Hei,
Dette blir en perfekt søndag til å skrive ett innlegg på.
Litt bakgrunnsinfo.
Min nyinnkjøpte gamle HDJ100 10/2005 fungerer tilsynelatende perfekt (med unntak av harde og sprukne foringer rundt omkring).
Bilen skal stå det neste halve året for bytte av foringer og drivakselmansjetter og akseltetninger. Det meste skal av og samtidig blir det det en grundig rustgjennomgang.
Det er en gammel bil, så jeg tok kontakt med det lokale Toyota-verkstedet for å få anbefalinger på motorolje.
Jeg lurte på om jeg skulle bruke 5W30 når jeg skulle bytte olje før jeg parkerte den i garasjen. Personen på kunderservice sa jeg heller burde la bilen stå med gammel olje, kjørt 10.000km og så bytte før bilen skal igang igjen. Han mente jeg uansett måtte bytte olje før bilen skal brukes igjen, uansett om jeg skifter olje nå. Penger spart mente han.
Jeg syns det var rart, så jeg begynte å google for tips til vinterlagring. Min konklusjon er nå og bytte olje først, samt tilsette noe i dieseltanken som smører dysene. Og så varmkjøre bilen før den parkeres.
- Jeg bør vel også bytte alle andre oljer på drivverk og gir/transferkasse før bilen parkeres?
Jeg kjenner ikke til alle detaljene om servicehistorikken. Han som hadde bilen før meg i 12 år, gjorde det meste selv.
Så til neste spm:
Bilens håndbok anbefaler 5W-30, men dette var i 2005, og siden da har det jo skjedd en del med syntetisk olje, bilen har også gått over 300.000km. (Mitt lokale Toyota verksted på vestlandet anbefaler Genuin Toyota 5W30 - som jeg regner med er en ukjent versjon av Mobile 1??)
Interessant problemstilling som jeg kom over på den berykta youtube videospilleren. Måtte selvfølgelig trykke playknappen.
Christian, han hyggelige karen i videoen jobber selvfølgelig på feil bil, og for han er kanskje valg av olje viktigere enn for folk med Toytoa - noe han også er flink til å påpeke.
- linken til videoen (vent med å se videoen til du har leste ferdig innlegget)
https://youtu.be/YGvQAbM_YQY
Nå sitter jeg med ett oppgitt hode og en mental hjernefjert - what-to-do-what-to-do-what-to-do.
Den nye forkortelsen jeg lærte meg i videoen er HTHS, ett tall som beskriver "strekkfastheten" til oljen ved 150gr.C.
I Den oljen Christian har blitt tilbudt via olje-veileder til Castrol er denne grenseverdien under den verdien som hans bil opprinnelig var spekket for. Sammehengen mellom lyd fra motoren hans før og etter oljeskift ga iallefall meg en alarmerende følelse.
De fleste her er vel spesielt interessert i eldre biler, så jeg følte det kunne være interessant og ta opp igjen dette Temaet om oljer.
Er det noen andre som sitter på god kompetanse om dette temaet her i klubben?
Jeg heller mot å gjøre samme undersøkelsene som Christian i videoen, men det er ikke så lett å finne tak i den infoen som han hadde for sin bil.
Man ser seg litt blind på alle meningene rundt valg av oljer, men Christian i LR-Time virker veldig grundig - og jeg har tenkt og komme til bunns i dette.
Etter å ha søkt etter "formell" olje kompetanse i Norge f- har jeg forespurt - fuchs - norge om temaet. De har jo holdt på noen år, og har komplett olje og smøroljeliste for bilene våre,
https://www.fuchs.com/no/no/produkter/v ... oljeguide/
vurderer å kjøpe det meste av oljer fra en av deres forhandlere om jeg får god oppfølging på forespørselen.
Sendte eposten idag.
Valg av oljer. HDJ100 samt langtidslagring 6 mnd,
Redaktører: Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Valg av oljer. HDJ100 samt langtidslagring 6 mnd,
På servicelista:
-10 C5X7 138HDI
-06 LC100
Solgt:
-02 LC100, -13 LC200.
-10 C5X7 138HDI
-06 LC100
Solgt:
-02 LC100, -13 LC200.
