Masterpetter garasjen. 60,90,42, 120

Her kan du opprette din egen "garasje", legge inn bilder av din Land Cruiser.

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
Brukeravatar
masterpetter
Innlegg: 725
Ble med: man aug 23, 2004 1:31 pm
Lokasjon: Halden

Re: Masterpetter garasjen. 60,90,42, 120

Innlegg av masterpetter »

KjellOlsen skrev:Byttet alt i fordelingskassa mi i fjor. Kjøpte komplett sett fra Terrain Tamer i Australia. Virker veldig bra.
Bestilte nye klosser og skiver derfra nå. Med kjøleribber og luftehull i skivene. Skulle dempe varmen med 30%. De har mye snadder!
Bra tips, jeg åpner først og ser hva slags inntrykk jeg får og hva behovet er.
Det er en ørliten slakk i lager utgående aksel til fremhjula ihvertfall.
Interessant det med skiver og klosser derfraBilde

Sent fra min YAL-L21 via Tapatalk

Petter
TLF: 92603102
Masterpetter garasjen (Bj42)
Garage: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=9635.

FBR Garasjen BJ42: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=20208

HJ60 (82)-solgt
KZJ95 (97)-solgt
BJ42. (81)
HJ60 (87) - solgt
rhs
Innlegg: 37
Ble med: ons jan 16, 2013 10:23 pm
Lokasjon: Tromsø

Re: Masterpetter garasjen. 60,90,42, 120

Innlegg av rhs »

Nei jeg har ikke 5 gir på min.
Har litt lite puff i motoren, skal prøve å justere opp dieselmengde litt først.
Brukeravatar
masterpetter
Innlegg: 725
Ble med: man aug 23, 2004 1:31 pm
Lokasjon: Halden

Re: Masterpetter garasjen. 60,90,42, 120

Innlegg av masterpetter »

rhs skrev:Nei jeg har ikke 5 gir på min.
Har litt lite puff i motoren, skal prøve å justere opp dieselmengde litt først.
Ettermontert turbo eller?

Sent fra min YAL-L21 via Tapatalk

Petter
TLF: 92603102
Masterpetter garasjen (Bj42)
Garage: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=9635.

FBR Garasjen BJ42: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=20208

HJ60 (82)-solgt
KZJ95 (97)-solgt
BJ42. (81)
HJ60 (87) - solgt
Brukeravatar
masterpetter
Innlegg: 725
Ble med: man aug 23, 2004 1:31 pm
Lokasjon: Halden

Re: Masterpetter garasjen. 60,90,42, 120

Innlegg av masterpetter »

Stor forskjell ang hyppighet på oljeskift oppigjennom.

H41 til venstre, H55 til høyre. BildeBildeBildeBildeBildeBildeBilde

Sent fra min YAL-L21 via Tapatalk


Petter
TLF: 92603102
Masterpetter garasjen (Bj42)
Garage: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=9635.

FBR Garasjen BJ42: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=20208

HJ60 (82)-solgt
KZJ95 (97)-solgt
BJ42. (81)
HJ60 (87) - solgt
rhs
Innlegg: 37
Ble med: ons jan 16, 2013 10:23 pm
Lokasjon: Tromsø

Re: Masterpetter garasjen. 60,90,42, 120

Innlegg av rhs »

Ja Petter - Turbo hadde vært fint:) Men må ta det i rettrekkefølge. Mye annet som bør tas først.

