K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100

Her kan du opprette din egen "garasje", legge inn bilder av din Land Cruiser.

Moderatorer: ModeratorNLCK, Snekker_Andersen, baa, lj73jon

Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Innlegg: 1714
Registrert: lør mai 29, 2004 1:25 am
Sted: Siggerud.
Kontakt:

Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100

Legg inn av KjellOlsen »

Da har vi kommet oss over mange fjellpass i Alpene. Fire topper på over 2600 meter, det gjør noe med motortemperaturen i en gammel Cruiser. Trodde at jeg skulle slippe å se nåla stige, etter skylling og skuring av alle kjølekanaler, pluss utallige renser av radiator. Tempen stiger sakte, så ingen fare, men når den har gått på andre gear i ca 30 km, og høydemåleren øker med godt over meteren pr sekund, da var det lurt med en liten pause etter ca 800-1000 høydemeter. Skal vel ikke klage på det, men må si det er litt irriterende når Fiat campingbiler med samme tyngde, 3000 - 3500 kg fiser oppover uten problemer. Men det har vært flott natur, og voldsom utsikt.
Hadde peilet ut et par løyper utenom allfarvei, ca 80 km før vi kom til folk igjen, og ikke dekning på telefon. Begynte på den ene, måtte da rundt et skianlegg og følge skitrekket oppover en anleggsvei. Plutselig spretter lavgirspaken ut av gir, og vi må stoppe. Setter den da i gir igjen, og huker på en stropp fra setefeste rundt spaken. Det gikk noen hundre meter, så spretter den ut igjen. Dette skjedde flere ganger, og hver gang dunket det skikkelig i bilen. Spaken står i maks stilling, men pga momentet med oppoverbakken gikk ikke dette lenger. Fant da ut at å prøve seg alene videre her ikke var det lureste vi gjorde, så da ble det rettrett og peiling av ny kurs som kunne kjøres i høygear. Litt skuffet, men bedre enn å få havari langt fra folk.
Vi har etter Alpene kommet oss ned til Nice, og etter en runde der fortsatte vi kysten østover. Monaco måtte utforskes litt, men ble litt kaos når den gamle Cruiseren menget seg med noen limousiner foran et par casinoer. Var visst ikke så poppis på lørdagskvelden.
Kjørte kysten videre gjennom mange badebyer retning Genova, med en snittfart på under 30, tok dette litt tid, men veldig floot strekning. Anbefales!
Er nå på en parkeringsplass et par timer nord for Roma. Prøvde appen « park4night» , den er veldig bra når man bare skal sove noen timer. Fant først en plass, men etter å ha studert skiltene på de andre noe lugubre bobilene, lot vi disse romenerne være i fred, og fant et annet sted. Men appen funker fint, masse muligheter til overnatting.
Så i morgen blir det Roma.BildeBildeBildeBilde


Sent from my iPad using Tapatalk
Kjell.

1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt

SWES-63

Land Cruiser = stiv aksel.

http://www.expeditionkompaniet.no
Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Innlegg: 1714
Registrert: lør mai 29, 2004 1:25 am
Sted: Siggerud.
Kontakt:

Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100

Legg inn av KjellOlsen »

Da har vi vært innom Roma et par dager. Mye å se. Men mye køer overalt, så vi tok lynmetoden, hoppet over køer som var lengre enn 5 meter. Dvs de aller fleste. En runde i Vatikanet eller Colloseum ville tatt det meste av dagen. Kan kjøpe billetter til ca dobbel pris for å komme forbi køen, men det hjelper ikke så mye det når de fleste gjør det. Da var køen lang uansett. 3,5 timer med guide i Vatikanet er mer enn vi orket, så vi dro videre. På Colloseum sto køen nesten rundt hele plassen, og med en temperatur på 33 grader i skyggen, ble dette noe i overkant i sola.
Kjørte småveier og bondelandet opp til Venezia. Kjører helt inn til byen. Her er det masse parkeringshus for turister, og det er veldig bra. Men når det var makshøyde de fleste steder på to meter, så ble dette vanskelig. Fant et par steder med 2,2 meter, men kommer ikke under det heller. Etter en times leting fant vi til slutt en parkering ute, men billetten gjaldt maks en time, så det gikk heller ikke. Etter mye spørring og graving var eneste mulighet bussparkering og campingbiler, men den var for anledningen stengt, så da ga vi opp.
Nå ligger vi på en flott camping på Lido de Jesolo. Førti år siden sist jeg var her på tyvperm fra militærtjenesten. Skjedd mye her på de årene. Blir nok her et par dager.
Kjørt hittil 425 mil, og fyllt på motoren 1/2 liter olje. Olja begynner å bli litt svart nå, så det er ikke dårlig etter så mange mil.
Kjell.

