Vinterdekk
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Vinterdekk
Hva slags vinterdekk og dimensjon fungerer bra på en slik bil? Helst piggfritt.
Jeg har kjørt Continental 4x4 Ice Contact eller hva det heter. VELDIG fornøyd.
Det jeg ikke var veldig fornøyd med var bredden på dekket.
Har en 90 og der er dimensjonen 265/70-16, så nå har jeg kjøpt Cooper Discoverer 245/75-16 altså en smalere bane.
Men kjører du bare i byen så ville jeg valgt orginal dimensjon.
Ser BilXtra i Fredrikstad har kampanje på Contnental dekk:
http://ad.finn.no/RealMedia/ads/adstrea ... /undefined
Men www.dekkonline.com har også bra tilbud.
Jeg ville nok om jeg hadde vært i din situasjon, valgt Continental.
Det jeg ikke var veldig fornøyd med var bredden på dekket.
Har en 90 og der er dimensjonen 265/70-16, så nå har jeg kjøpt Cooper Discoverer 245/75-16 altså en smalere bane.
Men kjører du bare i byen så ville jeg valgt orginal dimensjon.
Ser BilXtra i Fredrikstad har kampanje på Contnental dekk:
http://ad.finn.no/RealMedia/ads/adstrea ... /undefined
Men www.dekkonline.com har også bra tilbud.
Jeg ville nok om jeg hadde vært i din situasjon, valgt Continental.
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Toyota IQ 1.4 diesel 115hk 2010
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1982
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
HDJ 100 07/2006
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1982
VINTERDEKK
Jeg har kjørt med Michelin X-ice North med pigger siste vinteren. Er veldig godt fornøyd med dekkene. Har prøvd både dyp snø og speil-is med vann på, og jeg syns grepet var godt. Contenital Ice Contact og Nokian Hakkapellitta er også gode dekk. Har prøvd Cooper Discover m/pigger, men det var helt elendige dekk.
Til TLC120GX: Hvilken variant av Discoverer har du erfaring med?
Discoverer leveres i mange modeller, det er M+S som er "vinterdekket" fra Cooper.
Jeg har nettopp kjøpt Discoverer M+S m/pigg 235/85x16 til vår LJ-70 og lurer på om jeg har gjort et dårlig valg??? (Vinteren er ikke kommet til Tromsø enda...)
Discoverer leveres i mange modeller, det er M+S som er "vinterdekket" fra Cooper.
Jeg har nettopp kjøpt Discoverer M+S m/pigg 235/85x16 til vår LJ-70 og lurer på om jeg har gjort et dårlig valg??? (Vinteren er ikke kommet til Tromsø enda...)
mvh Roger
LA7ARA / HDJ-80 VX / KDJ-125 / BJ-40
MotoStandard U9 / Rapid S Special
LA7ARA / HDJ-80 VX / KDJ-125 / BJ-40
MotoStandard U9 / Rapid S Special
Vi selger Conti 265/65-17 til LC i dunger - ikke en negativ tilbakemelding enda, men de ganske dyre
Jeg klarte å prakke Cooper m. pigg på Reinpolitiet, de kom tilbake to dager seinere å leverte dem tilbake igjen. For de som kjører en del er nok ikke Cooper helt optimalt. Selv hadde jeg Cooper piggfri på 70'en når jeg bodde sørpå og var strålende fornøyd
Jeg klarte å prakke Cooper m. pigg på Reinpolitiet, de kom tilbake to dager seinere å leverte dem tilbake igjen. For de som kjører en del er nok ikke Cooper helt optimalt. Selv hadde jeg Cooper piggfri på 70'en når jeg bodde sørpå og var strålende fornøyd
Slenger meg på med samme erfaringer som mange andre her: Har desidert best erfaring med nokian hakka både med og uten pigg. Har kjørt Nokian hakka piggfritt på nissan sunny, primera, x-trail, Har nå hakka med pigg på vår subaru legacy og nokian hakka SUV med pigg på LC 90! Bare gode ting å si om disse dekkene! Har kjørt Cooper Discoverer M+S med og uten pigg på King cab, Patrol, Terrano og Pajero, men de tilhører en helt annen (og lavere) klasse. Kan ikke sammenlignes. Vi bor på 650 MOH og den ene pendler nedover til ca 100 moh, og den andre til over 1000 moh daglig! Så vi prøver biler og dekk på SVÆRT så varierende føreforhold! 