Rudi
Brukeravatar
masterpetter
Innlegg: 725
Ble med: man aug 23, 2004 1:31 pm
Lokasjon: Halden

Re: Masterpetter garasjen. 60,90,42, 120

Innlegg av masterpetter »

I påvente av diverse lager og simmeringer til gir og transfer kasse har jeg testet litt.
Jeg har fått tak i en H55 girkasse( ikke Bj42, men uvisst, tipper Bj7 serie.
Ser lovende ut ang kløtsj og utløserarm/lager fra 1kd ftv 5 gir (120/Dyna)
Har satt inn girkasse del etter del, altså begynnte med kløtsjhus, girkasse, osv..
Skal prøve å løfte den inn komplett tilslutt, men som dere ser på bildene, ser det ut til å gå akkurat, eller akkurat ikke. En mulighet er å fjerne flens til bakre drivaksel for å lette det hele.
Ang PTO, ser det mørkt ut.
Har Google meg frem til at PTO til 4 og 5 trinns er litt forskjellige pga nettopp tverrbøylen.
5 trinns har wire, og sjalteaksel pekende mot motor, og kun utgående aksel mot motor pga plassmangel bakover.
4 trinns har omvendt, og utgående aksler fremover og bakover.
Ønsker meg en PTO fra 5trinns, ta gjerne kontakt om du har en tilsalgsBildeBildeBildeBildeBildeBildeBildeBildeBildeBilde

Sent fra min YAL-L21 via Tapatalk




BildeBilde
Petter
TLF: 92603102
Masterpetter garasjen (Bj42)
Garage: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=9635.

FBR Garasjen BJ42: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=20208

HJ60 (82)-solgt
KZJ95 (97)-solgt
BJ42. (81)
HJ60 (87) - solgt
kruger
Innlegg: 578
Ble med: tir apr 13, 2010 4:25 pm
Lokasjon: Horsens, Danmark
Kontakt:

Re: Masterpetter garasjen. 60,90,42, 120

Innlegg av kruger »

du får det lige her i stedet for facebook :)


midt på siden ca. ombygget hj45 pto til bj/hj60 http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37 ... &start=220


midt på siden ca. jeg kappede lidt i røret http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37 ... &start=240

Sejersen havde også udfordringer med sin, her er en godt forklaret foto serie, ca midt på siden. http://nlck.no/forum/search.php?keyword ... sf=msgonly



ser ud til alt med pto foregår "ca. midt på siderne" i forum tråde :mrgreen:
Nej jeg har ikke ødelagt den! kun modificeret den udover tolerancerne
http://tinyurl.com/mustang4wd
J4 tråden min: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=14494
Brukeravatar
masterpetter
Innlegg: 725
Ble med: man aug 23, 2004 1:31 pm
Lokasjon: Halden

Re: Masterpetter garasjen. 60,90,42, 120

Innlegg av masterpetter »

Mange takk
Sitter å leser nå, veldig interessant.
Her er svaret på flere ting og ser jeg.

Sent fra min YAL-L21 via Tapatalk

Petter
TLF: 92603102
Masterpetter garasjen (Bj42)
Garage: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=9635.

FBR Garasjen BJ42: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=20208

HJ60 (82)-solgt
KZJ95 (97)-solgt
BJ42. (81)
HJ60 (87) - solgt
Brukeravatar
masterpetter
Innlegg: 725
Ble med: man aug 23, 2004 1:31 pm
Lokasjon: Halden

Re: Masterpetter garasjen. 60,90,42, 120

Innlegg av masterpetter »

Etter en sommer'n , en søknad til SFOOR og en skikkelig ryggprolaps er det på tide med en up Date!

Sist up Date var ang PTO issue, nå har jeg søkt SFOOR ang ombygging:

-Motorbytte 15b-ft (4,1 Turbo/IC Dyna/Coaster motor)
-Bytte til 5 trinns (BJ70)
-Flytte motor og gir 8,8cm frem
-Trailmaster hevesett
-Større hjul 255/85-16

Ang PTO, er problemet løst fordi transfer står i Original posisjon.
Mellomakseler passer rett i uten forlenging /korting.
Girspak kommer opp i riktig posisjon. Toppdekselet på kassa BJ70 vs BJ42 er forskjellige, Bj42 kasse er så og si umulig å få kloa i..

