Tuning/chipping av 100
Moderatorer: lj73jon, Snekker_Andersen, baa
-
- Innlegg: 34
- Registrert: man jul 29, 2019 4:20 pm
- Sted: Mjøndalen, Drammen
Tuning/chipping av 100
Er det noen som med helle har chippet LC 100, og som har noe å si om pros/cons? Jeg har skjønt det slik at det ikke er mulig å tune originalchippen på denne, i motsetnig til på 120-en jeg hadde (som fikk rundt 50hk mer av tuningen). 100-motoren er jo en helt annen motor på alle måter, selvsagt. Men hvis det er positive ting som kan gjøres så er det jo noe å vurdere.
2006-mod, forøvrig.
2006-mod, forøvrig.
Sist redigert av frankhovin den tor jan 28, 2021 5:03 pm, redigert 1 gang totalt.
Re: Chipping av 100
Jeg har besøkt Flissundet Motorservice. Unichip.
Skulle sikkert byttet intercooler/eksos og turbo først.
Flinke folk!
Skulle sikkert byttet intercooler/eksos og turbo først.
Flinke folk!
Land Cruiser HDJ100 4.2l 2002 AHC, 7 seter, 250.000km.
-
- Innlegg: 34
- Registrert: man jul 29, 2019 4:20 pm
- Sted: Mjøndalen, Drammen
Re: Chipping av 100
Ok? Detaljer? Hva gir chippen? Hva er forskjellen når du bytter/ikke bytter hhv. turbo og/eller eksos?
Re: Chipping av 100
Det går fint: https://www.kcr.se/effektboxar/diesel/t ... tdi_204_hk
Det sitter faktisk KCR chip på min bil og den har vært der siden ny.
Dog hadde jeg ønsket litt mer newton og evt mindre hk, dette fordi den er litt jagete i f.eks 70km med cruise control på, girer ned og ruser opp...
Men når du får litt høyere turtall, så er den helt fin.
Hvor mye bedre den er enn original vet jeg lite om, da min har vært sånn hele tiden, men min gml Land Cruiser 90 D4-d 163 hk med TTE chip og 204 hk hadde dratt shiten av en 100 iallefall.
Den var så rask at med litt harde vinterhjul og våt asfalt så dro den rundt 4 hjul i starten i et kryss f.eks
Så dette kan ikke sammenliknes. Hadde jeg vært i din situasjon, ville jeg kontaktet en som driver med datatuning og som er spesialist f.eks på Toyota
Vil tro det ikke koster all verden, altså: 4-5000,- kr
Det sitter faktisk KCR chip på min bil og den har vært der siden ny.
Dog hadde jeg ønsket litt mer newton og evt mindre hk, dette fordi den er litt jagete i f.eks 70km med cruise control på, girer ned og ruser opp...

Men når du får litt høyere turtall, så er den helt fin.
Hvor mye bedre den er enn original vet jeg lite om, da min har vært sånn hele tiden, men min gml Land Cruiser 90 D4-d 163 hk med TTE chip og 204 hk hadde dratt shiten av en 100 iallefall.
Den var så rask at med litt harde vinterhjul og våt asfalt så dro den rundt 4 hjul i starten i et kryss f.eks
Så dette kan ikke sammenliknes. Hadde jeg vært i din situasjon, ville jeg kontaktet en som driver med datatuning og som er spesialist f.eks på Toyota
Vil tro det ikke koster all verden, altså: 4-5000,- kr
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 2006
HJ45-PU 1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Farmall Cub 1955
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
HDJ 100 2006
HJ45-PU 1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Farmall Cub 1955
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
Re: Chipping av 100
Du kjøpte den 06 modellen?
Vil anbefale flissundet motorservice, har flere jeg kjenner til der som er fornøyd, noen også prøvd andre tuningmuligheter. KCR har jeg ikke helt trua på Dag Einar! Skulle vært interessant om du prøvde en bil som har vært innom flissundet!
