Side 1 av 2

Advarsel!! Toyota Asker og Bærum (Rud)

Postet: tor mar 27, 2008 2:40 pm
av rogerg
Har behov for å lufte litt frustrasjon vedr. Toyota (og Toyota Asker og Bærum spesielt).

Historikk:
Har kjøpt 3 stk 2005 Toyota Land Cruiser 120 hvorav 2 er kjøpt hos Toyota Asker og Bærum.

Problemer med dårlige verkstedarbeider. Gjentatte verkstedbesøk for samme feil. Liten vilje til å høre på kunde. Bilene har ikke vært inne for feil eller mangler som jeg selv ikke kunne påpeke ved innlevering. Likevel kommer bilen ut med samme feil. Problemer med dieseldyser er siste på listen.

Jeg kommenterte ulyd fra motor på 45.000km og 60.000km service. Ingen problemer funnet. Før utløp av garanti ville jeg ha dette problemet løst!!

Jeg ringer Toyoya og sier at bilen nå lager så my bråk at de MÅ ta en ny sjekk. Ny runde hos Toyota ved 70.000km en fredag med full sjekk uten at de finner noe problem. Det ble kjørt "alle mulige" tester uten at det kunne påvises feil på dyser.

Resultat: Faktura på ca. kr 1000 for arbeider. Denne bilen har ingen problemer, tut og kjør i.flg. Toyota.

Jeg godtar ikke dette, men vi blir enige om at jeg parkerer bilen hos Toyota over helgen slik at den har kald motor når de ser på problemet.

Mandag morgen startes "trøskverket" hos Toyota og jeg får nærmest kjøreforbud. Selvsagt er det da kun noen få dager til påskeferie og planlagt biltur. Toyota kan ikke stille med lånebil. Leverer inn bilen etter påske og alle dyser skiftes. Problemet løst! Lyden er borte.

Jeg mener selv at jeg har krav på Toyota EuroCare i denne saken, men den gang ei. Siden jeg selv leverte bilen på verksted gjelder ikke dette. Gjelder kun i tilfeller hvor jeg får veihjelp hjemme eller på veien.

Jeg prøver å forklare at problemet med bilen er det samme som jeg ringte inn til Toyota fra hjemme. Problemet resulterte nærmest i kjøreforbud. Toyota ba meg om å levere bilen på Rud. Hadde de trodd på kunden så burde vel bilen hatt kjøreforbud også mens den sto hjemme hos meg.

Et genuint møkkaselskap spør du meg som gjør sitt beste for å unndra seg garantiansvar og betingelser som lovet ved salg (EuroCare).

Hvis det ikke finnes andre seriøse Toyota-forhandlere i Oslo området blir det annet merke neste gang.

PS: har hatt et verkstedbesøk hos Hell bil, som var helt konge, men det er litt langt å kjøre til Trondheim ved den minste feil.

Roger Gildseth
Tlf: 92095177
Mail: roger ætt isurvey.no

Postet: tor mar 27, 2008 3:29 pm
av Rullegud
Jeg er litt ny på dette med å skrive i forum, men prøver allikevel.

Jeg spurte litt rundt for å få pris på 260kkm service på 80'n. Prisene varierte etter hvem man snakket med.
Jeg sendte derfor en meil til et verksted i Arvika. Der fikk jeg oppgitt akkurat hva som skulle gjøres, og hva dette ville koste.

Nå i påsken var jeg i Arvika igjen og tok 280kkm service. Samtidig byttet jeg skiver, sko og klosser bak. Jeg hadde bestilt hotell, men ved en feil hadde jeg bestilt hotell i Karlstad (ca 70 km unna). Jeg leverte bilen dagen før på verstedet, og fikk låne bil til bilen min var ferdig dagen etter. Topp service!
Når jeg hentet bilen hadde de justert håndbremsen litt for trangt. Alle mekanikerne hadde fått påskeferie, og det var 10 minutter til stengetid. Kundebehandleren dro da på seg hanskene og skrudde så svette rant.
Sluttsummen for service, jobb og deler (hadde med egen olje) kom på 6600 NOK, noe jeg synes er greit.