1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt

SWES-63

Land Cruiser = stiv aksel.

http://www.expeditionkompaniet.no
Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Innlegg: 1714
Registrert: lør mai 29, 2004 1:25 am
Sted: Siggerud.
Kontakt:

Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100

Legg inn av KjellOlsen »

Har vært i kontakt med Toyota museumet i Køln i Tyskland. De er desverre åpen kun en lørdag i måneden, så det gikk ikke denne gaangen. Det var synd, hadde håpet å komme inn og titte. Har hatt mange av de bilene som står utstilt der. Bl.a 74 mod Corolla 2- dørs., 75 mod Corona Mk 2 hard top coupe, 82 mod carina coupe, 76 mod hiace, 85 mod Hiace, 96 mod Hiace Hiclass, 87 mod Camry, 95 mod Camry. Pluss de vi har nå, 87 LandCruiser Lj73, 88 LandCruiser hj61, 89 LandCruiser hj61, 95 4Runner, 00 LandCruiser hdj100, og 01 Camry.
Blir kanskje drevet på privat basis, så derfor de ikke er mer oppe.
Kjell.

1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt

SWES-63

Land Cruiser = stiv aksel.

http://www.expeditionkompaniet.no
Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Innlegg: 1714
Registrert: lør mai 29, 2004 1:25 am
Sted: Siggerud.
Kontakt:

Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100

Legg inn av KjellOlsen »

Hadde en lite hyggelig hendelse i dag. Skulle kjøre fra Lido de Jesolo i Italia, og over Gross Glockner i Østerrike. Grensa mellom Italia og Østerrike lå på ca 1300 meter. Så skulle vi ned på andre siden til ca 800 meter. Lå på andre gear nedover for å få litt hjelp av motoren til å bremse farten. Mange krappe hårnålsvinger. Det begynte å bli en del kø bak meg, så på gpsen at vi snart var nede, så jeg gearet opp fra andre til tredje gear for å øke farten litt, og heller bruke bremsen litt mer. Var snakk om to kilometer ca til vi var nede. I de siste svingene merket jeg at bremsepedalen ble mykere, og måtte tråkke lenger inn for å få noe virkning. I siste svingen inn mot landsbyen i bunn hadde vi ikke noe brems. Fikk stoppet med brekket inntil kanten på sletta i bunn, og gikk ut for å kjenne på bremsene. Luktet og røyk såpass at når jeg lukket opp døra begynte brannmelderen i bilen å ule. Stod der i noen minutter, og begynte å kjøre sakte bortover sletta. Når bremsene hadde fått kjølt seg ned var alt ok igjen. Men når det ikke skal mer til enn dette blir jeg skeptisk. Hadde det skjedd noen få svinger før på nedstigningen kunne det gått skikkelig galt.
Bremsene ble luftet og byttet til ny bremsevæske et par dager før vi dro, så det er ikke gammel bremsevæske. Bremseklosser og skiver har gått ca 10.000 km, klossene var så å si ikke slitt. Stort sett bare langkjøring.
Men klosser og skiver er fra Milner, og bremsevæska fra Biltema. Vet ikke om det hadde skjedd hvis klossene var orginale, og kanskje et annet merke på bremsevæska?
Dette gjorde det videre valget enkelt. Vi måtte kutte ut Gross Glockner, og heller satse på litt flatere løyper over til Tyskland.

