Tanker om kapping av 60

Redaktører: Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Brukeravatar
marting
Innlegg: 3706
Ble med: ons okt 18, 2006 12:41 pm
Lokasjon: Ringerike

Innlegg av marting »

Den har jeg visst ikke... hva var det for no spennende?

126 mellom bakhjula tror jeg blir vrient å få til.. på min bil med 265 dekk så har jeg 120cm mellom hjula nå.. I bagasjerommet er det vel knapt en meter mellom innerskjærmene.

Om det ser bra ut med stepside er vel en smaksak.. jeg for min del har ikke helt sansen.. i hvertfall ikke på japanske biler.

Jeg tror det hadde vært tøffest med et ekte toyota-plan, fra x-cab hilux kanskje.. men da må det breddes og justeres på lengden..

Dyna eller 75-plan kunne også vært greit.. sånn som den siste "tegningen" min.
Martin, Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?)
Brukeravatar
knut eivind
Innlegg: 1818
Ble med: fre sep 01, 2006 7:02 am
Lokasjon: Gjøvik

Innlegg av knut eivind »

det var en god den hj61 i sitt rette element i afrika.

nå har jeg etterlyst endel info om ster auto sin hj60pickup og kikke litt på den, den har riktignok ikke noe annet plan enn vinsjer og diverse stell. det desidert peneste planet tror jeg blir med og bruke alt man kan fra 60n til plan, i tilegg ha den jo lem slik som en pickup har så da er det et problem mindre, men jeg tror nok man bør splitte de to delene så man får separat plan. hvis ikke vil det bli mye vridning akkurat i delet, i tilegg blir det lett og vedlikeholde ramme ved bare skru av planet som vil sitte i de orginale festene
knut eivind skogen tlf. 95287o82
Brukeravatar
marting
Innlegg: 3706
Ble med: ons okt 18, 2006 12:41 pm
Lokasjon: Ringerike

Innlegg av marting »

mm.. men da trengs vel et forholdsvis greit utgangspunkt... eller man kan sveise litt rust i samme slengen såklart
Vedlagte filer
Denne er jo fin..   men man ser at det blir et kort plan..    Hva med å undersøke mulighetene for å få godkjent øking av akselavstand.
Denne er jo fin.. men man ser at det blir et kort plan.. Hva med å undersøke mulighetene for å få godkjent øking av akselavstand.
hj 60 pick up 2.jpg (16.6 KiB) Vist 15242 ganger
Må bli no sånt da...   jeg ser at det har utrolig mye å si for utseende hvordan man avslutter bakenden av hytta... tror nok en mer loddrett variant enn denne er å foretrekke
Må bli no sånt da... jeg ser at det har utrolig mye å si for utseende hvordan man avslutter bakenden av hytta... tror nok en mer loddrett variant enn denne er å foretrekke
forslagx.jpg (28.79 KiB) Vist 15242 ganger
Martin, Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?)
Brukeravatar
knut eivind
Innlegg: 1818
Ble med: fre sep 01, 2006 7:02 am
Lokasjon: Gjøvik

Innlegg av knut eivind »

den nederste der er sån jeg ser for meg den helst skal bli, bedre med kort plan enn uten plan, skal altids greie og få stramma fast scootern bakpå der. skal man forlenge akselavstanden blir det jo fort ganske mye styr og regner med det blir en smal sak og få godkjent pickup men sikkert endel mer søking for og lengde bilen, der man avslutter hytta tror jeg den bør gå mest mulig 90 grader ned for penest utseende og for at det ikke skal samle seg mer is enn nødvendig mellom plan og hytte vinterstid
knut eivind skogen tlf. 95287o82
Brukeravatar
Eivind37
Innlegg: 3014
Ble med: tir jun 15, 2004 8:19 pm
Lokasjon: Mandal

Innlegg av Eivind37 »

Huff.....ja...nå er jeg jammen også bitt av basillen....Smittsomt dette. Tror også Kjell går med et par tanker rundt dette....
Et par issues her...
Er det muligheter for å få dette godkjent? Man endrer jo ikke konstruksjonen vesentlig. Det vktigste vil jo være bæring i taket til hytta, samt avstiving av den delen man kapper bort.
For å få dette til å se greit ut tror jeg vl være siste tegningen til Martin, og kappe bort taket...og bruke nedre del av bakluke skjøtet på en del av øvre bakluke. Dette for å beholde linjene i bilen...

Ganske sikkert at dette hadde blitt en unik bil som hade vakt oppsikt.
Fillern Martin....Noen som har et egnet objekt til dette??
Treffes som regel på 930 82 756
1984/89 Toyota LandCruiser HJ61 SPOA
2001 Toytota LandCruiser 100 AT35 Solgt
85 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
87 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
81 Toyota LandCruiser BJ42 Solgt
82 Toyota Hilux MK1 Solgt
Brukeravatar
marting
Innlegg: 3706
Ble med: ons okt 18, 2006 12:41 pm
Lokasjon: Ringerike

Innlegg av marting »

Eivind37 skrev: Fillern Martin....Noen som har et egnet objekt til dette??

