TEMS - kompressor bytte

Moderatorer: lj73jon, ModeratorNLCK, Snekker_Andersen, baa

Svar
nilsas
Innlegg: 2
Registrert: fre apr 19, 2019 7:06 pm

TEMS - kompressor bytte

Legg inn av nilsas » fre mai 10, 2019 4:11 pm

Fikk konstatert på verksted i dag at kompressoren til luftfjæringen er gåen. Toyota skal ha 30.000 for å fiske dette, bare kompressoren koster 25.000. Men ser ut som disse har en mer vettu pris: https://www.roughtrax4x4.com/genuine-to ... dj120.html
Har en Prado verkstedsmanual men der er ikke luftfjæringssystemet med. Er det noen som har efaring med å bytte dette, og finnes det eventuelt en oppskrift et sted? Eller kanskje noen til og med har et par sider fra en manual de kan sende:)

Bilen er en 120 - 2008 modell KDJ120L-GKAEYW med 3.0 D4D

Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Innlegg: 1426
Registrert: lør mai 29, 2004 1:25 am
Sted: Siggerud.
Kontakt:

Re: TEMS - kompressor bytte

Legg inn av KjellOlsen » man mai 13, 2019 6:04 am

Skjønner ikke hva det er med denne kompressoren til Toyota som gjør at den er så forferdelig dyr? Den gjør vel ikke så mye annen jobb enn å fylle opp belgene med luft? og da må det vel være det samme hvordan kompressor som brukes, bare den orker å fylle disse? Jeg har ikke noe greie på 120 serien, men jeg har bygget inn luftfjæring på sekstien min, og der kjøpte jeg en brukt kompressor fra en gammel Landrover!! for 500,-. Dette er 12 - 13 år siden, og den funker like herlig enda. Hvorfor ryker da Toyota sine etter 10 år?. Rådet er vel å kjøpe en Via-air eller lignende, bygge om et feste eller to, og få noe som er adskillig billigere, og minst like bra, hvis ingen andre har en god grunn for å måtte bruke orginalt?
Kjell.

HJ61 x 2. LJ73. HDJ100. 4Runner.
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.

2018:
Offroadtur til Ukraina og Romania.

2019:
Franske alper, Monaco, Roma, Østeriske alper.

http://www.expeditionkompaniet.no

nilsas
Innlegg: 2
Registrert: fre apr 19, 2019 7:06 pm

Re: TEMS - kompressor bytte

Legg inn av nilsas » tir mai 14, 2019 10:38 am

Tror jeg kjører original, men ingen som har en arbeidsbeskrivelse for denne jobben?

angry
Innlegg: 12
Registrert: fre mar 09, 2012 7:47 pm

Re: TEMS - kompressor bytte

Legg inn av angry » ons aug 07, 2019 6:07 pm

Kanskje litt i seneste laget, men for evt. andre med samme problem så er det mulig å skaffe fra Tyskland til ca. 3000,- inkl frakt og moms. Ganske enkelt å bytte selv. Min har gått en del måneder etter byttet og fungert problemfritt.

Brukeravatar
bobziggy
Innlegg: 1
Registrert: tor okt 08, 2009 11:41 am

Re: TEMS - kompressor bytte

Legg inn av bobziggy » man sep 30, 2019 10:26 am

Hey

Kompressor til TEMS på min LC 120 røk forrige dagen. LC 120 2003modell (reg2002) gått 360000km Toyota verksted anbefalte å kjøpe på ebay. De mente jeg burde bytte belger samtidig. Noen med erfaring?

Hvordan vet jeg at jeg får riktig kompressor? Søkte på ebay og fikk opp denne;

https://www.ebay.com/itm/Air-Suspension ... SwJhtddcgc

Trenger jeg noen flere deler?

Må det programmeres noe for å få dette til å virke?

Rune

kols
Innlegg: 38
Registrert: tor jul 05, 2012 1:32 am
Sted: Bergen, Nyborg

Re: TEMS - kompressor bytte

Legg inn av kols » man jan 27, 2020 10:24 pm

Dags for skifte av min også. Har du kjøpt kompressor? Kjøper ikke i Norge for 25k
LC 120 2005 GX

Brukeravatar
Dag Einar
Innlegg: 4524
Registrert: tor mai 13, 2004 11:05 pm
Sted: Råde i Østfold
Kontakt:

Re: TEMS - kompressor bytte

Legg inn av Dag Einar » tir jan 28, 2020 8:03 am

Bare en rettelse her, det heter AHC!!!
Tems er tyske greier.

Vedr. de belgene så finnes det et firma i England som gjør om på Citroën belgene slik at de passer på Toyotas AHC system, som er veldig mye rimeligere.
https://sites.google.com/site/pleiadess ... heres/home
Dag Einar 900 63 808
2006 HDJ 100 VX
2001 KDJ 95 VX(solgt)
1980 HJ45-PU
2003 Yaris Verso Artic Trucks
1964 Fordson Super Dexta
1960 Fordson Dexta
1953 Farmall Cub
1955 Farmall Cub

Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Toyota Land Cruiser.

