LED lys i innstegslist

Forum for 200 serie. Også kjent som V8

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, HighwayPatrol

Svar
Brukeravatar
willys overland
Sted: Jessheim

LED lys i innstegslist

Legg inn av willys overland » tir nov 06, 2018 1:44 pm

Hei!

På min 200 var det montert innstegslister med ledlys, men de ble fort stygge og sluttet å virke.
Fjernet disse, men oppdaget at lysene i dørpanelene nå ikke lyser. Det er mørkt i alle fire dører selv om jeg bare har fjernet ledlistene for framdører.
Mener å huske å ha sett montasjebeskrivelse en gang for disse ledlistene, og der sto det noe om det eller annet skulle fjernes på kabelen bak sparkeplate når ledlistene innkobles.
Har sett på koblingsskjema i verkstedhåndboka, og der ser det ut som det sitter en diode på den ledningen, kan det være den som er fjernet og at ledlista er koblet i serie med lampene i dørene?
Uansett er det litt merkelig at det er mørkt i bakdørene også...
Noen som skjønner seg bedre på slikt enn en svimmel rørlegger?
Mvh
Jon Henning

VDJ 200 2009
Ex.HDJ 100 2001 jubileum
Ex. HJ60 1985.
tlf: 91728953 / epost: jonhenning@mobilpost.no

helge_g
Sted: Molde

Re: LED lys i innstegslist

Legg inn av helge_g » man feb 18, 2019 7:06 pm

Det er fult mulig at det er samme driveren, og at det er en "konstantstrømdriver" som driver innstegslista og dørpanlelet. Da er disse kobla i serie, etter hverandre. Da er det naturlig at du mister lyset i det panelet som står igjen.
Det kan hende du må legge inn en jumper der du fjerna lyset i innstegslista.
Om du prøver det så må du følge med at det lyset som står igjen ikke lyser opp sterkere enn tidligere.
Da har du en annen type driver, men jeg tviler på det er tilfellet fordi da skulle du hatt lys igjen når du fjerna innstegslista.
Generelt så fins det 2 kategorier led drivere. Ene typen regulerer effekt ut ifra konstant strøm, da regulerer leddriverne spenningen avhengig av hvor mange LED som er koblet i serie. Siden du mister lyset i døra når du kobler ifra tror jeg det er denne løsningen du har.

Den andre typen Drivere har konstant spenning, men regulerer da strømstyrken avhengig av hvor mange LED som er koblet i parallell.
I det siste tilfellet vil man ikke miste lyset i de andre LED ene om man kobler fra en LED.
I bruk:
Fra Mars 2019 LC200 4.5 - 2013
Solgt:
2011 til 2016, HDJ100, 4,2 2002,

Brukeravatar
willys overland
Sted: Jessheim

Re: LED lys i innstegslist

Legg inn av willys overland » man feb 18, 2019 7:19 pm

Fikk kopi av montasjebeskrivelsen for innstegslistene, og fulgte den i motsatt rekkefølge. Alt stemte ihht den, men alle dørene er fortsatt mørke. Har ikke funnet noen sikring for dette, noen ide hvor jeg kan lete?
Mvh
Jon Henning

VDJ 200 2009
Ex.HDJ 100 2001 jubileum
Ex. HJ60 1985.
tlf: 91728953 / epost: jonhenning@mobilpost.no

Svar

Gå tilbake til «Chassis og elektrisk 20x»