scv bytte.

Moderatorer: baa, lj73jon, ModeratorNLCK, Snekker_Andersen

Svar
rabbit4x4

scv bytte.

Legg inn av rabbit4x4 »

Har lest side opp og ned her på forumet angående scv men blir ikke klok på om det skal være kort eller lang type.
Bestilte på ebay men fant ut at det var nok en kina versjon som jeg ikke turde å bruke, så da blir spørsmålet mitt.
Er det noen her inne som kan fortelle meg hvor jeg kjøper oginal scv trykkregulator ventil til en
LC GX 07 model som har pasert 220 000 og som kakler litt men da får den en slurp med 2takt sytetisk olje og det virkersom
den er fornøyd med det.
Brukeravatar
jonwib
Sted: Kolbotn

Re: scv bytte.

Legg inn av jonwib »

Gå till Partsouq.com och knappa in ditt VIN/ ramnummer så får du fram hela bilen i sprängskisser. Delnummer till min 08 modell är 0422630010, antagligen till din med.

2202: INJECTION PUMP ASSEMBLY ligger den under.
120gx
Sted: Bodø

Legg inn av 120gx »

Du bør kjøpe den lange typen,den får du når du kjøper på toyota eller plassene under

https://www.amayama.com/en/genuine-catalogs/toyota

https://partsouq.com/en/catalog/genuine/locate?c=Toyota

Er det fortsatt orginale injectorer på bilen?
Eventuelt hvor gamle er di ? (År/km)
rabbit4x4

Legg inn av rabbit4x4 »

Takker for svar har nå bestilt scv 04226-30010 valv kit sution gjennom https://partsouq.com/en/catalog/genuine/locate?c=Toyota og dette ser meget bra ut.
Satser på at det er en nødvendighet å skifte selv om jeg ikke har merket noen form for fusk eller tungstart men det er tross alt utroligt viktig og ha rett trykk, med tanke på dyser og forbrenning.
Mener jeg så en monterings video om denne her en plass så det går nok bra.
120gx

Legg inn av 120gx »

Om du har den korte på bilen er det lurt å oppgradere til den lange uansett ja.
Ligger video på youtube-kanalen "fourby4diesel"
Bare husk å vask godt før du tar ut den gamle ventilen,er ekstremt viktig at det ikke kommer noe smuss eller sand inn i pumpa!
Men injectorer og pakningene under er også kjempeviktig å ikke kjøre for lenge med, hvor lenge sia er det dine var bytta?
rabbit4x4

Legg inn av rabbit4x4 »

Det er orginal scv på bilen som nå har rundet 220' har har service gjevnt og trutt. Skruvat bosh diselfilter men ingen problemer. Røyket litt men ingen olje forbruk så mulig den er begynt å slite litt med trykket.
Men annyway takker for engasjerte menesker inne her.
120gx

Legg inn av 120gx »

Ok,god ide å bytte den.
lurt å bruke toyota olje og diesel filter på disse motorene.
Om det ikke har vært byttet injectorer så anbefaler jeg deg sterkt å vurdere det,problemene oppstår inni motoren når man kjører for lenge,så ikke sikkert du merker så mye symptomer før det kan oppstå mulig havari som flere desverre har opplevd..

https://youtu.be/38qXeuCgtpE
narvik

Legg inn av narvik »

Hei, her kommer en som har hatt problemer med innsprøyting. Siden du åpenbar ønsker å vedlikeholde bilen, så burde du vurdere bytte. Motoren er jo meget flott og langt ifra et problem, men det er altså en del av vedlikehold. Finnes to mulige problemer. Det første er, at en dyse begynner å sprute diesel konsentrert inn i sylinderen, det medfører termisk overbelastning og katastrofal havari, stempelet går i stykker. Det andre er at verdiene blir generell dårlig og at motoren jobber dårlig eller ECU sier nok! Jeg selv var så heldig at jeg bare fikk motorstans, men ikke flere skader. Merkbar forbedring etter gjennomført bytte og det kjennes veldig betryggende å ha vedlikehold bilen på en grundige men dyr måte. EBay selger også piratkopier, men Toyota eller en av de mer anerkjente leverandørene er greit. Lykke til Peter
narvik

Legg inn av narvik »

Hei, siden jeg skrev om «dyseverdier» så er det ikke enighet om en skal kunne satse på normale verdier. Må dessverre ansees som en slitedel. Nok en del uenighet om dette, men siden jeg fikk sjekket bilen bare 50mil før motorstans, så savner jeg altså litt logikk i dette.
120gx