Tyngdepunktet blir naturlig nok flyttet noe lengre frem. Planen er å flytte batteriene bak under bilen i en batterikasse.
Batterier + batteriholder veier tilsammen 47kg, så det går muligens litt opp i opp og flytte 47kg bakover..
Dessuten ble disse bilene levert med 6'er som faktisk bygger 25 cm lengre frem!!! Så da tenker jeg at dette er innafor.

Jeg har fått "go" for å fortsette, så det skal bli spennende å se om alt blir godkjent tilslutt.

Jeg har flyttet motorfester og tverrbjelke under girkasse, og motor/gir er montert.
Jeg driver for tiden med å finne plass til alt som skal være i motorrommet, som intercooler,slanger, rør, servo, ekspansjonstank, luftfilter osv...
Det er fryktelig trangt på venstre side der servorør/slanger, radiatorslange, servostyring, rattaksel, styresnekke er.
Er en utfordring til å få dette til å se pent ut, men føler jeg er inne på noe nå.

Er ikke fan av blå silikonslange, neonlys og denslags, men tanken er derimot å få alt til å se ut som at det kunne vært originalt, eller så originalt som mulig innen rimelighetens grenserBilde
Intercooler røra skal pulverlakkeres sorte, og jeg har bestilt originale Toyota slangeklemmer, typ ståltrådslangeklemmer med 10mm skrue for stramming, tror det blir bra!

Ønsker forøvrig alle en riktig god julBildeBildeBildeBildeBildeBildeBildeBildeBildeBilde

Sent fra min YAL-L21 via Tapatalk




Petter
TLF: 92603102
Masterpetter garasjen (Bj42)
Garage: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=9635.

FBR Garasjen BJ42: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=20208

HJ60 (82)-solgt
KZJ95 (97)-solgt
BJ42. (81)
HJ60 (87) - solgt
Brukeravatar
masterpetter
Innlegg: 725
Ble med: man aug 23, 2004 1:31 pm
Lokasjon: Halden

Re: Masterpetter garasjen. 60,90,42, 120

Innlegg av masterpetter »

PTO splines på PTO akselen var skikkelig slarkete, etter en stund med hodebry fant jeg ut at inngående aksel på HJ60 kasse også har 10 splines.
Splinsa var noe høyere og litt breiere, så det krevde litt sliping og filing.
Da ble det kapp og sveis, resultat "Tight fit"
Sorry inngående aksel, men noe måtte ofres... BildeBildeBildeBildeBildeBildeBilde

Sent fra min YAL-L21 via Tapatalk


Petter
TLF: 92603102
Masterpetter garasjen (Bj42)
Garage: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=9635.

FBR Garasjen BJ42: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=20208

HJ60 (82)-solgt
KZJ95 (97)-solgt
BJ42. (81)
HJ60 (87) - solgt
barbera express
Innlegg: 23
Ble med: man nov 06, 2017 7:33 pm
Lokasjon: Asker

Re: Masterpetter garasjen. 60,90,42, 120

Innlegg av barbera express »

Imponerende stykke arbeidet du har lagt ned, dette blir GROMT! Leser om din søknad til SFOOR, hva krever de av dokumentasjon for å få dette godkjent. Jeg holder på med en tilsvarende bil BJ-42 1984 modell og kontaktet biltilsynet for sondering før søknad til SFOOR. (Mistet litt motet etter den samtalen.) Det er ikke tatt inn 40 serie til Norge via Toyota Norge etter 1982 så jeg sliter litt med dokumentasjon til bilen min. Hadde planer om 1HD-FTE men min bil er med semifloat aksling bak pluss en hel del andre ting som gjør prosjektet veldig usikkert med tanke på kostnader og godkjenning . Ser du har fullfloat akslinger som tåler veldig mye mer moment en mine. Jeg får klare meg med turbo / intercooler på 3B foreløpig. Men er litt interessert i å få godkjent med Turbo, OME 2" løft og 265/70-17.
Gleder meg til å følge tråden din videre.

mvh Knut
Brukeravatar
ole_kristian
Innlegg: 1046
Ble med: tir aug 17, 2010 1:23 pm
Lokasjon: Austvatn, Nord Odal
Kontakt:

Re: Masterpetter garasjen. 60,90,42, 120

Innlegg av ole_kristian »

"Er ikke fan av blå silikonslange, neonlys og den slags, men tanken er derimot å få alt til å se ut som at det kunne vært originalt, eller så originalt som mulig innen rimelighetens grenser..."