Han beklaget så mye, og lovte 20% på hele regninga neste gang jeg skal dit 8)
Dette er skikkelig service, noe norske bilverksteder ser ut til å ha glemt hva betyr.

Arne
HDJ80

Postet: tor mar 27, 2008 8:32 pm
av TLC-fan
Problemet med dysene er en kjent feil som de burde visst om. Det er skikkelig diesellyd inntil noe gjøres. Særlig kald. Det er ikke bare å bytte dyser heller for da kommer problemet tilbake. Det er visst nok foringene til dysene som skal byttes, for de nye bygger mer enn de originale, som igjen løser problemet.

Toyota Jessheim ba om å få gjøre jobben på min. Trengte ikke spørre engang.

Postet: tor mar 27, 2008 10:32 pm
av frode
Har vært innom på Rud to ganger.
Første gang kunne jeg ikke finne noen å snakke med. Lokalene var tomme, selv om jeg hørte at det var folk i bygget. Etter 10 min venting gikk jeg.
Andre gang ville jeg kjøpe batterier. Lagerpersonalet klarte ikke å finne ut hvilke batteri jeg skulle ha, men var veldig interessert i å selge noen 60 Ah de hadde på lager. De passet da til alle biler. (Kjørte videre til Biltema, siden jeg ikke kunne få noe bedre (eller kanskje det var det beste) Måtte ha nye før langtur)
Så, jeg er ikke imponert.

Toyota Drammen har jeg bedre erfaring med. Hjelpsomme folk på både lager, verksted og salg. Selv om man ikke kjøper noe til og med. Daglig leder er veldig straight, og tildels direkte hjelpsom.

Postet: tor mar 27, 2008 10:50 pm
av Doffa
Trist lesing dette her syntes jeg :o

Dette er sånn holdning jeg fikk hos min lokale Land Rover forhandler tidligere ( JM Auto Arendal ) der stillte jeg et spørsmål ang en garantijobb engang og fikk svar av verksmester at siden jeg var så DUM og kjørte Defender var dette sånn jeg måtte leve med. ( Ringte LR i Kr.sand og de tok jobben med en gang var også en kjent feil )

Håper dette hos Rud er kun der, for hos Toyota Arendal er de kjempe hjelpsomme :D

Lykke til

Postet: fre mar 28, 2008 12:00 am
av Remi
Er litt vondt å lese slikt, både for forbruker og Toyota.

Med tanke på første innlegg ang dieseldyser:
Noe som man merker er at internett har forandret på informasjonsstrømmen, virker som (over snittet interesert)forbruker ofte får vite ting før verkstedet. Det nytter ikke å "holde" igjen info heller, kunden får vite det før eller siden uansett.

Alle her vet jo nå at det er ett bytte program for foringene på dysene. Dette er jo ikke noe Toyota går ut med, og hadde det vært 1990, så hadde det bare vært de som kom for å klage på ulyd som hadde vist om det.

Cudos til Fred Magne sitt verksted som selv tok kontakt, men du er vel litt VIP kunde? :wink:

Postet: fre mar 28, 2008 8:39 am
av marting
Tror trikset er å holde seg unna Bærum, Asker og annen "vestkant"
"Alle" yter dårlig service der. :D

Postet: fre mar 28, 2008 8:47 am
av MPS
Huffda, dette var ikke god lesning.
Her burde Toyota stramme seg opp på de ovennevnte stedene.
Dette er jo sånt man hører om av VW/Audi og BMW eiere. Fy og fy.

Ellers så kan jeg nevne som jeg før har sagt at den service jeg har fått hos Toyota Hønefoss har gjort at tanken på å kjøre noe annet enn Toyota nå er forsvinnende liten.
De har virkelig gitt meg ett solid og meget godt inntrykk.