Legg inn av 120gx »

Virker ikke bare som det er på ebay at det finnes kopier,har også vist seg at noen selger nyoverhalte som "nye" å det kan være vanskelig og oppdage,så man bør gjøre en grundig undersøkelse før man kjøper,ikke bare hoppe på det billigste tilbudet man finner på nettet.
Det anbefales å bruke nye orginale denso injectorer på 1kd motoren,Toyota har brukt/bruker overhalte.
Desverre blir det ofte bare sjekket feedback verdier når det blir tatt diagnose for å sjekke tilstand på injectorer,det er bare en del av et større bilde og går ikke ann å basere tilstand på bare dette.
Det er også en del u-orginale og kopi scv ventiler,men den korte typen er problematisk så bytt til den lange modifiserte typen :!:
Kjøp den på toyota,amayama eller partsouq
frank mekk
Sted: Ålesund

Legg inn av frank mekk »

Skiftet vår på Toyota. 10 lapper

Sendt fra min Commodore 64
rabbit4x4

Legg inn av rabbit4x4 »

Om det ikke har vært byttet injectorer så anbefaler jeg deg sterkt å vurdere det,problemene oppstår inni motoren når man kjører for lenge... skriver 120GX................

Hmmm.. Bør man bytte injetorer før symtomer selv om man byter SCV, å hva er forlenge. Er det altså ikke mulig å ta en dyse verdi sjekk for å finne ut om det er på tide å bytte. Hva siser den store boka om når disse akal byttes da. Er dysene en svaket på disse bilene.
120gx

Legg inn av 120gx »

Ja injectorer på 1kd motoren er en slitedel og det anbefales å bytte som forebyggende vedlikehold på ca 170.000km/7år.
Uavhengig om du bytter scv eller ikke,men om du har den korte typen bør du bytte til den lange modifiserte.
Jo du kan sjekke verdier med diagnose for å få en pekepinn,men på verksted blir det desverre ofte sjekket bare feedback verdier,å det holder ikke.
Boka sier kjør til feedback er +/-3 og så bytt,men det har vist seg å ikke være så lurt.
injectorer i seg selv er ikke problemet,problemene oppstår når di ikke blir bytta i tide eller at man kjøper
u-orginale/kina/overhalte injectorer.
Sjekk ut youtube-kanalen fourby4diesel :wink:
JanP
Sted: Trondheimregionen

Legg inn av JanP »

rabbit4x4 skrev: tor mai 06, 2021 5:08 pm Har lest side opp og ned her på forumet angående scv men blir ikke klok på om det skal være kort eller lang type.
Bestilte på ebay men fant ut at det var nok en kina versjon som jeg ikke turde å bruke, så da blir spørsmålet mitt.
Er det noen her inne som kan fortelle meg hvor jeg kjøper oginal scv trykkregulator ventil til en
LC GX 07 model som har pasert 220 000 og som kakler litt men da får den en slurp med 2takt sytetisk olje og det virkersom
den er fornøyd med det.

Om du har lest side opp og ned så ville du ha funnet svaret for lenge siden. Kort er den gamle, lang er oppgradert. Det var ihvertfall jeg postet for flere år siden. Og alle deler til Toyota; de selges jo hos Toyota. :mrgreen:

Men det er ikke noen fasit på byttefrekvens. Noe kan være lurt å bytte selv om det ikke er problemer. Jeg kjørte mye i Sverige, og da jeg fikk problemer med kakling og stygg motorlyd (mai 2008) for 3. gang etter 2 runder, med bytte av noen dyser første gang (før det ble tatt affære fra Toyota), forsvant kaklingen med mye fylling av svensk diesel. Så det er ikke sånn at alle MÅ bytte, men det er en slitedel som det er lurt å være obs på. Og jobben er ikke omfattende, 1-2 timer for en dreven mekaniker er vel realistisk etter det som er beskrevet i andre tråder.

Kan legge til at injectorer ble skiftet, samt rør til alle 4. EGR ble renset, og egr-kjøler ble også renset. Så ble scv byttet. Nye filter og olje ble tatt med, km ca 230'-240' om jeg husker rett. Kostet innpå 40', og jeg solgte bilen med god samvittighet noe senere.
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
Svar

Gå tilbake til «Motor 12x»