En annen ting jeg fant ut i dag hadde med at motoren blir noe varm i lange bakker. Jeg har aircondition radiator foran hovedradiatoren, og ble anbefalt av firmaet som hjalp meg med monteringen å montere to ekstra vifter foran airconditionradiatoren. Disse er koplet slik at de går hele tiden når airconditionen er på. Pleier å skru av denne i lange oppoverbakker, så ikke hovedkjøleren skal få ekstra varme fra den fremste radiatoren. For den blir ganske varm.
Koplet ut kompressoren, og lot viftene gå i oppoverbakkene i dag. Motoren ble nesten ikke varm i det hele tatt. Stor forskjell med å uten ekstra vifter. Dette tyder nok på at slurebremsen på motorvifta ikke virker som den skal. Tror ikke den orker å dra med seg vifta på fullt turtall. Kanskje problemet med varm motor er løst ved bare å bytte vifta. Tenkte også at kanskje ikke termostaten åpner nok, men vil nå tro at den er grei nok.
Ligger nå på en trailerparkering ikke så langt fra Munchen.Bilde


Sent from my iPad using Tapatalk
Kjell.

1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt

SWES-63

Land Cruiser = stiv aksel.

http://www.expeditionkompaniet.no
Brukeravatar
frode
Innlegg: 1770
Registrert: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Sted: Hurum

Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100

Legg inn av frode »

Fint å lese reiseberetning, selv med litt trøbbel. Det er fint å få med seg erfaringene du gjør, så er man bedre rustet til tur selv :) .
For bremsevæske så foreslår jeg å bytte ut alt med Toyota 5.1. Den burde du få hos enhver toyotaforhandler, og er kompatibel med dot 3 og 4, men tåler mer juling enn de fleste. Det er ganske stor forskjell på kokepunkt på forskjellige bremsevæsker, både som tørr og ny, og med litt absorbert vann i.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
JanP
Innlegg: 1726
Registrert: tor des 11, 2008 8:25 pm
Sted: Trondheimregionen

Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100

Legg inn av JanP »

Bra det gikk som det gikk med dere, Kjell.
Biltema har jeg ikke turt å kjøpe kritiske deler til heim eller bil fra på mange år. En hyttenabo skulle fikse noe på vannet, og kjøpte en stoppekran på Biltema. Og den første røk etter kort tid. Så ble den byttet på garanti, og så skjedde det samme med nr 2. Da ble ikke mere Biltema på ham.

Og bremsevæske er vel noe av det mest kritiske på bilen slik dere kjører på ferieturer. Vi skal over det samme passet med vogna neste sommer, om planene går i orden. Og den veier 2700 kg, men jeg skal bytte bremsevæske og sjekke klosser etc før turen. Og siden jeg ikke har utstyr for å bytte væske selv så blir det nok merkeverksted.

God tur videre.
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1401
Registrert: ons mai 12, 2004 10:16 am
Sted: Hamar

Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100

Legg inn av beaas »

Skremmende opplevelse det Kjell. Har kjent på det samme for mange år siden med min GX 80 i svingene ned til Dalen når man kjører fra Høydalsmo. Var i 2001 så 80n var nesten ny, på den tiden brukte jeg jo merkeverksted til service. Hadde absolutt ingen anelse om at bremsene kunne bli så fort varme i det hele tatt, hadde omtrent null erfaring - var i begynnelsen av 20-åra... Etter hver hårnålssving slipte jeg bare bilen ned og opp i fjerde gir, var ikke mange oppbremsingene fra 70-90 km/t den tålte i de bakkene før pedalen ble myk og tok langt inne. Ble redd og kjørte på 1 gir resten ned... Hadde da forholdsvis nye klosser og nydreide bremseskiver (pga kast) men vet hvor gammel bremsevesken var. Bilen fulgte toyota serviceprogram så antar den ihvertfall var under to år gammel. Bilen hadde litt last, men var vel ikke i nærheten av vekten du har. Antar vekt på 2600-2700 kg.

Ser ellers ut som en bra tur! Bra du muligens har en løsning på varmeproblemet. Fortsatt god tur!
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
Brukeravatar
hj6_fiklern
Innlegg: 99
Registrert: lør sep 26, 2015 11:18 pm
Sted: OSLO Vest

Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100

Legg inn av hj6_fiklern »

Hyggelig å følge dere Tone og Kjell.
Husk jeg har ingen venner å miste, kjør pent!
Skulle gjerne ha ligget bak dere i min HJ60.
Grombiler 1981-1983-1986 HJ60

Tur og retur alltid i en HJ60 :lol:

Langturer
Oslo - Torino - Oslo over St-Bernard,
Oslo - Torino - Oslo over Brenner
Oslo - Torino - Oslo over Sanfre

Absolutely perfect!
8)
Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1963
Registrert: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Sted: Kolbotn

Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100

Legg inn av jonwib »

Angående bromsar och varmgång så är det nog bara att acceptera att våra bilar inte är så illa glada i långa och branta nerförsbackar typ Sognefjellet og Grossglockner.