Så må du jo bestemme deg for hvor lista skal legges, 400 hk er null stress men vil koste endel og kanskje vil uansett ikke automaten henge med om du har en 06 modell. Bare en tuning med orginalturbo og intercooler gir bra forskjell, bilen går fra å være omtrent ukjørbar til helt grei! Kanskje blokkere EGR, mulig en rens av innsug?
Ulf, du må dele dine erfaringer! Hva hadde du først og erfaringene med de to?
Vil anbefale flissundet motorservice, har flere jeg kjenner til der som er fornøyd, noen også prøvd andre tuningmuligheter. KCR har jeg ikke helt trua på Dag Einar! Skulle vært interessant om du prøvde en bil som har vært innom flissundet!
Så må du jo bestemme deg for hvor lista skal legges, 400 hk er null stress men vil koste endel og kanskje vil uansett ikke automaten henge med om du har en 06 modell. Bare en tuning med orginalturbo og intercooler gir bra forskjell, bilen går fra å være omtrent ukjørbar til helt grei! Kanskje blokkere EGR, mulig en rens av innsug?
Ulf, du må dele dine erfaringer! Hva hadde du først og erfaringene med de to?
Bjørn Erik
95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
-
- Innlegg: 34
- Registrert: man jul 29, 2019 4:20 pm
- Sted: Mjøndalen, Drammen
Re: Chipping av 100
Når jeg går gjennom valg av bilmerke/modell og motor på siden deres kommer ikke 4,2 opp som alternativ?
KJøpte 2006-modellen, ja

Re: Chipping av 100
Som tidligere skrevet, min bil ble bestilt med chip og Toyota Follo hadde ikke TTE chip til 4.2 literen og satt da inn en KCR chip.
Det var første eier som bestilte dette. En som driver med datatuning skrev i en e-post til meg, fjern dette tullet med en gang og kom til meg..
Har ikke kommet så langt ennå. Har prioritert utv. keramisk polering og understellsbehandling.
Det var første eier som bestilte dette. En som driver med datatuning skrev i en e-post til meg, fjern dette tullet med en gang og kom til meg..

Har ikke kommet så langt ennå. Har prioritert utv. keramisk polering og understellsbehandling.
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 2006
HJ45-PU 1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Farmall Cub 1955
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
HDJ 100 2006
HJ45-PU 1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Farmall Cub 1955
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
Re: Chipping av 100
Jeg fikk (gleden av å) prøve Kenneth S (KSI100) sin 100 for noen år siden, og fyttikatta hvor den dro. Hva han har gjort med den husker jeg ikke, men det dro og dro med en voldsom skyvkraft. Prøvde Ketil Tiller sin AT35 samme dagen. Og det var en standard 100-motor, men dog AT35. Det var en nedtur i forhold. Et dekkende ord var "dau som ei tørka sild". Den gikk jo fremover, men det tok tid.
Men det går å få tunet den, og kanskje med andre modifikasjoner i tillegg som gjør susen. EN V8 som er like kjapp som en Corolla er ikke verdens mest heftige bilopplevelse.
Nå har Ketil sin 100 AT35 blitt solgt for ei god stund siden til en annen på forumet, og den ble byttet ut med en 200. Og den er vel ganske annerledes satt opp.
Litt mere info Kenneth sin 100 her: https://www.nlck.no/forum/viewtopic.php ... 5&start=40

Men det går å få tunet den, og kanskje med andre modifikasjoner i tillegg som gjør susen. EN V8 som er like kjapp som en Corolla er ikke verdens mest heftige bilopplevelse.
Nå har Ketil sin 100 AT35 blitt solgt for ei god stund siden til en annen på forumet, og den ble byttet ut med en 200. Og den er vel ganske annerledes satt opp.
Litt mere info Kenneth sin 100 her: https://www.nlck.no/forum/viewtopic.php ... 5&start=40
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
---------------------------------------------
Re: Chipping av 100
Ja men 200n er ikke optimal. Girkassen passer ikke til bilen.
