Rakkel/slag i ratt over ujevn/ruglete vei

Moderatorer: lj73jon, Snekker_Andersen, baa

Svar
Brukeravatar
macivar

Rakkel/slag i ratt over ujevn/ruglete vei

Legg inn av macivar » man jan 13, 2020 10:48 pm

Hei

Har akkurat montert casterplater med nye org toy foringer i armene, samt dropkit på stabstag foran med dertil nye org toy foringer.
Ny styredemper fra tough dog er også inne.

Fikk AT i Drammen til å ta en 4hjulskontroll.

På tur med Overlanding.nu i sverige rett før jul, på et pittelite spor som krevde såvidt lavgir på 80`en, kom det et merkbart smekk i rattet ved en situasjon hvor bilen rullet på venstre framhjul / flexet, og så umiddelbart ble det mye rakkel i rattet etterpå.

Dette rakkelet / kugging / eller hva man skal kalle det, har så vært tilstede også ved kjøring på dårlig brøyta veier med dertil vaskebrett, osv.

Jeg har gått over foringer på tie rod og pitman arm, samt sjekke hjullager, og foringer virker ok, mens det kanskje er litt slakk i hjullager begge sider. Har fjernet styredemper og kjører litt med uten for å sjekke om bilen blir verre eller samme, for å evt utelukke denne.

Ellers får jeg liksom ikke den lille hjul lager slakken til å stemme med hvor mye det rakler i rattet over ujevn vei....?

Kan det være at det har skjedd noe etter at AT måtte varme opp tie rod for å få justert caster?

De justerte også skeivstilling på rattet og rettet opp dette. Kan det være noe i forbindelse med dette og tannstang/styresnekke etc som har skjedd?
Dette virker jo mer sannsynlig egentlig.

Sjekket forresten også at snekka var skikkelig dratt til på ramma, så det er ok.

Var et merkbart smell i rattet da dette først skjedde! Og etterpå så merker jeg det godt også på vaskebrett.... :shock:

Takk for svar.

Ivar
HDJ80 1996 VX
-----------------------------------------------------

ex. 03 mod. HDJ 100 / ex. 07 mod. 120 GX AT35 / ex. 04 mod. HDJ 100 / ex. 04 mod. 120 VX

Brukeravatar
Toyole
Sted: Elverum
Kontakt:

Re: Rakkel/slag i ratt over ujevn/ruglete vei

Legg inn av Toyole » tir jan 14, 2020 12:24 am

Virker som det er noen form for kontakt /interference mellom ting, som stabbstag mellomaksel el.lign.?
Er casterplatene sveist fast i akslingen?
Hvordan er innfestinga +foringer på panhardstaget? (må lage 17mm spesialverktøy, bøye en fastnøkkel, for å få feste inne på akslingen)
Litt snodig at AT måtte løsne endeledd for å justere caster...? Tipper det hører til i samme kassen som tannstaget til 80'n.. :wink:

Jekk opp og stram etter alle bolter, og tving med grov trekker/brekkjern for å se etter slark i alle akseloppheng samt styredeler..

Snekka blir enten rom i midten eller "trang" ved ytterpunkt, ca aldri rakklete.

Fint med litt 80 stoff, gjerne bilder i garasjen el. lign. !
:mrgreen:
Mvh Ole & Bamse!
92 HDJ 80vx, 87 LJ70, 88 RN61, 02 Hiace, 87 Dyna BU85, 88 RN62, 78 Magirus R81, 73 BM430 Hymas31

X: 06 Terios, 84 LN65, 86 YN65, 83 Tercel 2wd, 84 og 86 Tercel 4wd, 94 Carina E, 02 Avensis Verso,
07 KTM 250exc-f, 19 GSX125R

Brukeravatar
macivar

Re: Rakkel/slag i ratt over ujevn/ruglete vei

Legg inn av macivar » tir jan 14, 2020 4:36 pm

Takk for innspill.

BildeBilde

Jeg har ikke sveist casterplatene, for jeg har vurdert om jeg skal gå ned fra 4’ til 2,5’ OME sett... ??

Så det kan jo være årsaken kanskje. Har dobbeltsjekket at boltene sitter. Men hvor mye beveger disse platene seg under kjøring da? Er jo ganske fiksert sånn de er nå.?.

BildeBilde

Bilde

Bilde

Sent from my iPhone using Tapatalk
HDJ80 1996 VX
-----------------------------------------------------

ex. 03 mod. HDJ 100 / ex. 07 mod. 120 GX AT35 / ex. 04 mod. HDJ 100 / ex. 04 mod. 120 VX

Svar

Gå tilbake til «Generelt 8x»