Sveising - start fra bunnen

Finner du ingen kategori som passer ditt innlegg- kan du bruke dette forumet.

Moderatorer: ModeratorNLCK, Snekker_Andersen, baa, lj73jon

Svar
narvik

Sveising - start fra bunnen

Legg inn av narvik »

Hei, har vært her en stund med min LC 120. Ikke enda nok rust til at det haster. Men jeg ønsker altså å lære meg sveising. Kan vi starte en emne der vi samler alt om sveising, utstyr, hvordan en kommer i gang? Gjelder i første omgang bil, altså blikk, men også diverse hage (grill) prosjekter. Kan hende at jeg ikke har vært flink nok til å søke, men har ikke funnet noen grei «komme i gang» tipps. Budget= lav, kunnskap= minimal. Fingerferdighet og læringskurve er vanligvis helt OK. Gjerne med konkrete anbefalinger om hva en skal kjøpe i Biltema-Jula-merkevare kaoset. Har lest om forskjellige metoder, og alt på nett ender opp i en krangel om hva som er perfekt. Ønsker rett og slett å komme i gang. Takk, Peter
jørgen
Sted: Kråkstad

Re: Sveising - start fra bunnen

Legg inn av jørgen »

Usikker på hva du har av kunnskap fra før, men kan jo begynne med at jeg er ganske sikker på at du bør bynne med et mig sveiseapparat. Bra apparat er vel enklere å sveise med, så jeg tror du skal se etter et brukt apparat av et av de bra merkene essab, fronius, kempi og sikkert fler. gass heter vel misson... Har ikke erfaring med billigapparat selv. Har erfaring fra litt forskjellig sveising, men er definnitivt ikke beste sveiseren på forumet. Bare en start dette.

Jørgen
Det kjedligste som finnes er A4 mennesker.
Brukeravatar
Snekker_Andersen
Sted: Oslo

Legg inn av Snekker_Andersen »

Dette kan bli en interessant tråd!

Jeg kjøpte det største Biltema-apparatet for ca. 20 år siden. Har vært fornøyd hele tiden, og det brukes fortsatt flittig.
Et brukt apparat av kjent merke er nok også et veldig godt råd. Biltema har sikkert byttet produsent/leverandør mange ganger siden da.
Mitt apparat har innstillinger for strømstyrke og trådmatingshastighet. Noen mer moderne/avanserte apparater har bare innstilling for godstykkelse. Jeg liker å kunne justere disse individuelt, men det blir vel litt samme diskusjon som å kjøre manuell kontra automatgir.

Du trenger også en flaske dekkgass. Rørtråd er billigere, men jeg har ikke erfaring med å bruke det.
Jeg ville kjøpt en flaske Mison18 for å slippe å leie hver gang. F.eks denne: https://www.jula.no/catalog/verktoy-og- ... ss-008539/
Det er kjøp av flasken som er dyrt, og så fyller du (bytter med tilsvarende full) når den går tom.

I tillegg vil jeg anbefale at du kjøper en skikkelig sveisemaske. Jeg kjøpte først en maske fra Biltema (i 2002) men den var da såpass dårlig at jeg ikke kunne se tydelig hva jeg gjorde. Kjøpte så en 3M-maske og den er jeg superfornøyd med.
HDJ 100 2006
RAV4 hybrid 2017
Volvo Duett skapvogn 1960
Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Sted: Siggerud.
Kontakt:

Legg inn av KjellOlsen »

Veldig bra forslag til noe som kan bli en fin og nyttig tråd! Vi har mange her som er eller har vært i samme situasjon som deg. Mange spørsmål som melder seg, både med valg av første apparatet og type gass. Ikke minst hvor man leier eller kjøper gass.
Har ofte lest på andre forumer om dette emnet, og ofte blir dessverre nybegynneren kritisert for arbeidet sitt. Det er det siste vi trenger her! Konstruktive erfaringer og råd ønskes!

