Turbo.

Moderatorer: lj73jon, ModeratorNLCK, Snekker_Andersen, baa

Svar
Helgeland
Innlegg: 35
Registrert: lør okt 19, 2019 7:18 am

Turbo.

Legg inn av Helgeland » man mar 23, 2020 7:49 am

Fikk skiftet dyser på min 05 LC120 i helga gikk greit men ser jeg må skifte SCV ventilen og så den må jeg bestille.
Noe annet urovekkende som blei oppdaget var mye oljesøl i intercooleren og det er vel langt fra en bra oppdagelse, lekkasjen kommer vel fra turboen så den må vel skiftes og en stor utgift må vel påregnes.
Det er vel mange som har hatt samme problemet og måttet skifte men hvor kjøper man billigst her i landet, vet eBay er billig men tenkte jeg skulle få den innen få dager.

Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1343
Registrert: ons mai 12, 2004 10:16 am
Sted: Hamar

Re: Turbo.

Legg inn av beaas » ons mar 25, 2020 1:43 pm

Mye, hvor mye er mye? Litt er jo vanlig, bla nyere 100 serie har vel drenering fra IC?

Men kommer ikke fra veivhusventilasjon? Turboen har ikke slark og lager ikke mye lyd ved pådrag?
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX

Helgeland
Innlegg: 35
Registrert: lør okt 19, 2019 7:18 am

Re: Turbo.

Legg inn av Helgeland » lør mar 28, 2020 12:41 pm

Var vel snakk om en 1/4 deseliter. ser han bruker litt olje så jeg må kartlegge litt fremmover og se.

Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1343
Registrert: ons mai 12, 2004 10:16 am
Sted: Hamar

Re: Turbo.

Legg inn av beaas » lør mar 28, 2020 10:51 pm

Greit å følge med. Flere har jo montert catch can på veivhusventilasjon, altså slangen som går fra ventildeksel til innsug før turbo, særlig på vinteren samler de jo fort opp noen desiliter væske. Væske som ellers blir med inn i motor, alt som ikke legges igjen i slanger og intercooler.

For å sjekke kan du jo la den slangen gå i friluft en periode. Må blinde igjen andre enden. Om du har tørket opp så ser du kjapt om det kommer mer olje, da må det være fra turbo. Men jeg tror egentlig ikke det om du ikke ellers har noe slark eller hører eller merker noe unormalt fra den.
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX

Helgeland
Innlegg: 35
Registrert: lør okt 19, 2019 7:18 am

Re: Turbo.

Legg inn av Helgeland » søn mar 29, 2020 7:42 am

Kunne jo være et alternativ å montere en oppsamler på ventilasjonen

Helgeland
Innlegg: 35
Registrert: lør okt 19, 2019 7:18 am

Re: Turbo.

Legg inn av Helgeland » søn mar 29, 2020 12:46 pm

Er det noen plass i Norge man får kjøpt et catch can kit

Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1343
Registrert: ons mai 12, 2004 10:16 am
Sted: Hamar

Re: Turbo.

Legg inn av beaas » man mar 30, 2020 8:59 am

Er vel neppe noe kit å få tak i her i Norge, man må nok handle slanger, overganger og kanne selv. Samt få lagd til noe festebrakett.

Provent 200 er mye anbefalt i Australia på 80/100 og 200 serie. Der har de jo også ferdige kit.

Men nå er det jo endel som har montert det her i Norge på 120, mener noen har lagt ut noe bilder her på forumet også.
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX

120gx
Innlegg: 184
Registrert: lør feb 28, 2015 10:35 am
Sted: Bodø

Re: Turbo.

Legg inn av 120gx » man mar 30, 2020 12:20 pm

Anbefaler å ikke montere catch can,prøv heller å finn årsak til problemet :)

Sjekk youtube kanalen "fourby4diesel" for info hvorfor du ikke bør bruke catch can

Helgeland
Innlegg: 35
Registrert: lør okt 19, 2019 7:18 am

Re: Turbo.

Legg inn av Helgeland » man apr 13, 2020 7:14 am

Hvorfor anbefaler du ikke å montere catc can, jeg ser bare fordeler med å montere da man får fjernet oljedampen fra innsuget og det gjør jo at man får et renere innsug.

120gx
Innlegg: 184
Registrert: lør feb 28, 2015 10:35 am
Sted: Bodø

Re: Turbo.

Legg inn av 120gx » man apr 13, 2020 8:27 am

https://youtu.be/FcGowUrIQV0
https://youtu.be/FcGowUrIQV0

Hær er en video som forklarer hvorfor,er ikke olja som er problemet,det er sotet

Helgeland
Innlegg: 35
Registrert: lør okt 19, 2019 7:18 am

Re: Turbo.

Legg inn av Helgeland » søn apr 19, 2020 8:06 am

Ja men jeg ser det jo som en stor fordel og fjerne oljefilm og oljedamp fra innsuget, og sotet får man jo ikke før egr ventilen og den kan jo blendes.

120gx
Innlegg: 184
Registrert: lør feb 28, 2015 10:35 am
Sted: Bodø

Re: Turbo.

Legg inn av 120gx » søn apr 19, 2020 8:37 am

Om det ikke er noe alvorlig galt med motor (knekt stempel eller dårlig turbo) er det normalt sett ikke mye olje som går gjennom innsuget, å da anbefaler fourby4diesel som har jobbet med 1000vis av 120 serien å heller redusere egr med plate eller programere bort egr,da det er sotet som sendes inn i motoren igjen som er problemet.
Men for all del om du vil sette inn en catch can så gjør det.

Helgeland
Innlegg: 35
Registrert: lør okt 19, 2019 7:18 am

Re: Turbo.

Legg inn av Helgeland » man apr 20, 2020 7:36 am

Om du aldri så mye reduserer inntaket til EGR ventilen så vil du få oljedamp og oljeavleiring i turboen og intercooleren og det er den jeg mener er greit å få vekk.
En annen ting jeg har tenkt på er om det er noen som har prøvd så turborens(QMI) og hvilken virkning det har på renheten i innsug

Svar

Gå tilbake til «Motor 12x»