Vid passering av bägge de ovannämnda passen så upplevde jag brakefade och det var bara att ta en paus och vänta på att de svalnade lite granna. Då hade jag försökt alla knepen i boken, inklusive lågväxel och handbroms :roll: . Även Meckis 42a rök rätt bra om bromsarna efter passering av Grossglockner.

Tror säkert att bromsvätska av god kvalitét är väl så viktigt men fortfarande, så tunga bilar med flera mil av nedförsbacke med kontinuerlig bromsning utvecklar monstruöst med värme = brakefade.

Annars är det väldigt trevligt att följa er tur och jag hoppas den fortsätter utan alltför massa missöden. Själv har jag försökt och lyckats med att inte välta bilen i Rumänien i sommar vid inte mindre än vid tre tillfällen :D . Kommer i ett resereportage plötsligt :wink: .

God tur vidare och hils Tone!
Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Innlegg: 1714
Registrert: lør mai 29, 2004 1:25 am
Sted: Siggerud.
Kontakt:

Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100

Legg inn av KjellOlsen »

Da har vi kommet oss hjem etter 670 mil i Europa. Var hjemme på formiddagen i går, så gårsdagen gikk til å tømme bil. Ingen problemer med bilen på hjemveien. Hadde en stopp i Nurnberg for å besøke svigerdatterfamilie, og en stopp i Sponvika ved Svinesund. Siste overnatting på turen hos familie.
Snittforbruk på diesel ligger på ca 1,08 pr mil, målt med gps, så det får vi være fornøyd med. Mye motorveikjøring med hastighet mellom 100 - 120 km, og masse klatring i Alpene, så fornøyd med det resultatet.
Nå blir det å bestille bremsevæska som Frode tipset om. Og orginale bremseklosser. Mistenker at billigklossene lettere blir glassert ved litt varme. Skremmende at flere av dere har hatt tilsvarende bremsesvikt med bilene deres. Muig automatgear dytter på litt mer i nedoverbakker, selv om man setter den i lavere gear enn en manuell kasse gjør?
Tenker jo på at dette kan skje når vi kjører i lange bratte nedoverbakker med skarpe svinger. Flere steder vi kjørte som det ikke var noe sikring i form av autovern eller stabbesteiner, bare rett utfor hvis du ikke klarer å bremse. Og smale veier, så ikke så moro å møte noen.
Fordel med et godt fungerende brekk. Har ny wire, nye bånd og div innmat i tromlene, lagt de til så nøye jeg kan, men fortsatt ikke fornøyd med bremseeffekten. I fart er det ikke rare hjelpen å dra på brekket.
Jan P: så flere som dro campingvogn i disse nedoverbakkene. Når farten ikke er så stor vil jo vogna legge seg inn mot bilen, med den følge at bremsene på vogna går på, og « overtar» bremsing av hele vogntoget. Det medfører at bilføreren ikke behøver å bruke bremsene så mye på bilen, for hengeren står for bremsingen. Vi stoppet i bunn på en lang nedoverbakke for å lage oss noe mat. Mens vi sitter der og spiser og ser på bilene som kom ned, var det flere vogner som kom med rykende bremser, luktet svidde bremser lang vei, men sjåførene merket ikke noe, og bare fortsatte.
Vet ikke om det på enkelte drag går ann å justere påløpsbremsen, så den ikke legger seg maks på hele tiden? Dette vil jo uansett være et problem med vogn i lange bakker, hvor vi må kjøre sakte.
Kjell.

