Side 1 av 16
Vegard's ''BESTEMOR'' hj60 37'' + mk3 hilux 37''AT.+bj70
Postet: tir okt 07, 2008 9:16 pm
av vegsir
var å henta meg bil i helga:
Utstyr: Safari snorkel, ARB luftsperr foran og bak, bare bak er montert.
Turbo og stor intercooler, 3' eksos, 35x12,5-15 BF mud på 8x15' på alu felg, 4stk 4cm alu spacere med muttere, 16/35-15 super swamper boggere på 10x15 gul lakkerte white spoke felger, 4 stk 35' løse eldre dekk hvor ett er litt ødelagt, orginale dekk og felger, old man emu fjærer foran og dempere foran og bak, seter foran er byttet ut med noen bedre,
Deler skiftet:
Tank og påfyllingsrør, handbremswire, br sko bak, kryss i mellomaksel til foraksel, hjullager vsf, alle lykter er nye, varmeapparat radiator i dashbord, bremse caliper hsf, div simmerringer på motor, gir og aksler.
er et relativt stor rustprosjekt, men med god hjelp så satser jeg på at den er på veien snart. litt kjedelig at det er elgjakt så jeg ikke kan få testa den i skogen.
planene fremover er: fikse rust og div mangler på eu-kontroll, fikse litt opp inni med ledninger og diverse til kompressoren(mulgens prøve å finne en annen plassering)sveise rust, få tak i omformer(inverter?) til 12v så jeg kan koble den til bilens batterier, fikse strøm til cd-spilleren, få på kufangeren og noen ekstralys,koble til arbeidslysa på taket. prøve å få tak i gangstercap, sveise rust,få på noen hevesjakler,montere arb forran og eh nevnte jeg rust.++ får se hvordan tid og kunskaper strekker til etterhvert.
lurer fryktelig på en ting for dere som har peiling på turbo. et stag som er festa i turboen, og skal kobles sammen med wastegaten er knet av. har dette noe å si??
Postet: tir okt 07, 2008 10:17 pm
av Eivind37
Velkommen i klubben med "ny" bil og garasje. Denne 60`n har jeg igrunn aldri sett før nå....men mye utstyr på den, og det er bra. Boggere er vel ikke noe særlig å kjøre med langs vei vil jeg tro.
Rust er jo den store bøygen på en Hj60...Det er mye!! Men med godt mot og en porsjon enusiasme så går dette greit...samt litt sveisekunnskaper!
Er du i tvil eller lurer på noe...så finnes det stor kompetanse på Hj60 her på forumet.
Er det armen til wastegate / actuator som er av? I så fall vil turboen sende det meste av trykket rett ut i eksosen....da det ikke er no som holder igjen klaffen i eksoshuset!
Postet: tir okt 07, 2008 10:54 pm
av vegsir
Eivind37 skrev:Velkommen i klubben med "ny" bil og garasje. Denne 60`n har jeg igrunn aldri sett før nå....men mye utstyr på den, og det er bra. Boggere er vel ikke noe særlig å kjøre med langs vei vil jeg tro.
Rust er jo den store bøygen på en Hj60...Det er mye!! Men med godt mot og en porsjon enusiasme så går dette greit...samt litt sveisekunnskaper!
Er du i tvil eller lurer på noe...så finnes det stor kompetanse på Hj60 her på forumet.
Er det armen til wastegate / actuator som er av? I så fall vil turboen sende det meste av trykket rett ut i eksosen....da det ikke er no som holder igjen klaffen i eksoshuset!
takker. er ikke så veldig god på sveising men har noen gode venner som har lovt å hjelpe meg. men får prøve å finne ut av litt selv også så jeg får den på veien så fort som mulig. nei de boggerene skal kun brukes i skogen, og må nok heve den litt mere etterhvert for den tar i bare med bf dekka forran ved fleks og sving. men har noen spiralfjører som skal i mellom ramma og bladfjøra så blir den nok litt høyere. må forresten lage noen hevesjakler også for det fulgte visst ikkem ed når forrige eier kjøpte ome settet. fikk også med hjemmelaga bodykit som jeg er usikker på om jeg vil sette på.
ang turboen så har jeg prøvd å lage en tegning på det: den klumpen til høyre er turboen, og den på midten er det jeg tror er wastegaten. der det er rødt er der den er knekt av.

