Side 1 av 52

Påls HJ60, ikke lenger en oljesil!

Postet: tor jan 15, 2009 12:39 am
av 4Springar
Kan nevne PTO, OME, 35", liiite rust og TDIC, resten tar vi etterhvert. :lol:

EDIT jan. 2010: Legger inn oversikt over noe av det som er gjort og andre høydare, som en innholdsfortegnelse:

Postet: tor jan 15, 2009 1:03 am
av knixen
Gratulerer med en flott bil!!! Fin å kjøre var den også!

Rart den ble stående så lenge, mye utstyr hadde den også! Sperre bak, og masse annet snadder... Røverkjøp faktisk! :wink:

Postet: tor jan 15, 2009 1:33 am
av Toyole
Grattulerer så mye!
Denne vil nok leve opp til navet, ganske agressiv og truende ja. Og navn følte jeg og var på sin plass da jeg handla BAMSE!
Herlig med et personlig forhold til bilen, da blir familien litt større med en gang.

Mvh
Bamsefar

Postet: tor jan 15, 2009 1:54 am
av 4Springar
ja, var godt kjøp!
kan jo nevne litt mer utstyr...
Defa-sentrallås/alarm/motorvarmer,
skjermbreddere, sperre bak, 2"feste bak med låsbar pinne til drop-kroken,
2xHella Luminator, skikkelige gode seter,
ok 31x10,5" vinterdekk,

eske med litt deler: reim til et eller anna, overhalingsett til bakaksel, tie-rod-ends (husker ikke norske ordet) og noe flere duppeditter jeg enda ikke har sett for nøye på.

Har desverre ikke hatt tid til å gå over ting og tang, bilen ble tatt rett i bruk, ettersom alt ser ut til å funke.
Syntes det var nå merkelig med styringen etter jeg ankom byen, men tok turen innom esso (etter knixen fikk utløp for litt turbotrykk,) og fant ut at det var bare 20psi på venstre forran. fylte opp likt all round, og alt ble så mye bedre.

Er litt sjangling på tempen under langkjøring, alt etter hvordan bakkene kommer å går, men er manuell styring av vifte så om en bare følger med er det ingen problem. svært kjekt off-road da!
Måtte hive litt papp i grillen etter en times kjøring fra Sortland, da ble det for kaldt...

Rukus, det eg skrøyt av: "se her, bare en knapp på dashen, sperre bak! av-på-av-på" det viste seg jo å være bryteren til VARMEN til bak-passasjerene... litt skuffelse, ettersom eg va inneforstådd med at det var en form for manuell/vakuminkobling av sperra bak.

Foreløbi ser lista slik ut, uten prioriteringsrekkefølge. KOM MED TIPS:
(her kommer ting til å bli merket [/color=green]grønt [/color]når det er gjort, og lagt til ting om jeg ser det nødvendig. Merket [/color=red]rødt [/color]utgår.)