1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt

SWES-63

Land Cruiser = stiv aksel.

http://www.expeditionkompaniet.no
JanP
Innlegg: 1726
Registrert: tor des 11, 2008 8:25 pm
Sted: Trondheimregionen

Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100

Legg inn av JanP »

Å kbøre med vogn som bremser i bratte bakker er også en utfordring. Passer en ikke på så blir reultatet slik du har opplevd, Kjell. Varme tromler og ditto bremsetap.
Jeg har oppgradert totalvekt på vogna, og med det større og kraftigere tromler. Og med ekstra kjøleribber. Etter tur over Sognefjellet, Utvikfjellet og Strynefjell i fjor så fikk jeg testet litt. Tror ikke påløpsbremser lar seg justere på vogner sånn uten videre, den må ev settes tilbake igjen. På nyere vogner ar det også Al-Ko antislingringskontroll for stabilitet ved wobling. Og da er det nok best å holde seg unna justering. Bedre å stoppe og sjekke flere ganger slik at man er klar over hvor mye bremsene tåler før det blir for varmt. Jeg stopper heller 5 ggr for mye om jeg er usikker.

Bra at det fikk som det gikk. Og av slike ting lærer man også for fremtidige turer. Kanskje er det bra at slike ting skjer av og til, selv om man skulle vært det foruten. Men man lærer og at selv om gamle biler har sin sjarm så er og blir de gamle. Med de svakheter som dukker opp etter turer der ingen trudde at en bil kunne kjøre. Testing i kontrollerte former vil vel sikkert bli gjort, regner jeg med.
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Innlegg: 1714
Registrert: lør mai 29, 2004 1:25 am
Sted: Siggerud.
Kontakt:

Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100

Legg inn av KjellOlsen »

Da har snøen kommet, og jeg er straks klar med nytt verktøy for å ha det litt gøy. Kan bruke heisemekanismen til mye annet også, går akkurat inn garasjeporten, så fin å løfte opp gearkasser og div med.BildeBildeBilde

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk

Kjell.

1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt

SWES-63

Land Cruiser = stiv aksel.

http://www.expeditionkompaniet.no
Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Innlegg: 1714
Registrert: lør mai 29, 2004 1:25 am
Sted: Siggerud.
Kontakt:

Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100

Legg inn av KjellOlsen »

Tysse hengeren
Tysse hengeren
8AA0BDD1-A6AA-4D00-851C-116350095DF1.png (407.94 kiB) Vist 11664 ganger
Fjernet kassa
Fjernet kassa
4A7EB765-694B-4C68-AA7A-11EFC0BD55E7.png (343.74 kiB) Vist 11664 ganger
Bjelkelag ferdig limt og skrudd
Bjelkelag ferdig limt og skrudd
4EE5D744-C568-46A1-BBFF-E5E6F8DE185E.png (374.21 kiB) Vist 11664 ganger
Da er jeg i gang med vinterens prosjekt. Det er å lage en offroad camper. Tanken er å bygge den på en varehenger. Kjøpte en Tysse henger med bredde 197 cm og lengde 407cm. Tror den er ganske bra egnet som donor.
Camperen blir 2x3meter i selve kassa. Tar av planet og bygger en «campingkasset» isteden. Håpet var å komme ned på ca 600 kg totalt, men det tror jeg blir vanskelig. Tenker 5cm isolasjon i tak og gulv, og 3cm i veggene. Bygges i treverk. Vegger i 30x48mm lekter, og gulvet har 48x148mm dragere som ligger på flasken. 4mm finer på begge sider av vegg og tak.
Vedlegg
Bunnplate på.
Bunnplate på.
14CCDB4C-ACD8-43AD-9B03-A58582C6480A.png (343.91 kiB) Vist 11664 ganger
Bunnen isolert
Bunnen isolert
58D6B627-4B5C-47C3-A9EC-8B0597AD0422.png (333.71 kiB) Vist 11664 ganger
Bygger den skrå bak, så den kan være med i lett terreng.
Bygger den skrå bak, så den kan være med i lett terreng.
4C728507-C4A8-4F01-9BCD-658CB73917E4.png (346.63 kiB) Vist 11664 ganger
Begynt litt på sidevegger.
Begynt litt på sidevegger.
D1A07F3F-D8BE-4756-A6B1-DFD3E15406EA.png (384.43 kiB) Vist 11664 ganger
Kjell.

1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt

SWES-63

Land Cruiser = stiv aksel.

http://www.expeditionkompaniet.no
ofrovold
Innlegg: 2013
Registrert: tor des 02, 2004 6:49 am
Sted: Eggedal
Kontakt:

Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100

Legg inn av ofrovold »

Oi, spennende prosjekt!

