Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100
Lagt inn: søn apr 11, 2021 2:04 pm
Endelig fått lest meg opp på de mekaniske utfoldelsene og turene dine, Kjell! Veldig trivelig og interessant!
-Genial plassering av ekstra batteriene! Regner med du kjører det ekstra settet batterier i 24v også?
Hvor store batterier fikk du plass til? 100 amp hver side?
-Kjenner igjen angsten fra bremse-svikten du opplevde. Hadde det samme på vei ned fra Mount Olympus i hellas 2018, samme forløp som deg. Hadde da alt nytt av bremsedeler både forran og bak, ink tromler og skiver. Dog ikke alt med originaldeler, tromlene fra euro4x4 og skiver fra milner.
Vi kjørte retur via Grossglokner, og hadde antydninger til det samme, men jeg hadde tre pauser på vei ned for å sikre oss at det ikke gikk varmt. Klossene og skoene var modne for skifting etter denne turen, ble ca 13000km på 5 uker. Mye gjørme/sand kombinert med disse fjellpassene er nok ikke ok for bremser.
Nå har jeg oppgradert forran til ventilerte skiver fra Terrain Tamer, virker å være en helt annen verden. Har prøvd å fremprovosere det samme flere ganger etter oppgraderingen, men de blir ikke på langt nær så varm som lukkede skiver. Har også klosser fra samme leverandør, og klar for å prøve et sett brembo klosser (for morro skyld) etterpå. Når det er sagt, så tror jeg ventilerte skiver og klosser fra TT er løsningen for deg.
Ønsker også å montere proposjoneringsventil til kretsen bakover, men har ikke funnet ok ventil enda. Bruker luftbelgene for å vatre ut bilen bak, så er nok ikke mye effekt fra den rustklaka av en LSPV som skal porsjonere ekstra bremsekraft bak når bilen er full-lasta. Har du gjort noe med dette?
-Fin løsning på oljesamleren din. Hos meg står det faktisk en original 12ht-svamp på samme plassering, som gjør samme nytten, ulempen er at jeg ikke ser om det faktisk lekker eller er tett
Pål
-Genial plassering av ekstra batteriene! Regner med du kjører det ekstra settet batterier i 24v også?
Hvor store batterier fikk du plass til? 100 amp hver side?
-Kjenner igjen angsten fra bremse-svikten du opplevde. Hadde det samme på vei ned fra Mount Olympus i hellas 2018, samme forløp som deg. Hadde da alt nytt av bremsedeler både forran og bak, ink tromler og skiver. Dog ikke alt med originaldeler, tromlene fra euro4x4 og skiver fra milner.
Vi kjørte retur via Grossglokner, og hadde antydninger til det samme, men jeg hadde tre pauser på vei ned for å sikre oss at det ikke gikk varmt. Klossene og skoene var modne for skifting etter denne turen, ble ca 13000km på 5 uker. Mye gjørme/sand kombinert med disse fjellpassene er nok ikke ok for bremser.
Nå har jeg oppgradert forran til ventilerte skiver fra Terrain Tamer, virker å være en helt annen verden. Har prøvd å fremprovosere det samme flere ganger etter oppgraderingen, men de blir ikke på langt nær så varm som lukkede skiver. Har også klosser fra samme leverandør, og klar for å prøve et sett brembo klosser (for morro skyld) etterpå. Når det er sagt, så tror jeg ventilerte skiver og klosser fra TT er løsningen for deg.
Ønsker også å montere proposjoneringsventil til kretsen bakover, men har ikke funnet ok ventil enda. Bruker luftbelgene for å vatre ut bilen bak, så er nok ikke mye effekt fra den rustklaka av en LSPV som skal porsjonere ekstra bremsekraft bak når bilen er full-lasta. Har du gjort noe med dette?
-Fin løsning på oljesamleren din. Hos meg står det faktisk en original 12ht-svamp på samme plassering, som gjør samme nytten, ulempen er at jeg ikke ser om det faktisk lekker eller er tett

Pål