Re: Valg av oljer. HDJ100 samt langtidslagring 6 mnd,
Nå er det utrolig mange meninger om olje, men usikker om du får så mye av det her inne... Virker som facebook har overtatt bortimot alt og der kastes bare meninger ut uten begrunnelse i øst og vest, man vet ikke hvilken erfaring vedkommende har og blir bare mer rådvill med svarene som kommer.
Nå er heller ikke jeg noen ekspert og følger bare magefølelsen, heldigvis har vi motorer som ikke er så kresne på olje som muligens den 2,7 literen i videoen var. Fikk også litt følelse av "overthinking" her. Nå har ikke jeg 100 for tiden, men har 80 med omtrent samme motor, mangler bare en E. Den ble importert i 2010 og hadde da alltid gått på 10W40 semisyntetisk i Tyskland (det gjorde forøvrig min første 80 (med hdt) som ble kjøpt i 1998). Fortsatte lenge med det men har de siste årene gått over til 5W40 for litt lettere kaldstart. Var bevist på ikke å bruke 5W30 grunnet jeg tenkte den ble for tynn når motor ble varm. Motor snurrer litt lettere ved kaldstart ellers merker jeg ikke stort. De bokstavkombinasjonene har jeg ikke viet stor tanke siden vi begge uansett ikke har noe nyere eksosrensning, du har katalysator jeg har ikke noe.
Kjøper som oftest olje på europris, de har 40-50% avslag en håndfull mandager og tirsdager gjennom året, og da blir ikke prisen aller værst. For noen år siden var 10W40 olja da på ca 50 kr literen og den 5W40 olja på snaut 80 kr, mulig dyrere idag. Bytter høst og vår selv om jeg bare kjører 8-12000 km i året. Tenker du gjør rett i å bytte på motor før du lar den stå når det er en god stund siden det ble byttet sist.
Dette bare til info om hvordan jeg gjør det/tenker. Når det gjelder olje i akslinger så hadde det kanskje vært greit med et par kjappe bytter, alt etter hvordan olja som er der ser ut. Jeg bytter ca hvert andre år, bruker castrol 75W140 selv om boka sier 80W90 eller noe. Var noe jeg fikk anbefalt engang og som jeg bare har fortsatt med.
Nå er heller ikke jeg noen ekspert og følger bare magefølelsen, heldigvis har vi motorer som ikke er så kresne på olje som muligens den 2,7 literen i videoen var. Fikk også litt følelse av "overthinking" her. Nå har ikke jeg 100 for tiden, men har 80 med omtrent samme motor, mangler bare en E. Den ble importert i 2010 og hadde da alltid gått på 10W40 semisyntetisk i Tyskland (det gjorde forøvrig min første 80 (med hdt) som ble kjøpt i 1998). Fortsatte lenge med det men har de siste årene gått over til 5W40 for litt lettere kaldstart. Var bevist på ikke å bruke 5W30 grunnet jeg tenkte den ble for tynn når motor ble varm. Motor snurrer litt lettere ved kaldstart ellers merker jeg ikke stort. De bokstavkombinasjonene har jeg ikke viet stor tanke siden vi begge uansett ikke har noe nyere eksosrensning, du har katalysator jeg har ikke noe.
Kjøper som oftest olje på europris, de har 40-50% avslag en håndfull mandager og tirsdager gjennom året, og da blir ikke prisen aller værst. For noen år siden var 10W40 olja da på ca 50 kr literen og den 5W40 olja på snaut 80 kr, mulig dyrere idag. Bytter høst og vår selv om jeg bare kjører 8-12000 km i året. Tenker du gjør rett i å bytte på motor før du lar den stå når det er en god stund siden det ble byttet sist.
Dette bare til info om hvordan jeg gjør det/tenker. Når det gjelder olje i akslinger så hadde det kanskje vært greit med et par kjappe bytter, alt etter hvordan olja som er der ser ut. Jeg bytter ca hvert andre år, bruker castrol 75W140 selv om boka sier 80W90 eller noe. Var noe jeg fikk anbefalt engang og som jeg bare har fortsatt med.
Bjørn Erik
95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX