Side 1 av 1
Framaksel LJ7x
Postet: man mar 09, 2009 10:25 pm
av mikke
Vet dette har vært tema flere ganger, men spør læll....
Har hatt "litt" oljedryping fra begge sider på framakslen. Har nå koblet ut framhjulene i påvente av at jeg skal ta meg på tak å finne fram koppnøklene. (LC uten firehjulstrekk er liksom ikke det samme..)
Regner med at det er simmerringene som er gåen. (Det er vel forsåvidt helt sikkert..

)
Får tak i MerlinCrawler simmerringer. Hva mer trenger jeg å bytte? Bronsehylsene? Hva med pakninger etc. Ser det finnes komplette kit for overhaling av framaksel, men er ikke det litt overkill for å bytte simmerringer, eller er det like greit å ta alt når man først har tatt på seg undersøkelseshanskene??? Gidder/rekker ikke bytte masse for moro skyld. På den annen side er det jo dumt å pelle i stykker for så å mangle deler for å sette sammen.

Postet: man mar 09, 2009 11:08 pm
av lcvidar
Å bytte ringer tar 2 minutter, å demontere/montere/rengjøre tar 1-2 dager. Og messingforingene tar 20 min med presse og meisel. Så saken er enkel, bytt alt når det først er oppe

For min del vurderer jeg å sette inn ARB i samme farta, må gjøre samme jobben før EU (griser ut bremsene).

Postet: tir mar 10, 2009 2:33 pm
av Roppestad
Enig med lcvidar... bytt alt. jeg pakket om min aksel, og det var egentlig en grei jobb det. men da lå akslen på benken.
Jeg kjøpte fult sett hos BG nor.
Postet: tir mar 10, 2009 2:44 pm
av lcvidar
Roppestad skrev:
Jeg kjøpte fult sett hos BG nor.
Samme. Men shims følger ikke med til kingboltlager, mens lagrene følger med. Motsatt i org.pakka, til en tusing ekstra. Følger mer med i bg-pakka av simmerringer til hjullager, samt mer deler til filtpakingen (stålringen og gummi)
Postet: tir mar 10, 2009 2:45 pm
av mikke
Den er grei!
Repsett og messinghylser er bestilt hos BG nor. (I tillegg til simmerringer fra Merlin Crawler.)
Takk for vettuge tilbakemeldinger

Postet: ons mar 11, 2009 10:13 am
av marting
Du kan godt bruke 4wd i mellomtiden da... er ikke no farlig det
Postet: ons mar 11, 2009 10:43 am
av håvard
Vær veldig forsiktig og nøyaktig når du bytter messinghylsa. Du bør helst bruke presse, jeg har hatt sukkess og fiasko. Det er jævlig kjedelig hvis det der drar seg litt skeivt, da har du en big issue- stikakselen passer ikke. Og det er et rent helvete å få den ut.
Sån generellt sett så er ikke messingen noe jeg skifter ved pakking av akselen med mindre det er tydelige tegn til slitasje.
Postet: ons mar 11, 2009 10:50 am
av stian f
Hei
Jeg er enig med håvard anngående messingforingen, den trengs nødvendigvis ikke å byttes. De gangene vi har byttet messingringene var når vi hadde klikking i birfield`ene før vi demonterte (RogerFo`s 80 og Frode S`s 60). Man har relativt lite slitasje på disse foringene på parttime 4wd på cruiserne.
//stian f
Postet: ons mar 11, 2009 11:04 am
av Frode S
Stian F skrev:Hei
Jeg er enig med håvard anngående messingforingen, den trengs nødvendigvis ikke å byttes. De gangene vi har byttet messingringene var når vi hadde klikking i birfield`ene før vi demonterte (RogerFo`s 80 og Frode S`s 60). Man har relativt lite slitasje på disse foringene på parttime 4wd på cruiserne.
//stian f
Enig i dette. Hvis du fremdeles kan se grease-kanalene som er frest inn i hylsa, og disse enda har god dybde, ville jeg personlig ikke byttet. Disse slites egentlig ikke med mindre CV'leddet er så slitt at det tar i hylsa når du kjører med 4x4 inne (forutsatt at knokkelhuset er riktig satt opp). Bytte av CV' ledd vil stanse slitasjen, og dersom hylsa er slitt men enda ok har du den i mange år enda.
Postet: ons mar 11, 2009 12:51 pm
av lcvidar
Hadde ulyd med 4x4 innkoblet og pådrag på gamlebilen. Messingen var sikkert slitt 2-3 mm, og var litt spor igjen, men ulyden forsvant helt da de ble byttet. Om Akslingen kommer ut av senter, kommer den også ut av senter i o-ringene, noe de originale ikke er lagd for. Marlin Cr. sine tåler en del mer. Så om du hører at 4x4 er inne under pådrag i høyserien, ville jeg byttet. (Hører lite i lavserien.)
Postet: fre apr 24, 2009 9:04 pm
av dots and spots
noen som har art.nr. på de simmeringene fra merlincrawler??
Torstein..
Postet: lør apr 25, 2009 9:27 am
av lcvidar
Postet: lør apr 25, 2009 3:08 pm
av 4Springar
her er vel rette plassen å legge ved et merkelig bilde. fant plasseringen merkelig, noen som klarer å se det samme som meg?