Postet: tor okt 09, 2008 9:11 pm
av vegsir
et bedre bilde av den turbosak tingen. er fremdeles den med rød ring rundt som er knekt!

Postet: tor okt 09, 2008 9:24 pm
av marting
Bøs bil! Vælkømmen!
Er det staget/stanga på WG som er knekt? eller armen på ventilen.. Er det staget kan den sikkert sveises... bare pass på varmen nær "klokka" pakke inn i ett vått håndkle eller no, det er no gummigreier inni der.
Hvis det er armen kan du sikkert få sveisa den også.. jeg måtte "snu" WG'n på min og da sveisa jeg en ny arm rett på den gamle... gikk så fint at

Postet: tor okt 09, 2008 9:28 pm
av Eivind37
Jah...dette er wategate ventil...og den har som hensikt å slippe ut overtrykk: Denne er fjærbelastet mot den gullelokserte klokka. Er denne armen av skippes turbotrykket ut i eksosen...dvs at ventilen står åpen hele tiden...og kun slipper ut. Mao du har ingen turbotrykk!
vis du kjenner på armen mot eksoshuset så kan du bevege denne frem og tilbake.....
Postet: tor okt 09, 2008 9:51 pm
av vegsir
Eivind37 skrev:Jah...dette er wategate ventil...og den har som hensikt å slippe ut overtrykk: Denne er fjærbelastet mot den gullelokserte klokka. Er denne armen av skippes turbotrykket ut i eksosen...dvs at ventilen står åpen hele tiden...og kun slipper ut. Mao du har ingen turbotrykk!
vis du kjenner på armen mot eksoshuset så kan du bevege denne frem og tilbake.....
men jeg kjenner jo i bilen når turboen begynner å dra men kanksje ikke så bra som den burde?, kan det være den er låst i lukket stilling kanskje?
er det vanskelig å pille den ut å få fiksa den? tenkte litt på at det kanskje går å lime den med noe stålepoksy? brukte det til å lime fast kicken på en gammel crosser jeg hadde og det hang det, og regner med at det ikke er så mye trykk på det staget her.
MARTING:er armen som er knekt. nedtur

Postet: tor okt 09, 2008 11:00 pm
av Eivind37
Den åpner og lukker som den vil...som en dør egentlig...hvis den ikke er kilt fast. Det går sikkert an å lime/teipe/ståltråd etc, men liker ikke den varianten. Gjør ting ordentlig...så virker det ordentlig!
Postet: tor okt 09, 2008 11:13 pm
av vegsir
Eivind37 skrev:Den åpner og lukker som den vil...som en dør egentlig...hvis den ikke er kilt fast. Det går sikkert an å lime/teipe/ståltråd etc, men liker ikke den varianten. Gjør ting ordentlig...så virker det ordentlig!
har kanskje merka det litt når jeg kjører på 2. gir på jenvt turtall så ''fusker'' den virker det som på og av hele tia.
ja får se etterhvert om jeg får ut pinnen så jeg ser litt mere åssen det skal gjøres. kan bli artig har aldri rota med turbo før

Postet: tor okt 09, 2008 11:17 pm
av Dag Einar
Om du ikke har vært borti turbo før, så stol på Eivind, han kan dette, og han kan også 60...
Gratulerer forøvrig med ny/gammel bil
Postet: tor okt 09, 2008 11:23 pm
av Eivind37
Det var da å ta i voldsomt Dag Einar. Er nok ingen turboekspert ,eller mekaniker...er kun hobbymekker. Kan nok ikke alt om 60`n men en og annen 60 har jeg hatt fingrene i ...
Postet: tor okt 09, 2008 11:33 pm
av Dag Einar
Ok retter litt på det, han kan det som omhandler tall og sånt

