AHC

Moderatorer: lj73jon, ModeratorNLCK, Snekker_Andersen, baa

per2re
Innlegg: 53
Registrert: ons sep 23, 2015 9:01 pm
Sted: Kongsberg

AHC

Legg inn av per2re » man jun 22, 2020 9:19 am

Jaja, da tyter olja ut av ene demperen bak her. Vet at hvis jeg rører den, må jeg også bytte røret også, til ørten tusen. Og bør vel også bytte demperen på andre siden. Så nå begynner tvilen å komme, skal jeg bygge om til OME sett og bli ferdig med det? Hvordan er kjørekomfort etter det? Vet at dempere foran har vært byttet. Jeg har byttet gasskuler og nivågiver, og synes jo ting har fungert ganske greit...synspunkter?
1999 LC 100- livet er for kort til å kjøre med 4 sylindre

ofrovold
Innlegg: 2001
Registrert: tor des 02, 2004 6:49 am
Sted: Eggedal
Kontakt:

Re: AHC

Legg inn av ofrovold » man jun 22, 2020 10:19 am

Hei. Hvilken side bak? Er det venstre side har jeg nytt rør liggende.

Sent fra min SM-G970F via Tapatalk

Øystein

TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*

per2re
Innlegg: 53
Registrert: ons sep 23, 2015 9:01 pm
Sted: Kongsberg

Re: AHC

Legg inn av per2re » man jun 22, 2020 10:52 am

Venstre er helt korrekt :)
1999 LC 100- livet er for kort til å kjøre med 4 sylindre

Brukeravatar
frode
Innlegg: 1654
Registrert: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Sted: Hurum

Re: AHC

Legg inn av frode » man jun 22, 2020 5:04 pm

Hvis det kommer olje ut, så kan det jo være at trykket er for høyt. Har du lest av ahc-trykket i det siste?

Hvis du skal bytte til konvensjonell fjæring, så er det vel det originale (OEM, ikke OME) som gir best komfort, og antakelig best levetid også.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.

per2re
Innlegg: 53
Registrert: ons sep 23, 2015 9:01 pm
Sted: Kongsberg

Re: AHC

Legg inn av per2re » man jun 22, 2020 8:26 pm

Det er mulig. Vet du ca pris på originalt?
1999 LC 100- livet er for kort til å kjøre med 4 sylindre

papercut
Innlegg: 12
Registrert: lør nov 29, 2014 8:57 pm
Sted: Modum

Re: AHC

Legg inn av papercut » man jul 06, 2020 2:52 pm

per2re skrev:
man jun 22, 2020 9:19 am
Jaja, da tyter olja ut av ene demperen bak her. Vet at hvis jeg rører den, må jeg også bytte røret også, til ørten tusen. Og bør vel også bytte demperen på andre siden. Så nå begynner tvilen å komme, skal jeg bygge om til OME sett og bli ferdig med det? Hvordan er kjørekomfort etter det? Vet at dempere foran har vært byttet. Jeg har byttet gasskuler og nivågiver, og synes jo ting har fungert ganske greit...synspunkter?
Hvilket rør snakker du om her? Er det flere komponenter i selve støtdemperen?

Jeg fikk nettopp pris på 5500kr for bakre demper (uten klubbrabatt, fra Funnemark). Milner skal ha 150 pund (og så pluss frakt og mva).
https://www.milneroffroad.com/product/r ... 744/006744

per2re
Innlegg: 53
Registrert: ons sep 23, 2015 9:01 pm
Sted: Kongsberg

Re: AHC

Legg inn av per2re » man jul 06, 2020 5:43 pm

Det er rør/slange fra ventilen innafor stig trinnet, som går til toppen av støtdemper. Dvs det er egentlig ikke en støtdemper, men en hydraulikksylinder.
1999 LC 100- livet er for kort til å kjøre med 4 sylindre

papercut
Innlegg: 12
Registrert: lør nov 29, 2014 8:57 pm
Sted: Modum

Re: AHC

Legg inn av papercut » man jul 06, 2020 7:28 pm

per2re skrev:
man jul 06, 2020 5:43 pm
Det er rør/slange fra ventilen innafor stig trinnet, som går til toppen av støtdemper. Dvs det er egentlig ikke en støtdemper, men en hydraulikksylinder.
Ja, er klar over at den er hydraulisk, men det virker bare enklere å omtale den som demper.
Jeg lurte på om det var noen komponent her jeg hadde gått glipp av :)
Er det noen grunn til at røret som går fra gasskula inn til demperen også må byttes når demperen byttes?
Jeg står på randen av et 100-kjøp nemlig, og det er trolig nært forestående bytte av tre dempere så jeg prøver å finne ut hva det kommer til å koste.

ofrovold
Innlegg: 2001
Registrert: tor des 02, 2004 6:49 am
Sted: Eggedal
Kontakt:

Re: AHC

Legg inn av ofrovold » man jul 06, 2020 7:59 pm

Røret må vel ikke byttes, men det er lurt å gjøre det samtidig. Rett og slett fordi det er trangt og vanskelig å komme til. Så det er mye bedre å sette på nye rør når man først gjør jobben.

Sent fra min SM-G970F via Tapatalk

Øystein

TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*

papercut
Innlegg: 12
Registrert: lør nov 29, 2014 8:57 pm
Sted: Modum

Re: AHC

Legg inn av papercut » man jul 06, 2020 8:54 pm

ofrovold skrev:
man jul 06, 2020 7:59 pm
Røret må vel ikke byttes, men det er lurt å gjøre det samtidig. Rett og slett fordi det er trangt og vanskelig å komme til. Så det er mye bedre å sette på nye rør når man først gjør jobben.

Sent fra min SM-G970F via Tapatalk
Takk for oppklaringen! Da venter jeg også spent på om noen har pris på dette røret :)

ofrovold
Innlegg: 2001
Registrert: tor des 02, 2004 6:49 am
Sted: Eggedal
Kontakt:

Re: AHC

Legg inn av ofrovold » man jul 06, 2020 8:58 pm

papercut skrev:
ofrovold skrev:
man jul 06, 2020 7:59 pm
Røret må vel ikke byttes, men det er lurt å gjøre det samtidig. Rett og slett fordi det er trangt og vanskelig å komme til. Så det er mye bedre å sette på nye rør når man først gjør jobben.

Sent fra min SM-G970F via Tapatalk
Takk for oppklaringen! Da venter jeg også spent på om noen har pris på dette røret :)
192 usd med frakt fra partsouq.com

Sent fra min SM-G970F via Tapatalk

Øystein

TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*

papercut
Innlegg: 12
Registrert: lør nov 29, 2014 8:57 pm
Sted: Modum

Re: AHC

Legg inn av papercut » man jul 06, 2020 10:48 pm

ofrovold skrev:
man jul 06, 2020 8:58 pm
papercut skrev:
ofrovold skrev:
man jul 06, 2020 7:59 pm
Røret må vel ikke byttes, men det er lurt å gjøre det samtidig. Rett og slett fordi det er trangt og vanskelig å komme til. Så det er mye bedre å sette på nye rør når man først gjør jobben.

Sent fra min SM-G970F via Tapatalk
Takk for oppklaringen! Da venter jeg også spent på om noen har pris på dette røret :)
192 usd med frakt fra partsouq.com

Sent fra min SM-G970F via Tapatalk
Oj, det var prisen sin.... spørsmål fra min far, mekanikeren, var da... er det noen grunn til at man ikke kan lage dette røret selv, på samme måte som bremserør?

per2re
Innlegg: 53
Registrert: ons sep 23, 2015 9:01 pm
Sted: Kongsberg

Re: AHC

Legg inn av per2re » man jul 06, 2020 11:34 pm

20200706_233734.jpg
20200706_233734.jpg (13.25 kiB) Vist 786 ganger
Husker jeg rett, er mutren på røret M18 *1, ikke noe kurant . Og røret er for stort til å flense med noe vanlig utstyr. Og kobling på toppen av demper er ikke noe vanlig standard heller, men kan nok gå om du gjenger opp til snittring og lager hydr. slange eventuelt.
1999 LC 100- livet er for kort til å kjøre med 4 sylindre

Brukeravatar
frode
Innlegg: 1654
Registrert: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Sted: Hurum

Re: AHC

Legg inn av frode » tir jul 07, 2020 12:09 am

Ser ut som "rør->slange->demperkobling". Hvis koblingen til toppen av demperen, med den lille rørbiten, er OK, kan man ikke da få krympet en ny slange rett på den? Slangen kan da gå helt til aktuatoren og med en kobling som passer der, hvis den er standard da.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.

ofrovold
Innlegg: 2001
Registrert: tor des 02, 2004 6:49 am
Sted: Eggedal
Kontakt:

Re: AHC

Legg inn av ofrovold » tir jul 07, 2020 5:32 am

Jeg har et nytt rør til venstre side liggende, hvis det er interessant? Pris ca 2000.