JanP
Innlegg: 1677
Registrert: tor des 11, 2008 8:25 pm
Sted: Trondheimregionen

Re: TEMS - kompressor bytte

Legg inn av JanP » tir jan 28, 2020 8:59 am

TEMS og AHC er to sider av samme sak, les i tråden i lenken under. Frode forklarer den mere eksakt i sin oppklaring av dette. Enkelt sagt så er TEMS selve dempingsfunksjonen mens AHC er den delen av systemet som sørger for at bilen holder seg i den innstillte høyden. Så alle biler med AHC har også TEMS for å utføre jobben.


viewtopic.php?t=14898&start=20
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------

Brukeravatar
Dag Einar
Innlegg: 4524
Registrert: tor mai 13, 2004 11:05 pm
Sted: Råde i Østfold
Kontakt:

Re: TEMS - kompressor bytte

Legg inn av Dag Einar » tir jan 28, 2020 10:07 pm

:roll: :shock: :oops:
Dag Einar 900 63 808
2006 HDJ 100 VX
2001 KDJ 95 VX(solgt)
1980 HJ45-PU
2003 Yaris Verso Artic Trucks
1964 Fordson Super Dexta
1960 Fordson Dexta
1953 Farmall Cub
1955 Farmall Cub

Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Toyota Land Cruiser.

JanP
Innlegg: 1677
Registrert: tor des 11, 2008 8:25 pm
Sted: Trondheimregionen

Re: TEMS - kompressor bytte

Legg inn av JanP » ons jan 29, 2020 12:18 pm

Beklager Dag Einar, men har du luftfjæring på din LC så har du både AHC og TEMS. Sørgelig men sant.

Håper at det går bedre med deg etterhvert når sjokket har lagt seg! :D :mrgreen:
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------

Brukeravatar
Dag Einar
Innlegg: 4524
Registrert: tor mai 13, 2004 11:05 pm
Sted: Råde i Østfold
Kontakt:

Re: TEMS - kompressor bytte

Legg inn av Dag Einar » tor jan 30, 2020 12:26 am

Bare litt stor i kjeften en sjelden gang i melloml...... jeg vet du gliser litt når du leser dette Kjell :mrgreen:
Dag Einar 900 63 808
2006 HDJ 100 VX
2001 KDJ 95 VX(solgt)
1980 HJ45-PU
2003 Yaris Verso Artic Trucks
1964 Fordson Super Dexta
1960 Fordson Dexta
1953 Farmall Cub
1955 Farmall Cub

Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Toyota Land Cruiser.

Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Innlegg: 1426
Registrert: lør mai 29, 2004 1:25 am
Sted: Siggerud.
Kontakt:

Re: TEMS - kompressor bytte

Legg inn av KjellOlsen » lør feb 01, 2020 10:34 pm

Nei, det har jeg aldri lagt merke til... skjønner ikke hva du sikter til?? :mrgreen:
Kjell.

HJ61 x 2. LJ73. HDJ100. 4Runner.
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.

2018:
Offroadtur til Ukraina og Romania.

2019:
Franske alper, Monaco, Roma, Østeriske alper.

http://www.expeditionkompaniet.no

JanP
Innlegg: 1677
Registrert: tor des 11, 2008 8:25 pm
Sted: Trondheimregionen

Re: TEMS - kompressor bytte

Legg inn av JanP » søn feb 02, 2020 5:21 pm

Dag Einar: det er som ihvert hjem dette: En må tenke og en må utføre. Jamføre campingprosjektet på Siggerud. En ønsket å oppgradere overnatting på tur, og tenkte ut en god løsning/oppgradering av soveromsdelen i bilen. Og så måtte jo noen utføre det som ble planlagt. Og det ble Kjell, det. TEMS er også en forkortelse som kan henspeile på
Tone'S Egendesignete Minivogn fra Siggerud!!

Ble kanskje litt tynn den, men kunne ikke la være....
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------

Brukeravatar
LC_Valdres
Innlegg: 69
Registrert: ons okt 28, 2015 10:30 am
Sted: Atna, Hedmark, Østerdalen

Re: TEMS - kompressor bytte

Legg inn av LC_Valdres » man mai 11, 2020 10:38 pm

bobziggy skrev:
man sep 30, 2019 10:26 am
Hey

Kompressor til TEMS på min LC 120 røk forrige dagen. LC 120 2003modell (reg2002) gått 360000km Toyota verksted anbefalte å kjøpe på ebay. De mente jeg burde bytte belger samtidig. Noen med erfaring?

Hvordan vet jeg at jeg får riktig kompressor? Søkte på ebay og fikk opp denne;

https://www.ebay.com/itm/Air-Suspension ... SwJhtddcgc

Trenger jeg noen flere deler?

Må det programmeres noe for å få dette til å virke?

Rune

Hei, lurer på hva du fant ut her?
Bestilte du disse fra Ebay?
En liten korrigert status her, kjørte innom Toyota i Valdres forrige fredag pga heilt jævlig dårlig demping, bilen ble heist opp på bukken og BAM!!! Der viste den åpenbaringen mæ en gang, belgen på venstre side FERDIG😞4000,- pluss arbeid, 6000,- rætt ut... Dem mente og dekktrykk på 2,9 ikke var fulgt... Hadde 3,2 som eg mener Dekk1 guruen på gjøvik hadde nevnt tidligere.
Har BFG AT KO2.
Hva mener dere fagfolk eg bør bruke av dekktrykk?
Takknemlig for innspill
Mvh Roger
Mvh Roger
2005 mod 120 GX m/TEMS
- 313000 km
- Motorolje Castrol Magnatec
- TTE boks
- Catchtank IKKE montert, kanskje
snart?

Aldri hatt bedre bil...
Roger...994 85 111

Min garasje; http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37 ... 12#p187512

Svar

Gå tilbake til «Chassis og elektrisk 12x»