Jo det har Knut Eivind :lol:
Martin, Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?)
Brukeravatar
knut eivind
Innlegg: 1818
Ble med: fre sep 01, 2006 7:02 am
Lokasjon: Gjøvik

Innlegg av knut eivind »

jeg har faktisk 2, :D taket er faktisk bedre på huggebilen enn på bruksbilen, i tilegg virker det som den må stå til våren før en kan tenke på og få starta den igjen uansett. skal først bygge turbo på den men etter det heller det faktisk endel mot og lage pickup
knut eivind skogen tlf. 95287o82
Brukeravatar
marting
Innlegg: 3706
Ble med: ons okt 18, 2006 12:41 pm
Lokasjon: Ringerike

Innlegg av marting »

enda en variant... litt smalt plan. men her ser man vel hva som er minimum av hva man må ha igjen av hytta
Vedlagte filer
hj60purød.jpg
hj60purød.jpg (45.4 KiB) Vist 15219 ganger
Martin, Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?)
Brukeravatar
Eivind37
Innlegg: 3014
Ble med: tir jun 15, 2004 8:19 pm
Lokasjon: Mandal

Innlegg av Eivind37 »

Hvis en tar utgangspunkt i den hvite 60`n og tenker seg den varianten....og tilpasser en plantopp fra en Hilux feks...og lakker den i bilens farve med et lite roof-rack over plantoppen med arbeidslys og liknende. Kler innvendig i pickup plansider i 3mm alu dørkeplate. Gulvet kunne bestå av 1 tommes tykk eikeplank som er splittet og limt...og istedet for fuging...så lager man "skinner " i rustfritt som limes og skrus...som fungerer som "glideskinner " for ting man skal ha på planet...slik at treverket bevares...
I og med at man fjerner sidene på 60`n...så mister den litt karakter. Dette kan kompenserers med 61 skjermbreddere og krafige stigtrinn. Da vil uttrykket blir betraktelig penere tro jeg...

På det siste bildet så tror jeg hytta blir i trangeste laget...

Huff...farlig å "spekulere" for mye :D
Treffes som regel på 930 82 756
1984/89 Toyota LandCruiser HJ61 SPOA
2001 Toytota LandCruiser 100 AT35 Solgt
85 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
87 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
81 Toyota LandCruiser BJ42 Solgt
82 Toyota Hilux MK1 Solgt
Brukeravatar
marting
Innlegg: 3706
Ble med: ons okt 18, 2006 12:41 pm
Lokasjon: Ringerike

Innlegg av marting »

hehe... ja. Nå er vi igang. :lol:
Martin, Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?)
Brukeravatar
knixen
Innlegg: 2219
Ble med: tor jan 05, 2006 9:59 am
Lokasjon: Tromsø
Kontakt:

Innlegg av knixen »

ikke 60...men kan vel inspirere litt...
Vedlagte filer
img1019.jpg
img1019.jpg (54.28 KiB) Vist 15149 ganger
img1018.jpg
img1018.jpg (35.16 KiB) Vist 15149 ganger
img1017.jpg
img1017.jpg (46.35 KiB) Vist 15149 ganger
IMG_1016.jpg
IMG_1016.jpg (29.47 KiB) Vist 15149 ganger
IMG_1014.jpg
IMG_1014.jpg (32.5 KiB) Vist 15149 ganger
Sitat Dag Einar: "Det finnes noen her som har bygget dette, uten at jeg husker helt, men det kan være Knixen. han gjør jo det aller meste...."

Et gammelt jungelord :)
Brukeravatar
knixen
Innlegg: 2219
Ble med: tor jan 05, 2006 9:59 am
Lokasjon: Tromsø
Kontakt:

Innlegg av knixen »

og flere...
Vedlagte filer
img1020.jpg
img1020.jpg (51.71 KiB) Vist 15148 ganger
Sitat Dag Einar: "Det finnes noen her som har bygget dette, uten at jeg husker helt, men det kan være Knixen. han gjør jo det aller meste...."

