Side 1 av 1

Chip box 90 D4D

Postet: man jun 21, 2004 6:03 pm
av Dag Einar
Har bestilt chip box til min 2002 VX 90, orginalt hos Toyota.
Om du har planer om å gjøre det samme, så får du sansynelighvis til svar at dette ikke finnes til din bil. Om selger da har esken som den ligger i, be om at han henter den og les i papirene som ligger vedlagt, eller gå inn på web siden til de som lager den. www.tte.de og les der. Der står det at den også passer til J 90 D4D.

Lykke til, min box er på plass snart....

Postet: ons jan 26, 2005 8:19 pm
av Emil Koren
har du fått den på plass??merka du stor forskjell??

Chip box

Postet: tor jan 27, 2005 3:38 pm
av Dag Einar
Forskjellen kom først etter en stund. Fikk inntrykk av at det hele måtte omstille seg. Men etter å ha kjørt litt, så merket jeg forskjell.
Omstillingen tok ikke flere dager, men i løpet av dagen merket jeg at det var anderledes, og dette har mekanikere ved et Toyota verksted også sagt, at det kommer etter at man har kjørt litt.

Eks. Sto ved en utkjørsel til en vei, og en erfaren mekaniker satt på, ikke Toyota mekaniker. Du får nok vente på den lastebilen sa han, og jeg tråkket jernet i bånn, og han sa: fy f...og dette flytter seg.....c",) Lastebilen mått legge seg bak...

Chip

Postet: man jul 25, 2005 11:51 am
av Jensen
Hei, har en en LC90 2002-mod (163 hk) og er litt nysjerrig på mer effekt. Er det TTE som lager de originale chipene som Toyota bruker? Gjør en dette hos Toyota koster det jo en formue i avgift til staten. Hva koster chipen fra TTE? Hvordan påvirket det diesel-forbruket?

:) Jensen

Chip box

Postet: man jul 25, 2005 2:44 pm
av Dag Einar
Forbruket ble ikke radikalt mindre, slik jeg opplever det, men du får et bra skyv på vogna. Ved en forbikjøring f.eks.
Her om dagen lånte en fetter av meg bilen, da han mente at hans girkasse i MB 220 td kanskje ville slite litt mye der han satte ut båten på Hvaler, og jeg måtte bruke hans bil. På en lang slette skulle jeg ta en forbikjøring med MB`n og måtte avslutte. Jeg var nok vandt med vesentlig mer skyv ja. Dette som en sammenligning bare.
Det er blitt hevdet at å sette inn en chip, vil gå utover gir og transmission forøvrig, og dette har jeg tatt opp med div. Toyota verksmestere, og de sier det ikke har noe betyding.
Ang. avgift til staten, så er reglene slik at det er du som skal påse at avgiften blir betalt. Toyota sjekker ikke at du har gjort dette, mulig dette har blitt forandret, men det var slik da jeg kjøpte min.
Da kostet den 8 800,- inkl.mva.

tte boks

Postet: fre jan 13, 2006 1:18 pm
av Outback
Finnes det flere enn en boks til d4d 163 hk utgaven
Trodde at de ga 204hk og 405nm, men denne ser ut til å gi 470nm

http://www.tte.de/downloads/brochures/L ... _LC125.pdf

AM26453 er delenr, og det står at det er til 163hk utaven av d4d, men det er på et annet sted på tte.de oppgitt 204hk/405nm. Det må vel være en skrivefeil i brosjyrene! Men alle kurvene viser lang over 400nm, ikke så stor forskjell på 163 og 166 d4d motoren etter tuning.

Avgiftberegning! Noen som har peiling om de slingringsmonnet på 12-15% av nye hestekrefter, faktisk blir utelatt under avgiftberegningen. Og trekker de 12-15% fra 204 og beregner avgifter for 180hk +/- eller har de en annen regnemetode.

Re: Chip

Postet: fre jan 13, 2006 4:41 pm
av TLC-fan
Jensen skrev: Er det TTE som lager de originale chipene som Toyota bruker? Gjør en dette hos Toyota koster det jo en formue i avgift til staten. Hva koster chipen fra TTE? Hvordan påvirket det diesel-forbruket?

:) Jensen
Jensen:
Forhandlerne kjøper TTE-chip'en gjennom Toyota Norge. De har instruert forhandlerne om å ikke montere chip'en dersom det ikke er innbetalt avgift. Dette kan selvsagt forhandleren gjøre som han vil med. Du kan likevel kjøpe chip'en og montere den selv. Da er det ingen som spør vedr. avgiften. Garantien på bilen opprettholdes likevel, på biler som er såpass nye. Monteringen er såre enkel. Du drar fra hverandre en kontakt på en kabel, og setter chipen i mellom. Kan ikke ta feil (plassert bak hanskerommet).

Outback:
Du må lese vedlegget ditt en gang til, så vil du se at dataene står over delenummerne. Da vil du også se at det er 405Nm på AM26453. Chip'en til 166-hesteren (AM300251), som er oppgradert 120-motor, leverer 470Nm. Denne kan ikke brukes på 163-hesteren.

Postet: fre jan 13, 2006 6:40 pm
av Outback
Huff ja det er rett, øynene er første stedet man blir blind :-)

Men kurvene ipdf. filen viser jo mye over 405nm, ikke sant?

Postet: fre jan 13, 2006 10:16 pm
av TLC-fan
Jo, kurven på momentet for 163-hesteren er vel i drøyeste laget. Det er 405Nm som er riktig.