Sent fra min SM-G970F via Tapatalk

Øystein

TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*
JanP
Innlegg: 1726
Registrert: tor des 11, 2008 8:25 pm
Sted: Trondheimregionen

Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100

Legg inn av JanP »

Kjell: lykke til med camperen. Men jeg vil komme med litt råd, og det er isolasjon. Ser ut til å være vanlig isopor utfra bildene, men jeg kan ta feil. ER det isopor så er det oftest slik at den suger vann. Og det er generellt et stort problem i eldre campingvogner. Jeg vill tatt et helt annet isolasjonsmateriale om jeg skulle valgt å begynne på et slikt prosjekt.
Jeg har en del erfaring med vogn etter mange år på veien. Og i bunnen må det være fuktbestandige plater på undersiden, som smøres med riktig masse. Men du har nok satt det godt inn i dette før du begynte, du er vel ikke den som kaster seg utpå et prosjekt uten å forberede deg. Og XPS f.eks isolerer bedre også. 30 mm i vegg er ok på vår og sommer, men i overgangstid er det ikke topp. Og tynn/dårlig isolasjon isolerer også dårlig mot sol og varme om sommeren, og det er noe som ikke alle kjøpere av vogn tenker på. Men alt avhenger av hva slags bruk, og ikke minst tid av året, du/dere skal bruke denne.

Og om du skal bruke den utenfor sommerhalvåret så kost på deg og legg 24V eller 48V folie for gulvvarme, det kan være lurt å ta den kosten og legge denne under gulvbelegget. Trafo kan kjøpes og monteres siden. Iskalde gulv blir det fort, det er det en 100 garanti for . Vår første Dethleffs hadde ingen gulvvarme, og det var ikke noe komfort når tempen gikk ned mot 5-6 plussgrader. Å reise på tur i ei vogn med iskalde gulv gir fort ei sur kone. Og ei sur kone er ingen god reisepartner. Selv ikke noen timer fri shopping endrer på det. 8)
I vår nye vogn er det elektrisk varme i gulvet, vannbåren via konvektorer i veggen og en liten baderomsovn på 300w. Den siste brukes når det andre ikke er i bruk. Et varmt toalett/bad er en reisende kones største ønske (nesten da). Mulig min er bortskjemt, det er også en forklaring... :shock:
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Innlegg: 1714
Registrert: lør mai 29, 2004 1:25 am
Sted: Siggerud.
Kontakt:

Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100

Legg inn av KjellOlsen »

Har hatt diverse vogner i snart 25 år, så noe har jeg fått med meg, ja. Har tenkt igjennom punktene dine, og det er flere løsninger på disse tingene.
Kjell.

1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt

SWES-63

Land Cruiser = stiv aksel.

http://www.expeditionkompaniet.no
Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Innlegg: 1714
Registrert: lør mai 29, 2004 1:25 am
Sted: Siggerud.
Kontakt:

Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100

Legg inn av KjellOlsen »

Det går sakte fremover med prosjektet her. Det er mange timer som ligger bak, så dette er ikke for de som tenker å snekre en vogn på et par tre helger.... Måtte sjekke klaringen i garasjeporten, så da måtte jeg dra den på bremsetromlene ut for å sjekke klaringen i toppen. Har et par cm å gå på i høyden. Jekket drn opp og satte et hjul inntil for å få et inntrykk av det. BildeBilde

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk

Kjell.

1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt

SWES-63

Land Cruiser = stiv aksel.

http://www.expeditionkompaniet.no
Brukeravatar
andersw
Innlegg: 745
Registrert: fre feb 20, 2009 10:06 pm
Sted: Haugesund

Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100

Legg inn av andersw »

Dette ser jo veldig bra ut kjell. Spennende å følge med her
2004 Land cruiser 120 under restaurering
1996 HZJ80 bruksbil
Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Innlegg: 1714
Registrert: lør mai 29, 2004 1:25 am
Sted: Siggerud.
Kontakt:

Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100

Legg inn av KjellOlsen »

