Vedlikeholdslading 2 batterier....

Moderatorer: lj73jon, ModeratorNLCK, Snekker_Andersen, baa

Svar
frank mekk
Sted: Ålesund

Vedlikeholdslading 2 batterier....

Legg inn av frank mekk » man feb 22, 2021 11:26 am

Hei!
Noen som erfaring med å montere hurtigkobling for vedlikeholdslader på bil med 2 batterier?
Har en billader fra *kremt* biltema...... type intelligent 8A.
Den har kobling for å sette på hurtigkobling istedet for krokodilleklyper som er på den nå. Kjøpes som tilbehør.
Kan jeg bruke den i det hele tatt???

Bilde

Sendt fra min Commodore 64

Brukeravatar
saw
Sted: Kongsberg

Re: Vedlikeholdslading 2 batterier....

Legg inn av saw » man feb 22, 2021 7:20 pm

Hei!

Jeg har maken lader og bruker den på begge cruiserne mine, de andre bilene, snøscooteren min og motorsykkelen min som nå er solgt. Funka fjell i de åra jeg har hatt den.
På motorsykkelen monterte jeg hurtigkobling, og det er vel en av grunnene til at den ble solgt 😅 stort sett vedlikeholdslading av batteri og nær null kjøring. Uansett, hurtigkobling funka gull det! Svoger har mekka hurtigkobling via et sigarettenneruttak, veldig elegant.
Mvh.

Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612

2000 kzj95, nær original bruksbil
1987 lj73 OME 35/12,5-15

Min garasje:

http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=23001

Brukeravatar
jonwib
Sted: Kolbotn

Legg inn av jonwib » man feb 22, 2021 7:47 pm

Har monterat hurtigkoppling på min och kopplar in laddaren mellan varven när bilen används lite eller när det är kallt och Eberspächern går mycket. Min är bara på 5 ampere och någon typ av ripoff från Ctec men det funkar. Tar lång tid - 24tim - att få lampan att lysa grönt. Men då djupladdar den ordentligt.

narvik

Legg inn av narvik » man feb 22, 2021 8:34 pm

Hei, siden du skal bruke den på LC og har altså to batterier, da er det viktig å nevne at du har 2 batterier koblet parallell. Dvs at et er det samme som en stor 12v batteri. Du kan altså bruke laderen ved å bruke felles + og felles -. Fungerer greit. Er systemet blitt forandret, altså start- og ekstra forbruksbatteri, da må du sjekke hva slags system du har, mtp lading. Vanligvis er det slik at startbatteriet prioriteres (så den skal du lade) og ekstra energi går så til forbruksbatteri. I hvert fall hvis du har et intelligent system. Ved eldre løsninger kan det også bli aktuell å lade hvert batteri for seg selv, f.eks. før en campingtur. Men igjen, dette gjelder ikke for original opplegg der to mindre batterier bare blir til en stor startbatteri. Gjelder altså bare å bruke + og - og finne et sted der hurtigkobling stikker ut fra panser eller grillen. Lykke til Peter

frank mekk

Legg inn av frank mekk » man feb 22, 2021 8:49 pm

Takk for svar, og svarer til alle.

Det er 2 batterier ja. Hvordan oppsettet er, har jeg ikke sett nærmere på.
Men 12 volt anlegg er det ja.
Hvordan kan jeg skille hvordan oppsett det er da?

Det er oppsatt for vinsj på bil, men den er utkoblet.

Har bestilt 2 sett hurtigkoblinger da de solgte lite av de tydeligvis. Ikke rart når det ligger så bortgjemt at de selv ikke finner de igjen

Bare tanken på er slikt system er jo gull i forhold til å rote å knote med krokodilleklyper.

Å uttak via sigarett tenner? Lader man fra innsiden av bilen da?

narvik

Legg inn av narvik » tir feb 23, 2021 7:08 am

OK, du bør bare sjekke ledningene i motorrommet. Vanligvis finner du tykke kabler fra begge pluspoler og tilsvarende imellom minus. Er ofte litt rotete, du har jo to batterier for å utnytte plassen, en på venstre og en på høyre. Laderen kan du koble til en av de positive polene og en av de negative, en kan da oftest benytte skruen som strammer batteriklemme, sett ladekabel på den som en skive. For å dobbeltsjekke, så vil du vanligvis har 2 like batterier, da har du et ekstra hint om at alt er original. Har noen satt inn en forbruksbatteri, så vil du se to forskjellige batterier og en from av relé eller elektronikkboks. Men det er skjeldent, rett og slett pga av plass og kapasitet, forbruksbatteri er oftest bak i bilen. Sigarettenner er ikke noe mer enn en stikkontakt, og den går i begge retninger. Da må en sjekke om den fungerer uten tenning eller ved låst bil. Muligens må du legge nye kabler for å få konstant pluss og minus, slik at du få inn strøm når bilen er parkert. Husk passende sikring, og husk at du vil få en potensiell strømtyv, for eksempel når du bruker en mobillader eller annet 12v utstyr og glemmer at den nå vil stå på hele tiden. Du kan også vurdere å bruke hurtigkobling til dette, den må jo ikke være på utsiden, kan ja komme ut under dashbordet eller hanskerom. Fordelen er da tyverisikring, med lader låst i bilen. Omvendt må du huske at det er mye lettere å ofre den tynne hurtigkobling enn å rive av en 220v ledning. Har DEFA selv og må innrømme at det er alt for lett å glemme kabelen! Enten glemmer du selv, ellers er det noen fra familie som plutselig har behov for bil. :shock:

frank mekk

Legg inn av frank mekk » tor mar 04, 2021 8:33 pm

Takk for godt forklart svar. Da skal jeg når snøen stikker, sjekke batterier.
Var en tanke det å huske å dra ut laderen før man kjører. Ser at det kan fort bli glemt. Jeg tror jeg vil ha den ut i front, så kanskje jeg kan gjøre det slik at strømledningen går via bilførerdørhendelen. Da går det ikke ann å glemme hvis den henger i veien. Men det kom jeg på når du nevnte det. Takker!!

Svar

Gå tilbake til «Chassis og elektrisk 12x»