Når det gjelder gass begynte jeg med å leie en stor flaske fra aga. Leien startet på ca 800,- pr år. Neste år ca 1200,- og videre opp til 2500,-! Tenkte at dette ikke var kjempelurt, så da kjøpte jeg en flaske på tools. Første fylling var 800, neste 1200, så 1600, og nå skulle de ha 2700 på Grønvold i Ski. Der går grensa for meg. Kommer nå til å køpe en flaske på gassautomat.no til 2800, og da koster neste bytte 800.
Av apparat har beg tidligere hatt et biltema apparat som har fungert helt greit. Lett å stille inn, og enkelt å bruke. Dette ble etter 10-15 år utslitt, og jakten på nytt begynte. Endte opp med to gamle store apparater som aldri fungerte ordentlig. Kjøpte da et Migatronic rallie 161. Avansert apparat som man kan programmere alt inn på. Kan også kjøpe en tig tilsats og pinnetilsats. Tenkte dette var lurt, og selgeren som jeg kjente fra før gjennom jobben overtalte meg til kjøp.
Men har ikke blitt fortrolig med dette. Det er for avansert for meg, og vanskelig å stlle inn. Har blitt litt bedre etterhvert, men fortsatt langt igjen her. Så rådet mitt er å kjøpe et enkelt apparat som førstegangskjøper. Stille trådmating og styrke, ferdig!
Kjell.

HJ61 x 2. LJ73. HDJ100. 4Runner.
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.

2018:
Offroadtur til Ukraina og Romania.

2019:
Franske alper, Monaco, Roma, Østeriske alper.

http://www.expeditionkompaniet.no
Brukeravatar
Toyole
Sted: Elverum
Kontakt:

Legg inn av Toyole »

Jeg kom i samme situasjon i fjor, etter å ha anskaffet en 70, og etterhvert en Hiace; karosserirust!
Søkte mye på nett både sveisetips og etter apparat. Forstod etterhvert at prisnivå 5-6 tusen ikke holdt, så etter å heller kjøpe nytt enn noe godt brukt, ente jeg og opp med samme apparat som Kjell, Migatronic rallymig 161. 1 fase apparat, med omtrent perfekt resultat med en gang.
Gassen ble overtakelse av en leieavtale som går ut neste år. Ca 1800,- for 20kg blandegass.
(20 kg flaske er litt stort og tungt på tralla).. blir 10kg neste gang.
Med alt utstyr så ble det nok nærmere 12 tusen totalt, men det har betalt seg lett!
Jeg kjøpte ikke arbeidsklær, så gamle landcruiserjakken har fått mange brannskader etter kanalsveising av Hiace. Bomullkjeledress er øverst på lista til garderoben!
Vedlegg
20201024_125108.jpg
20201024_125108.jpg (129.68 kiB) Vist 692 ganger
Mvh Ole & Bamse!
92 HDJ80, 87 LJ70, 88 RN61, 02 Hiace, 87 Dyna BU85, 88 RN62, 78 Magirus R81, 86 Unimog 1250, 73 BM430 Hymas31

X: 06 Terios, 84 LN65, 86 YN65, 83 Tercel 2wd, 84 og 86 Tercel 4wd, 94 Carina E, 02 Avensis Verso,
07 KTM 250exc-f,
Brukeravatar
Dag Einar
Sted: Råde i Østfold
Kontakt:

Legg inn av Dag Einar »

Som deg har jeg også vært førstereisgutt en gang.
Jeg så en del filmer på youtube.com, der ligger det veldig mye bra info om sveising, både engelsk og andre språk.

Jeg kjøpte et brukt apparat uten å vite hva jeg kjøpte, men det skulle vise seg at jeg kjøpte gull.
Lincoln Electric 220A 3 fas. (betalte 5500,- kr mener jeg å huske)
Etter å ha sveiset litt og div kamerater som har lånt apparatet, så viser det seg at dette er et ettertraktet apparat, har fått det tilbake hver gang :mrgreen:

Som Snikkjer Andersen skrev, bruk gjerne litt pæng på sveisemaske.

Vil varmt anbefale Lincoln Electric eller også kalt Norweld Eletric tror jeg.

Vedr. blandegass, så ville jeg gått for det som Kjell antyder her. Veldig rimelig løsning.

Dette f.eks: https://www.auksjonen.no/auksjon/Norwel ... rat/227833
Dette er svinbillig hvis alt er i orden.

