
-
- IMG_4122_liten.jpg (227.53 KiB) Vist 9813 ganger
-
- IMG_4130_liten.jpg (276.71 KiB) Vist 9813 ganger
-
- IMG_4139_liten.jpg (288.36 KiB) Vist 9813 ganger
-
- IMG_4141_liten.jpg (336.04 KiB) Vist 9813 ganger
-
- Ny vannpumpe på plass
- IMG_4143_liten.jpg (236.52 KiB) Vist 9813 ganger
-
- Registerreim med ny strammer
- IMG_4147_liten.jpg (282.99 KiB) Vist 9813 ganger
-
- Høydesensor bak i super forfatning
- IMG_4433_liten.jpg (200.83 KiB) Vist 9813 ganger
-
- De gamle bakdemperene
- IMG_4436_liten.jpg (206.78 KiB) Vist 9813 ganger
-
- Rustsprenging og lekkasje bak doblingsplaten
- IMG_4438_liten.jpg (244.05 KiB) Vist 9813 ganger
-
- Med syregrunning
- IMG_4442_liten.jpg (267.51 KiB) Vist 9813 ganger
Jarle
Re: Jarle sin 40 og 100 garasje
Det er godt og trygt og lese at Toyota har laget det robust Jarle.
Jeg vil anta at de da også har laget min 90 robust og skikkelig også.
Vel... jeg har vel fått erfare at den er relativt robust, men hva motor angår så vet man jo ikke helt.
Jeg vil anta at de da også har laget min 90 robust og skikkelig også.
Vel... jeg har vel fått erfare at den er relativt robust, men hva motor angår så vet man jo ikke helt.
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
Re: Jarle sin 40 og 100 garasje
Det har jo vært litt slapt med oppdateringer her i garasjen de siste årene, men det betyr ikke at det ikke skjer noe.
FJ40'en ble solgt i fjor vinter, så da kjøpte jeg meg like godt en 100 igjen. Savnet den grønne som ble solgt til Øystein.
Etter litt småfiks av rust i brønn bak bakhjulene og nye braketter under bakfanger, samt skiftet en høydesensor sist vinter har den igrunn fungert helt supert.
Fikk nå sist uke sandblåst og lakket oppigjen øvre bakluke, og har nå demontert front og framskjermer. Fikk fatt i nye originale Toyota framskjermer fra Milner, så nå er disse lakket og klar til å settes på.
FJ40'en ble solgt i fjor vinter, så da kjøpte jeg meg like godt en 100 igjen. Savnet den grønne som ble solgt til Øystein.
Etter litt småfiks av rust i brønn bak bakhjulene og nye braketter under bakfanger, samt skiftet en høydesensor sist vinter har den igrunn fungert helt supert.
Fikk nå sist uke sandblåst og lakket oppigjen øvre bakluke, og har nå demontert front og framskjermer. Fikk fatt i nye originale Toyota framskjermer fra Milner, så nå er disse lakket og klar til å settes på.
- Vedlagte filer
-
- IMG_0677.JPG (3.69 MiB) Vist 9360 ganger
-
- IMG_1081.JPG (2.08 MiB) Vist 9360 ganger
Jarle
Re: Jarle sin 40 og 100 garasje
Fint å se en 100 som blir tatt godt vare på. Hvilken årsmodell er det?
Hva med fargen på nylakkingen - ble det god match? Jeg kjøpte noe touch-up til støtfangeren og husker at det var flere variasjoner av den samme fargekoden. Ser ut som samme som du har.
Hvordan er undersiden da? Går ut fra at du fikser bakluke og skjermer pga rust.
Hva med fargen på nylakkingen - ble det god match? Jeg kjøpte noe touch-up til støtfangeren og husker at det var flere variasjoner av den samme fargekoden. Ser ut som samme som du har.
Hvordan er undersiden da? Går ut fra at du fikser bakluke og skjermer pga rust.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
Re: Jarle sin 40 og 100 garasje
2000 modell. Kjøpte den igrunn litt litt billig fordi det var en del som måtte fikses. Rust blant annet. Framskjermene ble fikset litt midlertidig i fjor på denne tiden, men nå var det på tide å få tatt de skikkelig.
Tar litt etter hvert, da jeg er avhengig av bilen i hverdagen. Fremdeles plenty som må fikses, så blir ikke arbeidsledig med det første:-)
Neste prosjekt er å skifte tank, da denne lekker når den er helt full.
Ellers er det vel en god idé å bytte AHC-fluid og flushe girkassen etter hvert.
Er også på jakt etter nye tepper i bilen, da de jeg har er rimelig ødelagte av oljeflekker og kjemikalier. Nye tepper er ikke "priced to sell".
Og så ønsker jeg meg også litt mer puff. Er det noen som har erfaring med DTE-trim chip?