Postet: fre okt 10, 2008 12:44 pm
av vegsir
DAG: takker. blir nok bra når jeg bare får den eu-godkjent så jeg kan begynne å kjøre litt lengre enn mellom hjemme og skruplass. nå kjører jeg for det meste rundt i en gammel lastebil
Eivind: du har i hvertfall mere peiling på det her enn jeg har!
men skal sveise firkantrør inn i stedet for kanalene. har kappa vekk det meste av kanalen, men latt det stå igjen en liten kant, tenkte å brette denne over firkantrøret og sveise fast. holder det tror du? og så sliter jeg litt med fremste delen. på fremskjermen for der er jo festet til skjermen, så må finne på noe lurt der. noen forslag?
Postet: fre okt 10, 2008 1:03 pm
av marting
Bilder? kappe av skjærmen i samme høyde og bare kjøre stålet helt fram kanskje?
Hvor stort 4kant stål skal du bruke?
Postet: fre okt 10, 2008 1:18 pm
av Eivind37
Ville ikke gått for den varianten der tror jeg. Du må feste dette i innerkanal...og tykkelsen på den er jo 0,9mm. Smeller du borti noe så vil jo den få trøkken og det vil sannsynligvis bøye seg opp i golvet tror jeg. Hvis du sveiser inn kanaler i 2mm stål og lager rocksliders av 2,5" rør...fester det med klave rundt ramma...så tåler det nok en trøkk vil jeg tro

Postet: fre okt 10, 2008 1:29 pm
av vegsir
marting skrev:Bilder? kappe av skjærmen i samme høyde og bare kjøre stålet helt fram kanskje?
Hvor stort 4kant stål skal du bruke?
men da vil den vel bare henge å slenge? for da må jeg kappe vekk festet.
Eivind: den vil jo bli sveist på begge sider, og er mere solid på innsiden+ at der er jo noen fester som vil stive opp ganske bra. i hodet mitt så burde det gå greit i hvertfall

Postet: man okt 13, 2008 5:12 pm
av vegsir
Postet: søn okt 19, 2008 9:22 pm
av vegsir
funnet litt mere rust:

dette er så smått begynt å sveise på.
''verkstedplaster''
sveisa igjen firkantrøret som skal på andre siden

Postet: søn okt 19, 2008 9:30 pm
av knixen
Har vurdert samme kanal løsning på min, eneste grunnen til at det ikke er gjort er fordi litt av hensikten med rocksliders er å kunne legge de inntil hinder og karosseriet over er beskyttet. Slik at f.eks. inntil store trær så kan du bare presse bilen mot den uten at dører o.l. skades.
Men flott løsning rustmessig! Vil også tro det fungere godt og at ved en treff så vil kreftene fordeles godt langs hele kanalen.
Stå på! flott bil!
Postet: søn okt 19, 2008 9:36 pm
av vegsir
knixen skrev:Har vurdert samme kanal løsning på min, eneste grunnen til at det ikke er gjort er fordi litt av hensikten med rocksliders er å kunne legge de inntil hinder og karosseriet over er beskyttet. Slik at f.eks. inntil store trær så kan du bare presse bilen mot den uten at dører o.l. skades.
Men flott løsning rustmessig! Vil også tro det fungere godt og at ved en treff så vil kreftene fordeles godt langs hele kanalen.
Stå på! flott bil!
er ikke så farlig med dører og slikt på denne bilen, er bare rust i de allikavel. og så er det litt lettere(og ikke minst billigere) å bare gnu opp røret i kanalen og banke inntil og så sveise i stedet for å lage nye kanaler. har hatt utgifter på ca 500kr, og tror ikke det blir så mye mere før den er ferdig til eu-kontroll.
takker, med god hjelp så blir den bra
forresten, under gulvet på passasjer siden bak(altså høyre) så kommer det ut 2 rør som går over til slanger, er dette dieselrøra? trenger å koble vekk de slangene for å komme til å få sveist hullet i ramma.