Det du skriver her - det syns jeg er en veldig fin innstilling når man bygger og bygger om biler.
Forøvrig er jeg imponert av det utførte arbeidet, og har stor trua på at dette blir veldig bra.

Har hatt før: '86 Mazda B2600 '86 Jeep Cherokee, '98 Hilux LN170, '82 LN46, '88 Hiace LH66 4wd, '83 RN46, '97 Landcruiser KZJ95, Lexus RX400h og '99 Landcruiser HDJ100
Har nå: '80 Land Cruiser HJ45 pu og '08 Rav4.
Brukeravatar
masterpetter
Innlegg: 725
Ble med: man aug 23, 2004 1:31 pm
Lokasjon: Halden

Re: Masterpetter garasjen. 60,90,42, 120

Innlegg av masterpetter »

barbera express skrev:Imponerende stykke arbeidet du har lagt ned, dette blir GROMT! Leser om din søknad til SFOOR, hva krever de av dokumentasjon for å få dette godkjent. Jeg holder på med en tilsvarende bil BJ-42 1984 modell og kontaktet biltilsynet for sondering før søknad til SFOOR. (Mistet litt motet etter den samtalen.) Det er ikke tatt inn 40 serie til Norge via Toyota Norge etter 1982 så jeg sliter litt med dokumentasjon til bilen min. Hadde planer om 1HD-FTE men min bil er med semifloat aksling bak pluss en hel del andre ting som gjør prosjektet veldig usikkert med tanke på kostnader og godkjenning . Ser du har fullfloat akslinger som tåler veldig mye mer moment en mine. Jeg får klare meg med turbo / intercooler på 3B foreløpig. Men er litt interessert i å få godkjent med Turbo, OME 2" løft og 265/70-17.
Gleder meg til å følge tråden din videre.

mvh Knut
Hei takkBilde
Ang Sfoor, er ikke jeg noen ekspert, men det jeg vet er at de er veldig opptatt av vekt.
Slik jeg har forstått det, kan ikke bilen veie mer en det den gjør originalt. Hver aksel har også sin tillate totalvekt som ikke må overstiges.
Bladfærer kan også påvirke dette som feks i mitt tilfelle så er fjærene på mitt Trailmaster sett av en eller annen grunn oppgitt til ca 100kg mindre på foraksel og bakaksel, men det kan gå hvis vekten ikke overstiger. De kommer altså til å veie hver aksel.
Min plan B er hvis dette ikke er innafor, kan jeg kjøpe OME, håper jeg slipper men...

De er også opptatt av at bremser er dimensjonert iforhold til motoren.
Der har jeg dokumentert at alt av bremser (skiver, tromler, kalippere, sylindere og bremsebånd) har samme delenr på alle 40 serie og 60 serie biler, og jeg har tatt utgangspunkt i 40 seriens største motor (2F bensin sekser) som er på 135hk.
Min motor har det samme antall HK.

Så konklusjonen er:
Skal du ha inn en 1HD-FTE, vil jeg tro du må bygge om alt av bremser slik at de stemmer overens med motoren.
Og vekt kan også bli et issue.
Altså mye jobb, men jeg tør ikke si det er umulig.
En regel sier at i mitt(vårt) tilfelle, kan vi ha en teoretisk mulig motoreffekt på 372kw
(formel 20KW/100KG)
Der er jo helt sinnsyktBildemen da må bremser, vekt og alt være innenfor deres rammer.