Så er det bare learning by doing. Kråkebæsj har vi alle laget i førsten, men så skjønner du etter hvert hvordan du skal gjøre dette.
Jord klypen skal ha ordentlig kontakt. Dette er viktig for at du får en fin sveis, blant annet. Puss gjerne over der hvor klypen skal sitte og gjerne så nær sveisen som mulig er min erfaring. Har noe av det du skal sveise f.eks maling eller galvanisering, bør du pusse til rent stål, hvis ikke vil du oppleve at det spruter og spraker, sveisen blir heller ikke veldig bra.
Når du sveiser, så skal begge platene smelte sammen, slik at det med å bruke riktig strøm er viktig, ellers vil du oppleve at tråden kan sette seg fast og det blir litt kjeitete å få det til.
Brenner du hull, har du oftest for sterk varme.
En mulighet for å jorde det du skal sveise og evt ha delene i skrustikka, se vedlagt bilde.
Vedlegg
image.jpg
image.jpg (130.21 kiB) Vist 669 ganger
image.jpg
image.jpg (127.03 kiB) Vist 669 ganger
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 2006
HJ45-PU 1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Farmall Cub 1955

Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
Brukeravatar
jonwib
Sted: Kolbotn

Legg inn av jonwib »

Hänger mig på här! Fantastiskt med en egen " så svetsar du LC tråd " då även jag ska gå och skaffa mig en svets.

Blev tipsad om weldstore.no av en av forumets riktiga svetsmästare. Migatronic var det jag blev rekommenderad. Plus en riktigt bra mask.

För min del är det småfiks och enklare konstruktioner som är aktuellt som svetsarbeten men det kan ju hända att det blir mer avancerade saker i framtiden om det visar sig att man klarar av det.

Frågor jag har är:

- Var hittar man material?
- Hur mycket måste man skydda omgivningen när man svetsar för att slippa brand?
- Bra verktyg i tillägg till svetsen och masken?

Oavsett, mycket spännande tråd - denna följer jag :D .
Brukeravatar
Snekker_Andersen

jonwib skrev: tor apr 15, 2021 1:40 pm - Var hittar man material?
- Hur mycket måste man skydda omgivningen när man svetsar för att slippa brand?
- Bra verktyg i tillägg till svetsen och masken?
- Biltema har noen stålplater som jeg har god erfaring med.
- Det er greit å ikke ha så mye brennbart på gulvet. En fylt vannbøtte er også greit å ha stående.
- Vinkelsliper og sveisetenger er kjekke verktøy
HDJ 100 2006
RAV4 hybrid 2017
Brukeravatar
jonwib

Legg inn av jonwib »

@Snekker_Andersen - tackar!
Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Kontakt:

Legg inn av KjellOlsen »

Med den garasjen du har nå klarer du ikke å lage brann uansett hvor mye du prøver, Jon!
Kjell.

SWES-63

2018:

2019:

Brukeravatar
Snekker_Andersen

Snekker_Andersen skrev: tor apr 15, 2021 1:46 pm - Biltema har noen stålplater som jeg har god erfaring med.
Her er link til stålplatene hos Biltema:
https://www.biltema.no/bil---mc/bildele ... talplater/
Liker spesielt godt den tykkeste, for da har jeg litt å slipe på.
HDJ 100 2006
RAV4 hybrid 2017
Brukeravatar
Snekker_Andersen

Kom på at ingen har nevnt sveisehansker. Fingertuppene dine vil bli glade for noen tykke lærhansker.
HDJ 100 2006
RAV4 hybrid 2017
Brukeravatar
Snekker_Andersen

narvik skrev: man apr 12, 2021 8:26 pm Budget= lav, kunnskap= minimal.
Gjerne med konkrete anbefalinger om hva en skal kjøpe i Biltema-Jula-merkevare kaoset.
... alt på nett ender opp i en krangel om hva som er perfekt.
Ut fra hva trådstarter konkret spør om, så har jeg dristet meg til å sette opp en konkret liste over hva jeg ville kjøpt hvis jeg måtte kjøpe alt på nytt, med forutsetningene som trådstarter skisserer. Dette er på ingen måte noen fasit, kun et forslag til en potensiell handleliste som jeg tror vil dekke ditt behov.
Du kan få billigere utstyr, og selvfølgelig mye dyrere. Mine verktøy trenger ikke være best i klassen, men de skal være gode nok til å gjøre jobben.