Sent fra min SM-G970F via Tapatalk

Øystein

TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*

Brukeravatar
peskareta
Innlegg: 96
Registrert: tir mai 15, 2012 9:56 pm
Sted: Oppdal

Re: AHC

Legg inn av peskareta » ons jul 08, 2020 9:56 pm

Heisann!
Sommermodus: Har flushet AHColje. Var ikke så ille som for 5år siden... nesten helt fin.
Det ser jeg på som et godt tegn når det gjelder gasskulene.
Ikke bobler eller brun caffe latte.
ca 12 streker lav-høy

Men: strammet torsjonsstag - og etter det ble det litt ustabilt.
Min windows XP har kræsja - og mangler en XP iso som jeg kan kjøre inn i en paralells på mac. Gjerne hint om en iso :-)

Mitt spørsmål:
Jeg har større hjul enn vognkort sier er originalt, ca 5+%
Når jeg gjør høydemåling er en av målene i front navsenter front mot bakke
Utgjør noe større hjulstørrelse at mine høydeinnstillinger blir feil?
Skal jeg stille inn etter nye hjul eller etter de gamle?

Antar at jeg skal måle etter de som står på nå?

Må få målt nøytraltrykk snarest!

ellers takk til ksi100 for en meget fin AHC oppskrift!!
Land Cruiser HDJ100 4.2l 2002 AHC, 7 seter, 250.000km.

Brukeravatar
frode
Innlegg: 1654
Registrert: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Sted: Hurum

Re: AHC

Legg inn av frode » ons jul 08, 2020 11:02 pm

peskareta skrev:
ons jul 08, 2020 9:56 pm
.... Når jeg gjør høydemåling er en av målene i front navsenter front mot bakke
Utgjør noe større hjulstørrelse at mine høydeinnstillinger blir feil?
Nei, det blir fremdeles riktig. Det er høyden til navet minus høyden til bærebru/lenkearm-bolt som gjelder, og begge to blir like mye høyere med andre hjul. Ellers kan du bare ta hurtigversjonen med loddrett mål fra navet til skjermkant.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.

Brukeravatar
frode
Innlegg: 1654
Registrert: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Sted: Hurum

Re: AHC

Legg inn av frode » man jul 13, 2020 10:13 pm

per2re skrev:
man jun 22, 2020 9:19 am
...Så nå begynner tvilen å komme, skal jeg bygge om til OME sett og bli ferdig med det? Hvordan er kjørekomfort etter det? Vet at dempere foran har vært byttet. Jeg har byttet gasskuler og nivågiver, og synes jo ting har fungert ganske greit...synspunkter?
Jeg fant en god tekst om AHC vs bytte til vanlig fjæring:
https://forum.ih8mud.com/threads/source ... t-13200649
(...får vel et svar fra Bjørn Erik på denne da...)
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.

Brukeravatar
peskareta
Innlegg: 96
Registrert: tir mai 15, 2012 9:56 pm
Sted: Oppdal

Re: AHC

Legg inn av peskareta » man jul 13, 2020 10:43 pm

Bevar AHC!! Jeg fikk endelig installert Techstream! Jeg måtte slakke torsjonsstag 8runder!! Etter at jeg fikk bilens høyde korrekt! Ny AHColje.
Nå flyter det perfekt som det skal!

Gleder meg til Norgestur!
Land Cruiser HDJ100 4.2l 2002 AHC, 7 seter, 250.000km.

ofrovold
Innlegg: 2001
Registrert: tor des 02, 2004 6:49 am
Sted: Eggedal
Kontakt:

Re: AHC

Legg inn av ofrovold » tir jul 14, 2020 12:15 am

frode skrev:
per2re skrev:
man jun 22, 2020 9:19 am
...Så nå begynner tvilen å komme, skal jeg bygge om til OME sett og bli ferdig med det? Hvordan er kjørekomfort etter det? Vet at dempere foran har vært byttet. Jeg har byttet gasskuler og nivågiver, og synes jo ting har fungert ganske greit...synspunkter?
Jeg fant en god tekst om AHC vs bytte til vanlig fjæring:
https://forum.ih8mud.com/threads/source ... t-13200649
(...får vel et svar fra Bjørn Erik på denne da...)
Bra skrevet, og han har rett i mye. Jeg kan ikke si noe om hvordan det blir uten AHC. Men AHC virker bra, når det er i orden!

Sent fra min SM-G970F via Tapatalk

Øystein

TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*

Svar

Gå tilbake til «Chassis og elektrisk 10x»