1. Fixe turteller, den sier ingenting. Samme gjelder oljetrykksmålern. Montert ekstern oljetrykksmåler. Turteller-feilen ligger ved svinghjulet, så den får jeg ta når kassa/clutchen skal gjøres noe med.
2. Ta det lille som er av rust. det aller meste er på fangeren/pto, men bare overflødig. Tatt litt rust, mer er kommet.
3. Stramme hjullager h foran DONE
4. Tighte opp dødgangen på rattet. innafor pkk, men vil ha det litt tightere.
lurer på om noe har fått seg en trøkk, eller noe har vært justert, rattstillinga er i alle fall kl 2 der den burde vært kl 12 på strak line.
5. Roundeyes lykter, er trasi nærlys på bilen. MIDLERTIDIG FIKS, LYKTER FRA BILTEMA, FUNKER OK.
6. Varme i speil, samt legge på konveks-bilde. er trangsynte speil.
7. Shape-up på skjermbredderene, og montere skvettlapper i samme slengen
8. Virker som det er et vanvittig "lagg" på diesel-målern... UTGÅR
9. Nye dempere bakluke. DONE
10. Muligens sprøyte plastinlegg baki lasterommet.
11. Liten lekkasje på bakaksling
12. liten lekkase på motor, ser ut som pakning bunnpanne
13. Presse fett alle plasser det går an! DONE
14. Legge opp strøm på et vis så eg kan få brukt min 12v vinsj i krybbe bak. (vet andre har gjort det, med et spes bryteroppsett mellom batteriene på et vis) UTGÅR
15. Sjekke at alt er OK i PTO, så det blir PTOK. mihii DONE
16. Bedre belysing i kupe under kjøring, men også bakover.
17. Rock-sliders, saltbeskytter kall det hva en vil, men skal være så dama også kommer seg lettere inn!
18. Roof-rack, heele veien! THULE RACK FORELØBIG. PLATT KOMMER
19. kupevarmer NESTE ÅR
20. Heving av midt-konsoll, med lagringsplass under, og polstring oppå, så det blir godt for albuen. Done, mangler polstring
21. Montere min CB som forøvrig er like gammel som bilen. (tror dette blir i sammenheng med punktet over. Danita 640 montert
22. Gå over rusk og rask av elektrisk i motorrommet. IN PROGRESS
23. Bestemme meg for dekk-dilemmaet... hva hvordan og hvorfor...heller mot mtr i 35... Skaffa MTR i 37 og fete beadlocks
24. Finne ut hvorfor det er en svak prrrr lyd nede ved dørken på passasjersiden. Høres ut som noe lager i forhold til varmeapparatet.
25. Sette opp en form for termostatkobling på det som nå er manuell styring av vifte på radiator. Men vil samtidig kunne overstyre den manuelt. Ser for meg en bryter med tre trinn, av/på/termostatstyrt. DONE
26. Håper å finne et toyota ratt med nostalgisk utseende, men kraftigere. er som å holde i en 4"spiker det rattet... 70-ratt montert
27. Skikkelig fløyte/hoorn som sier HOONK, ikke hviiin!
28. Finne ut ka eg treng å skifte for å få girvelgern til å være mer presis... er noen cm dødgang alle veier, og lett for å gli ned på reversjen innimellom når det humper godt! ikke noe problem å kjøre med, men er et must når det humper! Har skifta setet til spaken, ble litt bedre
29: Lydisolere der det trengs.
30: Finne ut av hvorfor bilen jager litt opp og ned på turbotrykket, selv om jeg holder jevn gass. ligger jeg f.eks å durer i 90kmt med jevn gass, så veksler turboen på å lade mellom 0,3-0,5 ca, og det kan gi skumle opplevelser på glatt føre... Dette vil jeg finne ut av snarest. tenker den kansje får for lite diesel, eller at det har noe med den omdiskuterte t-stykke-debatten å gjøre... Trenger virkelig tips om dette! ;) LØST
31: ser ikke ut til at eg har nå indikatorlys på 4x4, er vel den som står rett over tenningslåsen... UTGÅR

Ser fort ut som en del, men dette skal bli min utimate LC drøm...
NY BIL, NYE MULIHGETER!

Og sist, men ikke minst: Hva anbefales av ting jeg ikke kom på nå, og hvordan gjøre ting mest mulig funksjonelt, nostalgisk, økonomisk og praktisk?

Dette er jo tross alt snart en veteranbil, skal se ut som en (bøs)veteran, men samtidig være i daglig drift. Er forøvrig snekker, ikke bilmekaniker!

Håper medlemmene kommer med fornuftige kommentarer og tips til planene mine!


EDIT 16.MARS 20:48
NY EDIT 9.Juli[/b]

Postet: tor jan 15, 2009 2:00 am
av 4Springar
Toyole skrev:Grattulerer så mye!
Denne vil nok leve opp til navet, ganske agressiv og truende ja. Og navn følte jeg og var på sin plass da jeg handla BAMSE!
Herlig med et personlig forhold til bilen, da blir familien litt større med en gang.