Sveiseapparat 4499,- https://www.biltema.no/verktoy/sveising ... 2000040405
Dekkgass 2699,-: https://www.jula.no/catalog/verktoy-og- ... ss-008539/
Reduksjonsventil til dekkgass 499,-: https://www.jula.no/catalog/verktoy-og- ... at-025061/
Sveisemaske (god, så du ser hva du gjør) 999,- (tilbud): https://www.jula.no/catalog/verktoy-og- ... lm-012864/
Sveisetenger, her finnes mange typer og størrelser, fra 149,- https://www.jula.no/catalog/verktoy-og- ... tt-212051/
Sveisehansker 129,-: https://www.jula.no/catalog/klar-og-ver ... er-903042/
Bomullsklær (ikke fleece eller annet som brenner eller smelter) Olabukse og college-genser fungerer bra for meg.

Totalt blir dette ca. 9000,-
HDJ 100 2006
RAV4 hybrid 2017
narvik

Legg inn av narvik »

Hei, da har jeg vel startet noe av interesse. Imponerende respons! Takk! Skal sjekke de forskjellige produkter (ekstra takk for detaljert handleliste). Så blir det nok slik at Corona vil ha noe å si. Må en frem i tid fortsatt forholde seg mest til eget hus, tomt og ikke minst garasjen, da får dette topp prioritet. Blir det en åpning så kommer nok verktøy investeringer litt i konflikt med reisekostnader. Vi får se, men enda en gang takk for flott innspill. Peter
Brukeravatar
jonwib

Legg inn av jonwib »

KjellOlsen skrev: fre apr 16, 2021 12:55 am Med den garasjen du har nå klarer du ikke å lage brann uansett hvor mye du prøver, Jon!
:D Hoppas du har rätt Kjelleman men jag har till tider klarat det omöjliga. Ska du komma inom på en kaffe och däckspark en dag?
Brukeravatar
jonwib

Legg inn av jonwib »

Snekker_Andersen skrev: fre apr 16, 2021 7:15 am Kom på at ingen har nevnt sveisehansker. Fingertuppene dine vil bli glade for noen tykke lærhansker.
I den bilmijön jag hänger mest i nu om dagen så kallar vi dem bara Overlandingvantar. Perfekta att hantera kokutstyr runt bålet med, svetsa med, sitta på om man är kall om rumpan- fantastiskt massa bruksområden :D. Jag fick ett par i present för 4 år sedan, de har rest Europa runt, är totalt oppbrukt men har aldrig sett en svetsloppa. Köp 2 par när du först handlar :wink:.
Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Kontakt:

Legg inn av KjellOlsen »

Mye bra råd her ja!
Kommer plutselig innom Jon!
Kjell.

SWES-63

2018:

2019:

Brukeravatar
Dag Einar
Sted: Råde i Østfold
Kontakt:

Legg inn av Dag Einar »

Snekker_Andersen skrev: fre apr 16, 2021 7:36 am
narvik skrev: man apr 12, 2021 8:26 pm Bomullsklær (ikke fleece eller annet som brenner eller smelter) Olabukse og college-genser fungerer bra for meg.
Jeg forespurte Håvard Stranden om et greit og relativt rimelig forkle eller liknende.
Han tipset meg om et grill forkle og det er i skinn, litt stivt i førsten, men velfungerende når man driver med sveising og ikke minst vinkelsliper.
Denne maskinen ødelegger klær relativt fort om du ikke er veldig forsiktig.
Syersken/ les kjæresten min har mast på meg om at jeg skal bruke dette og spare jakken og buksene.
F.eks dette: https://www.jula.no/catalog/hage/utemil ... le-012089/
Vedlegg
C2A444F6-7363-4908-A9EF-17DD2C365AA7.png
C2A444F6-7363-4908-A9EF-17DD2C365AA7.png (113.16 kiB) Vist 372 ganger
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 2006
HJ45-PU 1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Farmall Cub 1955

Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
Svar

Gå tilbake til «Generelt»