Akkurat der ville jeg vært litt forsiktig, det er nok individulet hva de forskjellige forhandlerene velger å selge med, fikk ett helt utrulig dårlig sett med en LC90 jeg kjøpte (ny), fikk nye etter (for mye) bråk.marting skrev:Søk i forumet.. mange diskusjoner om dekk. Spør toyota hvilke de selger med nye biler
Pigg/piggfritt, kommer vel ann på guts & hvor du bor, selv ville jeg ikke hatt piggfritt her oppe.
Hakka pigg hvis man ikke er på "budsjett-diett"

TOYOTA Fanboy
1986 HJ60 Aut/Turbo
2005 LC120 Executive/GX
2011 Ski-Doo Freeride
1986 HJ60 Aut/Turbo
2005 LC120 Executive/GX
2011 Ski-Doo Freeride
De e akkurat som på 1800-tallet, søringan kommer opp å lure saman med hjemmebrent & dårlige vinterdekkSteinar skrev:Jeg klarte å prakke Cooper m. pigg på Reinpolitiet, de kom tilbake to dager seinere å leverte dem tilbake igjen. For de som kjører en del er nok ikke Cooper helt optimalt. Selv hadde jeg Cooper piggfri på 70'en når jeg bodde sørpå og var strålende fornøyd

TOYOTA Fanboy
1986 HJ60 Aut/Turbo
2005 LC120 Executive/GX
2011 Ski-Doo Freeride
1986 HJ60 Aut/Turbo
2005 LC120 Executive/GX
2011 Ski-Doo Freeride
... og de er fortsatt like lettlurte!!Remi skrev:De e akkurat som på 1800-tallet, søringan kommer opp å lure saman med hjemmebrent & dårlige vinterdekkSteinar skrev:Jeg klarte å prakke Cooper m. pigg på Reinpolitiet, de kom tilbake to dager seinere å leverte dem tilbake igjen. For de som kjører en del er nok ikke Cooper helt optimalt. Selv hadde jeg Cooper piggfri på 70'en når jeg bodde sørpå og var strålende fornøyd

Men
jeg har kjøpt Cooper Discoverer M+S piggfritt, og kjørte på Continental tidligere..
Vil det si at jeg bør kaste de dekkene og kjøpe som jeg hadde sist...????
Hittil har de fungert meget bra, de holder seg innenfor når jeg styrer, og glipper ikke i sving.
Samt at grip evenen er meget bra.

Vil det si at jeg bør kaste de dekkene og kjøpe som jeg hadde sist...????
Hittil har de fungert meget bra, de holder seg innenfor når jeg styrer, og glipper ikke i sving.
Samt at grip evenen er meget bra.

Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1982
HDJ 100 07/2006
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1982
Hallo
Disse dekkene holder ikke mål etter min mening,slipper i sving og er glatte å kjøre med i visse tempraturer.Men det er jo et greit dekk til en grei pris.andre merker koster jo det dobelte.Når man har en bil til 300-400 tusen kroner så ville jeg ikke gamblet på dette,kommer garantert noen overaskelser med kjøring på disse ihvertfall etter noen års bruk.Men valget er fritt,sikkert like mange meninger om dette som dekkmerker.
Hadde vert artig om du Dag Einar hadde prøvkjørt en bil tilsvarende din med Brigestone Blizakk DM-z3 og kjent forskjellen,dyre dekk men verdt hver eneste krone.
Mvh Vargemann
Disse dekkene holder ikke mål etter min mening,slipper i sving og er glatte å kjøre med i visse tempraturer.Men det er jo et greit dekk til en grei pris.andre merker koster jo det dobelte.Når man har en bil til 300-400 tusen kroner så ville jeg ikke gamblet på dette,kommer garantert noen overaskelser med kjøring på disse ihvertfall etter noen års bruk.Men valget er fritt,sikkert like mange meninger om dette som dekkmerker.
Hadde vert artig om du Dag Einar hadde prøvkjørt en bil tilsvarende din med Brigestone Blizakk DM-z3 og kjent forskjellen,dyre dekk men verdt hver eneste krone.
Mvh Vargemann
Hvis man er opptatt av gode dekk, så kjøper man gode dekk - dvs Conti, Nokian eller lignende, og da dekk for nodiske forhold, ikke dekk for barmark med avrundet kant på mønsterbanen. Skal man kjøre hovedsakelig på vinterføre trenger man pigg. Hvis barmark er hovedføret ville det beste være å kjøre på høyastighetsvinterdekk tilpasset Europa, men da må man la bilen stå når det er glatt.
Hvis man kun er opptatt av å komme frem kan man kjøpe billigere dekk, da er Cooper et strålende alternativ. Disse har rett kant på mønsterbanen og vil gi et greit sidegrep. Forskningen i forhold til akselerasjon og oppbremsning er det kanskje spart litt på i forhold til dyrere dekk tilpasset behov der det er ordentlig vinterføre. Personlig ville jeg foretrukket nye Cooper dekk med pigg fremfor gamle slitte Nokian med halvparten av piggene, men er man opptatt av å ha de beste dekkene på vinterføre må man nok desverre betale litt mer. Naboen driver transportselskap og er strålende fornøyd med Cooper - mye bedre enn sommerdekk!
Hvis man kun er opptatt av å komme frem kan man kjøpe billigere dekk, da er Cooper et strålende alternativ. Disse har rett kant på mønsterbanen og vil gi et greit sidegrep. Forskningen i forhold til akselerasjon og oppbremsning er det kanskje spart litt på i forhold til dyrere dekk tilpasset behov der det er ordentlig vinterføre. Personlig ville jeg foretrukket nye Cooper dekk med pigg fremfor gamle slitte Nokian med halvparten av piggene, men er man opptatt av å ha de beste dekkene på vinterføre må man nok desverre betale litt mer. Naboen driver transportselskap og er strålende fornøyd med Cooper - mye bedre enn sommerdekk!