Mvh
Bamsefar
Takk takk, min bestefar var faktisk ganske truende og agressiv til tider!
Å gi gass på Gjæver (aka bilen), kan sammenliknes med når Gjæver (aka bestefar) høgde ved, og eg spurte nyskjerrig om krigen. Da gikk det unna, mål for mål! "Hælvettes tyskera, dem putta meg på leir, men dem tapte så det sang! No sku dem faenmeg vært hær!" brummet han og la an til nytt hogg me øksa!

Ang personlig forhold... klassifiseres vel som det ja, ut i fra kategorien "kjæleik ved første blikk"

Postet: tor jan 15, 2009 2:35 am
av 4Springar
Er forresten svært interessant å høre fra folk som kjenner til bilen fra tidligere, hvem som har gjort hva med den, og selvfølgelig bilder om noen har såppas kjennskap! tror den har gått i drammen før den havna i nord.

Postet: tor jan 15, 2009 7:28 am
av marting
Grattis! høres ut som du er rimelig gira. :D
Jeg har også lurt litt på hvorfor denne har ligget så lenge... Hadde nok vært borte for lengst om det var i mer sentrale strøk!
Ble ikke denne solgt i Porsgrunn-traktene for ett års tid siden?

#26: Ratt fra første generasjon hilux passer, men det finnes varianter og ikke alle er fine. Kan ta et bilde av mitt så ser du hvilket jeg mener.
Corolla GT-ratt er også et alternativ

#30: Tipper det er vakuumslangegreiene på spjeldhuset.. røsk vekk alle "gode ideer" og la det være som orginalt.

#25: Hvorfor ikke få det til å fungere som det skal? vifteclutch og den vanlige propellen? Hvis ikke den klarer jobben så blir det vel produsert for mye varme!?

Postet: tor jan 15, 2009 7:47 am
av knixen
25... vanlig propell drar da effekt... så ville MYE heller hatt elektrisk...

Postet: tor jan 15, 2009 8:31 am
av marting
knixen skrev:25... vanlig propell drar da effekt... så ville MYE heller hatt elektrisk...
Elektrisk drar også effekt, men via dynamo.. :wink:

Postet: tor jan 15, 2009 9:38 am
av 4Springar
oi, liker at debatten allerede siger på! Det var tanken ja!
marting skrev:Grattis! høres ut som du er rimelig gira. :D
Jeg har også lurt litt på hvorfor denne har ligget så lenge... Hadde nok vært borte for lengst om det var i mer sentrale strøk!
Ble ikke denne solgt i Porsgrunn-traktene for ett års tid siden?

Skulle ønske jeg visste mer om det... Men er nok avstanden som har holdt folk tilbake. Selgeren hadde utroli mye pågang.

#26: Ratt fra første generasjon hilux passer, men det finnes varianter og ikke alle er fine. Kan ta et bilde av mitt så ser du hvilket jeg mener.
Corolla GT-ratt er også et alternativ

Ja, det rattet kjenner jeg til, men er ikke det også nesten 10cm mindre i diameter? det kan lage litt kluss med innsyn til instrumentene...

#30: Tipper det er vakuumslangegreiene på spjeldhuset.. røsk vekk alle "gode ideer" og la det være som orginalt.

hmm... skal ut å se på det... mulig jeg tar noen bilder, og lar de mer erfarne komme med synspunkter!

#25: Hvorfor ikke få det til å fungere som det skal? vifteclutch og den vanlige propellen? Hvis ikke den klarer jobben så blir det vel produsert for mye varme!?
Har litt med plass å gjøre, vil jeg tro... men syntes faktisk det er rågreit å kunne styre det manuelt, samt at når jeg trekker 3,5tonn over gratangsfjellet vil jeg ha mulighet til å coole på!


Så er det bare for folket som deltar i debatten å følge med på "to-do-lista" den oppdateres støtt og stadig... hehe

Postet: tor jan 15, 2009 9:42 am
av 4Springar
marting skrev:
knixen skrev:25... vanlig propell drar da effekt... så ville MYE heller hatt elektrisk...
Elektrisk drar også effekt, men via dynamo.. :wink:
Akkurat nå er det plenty med effekt!
inviterer alle som vil se og chatte litt til å slå på tråden,
alltid trivelig med ToyotaPraten!