Ang semifloat, går det vel mest på vekt/last og ikke dreiemoment, gjør det ikke det da?
9, 5" diffen tåler jo mye juling. Om HDJ 100 har 9,5" er jeg usikker på, men den har ihvertfall ikke større diffBilde
Tror ikke bakakselen er flaskehalsen din hvis du går for 1hd-Fte.
OME skal ikke være noe problem, ikke 3B med turbo og IC heller.



Sent fra min YAL-L21 via Tapatalk



Senest rettet af masterpetter ons des 15, 2021 12:07 pm, rettet i alt 2 gange.
Petter
TLF: 92603102
Masterpetter garasjen (Bj42)
Garage: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=9635.

FBR Garasjen BJ42: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=20208

HJ60 (82)-solgt
KZJ95 (97)-solgt
BJ42. (81)
HJ60 (87) - solgt
Brukeravatar
masterpetter
Innlegg: 725
Ble med: man aug 23, 2004 1:31 pm
Lokasjon: Halden

Re: Masterpetter garasjen. 60,90,42, 120

Innlegg av masterpetter »

ole_kristian skrev:"Er ikke fan av blå silikonslange, neonlys og den slags, men tanken er derimot å få alt til å se ut som at det kunne vært originalt, eller så originalt som mulig innen rimelighetens grenser..."

Det du skriver her - det syns jeg er en veldig fin innstilling når man bygger og bygger om biler.
Forøvrig er jeg imponert av det utførte arbeidet, og har stor trua på at dette blir veldig bra.
TakkerBilde

Sent fra min YAL-L21 via Tapatalk

Petter
TLF: 92603102
Masterpetter garasjen (Bj42)
Garage: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=9635.

FBR Garasjen BJ42: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=20208

HJ60 (82)-solgt
KZJ95 (97)-solgt
BJ42. (81)
HJ60 (87) - solgt
barbera express
Innlegg: 23
Ble med: man nov 06, 2017 7:33 pm
Lokasjon: Asker

Re: Masterpetter garasjen. 60,90,42, 120

Innlegg av barbera express »

Takk for tilbakemeldingen!
Store bremser kan kjøpes av Stop Tech eller Wilwood, koster litt men skrubber bra og i henhold til dimensjons kravene. Når det gjelder semifloat har jeg C-clip der hvor du har planethjul. Det vil si at jeg må overføre alt moment/kraft over to planethjul der du har fire. Så fullfloat må være mye sterkere i diffen på grunn av konstruksjonen. Og skulle akslingen ryke på min så øker sporvidden bak fort, mens hjulet ditt vil fortsatt stå på plass. Det som overrasket meg er at i originale front diffen som er fullfloat også bare har to planethjul i min bil? (Nye ARB Airlocker har fire).
PS: Jeg har ingen erfaring med Toyota sine stive aksler/differ utenom overhaling/montering av Airlocker i mine egne.
Brukeravatar
masterpetter
Innlegg: 725
Ble med: man aug 23, 2004 1:31 pm
Lokasjon: Halden

Re: Masterpetter garasjen. 60,90,42, 120

Innlegg av masterpetter »

Bare hyggelig, kan jeg hjelpe med noe mer ang SFOOR det bare å ringe meg eventuelt, er så mye enklere å ta akkurat det over tlf.

Hmm, det er noe som skurrer her, mulig det er meg altså bare så det er sagt, har ikke noe problem med å innrømme at jeg ikke vet alt eller har feil
En vanlig åpen diff har 2 planethjul, 2 solhjul, kronhjul og pinion.
Min har også det, altså 2 planethjul som akslene går inn i, og planethjul imellom slik at diffen kan differere.
Jeg har aldri hatt noe annet en fullfloat, men det semmer at jeg ikke har c-clips, og ryker akslingen er jo fordelen som du sier at aksel og hjul ikke stikker av, og man kan i prinsippet dra ut akslingen og sette inn en ny.
Disse 9,5" akslene er de sterkeste Toyota har. De er bortimot det sterkeste som finnes bertsett fra lastebil, traktor osv.. Patrol Y60/61 er nok muligens sterkere..
Litt overrasket over at du mener semifloaten er såpass svak.
Det er mange som sikkert kan svare bedre på det her inne. Kjell Olsen eller Håvard Stranden feks.