Da er isolering av vegger i gang. 3 cm isopor. Tilsvarer vel nesten 10 cm glava har jeg hørt. Lagt inn ekstra forsterkning mot øvre fremre hjørne. Tips fra Johnny som har sett dette bli gjort av andre. Ellers har jeg lagt inn skråstivere for å få det stivest mulig. Limt med PU lim i alle endeskjøter, og trelim på alle andre flater. Brukt opp 5 liter trelim og 1 liter P U lim til nå. Går totalt 22 stk 4 mm finerplater på 1,2 x 2,4m og 5stk 10 mm finer. Ca 120 meter med 30x48mm lekt til reisverk i vegger, og 18 meter 48x48 mm til taket.
Prøvemonterte vindu og dør for å se på passformen.
Hadde håpet på en egenvekt på rundt 600 kg, men innser at det toget er kjørt. Bare skruer veier mye. Kjøpte en bærepose til på Biltema forrige dagen. Den veide 7 kg, og det var den tredje posen med innkjøp av skruer. Da passerer jeg 20 kg bare i skruer.
Blir nok mye mer solid enn en ordinær campingvogn, men tror det er nødvendig hvis vi skal kjøre på en del dårlige veier.
Bygger inn stivere innvendig i form av vegger, som festes godt i tak og vegger, så de er med på å avstive vogna.
Det store problemet er plassen. Veldig trangt på begge sider, så det blir mye flytting av ting hele tiden. BildeBildeBildeBildeBildeBilde

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk

Kjell.

1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt

SWES-63

Land Cruiser = stiv aksel.

http://www.expeditionkompaniet.no
JanP
Innlegg: 1726
Registrert: tor des 11, 2008 8:25 pm
Sted: Trondheimregionen

Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100

Legg inn av JanP »

KjellOlsen skrev: fre jan 10, 2020 10:37 pm Da er isolering av vegger i gang. 3 cm isopor. Tilsvarer vel nesten 10 cm glava har jeg hørt. Lagt inn ekstra forsterkning mot øvre fremre hjørne. Tips fra Johnny som har sett dette bli gjort av andre. Ellers har jeg lagt inn skråstivere for å få det stivest mulig. Limt med PU lim i alle endeskjøter, og trelim på alle andre flater. Brukt opp 5 liter trelim og 1 liter P U lim til nå. Går totalt 22 stk 4 mm finerplater på 1,2 x 2,4m og 5stk 10 mm finer. Ca 120 meter med 30x48mm lekt til reisverk i vegger, og 18 meter 48x48 mm til taket.
Prøvemonterte vindu og dør for å se på passformen.
Blir nok miljøvennlig og bra dette, trenger ikke å handle på "Bolaget" for å komme i stemning, det blir vel bra med en tur innafor døra og et par skikkelige innhaleringer så blir det vel sus oppe topplokket ganske fort... :?
KjellOlsen skrev: fre jan 10, 2020 10:37 pmHadde håpet på en egenvekt på rundt 600 kg, men innser at det toget er kjørt. Bare skruer veier mye. Kjøpte en bærepose til på Biltema forrige dagen. Den veide 7 kg, og det var den tredje posen med innkjøp av skruer. Da passerer jeg 20 kg bare i skruer.
Blir nok mye mer solid enn en ordinær campingvogn, men tror det er nødvendig hvis vi skal kjøre på en del dårlige veier.
Bygger inn stivere innvendig i form av vegger, som festes godt i tak og vegger, så de er med på å avstive vogna.
Det store problemet er plassen. Veldig trangt på begge sider, så det blir mye flytting av ting hele tiden.
Tenkte å si at du må være forberedt på en ganske høy vekt på sluttresultatet når jeg var innom, og det er ingen bombe at det blir mange kilo tilsammen. Men det ser flott ut, og langt solidere enn det man kjøper i butikken. Innvendig brukes det jo kryssfiner med et lett og luftig materiale mellom trelagene, du har jo kun 100% tre over alt. Og aluminiumsprofiler er det ikke i denne, så det blir mange kg tilslutt.

Denne får dere nok mye glede av fremover, men en blir aldri like mobil med en tilhenger på slep. Eller, kanskje turene til de australske "Gall Boys" og deres Kedron, som ikke ser ut til å hemme de særlig mye, uansett hvor turen går.
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
Svar

Gå tilbake til «Garasje»