Postet: tor jan 15, 2009 10:52 am
av Eivind37
Heisann...og gratulerer med "ny" bil! Morsomt å se entusiasme og glede.....Hj60 er en bil med masse sjel og personlighet...

Vedr "to-do" listen...så kan det hende jeg kan hjelpe. Kjenner ganske godt til Hj60...og litt til forhistorie på bilen din (Hvis jeg husker alt da!)
Blir for mye å skrive hvis jeg skal prøve å svare på alt...så ring meg heller.... :D

Postet: tor jan 15, 2009 11:56 am
av 4Springar
Eivind37 skrev:Heisann...og gratulerer med "ny" bil! Morsomt å se entusiasme og glede.....Hj60 er en bil med masse sjel og personlighet...

Vedr "to-do" listen...så kan det hende jeg kan hjelpe. Kjenner ganske godt til Hj60...og litt til forhistorie på bilen din (Hvis jeg husker alt da!)
Blir for mye å skrive hvis jeg skal prøve å svare på alt...så ring meg heller.... :D
Flott, da skal eg slå på tråden når eg finn tida.
Skal ut no, hilse og kose med bilen, bli litt mer kjent med de forskjellige sakene. Er mye som er annerledes i forhold til min 91 4Runner!
Rister litt på hode når jeg ser hvor lang den lista ble, men tror egentli bare det er sunt for meg å bilen! Er jo mitt andre hjem, da skal en legge litt i det.

Postet: tor jan 15, 2009 1:53 pm
av Rukus
Se hær ja. Åpna garasje å greier. Ja den va god å kjøre, va jo bra du hadde tid tel å stoppe innom s.moen så æi fekk testa. Imponert over drage på den tunge biln ja :o
Blir skoy når du kjæm innover så vi kan hærje litt i skogen ;)

Postet: tor jan 15, 2009 2:28 pm
av Rullegud
Fin bil!

Kikka på den og prøvde den såvidt når den var til salgs for snart 3 år sia. Den går godt, og virker ganske hel og grei.
Han som solgte den den gangen var bruker her på forumet, men jeg husker ikke hva han het.

Gratulerer med Grom Doning!

Postet: tor jan 15, 2009 2:36 pm
av Rullegud
Fyren hadde sletta det meste av garasjen sin, men jeg fant dette:

http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=1823

Kanskje han kan kontaktes via PM?
Fikk inntrykk av at det var han som hadde montert turbo i denne.
Hvis du leiter etter de andre postene hans finner du kanskje mer info om bilen.

Postet: tor jan 15, 2009 4:04 pm
av JanK 55
Hei og grattis med grom bil, og velkommen i klubben (vi med 6x syken) :lol: Er noe helt egent med en 6x.

Ang to do lista.

# 1 Turteller :? finner du ut av det så legg ut fasit, min kommer og går . Kansje noe vakel med signala? Har ikke tenkt så mye på det, fordi min skal desikeres, å få full saining fremover :D

#31 Så er det bare en dummy :( Er i allefall det på min 82. mod.

Postet: tor jan 15, 2009 4:43 pm
av 4Springar
vil bare vise litt av va som har vært i klørne mine tidligere. her var dagen jeg kjøpte runnern. savner litt av hiluxen selv om den lever i beste velgående i Rukus sine klør, og pajeroen ble solgt til en Finske. har en 90%komplett pajero av samme årgang som delebil stående enda...

Postet: tor jan 15, 2009 4:48 pm
av iknut
Vill bare gratulere Gjæver med ny adresse i mere sentrale strøk.
Myyye lettere å få seg en Latte på lokale kaffesjappa nå :lol:

Postet: tor jan 15, 2009 5:22 pm
av 4Springar
Liten filmsnutt av stussen. Ble ikke verdig lyd, filmet med et lite kompaktkamera! legg merke til snøføyken på slutten, kan rydde oppkjørselen med 3" :shock: [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=MpEXGwU_o9U[/youtube]