Postet: fre mar 28, 2008 9:58 am
av kymy
Toyota Hønefoss er et bunnsolid kvalitetsfirma i mine øyne.

Toyota Ålesund er kundevennlig og serviceinnstilt, men rota lenge før de fikk orden på mellomakslingen min, selv om det var noe av det første som ble nevnt som årsak, bla fra dette forumet.Fikk også tildelt nytt panser pga rust via dette firma, tok litt tid men ble storfornøyd.

Må legge til at jeg er ex VAG eier i mange år og har slitt med verdens største møkkafirma pga av det......

Postet: fre mar 28, 2008 5:45 pm
av TLC-fan
Remi skrev:
Cudos til Fred Magne sitt verksted som selv tok kontakt, men du er vel litt VIP kunde? :wink:
Mulig, men en god forretning behandler alle kunder som VIP-kunder! :) (Dette er dessuten en garantisak som de får betalt av Toyota for å utbedre)

Postet: fre mar 28, 2008 9:25 pm
av ofrovold
Galt er det at Toyota forhandlere behandler sine kunder dårlig.
Bra er det at folk kan blåse ut på dette forumet.
Det mener jeg dere skal gjøre. Men viktig er at dette blir gjort seriøst, som ale innleggene her. (Veldig bra!)
Dette vil kunne føre til at folk høyere i Toyota systemet kan lodde stemningen blandt Toyotakunder via forumet..
Og i sin tur kan endringer skje... :D
Men hold det seriøst, som hittil.

Postet: fre mar 28, 2008 10:19 pm
av vargemann
Hei
Her tror jeg det er en del misforståelser ute å går.
Diselknakling fra injetorer er en sak,ser fint på testern om det er noe feil med disse( om de kompanserer likt)(. flære symtomer er knakling,vanskelig å starte,svart røyk,ugjevn tomgang

Pakningen under injektoren er en helt annen sak som får andre konsekvenser.

Mvh Rune.

Postet: lør mar 29, 2008 12:07 am
av grondahl
marting skrev:Tror trikset er å holde seg unna Bærum, Asker og annen "vestkant"
"Alle" yter dårlig service der. :D
Ikke Alle !!

Nå har jeg hatt lite med Toyota Rud å gjøre (jeg har en "norsk" 2005 120 Gx kjøpt brukt, vasket idag meldt regn imorgen noen som kjenner seg igjen?) , men nå skal jeg snakke med de om et par ting og da skal jeg nevne det med foringen. Skal bli gøy å se hvordan det går !

Når jeg sier ikke alle så må jeg få fortelle om Skovedt, på Rud. De er virkelig bra (Så bra at jeg tror det alltid blir iallefall en Honda i familien). Sist jeg leverte CR-V på service (ikke noe feil som vanlig) så fikk jeg beskjed om at de hadde tenkt (artig formulering) at jeg skulle kjøre hybrid idag !!. Så, uten noen kostnad, fikk jeg låne en en Civic Hybrid den dagen (annerledes bil, noe lav, veldig lav vil nok noen her på forumet si) . Det synes jo jeg var veldig gøy (skal ikke mere til for meg '8)')

Misforståelse

Postet: lør mar 29, 2008 8:48 am
av rogerg
vargemann skrev:Hei
Her tror jeg det er en del misforståelser ute å går.
Diselknakling fra injetorer er en sak,ser fint på testern om det er noe feil med disse( om de kompanserer likt)(. flære symtomer er knakling,vanskelig å starte,svart røyk,ugjevn tomgang

Pakningen under injektoren er en helt annen sak som får andre konsekvenser.

Mvh Rune.
Mulig jeg har misforstått, men det er jo heller ikke så lett å etterprøve for oss som ikke er mekanikere. Når det i tillegg nesten aldri ligger skjema i bilen på hvilke arbeider som er utført så gjør jo ikke det saken noe lettere. Måtte ringe opp og de bekreftet da at alle fire injektorer var byttet.

mvh
Roger

Postet: man mar 31, 2008 1:57 pm
av grondahl
Ringte Toyota Rud idag, de var veldig hyggelige.