Et gammelt jungelord :)
Brukeravatar
knixen
Innlegg: 2219
Ble med: tor jan 05, 2006 9:59 am
Lokasjon: Tromsø
Kontakt:

Innlegg av knixen »

Eivind37 skrev:Hvis en tar utgangspunkt i den hvite 60`n og tenker seg den varianten....og tilpasser en plantopp fra en Hilux feks...og lakker den i bilens farve med et lite roof-rack over plantoppen med arbeidslys og liknende. Kler innvendig i pickup plansider i 3mm alu dørkeplate. Gulvet kunne bestå av 1 tommes tykk eikeplank som er splittet og limt...og istedet for fuging...så lager man "skinner " i rustfritt som limes og skrus...som fungerer som "glideskinner " for ting man skal ha på planet...slik at treverket bevares...
I og med at man fjerner sidene på 60`n...så mister den litt karakter. Dette kan kompenserers med 61 skjermbreddere og krafige stigtrinn. Da vil uttrykket blir betraktelig penere tro jeg...

På det siste bildet så tror jeg hytta blir i trangeste laget...

Huff...farlig å "spekulere" for mye :D
du burde hente plantopp e.l. fra en større bil... så noe amerikansk for så å heller korte/smalne den i stedenfor å måtte bygge på. Litt enklere å få det pent.
Sitat Dag Einar: "Det finnes noen her som har bygget dette, uten at jeg husker helt, men det kan være Knixen. han gjør jo det aller meste...."

Et gammelt jungelord :)
Brukeravatar
blåmann
Innlegg: 651
Ble med: lør mar 08, 2008 9:03 pm
Lokasjon: Åmotsdal

Innlegg av blåmann »

eller denne.. Subaru Baja/ eller Legacy Outback pick up om du vil.. :)
Vedlagte filer
Baja
Baja
baja.jpg (30.16 KiB) Vist 15127 ganger
Brukeravatar
thorsen
Innlegg: 39
Ble med: lør des 01, 2007 12:55 am
Lokasjon: læsø-danmark

Innlegg av thorsen »

HJ61 1987 - 35"
Brukeravatar
knut eivind
Innlegg: 1818
Ble med: fre sep 01, 2006 7:02 am
Lokasjon: Gjøvik

Innlegg av knut eivind »

thorsen skrev:prøv at se denne her på dba.dk :wink:
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.a ... d=57836337
ble penere med de små bakrutene inntil hytta enn jeg hadde trodd, så da er jeg for min del ikke lengre i tvil om hva som bør gjøres
knut eivind skogen tlf. 95287o82
Brukeravatar
Eivind37
Innlegg: 3014
Ble med: tir jun 15, 2004 8:19 pm
Lokasjon: Mandal

Innlegg av Eivind37 »

Absolutt KnutE...men den danske var ikke særlig forseggjordt...men en får et inntrykk på hvordan bilen blir med litt stæsj. Veltebøyle blir totalt feil synes jeg.
Kan faktisk bli bra bil dette...

Synes første gang jeg så pickup-versjon av Hj60 at så bare helt BAD ut, men faktisk...hvis man legger litt tankearbeide i det....og bruker litt tid på å tegne og måle..så bli dette kult synes jeg. Lager man en slik...så er det INGEN her på berget som har maken.... :D
Treffes som regel på 930 82 756
1984/89 Toyota LandCruiser HJ61 SPOA
2001 Toytota LandCruiser 100 AT35 Solgt
85 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
87 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
81 Toyota LandCruiser BJ42 Solgt
82 Toyota Hilux MK1 Solgt
Brukeravatar
knixen
Innlegg: 2219
Ble med: tor jan 05, 2006 9:59 am
Lokasjon: Tromsø
Kontakt:

Innlegg av knixen »

he he, nå skal det nå ikke så mye til her i landet for å lage unike biler da Eivind! :wink: Men det blir spennende dette! Bare å begynne så lager jeg pu av min i samme slengen! :wink:
Sitat Dag Einar: "Det finnes noen her som har bygget dette, uten at jeg husker helt, men det kan være Knixen. han gjør jo det aller meste...."

Et gammelt jungelord :)
Brukeravatar
blåmann
Innlegg: 651
Ble med: lør mar 08, 2008 9:03 pm
Lokasjon: Åmotsdal

Innlegg av blåmann »

Var SKIKKELIG snodig med bakdører på en pick up..! :shock:
Vedlagte filer
60pu.jpg
60pu.jpg (13.65 KiB) Vist 15049 ganger
Brukeravatar
marting
Innlegg: 3706
Ble med: ons okt 18, 2006 12:41 pm
Lokasjon: Ringerike

Innlegg av marting »

:D Okei.. vi trenger:
1stk 60 kaross.
1stk bagasjerom fullt av tuborg
1stk godt sveiseapparat
litt papp og kartong
noe stålplate
endel stålprofiler til avstiving
dørkplate av alu.
baufil, stikksag, og vinkelsliper

Sist men ikke minst :et sted vi kan stå :roll:

Så ser vi hvordan det går.. så må en som er flink til å kommunisere ta seg en tur til BT og høre litt.
Martin, Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?)
Svar

Tilbake til «Generelt 6x»