Sent fra min YAL-L21 via Tapatalk



Petter
TLF: 92603102
Masterpetter garasjen (Bj42)
Garage: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=9635.

FBR Garasjen BJ42: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=20208

HJ60 (82)-solgt
KZJ95 (97)-solgt
BJ42. (81)
HJ60 (87) - solgt
Brukeravatar
masterpetter
Innlegg: 725
Ble med: man aug 23, 2004 1:31 pm
Lokasjon: Halden

Re: Masterpetter garasjen. 60,90,42, 120

Innlegg av masterpetter »

Ikke uventet at det blei litt trangt her. Har ikke funnet noen endelig løsning enda, men har bestillt et girkasse feste som bygger litt lavere, altså senker kassa litt.
Et smalere feste beregnet til F motor og H55f kasse.
Det er en start ihvertfall, i beste fall holder det alene.
Vet ikke hvor mye klaring som bør være her, men en cm burde vel holde kansje.. BildeBildeBildeBildeBildeBilde

Sent fra min YAL-L21 via Tapatalk


Petter
TLF: 92603102
Masterpetter garasjen (Bj42)
Garage: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=9635.

FBR Garasjen BJ42: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=20208

HJ60 (82)-solgt
KZJ95 (97)-solgt
BJ42. (81)
HJ60 (87) - solgt
Brukeravatar
masterpetter
Innlegg: 725
Ble med: man aug 23, 2004 1:31 pm
Lokasjon: Halden

Re: Masterpetter garasjen. 60,90,42, 120

Innlegg av masterpetter »

Støttestag til radiator. BildeBilde

Sent fra min YAL-L21 via Tapatalk

Petter
TLF: 92603102
Masterpetter garasjen (Bj42)
Garage: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=9635.

FBR Garasjen BJ42: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=20208

HJ60 (82)-solgt
KZJ95 (97)-solgt
BJ42. (81)
HJ60 (87) - solgt
Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Innlegg: 1774
Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
Lokasjon: Siggerud.
Kontakt:

Re: Masterpetter garasjen. 60,90,42, 120

Innlegg av KjellOlsen »

Hvordan blir vinkelen din på mellomakselene når du senker kassa i bakkant? Du vil vel da få mindre vinkel mot kassa bak, men større vinkel mot kassa forover. Det er jo den bak du har drift på ved normalkjøring, og vinkelen bør være noenlunde lik i begge ender av mellomakselen, så du ikke får risting. Mulig du må kile bakakselen litt hvis det blir for galt.
Kjell.

1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt

SWES-63

Land Cruiser = stiv aksel.

http://www.expeditionkompaniet.no
Brukeravatar
masterpetter
Innlegg: 725
Ble med: man aug 23, 2004 1:31 pm
Lokasjon: Halden

Re: Masterpetter garasjen. 60,90,42, 120

Innlegg av masterpetter »

Er en stund siden jeg sjekket, vinklene var ganske like, tror bakakselen var 84° og flensen på transfer 87°, så jeg tror det blir til det bedre om jeg senker kassa litt, ihvertfall bakover som er viktigst.
Skal sjekke det skikkelig begge veier.

Sent fra min YAL-L21 via Tapatalk

Petter
TLF: 92603102
Masterpetter garasjen (Bj42)
Garage: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=9635.

FBR Garasjen BJ42: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=20208

HJ60 (82)-solgt
KZJ95 (97)-solgt
BJ42. (81)
HJ60 (87) - solgt
Svar

Tilbake til «Garasje»