Den lokker ikke opp når den skal og dette gjør at man i høyere hastighet får et veldig høyt turtall, som igjen gir et relativt høyt forbruk.
Men en i Bergens distriktet har fått installert et kit som gjorde at forbruket fra å være rundt 1.2 til 1.3, plutselig havnet på snaue 0.8 pr mil
Og da snakker vi en grei bil.
Men dette er den eneste jeg vet om i det ganske land som har en sånn bil.
Jeg vet ikke hvordan en normal 100 uten chip går, men jeg antar at den er ganske dau ja.
Den lokker ikke opp når den skal og dette gjør at man i høyere hastighet får et veldig høyt turtall, som igjen gir et relativt høyt forbruk.
Men en i Bergens distriktet har fått installert et kit som gjorde at forbruket fra å være rundt 1.2 til 1.3, plutselig havnet på snaue 0.8 pr mil
Og da snakker vi en grei bil.
Men dette er den eneste jeg vet om i det ganske land som har en sånn bil.
Jeg vet ikke hvordan en normal 100 uten chip går, men jeg antar at den er ganske dau ja.
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 2006
HJ45-PU 1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Farmall Cub 1955
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
HDJ 100 2006
HJ45-PU 1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Farmall Cub 1955
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
- Snekker_Andersen
- Innlegg: 359
- Registrert: ons feb 29, 2012 2:42 pm
- Sted: Oslo
Re: Chipping av 100
Min 100 er helt original og jeg synes den fungerer helt nydelig.
Det er ingen sportsbil, men jeg liker ikke sportsbiler så det er greit. Føler at den har alle de kreftene jeg trenger og noen til. Bruker den mest på reiser på 10-20 mil og noen ganger i året på 60 mils turer. Kjører mye med tilhenger på 2000-3000 kilo og har aldri følt at jeg savner noe mer skyv, men det kommer sikkert an på kjørestilen også.
HDJ 100 2006
Urban Cruiser 2011
Volvo Duett skapvogn 1960
Urban Cruiser 2011
Volvo Duett skapvogn 1960
Re: Chipping av 100
Kenneth var også på Flissundet, fikk ca 200 whp (orginalt ca 130 whp?). Men det var etter han byttet eksos og intercooler. Blendet EGR også. Måtte bytte kløtsj også etterhvert...JanP skrev: ↑ons jan 27, 2021 5:28 pmJeg fikk (gleden av å) prøve Kenneth S (KSI100) sin 100 for noen år siden, og fyttikatta hvor den dro. Hva han har gjort med den husker jeg ikke, men det dro og dro med en voldsom skyvkraft. Prøvde Ketil Tiller sin AT35 samme dagen. Og det var en standard 100-motor, men dog AT35. Det var en nedtur i forhold. Et dekkende ord var "dau som ei tørka sild".
Nå er jo alt relativt, men enig i den beskrivelsen "dau som ei tørka sild" orginalt ja, 35" gjør det ikke bedre. Men klart, kommer man fra 2,4 diesel uten turbo så kan det jo ikke bli værre.
Sist redigert av beaas den tor jan 28, 2021 11:43 am, redigert 1 gang totalt.
Bjørn Erik
95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
Re: Chipping av 100
Bra, ser ut som en god bil det! Så nå er det bare å "modde" iveg og la penga fly...frankhovin skrev: ↑ons jan 27, 2021 2:43 pmNår jeg går gjennom valg av bilmerke/modell og motor på siden deres kommer ikke 4,2 opp som alternativ?
KJøpte 2006-modellen, ja![]()
De har muligheter til tuning på Flissundet, Ulf gjorde det for ikke lenge siden på hans 05 modell. Har bedt han kommentere her, så han kommer vel kanskje etterhvert. Han var på Gjøvik (DTE?) først men ble ikke helt fornøyd. Mye bedre med Flissundet selv om prisen kanskje var det dobbelte.