Tar litt etter hvert, da jeg er avhengig av bilen i hverdagen. Fremdeles plenty som må fikses, så blir ikke arbeidsledig med det første:-)
Neste prosjekt er å skifte tank, da denne lekker når den er helt full.
Ellers er det vel en god idé å bytte AHC-fluid og flushe girkassen etter hvert.
Er også på jakt etter nye tepper i bilen, da de jeg har er rimelig ødelagte av oljeflekker og kjemikalier. Nye tepper er ikke "priced to sell".
Og så ønsker jeg meg også litt mer puff. Er det noen som har erfaring med DTE-trim chip?
Jarle
Re: Jarle sin 40 og 100 garasje
Ser bra ut! 20"erne er tilbake i der de kom fra!Jarle skrev:2000 modell. Kjøpte den igrunn litt litt billig fordi det var en del som måtte fikses. Rust blant annet. Framskjermene ble fikset litt midlertidig i fjor på denne tiden, men nå var det på tide å få tatt de skikkelig.
Tar litt etter hvert, da jeg er avhengig av bilen i hverdagen. Fremdeles plenty som må fikses, så blir ikke arbeidsledig med det første:-)
Neste prosjekt er å skifte tank, da denne lekker når den er helt full.
Ellers er det vel en god idé å bytte AHC-fluid og flushe girkassen etter hvert.
Er også på jakt etter nye tepper i bilen, da de jeg har er rimelig ødelagte av oljeflekker og kjemikalier. Nye tepper er ikke "priced to sell".
Og så ønsker jeg meg også litt mer puff. Er det noen som har erfaring med DTE-trim chip?
Er du fornøyd med Depolyktene? Lyser de bedre?
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Øystein
TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*
TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*
Re: Jarle sin 100 garasje
Hehe, 20-tommerene er fine til langkjøring, men utseendemessig kunne jeg tenkt meg litt mer gummi.
Depolyktene lyser mye bedre enn de originale. Noe ujevn lyskjegle, og de har ikke elektrisk styring. Men med litt oppgraderte pærer er det ikke behov for ekstralys.
Depolyktene lyser mye bedre enn de originale. Noe ujevn lyskjegle, og de har ikke elektrisk styring. Men med litt oppgraderte pærer er det ikke behov for ekstralys.
Jarle
Re: Jarle sin 100 garasje
Da er endelig denne gamle damen kommet hjem etter 12 år. Takk til Aarid og Mads for å ha tatt godt vare på den de fleste av disse årene
- Vedlagte filer
-
- IMG_1253.JPG (2.29 MiB) Vist 8583 ganger
Jarle
- KjellOlsen
- Styremedlem
- Innlegg: 1767
- Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
- Lokasjon: Siggerud.
- Kontakt:
Re: Jarle sin 42 og 100 garasje
Gratulerer Jarle! Denne blir nok tatt godt vare på!
Kjell.
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
Re: Jarle sin 42 og 100 garasje
Gratulerer Jarle
Dette var vel fortjent, du har ønsket deg denne en stund.
Blir og se på Torpemo denne ?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Dette var vel fortjent, du har ønsket deg denne en stund.
Blir og se på Torpemo denne ?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Toyota Land Cruiser hj61 35
Toyota land cruiser bj 42 1982 35
Toyota Land Cruiser 100 Arctic Trucks 35
Toyota Land Cruiser V8 2013 -320HK Arctic tucks 37
Toyota Hilux 6wd AT 44
Toyota land cruiser bj 42 1982 35
Toyota Land Cruiser 100 Arctic Trucks 35
Toyota Land Cruiser V8 2013 -320HK Arctic tucks 37
Toyota Hilux 6wd AT 44
Re: Jarle sin 42 og 100 garasje
Gratulerer Jarle. ser vel den på Landstreffet
Jan K.
LJ 70 85 mod. "33x12,5x15"
HJ 60 83 mod. *Kenya* (SOLGT)
HJ 60 82 mod. "35x12.5x15"
x LaLux "35x12,5x15" Arb foran og bak
x LJ 73 87 mod "32x11.5x15"
// Garasjen vår // & //Garasje H4K//
LJ 70 85 mod. "33x12,5x15"
HJ 60 83 mod. *Kenya* (SOLGT)
HJ 60 82 mod. "35x12.5x15"
x LaLux "35x12,5x15" Arb foran og bak
x LJ 73 87 mod "32x11.5x15"
// Garasjen vår // & //Garasje H4K//
Re: Jarle sin 42 og 100 garasje
Da er BJ 42 eu-godkjent. Har overhalt framaksel før kontrollen pga lekkasje fra knokelhus. Gikk gjennom uten feil
Har også skiftet til stålfelger, syns det ble bra.
Har også skiftet til stålfelger, syns det ble bra.
Jarle