AC slår ikke inn

Moderatorer: ModeratorNLCK, Snekker_Andersen, baa, lj73jon

Svar
eivind
Sted: Drammen

AC slår ikke inn

Legg inn av eivind »

LC 120 GX -07. Clutchen til AC kompressor slår ikke inn og AC kjøler ikke. Er det noen her som vet om temp for uteluft har noe å si når jeg setter på Max kaldt? (16 grader ute).
Kan jeg eventuelt tvangskjøre clutch til kompressor ved å sette på 12v på denne mens motoren går? Hvilken ledning er i såfall dette? Eller kan jeg måle om det dukker opp 12v i denne når jeg slår av og på AC?
Jeg ser grønn merke i glasset/kikkehullet ved AC radiator, så jeg regner med det er gass på systemet.

Mvh
Hyttemekk påsken 2021
Brukeravatar
Dag Einar
Sted: Råde i Østfold
Kontakt:

Re: AC slår ikke inn

Legg inn av Dag Einar »

En jeg snakket med en gang som jeg forsto hadde greie på dette med AC, var å bruke den hele året!!!!
Da slipper man ofte uhell med AC og kompressor.
Har funket som gull for mitt vedkommende.
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 2006
HJ45-PU 1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Farmall Cub 1955

Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
eivind

Legg inn av eivind »

Takker for tips, men AC står på hele året. Jeg hadde bare regnet med at kompressor skulle slå inn nå som det begynner å bli varmt og behov for kjøling.....
Brukeravatar
Dag Einar
Sted: Råde i Østfold
Kontakt:

Legg inn av Dag Einar »

Min slår ut og inn hele året den. Jeg har forståelse av deg at den kun er for å kjøle ned???
Det er feil. På vinteren står den på den varmen jeg ønsker og av kompressoren kopler inn og ut etter behov.
Hvis du er ukjent med dette, så er AC uten digital justering på en måte et manuelt klimaanlegg om du vil.
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 2006
HJ45-PU 1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Farmall Cub 1955

Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
bergen77
Sted: Bergen

Legg inn av bergen77 »

Jeg mistet kjøling på min for noen år siden, jeg forsøkte da å tvangskjøre kompressoren clutchen, husker ikke helt hvordan jeg gjorde det men jeg tror det var ved å ta bort releet og sette kortslutte med ledninger.
Det er trykkgiver i gassanlegget, er trykket for lavt vil dette skje.

Det første du kan gjøre er å kjøre innom Svendsen eksos eller andre som driver med AC, de skjekker anlegget gratis som regel, fyller gjerne veske med uv hvis det er dårlig med gass, så kan de feilsøke med uv lampe neste gang.

Siden du har GX2007, samme som meg, så har du sikkert AC bak i bilen også. Til anlegget er gassrørene under bilen veldig utsatt og koblingen rett før de går opp gjennom bilen bak er valdig utsatt for at det legger seg salt på oppsiden som tærer på aluminiumsrørene.
Mange velger å bare blombere disse rørene og aldri mer bruke ac bak. Jeg fikk lagt opp slanger under bilen. Rørene under er dyre, og man vet ikke om man får løs koblingene fra hverandre. Rørene går også på oppsiden av eksosanlegget...

Uansett, det nærmer seg fort sommer nå så kjør rett inn å få sjekket gassen, det kan selvsagt være andre ting og men jeg ville tatt det nå fremfor å "lide" i sommer.
LC120GX 2007
eivind

Legg inn av eivind »

Er det en trykkføler i systemet så kan det være en naturlig forklaring. Da skal jeg få tatt en sjekk på gass i systemet før jeg begynner å feilsøke videre.

Svendsen Eksos på Lierstranda skal jeg IKKE tilbake til. De er sikkert billige på å kun fylle gass, men er udugelige om noe annet er feil.

1. Jeg har tidligere hatt lekkasje på AC og fikk Svendsen til å sjekke gass. De fant da lekkasje på koblingen til kondensator i bagasjen og sa at denne får de normalit ikke tett om man ikke bytter rør og kondensator. De foreslo isteden å plugge røret slik at jeg kunne bruke ac forran. Det de da gjorde var å kappe rørene midt under bilen og plugge disse her. Pris for "plugg" 5000,- + ny gass.

2. Jeg mistet AC på en Rav 4 etter verksteds besøk og ba Svendsen sjekke gass i AC. Fikk da melding om at kompressor var defekt og pris var ca 10 000,- + montering og ny gass. Jeg skaffet da en brukt men oppdaget en løs kontakt fra trykkføler til AC når jeg skulle bytte denne. Plugget i kontakten og vipps så virket AC igjen. Ringte Svendsen og konfronterte dem med at dette var åpenbart ikke en defekt kompressor men de var kun interressert i om jeg hadde betalt for første servicen. Ikke et ord med beklager at de ikke sjekket om kompressor faktisk slår inn før de anbefaler bytte.
Svar

Gå tilbake til «Chassis og elektrisk 12x»