Bjørn Erik
95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
-
- Innlegg: 34
- Registrert: man jul 29, 2019 4:20 pm
- Sted: Mjøndalen, Drammen
Re: Chipping av 100
Ja, jeg hører gjerne fra noen som har gjort det, for når jeg snakket med flissunet nå virket det som om det ikke var særlig mange muligheter for 2006-modellen. Han hadde aldri hatt inne en så ny en, sa han. Han fant den ikke i listene deres, noe som betyr at det ikke er mulig å tune i softwaren, som med eldre modeller. Alternativet da var en ekstramodul til en kostnad på mellom 8 og 15 tusen, og med en effektøkning på 30-50 hester.
I tillegg hadde de ingen TÜV-godkjente måter å tune Toyota på, og med tanke på at flere verksteder har gått ut og sagt at de rapporterer til biltilsynet når de finner ikke-godkjete trimminger så er det ikke veldig aktuelt å ha noe som lar seg skjule.
Og for å følge opp med et skikkelig n00b-spørsmål: Hvor sitter motorstyringsenheten, og hvordan ser den ut?
I tillegg hadde de ingen TÜV-godkjente måter å tune Toyota på, og med tanke på at flere verksteder har gått ut og sagt at de rapporterer til biltilsynet når de finner ikke-godkjete trimminger så er det ikke veldig aktuelt å ha noe som lar seg skjule.
Og for å følge opp med et skikkelig n00b-spørsmål: Hvor sitter motorstyringsenheten, og hvordan ser den ut?
-
- Innlegg: 34
- Registrert: man jul 29, 2019 4:20 pm
- Sted: Mjøndalen, Drammen
Re: Chipping av 100
frankhovin skrev: ↑tor jan 28, 2021 3:25 pmJa, jeg hører gjerne fra noen som har gjort det, for når jeg snakket med flissunet nå virket det som om det ikke var særlig mange muligheter for 2006-modellen. Han hadde aldri hatt inne en så ny en, sa han. Han fant den ikke i listene deres, noe som betyr at det ikke er mulig å tune i softwaren, som med eldre modeller. Alternativet da var en ekstramodul til en kostnad på mellom 8 og 15 tusen, og med en effektøkning på 30-50 hester.
I tillegg hadde de ingen TÜV-godkjente måter å tune Toyota på, og med tanke på at flere verksteder har gått ut og sagt at de rapporterer til biltilsynet når de finner ikke-godkjete trimminger så er det ikke veldig aktuelt å ha noe som lar seg skjule.
Og for å følge opp med et skikkelig n00b-spørsmål: Hvor sitter motorstyringsenheten/ECU-en, og hvordan ser den ut?
Re: Tuning/chipping av 100
Engine ECU sitter til høyre bak hanskerommet. Du må skru ut hanskerommet, (2 skruer nede?) og plastdekselet bakom (pass på pluggen til airbag). dette tar et par minutter bare. Da ser du ECUen til høyre, en aluminumsboks med plugger i en åpning på kanten. (Tror jeg husker rett nå...)
Som et alternativ, så hjelper det visstnok litt å bare montere større intercooler og 3" eksos. Bedre gjennomstrømming, og lavere temperatur inn gir mer oksygen.
Som et alternativ, så hjelper det visstnok litt å bare montere større intercooler og 3" eksos. Bedre gjennomstrømming, og lavere temperatur inn gir mer oksygen.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
-
- Innlegg: 34
- Registrert: man jul 29, 2019 4:20 pm
- Sted: Mjøndalen, Drammen
Re: Tuning/chipping av 100
Jeg får skru litt, da
Han hos Flissundet ba meg ta bilde av ECU-en for sikkerhets skyld.
Ny eksos og intercooler blir vel ikke akkurat en helt ubetydelig kostnad heller, vil jeg tro.

Ny eksos og intercooler blir vel ikke akkurat en helt ubetydelig kostnad heller, vil jeg tro.