Jeg nevnte at det var et bytteprogram på dyse pakninger, det vist de om (burde vel det etter at rogerg har vært der med bilen sin) . Det var like greit å få gjort det sa de.

Ellers har jeg hatt problem med for svake dempere på panseret slik at det faller ned særlig når det er kaldt, det skulle de se på

Jeg kan av og til få en vond lukt fra A/C. De hadde vært bort i dette før, nå hadde de fått et nytt system for å rense A/C så det skulle de gjøre.

Fikk time 10 april men ikke noe låne bil, kunne leie (der er Skotvedt bedre, trengte ikke spørre om det engang) så får vi se hvordan det går

Postet: tir apr 29, 2008 10:48 pm
av Sørlands_Cruiser
Doffa skrev:Trist lesing dette her syntes jeg :o

Dette er sånn holdning jeg fikk hos min lokale Land Rover forhandler tidligere ( JM Auto Arendal ) der stillte jeg et spørsmål ang en garantijobb engang og fikk svar av verksmester at siden jeg var så DUM og kjørte Defender var dette sånn jeg måtte leve med. ( Ringte LR i Kr.sand og de tok jobben med en gang var også en kjent feil )

Håper dette hos Rud er kun der, for hos Toyota Arendal er de kjempe hjelpsomme :D

Lykke til
Jeg må bare henge meg med Doffa her!..
har hatt noen SÆRE opplevelser hos JM Auto!..

men Toyota i Arendal, er de mest hjelpsomme e har vært borti:)
Hadde et problem med sperra bak på min LC 90, så dro ut til de og spurte om d var noen feil som var gjenganger?!..
Tok ca 3min så kjørte verksmesteren min opp på bukken og sjekket opp i det.. best av alt; GRATIS!!!!...
Så ros og klapp til Toyota Arendal:)

Postet: tor apr 16, 2009 7:43 am
av Bjerke
Trist lesing dette her LC eiere. Jeg kan anbefale Rud jeg faktisk. Å håper dere gir dem en sjans. Å jeg tror dere vil få en positiv overraskelse hvis dere gir dem en mulighet til.

Postet: tor apr 16, 2009 3:01 pm
av lc150_2011
Hei

Hvordan skal man fange opp dette hvis man ikke er en "kjenner" og erfaren LC eier? En dieselmotor bråker vel mer i kaldt vær enn i varmt uansett men når vet man om dyseforinger må byttes? Min LC er en november registrert 2007 modell gått 41000 km. Bør man "forlange" å få de byttet uansett før garantien går ut hvis dette er en kjent svakhet?

Takk for svar,
Hilsen Truls

Postet: fre apr 17, 2009 11:42 am
av JanP
marting skrev:Tror trikset er å holde seg unna Bærum, Asker og annen "vestkant"
"Alle" yter dårlig service der. :D
Nei, jeg tror ikke at det er så enkelt å bare generalisere at alle yter dårlig service. Trikset er heller å finne ut hvem som "kan" LC på ditt verksted og etablere kontakt med vedkommende. På Toyota Stjørdal er det en person som jeg vil be om tar min bil. Er han ikke tilgjengelig venter jeg. Timeprisen er høy, men de gjør jobben raskt slik at jeg vet at jeg får valuta for pengene. Jeg liker ikke at det brukes olje til over 200 pr liter, men nå har jeg begynt åskifte det selv (+filter) før service. Bare det er fort en liten tusenlapp i besparelse.

Re: Advarsel!! Toyota Asker og Bærum (Rud)

Postet: fre apr 17, 2009 10:06 pm
av @lpher
rogerg skrev:
PS: har hatt et verkstedbesøk hos Hell bil, som var helt konge, men det er litt langt å kjøre til Trondheim ved den minste feil.
Jeg har brukt Hell Bil i Trondheim til det mest på mine Toyota/Lexus oppgjennom...knallservice all the way dær ihvertfall 8)