Re: Framaksel LJ7x
Postet: ons des 30, 2009 12:26 pm
av Evol
heill på med den jobben no, færdig med venstre sia, riv på høyre. Det tar litt tid, men blir vel bra:) Lurte på hvilken olje og fett som skal på når detta er gjort, noen som vet? (fant ikkje nåkka i brukerhåndboka)
Re: Framaksel LJ7x
Postet: ons des 30, 2009 1:07 pm
av Frode S
Evol skrev:heill på med den jobben no, færdig med venstre sia, riv på høyre. Det tar litt tid, men blir vel bra:) Lurte på hvilken olje og fett som skal på når detta er gjort, noen som vet? (fant ikkje nåkka i brukerhåndboka)
Olje på akslingen skal være gearolje av god kvalitet, gjerne med LSD-tilsetning (ikke at det betyr noe fremme, der har du ikke differensialbrems) Felleskjøpets gearolje er gulle god.
I knokkelhuset og i lagrene bruker du polymolybden- disulfid grease (skrev jeg det rett?) for eksempel biltema nr 36-412. Bensinstasjoner og andre rekvisittasjapper har også dette. Kjøp så du har, det går fort 1 1/2 tube på hver side når man skal fylle fra tomt.
OBS:
Har du montert uten å fylle i CV-leddet og pakke lagrene med fett? Da må du i tilfellet opp med hele greia igjen. Lagrene må smøres når de monteres, knokkelhuset skal også fylles ved montering og CV-leddet må også pakkes med fett, ellers kommer du ikke langt. Hullet i knokkelhuset er til etterfylling ca to ganger i året. Nevner dette fordi spørsmålet ditt kan leses som om du har montert sammen uten å smøre...
Re: Framaksel LJ7x
Postet: ons des 30, 2009 2:03 pm
av Evol
har smurt inn lagerene me fett, men skal d fett eller olje i knokkelhusan og og i cv-leddet? Bilde og illustrasjon??
kan det ikkje fylles når alt e satt ihop?
Re:
Postet: ons des 30, 2009 3:00 pm
av Moose
4Springar skrev:her er vel rette plassen å legge ved et merkelig bilde. fant plasseringen merkelig, noen som klarer å se det samme som meg?

Har hatt samme opplevelsen selv. Messingforingen skar seg på akslingen, heldigvis på lav hastighet. Hadde nettop byttet foring og den måtte ha blitt satt inn skeivt så den var for trang. Dobbelt så dyrt, dobbelt så mye jobb, men lærerikt

Re: Framaksel LJ7x
Postet: ons des 30, 2009 3:22 pm
av Frode S
Evol skrev:har smurt inn lagerene me fett, men skal d fett eller olje i knokkelhusan og og i cv-leddet? Bilde og illustrasjon??
kan det ikkje fylles når alt e satt ihop?
Det skal
fett inn i knokkelhuset og CV-leddene. Særlig er det viktig at CV-leddet blir stappet godt fullt med fett under monteringen, ellers varer leddet ikke lenge. Du klarer ikke å fylle opp knokkelhuset, og særlig ikke CV-leddet gjennom etterfyllingshullet. Hullet er bare for etterfylling.
På medlemsdelen av forumet ligger en link til klubbens server. Der ligger verkstedboken med beskrivelse og illustrasjoner.
Re: Framaksel LJ7x
Postet: ons des 30, 2009 10:15 pm
av 4Springar
spindelen skal fylles med en del fett. det er greiest å gjøre før en setter inn lagerskålene.
Skal man skifte fettet i cv-leddet er det absolutt best å demontere det fra stikkakselen.
Demonterer du det, er nøkkelen å ha ny clip til innvendig i leddet. Ikke spør om jeg hadde det.
For på best mulig måte være sikker på at drivknuten er pakket skikkelig, er det lurt å fylle inni stikkaksel-hullet, for så å stappe inn stikkakselen og på den måten presse fettet ut gjennom kulene. da kommer også gammelt fett ut om det er et gammelt ledd.
Dette gjentas mens leddet vris i alle stillinger, og du tar ut litt av fettet som er i leddet før du setter låseringen på stikkakselen og moser den inn.
Tror det står i manualen at det skal være ca 3-4 desiliter fett i knokkelhuset totalt, og de fleste patroner er vel på 3dl.
Ang den messingforingen, så var den klin umulig å ta av leddet uten å kutte den.
Den var uansett ødelagt, ettersom den hadde rotert i spindelen og blitt mindre i diameter. spindelen er seff mer solid en messing, så den var ok.
Ny messingforing skal monteres med de innvendige sporene ned.