Side 1 av 1

mk1 hilux vs mk2. meninger og erfaringer

Postet: fre mai 29, 2009 5:59 pm
av knut eivind
fikk lyst på lux, har sett etter mk2 x-cab lux og det er jo så alle som er allerede er solgt da en ringer og hører, men det er jo noen mk1 luxer også, hvordan er disse bilene, overlever man 20-30mil i en sånn bil? synes mk2 var forbausende god bil og kjør igrunn. kom med deres meninger/erfaringer

og gjerne si fra hvis dere vet om noen med dieselmotor tilsalgs

Postet: lør mai 30, 2009 12:59 am
av marting
Du overlever helt fint i en 46 noen mil ja... kjenner en som har kjørt Røros-Stavanger om Oslo i et strekk... han lever enda han :)


Jeg syns gammallux er god bil å kjøre

Postet: lør mai 30, 2009 10:21 am
av knut eivind
de er jo uten tvil de tøffeste av alle luxer iallefall, men minuset er at de er s-cab og man må stelle pent med de da de begynner og bli sjelden vare men blir det ingen mk2 så vurderes nok mk1 sterkt da ja

Postet: lør mai 30, 2009 4:50 pm
av 4Springar
digger mk1, og litt av sjarmen er jo at den er litt røff å kjøre. Hiver du i et godt sete klarer du laaange etapper.
Om du blir sliten av å kjøre, er det jo bare å kle bilen av deg, stille deg 5m unna og beskue skjønnheten!
Om du kjøper en som er litt lurvete, kan du jo ta en stopp hver time for å gnikke litt rust! ;)

Postet: lør mai 30, 2009 4:53 pm
av Moose
Bare for å ha sakt det, MkII X-cab ER den tøffeste luxen, ingen tvil.
Har ikke kjørt MkI, men regner ikke med at forskjellen er så stor. Det er jo nesten den samme bilen.

Postet: lør mai 30, 2009 8:32 pm
av Toyole
Var vel en slik som hadde vært nr.1 Knut e., finnes nok ikke å oppdrive her på berget.. Denne er fra australia, rattet på feil side osv.
Bilde
Iknut la vel til en ca tilsvarende utg. på h4k fra Grønnland.

Postet: lør mai 30, 2009 8:42 pm
av Kurtp
Hmmm du bor i Valdres - 170 mil i en Mk II er vel å tøye interessen vel langt??? (Det blir vel mer idealist da.) Har en MK II 87 modell stående på tunet her - forøvrig samme delikate farge som den på bildet.

Postet: lør mai 30, 2009 9:31 pm
av iknut
Bamsefar:
Dette er en Mk2. Dobbelcab. Mange fine av disse i Grønland.
Knut E ville vell ha Mk 1? Har du ikke kontroll på dette enda?
:lol: :lol: :lol:

By the way:
Mk1 er kuulest, Men en Mk2 har servostyring, Bedre motor og mere plass i hytta (X-cab).
Ellers er det jo veldig like biler, kanskje de beste off-road utgangspunktene til Toyota. Kanskje beste ever?

Postet: lør mai 30, 2009 10:34 pm
av Eivind37
Spørs helt hva man skal bruke bilen til........
Langkjøringsbil har vel Hilux aldri vært...da må du isåfall over på MK3 med IFS...den er nokenlunde behagelig å kjøre.

Mk1 er kompromissløs...og antakeligvis det beste konseptet for offroad !
Den har 4.88 utvelsling, shacle reversal, spring overaxle...og veier 1375 kg og har 8" aksler. Diselutgaven med 2,2 Diesel er flyktelig treg...tror deter hele 60 hk i den (Dvs det var den gang....når den var ny!) Bensinutgaven hadde 18R motor, en 2,0 liter bensinmotor som er ganske så mye kvikkere og bedre å kjøre (...synes nå jeg da!)...derfor valgte jeg 18R i min (Den kom bådei Cressida og Celica..og Hiace)
Bilen har originalt benk foran...som er helt forferdelig å sitte i...men det går jo an å gjøre noe med!
Mk1 har ikke servostyring...det har Mk2. Mk1 var singlecab med litt dårlig plass i hytta. Mk2 kom som X-cab med bedre plass i hytte.

Mk1 kom i 2 utgaver...79-81 hadde runde lykter....82-83 hadde firkantede lykter. Den kom også i kort utgave...med kortere akselavstand. Den ble det vel levert 9 stk i Norge så vidt jeg vet.

Utseende og valg av bil er smak og behag...jeg hadde ikke vært i tvil...Mk1 Lux er den ultimate bilen for menn!. Mk3 har fint design og er god å kjøre. Mk2 har igrunn aldri fristet :lol: ....så sånn er det!

Postet: lør mai 30, 2009 10:43 pm
av knut4x4
Eneste lux jeg har hatt er en mk1. Var land å strand rundt med den, svikta aldri (nesten, sveisa bakdiff :shock: ).
Fineste turen var vel fra Elveum til Tustna, lille juleaftnen. Rakk ikke ferga på Halsa og måtte kjøre via Kristiansund. Aldri sett så mye nysnø der ut før jeg og jeg hadde useipa gamle,slitte 35 mud bf :D , glemmer det aldri...

Er du kort er det greit med nye seter, jeg er litt for lang så det ble beholdt sofaen. Ryggen på de er ca 1,5 cm tykk og gir mest ben plass.

Bil for den som ikke setter komfort først...Sjarm yes...

Servo passer rett over fra mk2 minus pumpe.... tut å kjøp...

Postet: lør mai 30, 2009 11:11 pm
av knut eivind
Kurtp skrev:Hmmm du bor i Valdres - 170 mil i en Mk II er vel å tøye interessen vel langt??? (Det blir vel mer idealist da.) Har en MK II 87 modell stående på tunet her - forøvrig samme delikate farge som den på bildet.
og ettersom jeg liker og tøye slike ting kan jeg godt ta imot noen bilder og info om bilen. samt pris.




var jo og prøvekjørte en mk2 x-cab i filtvet her en dag, den var bra og billig men med knekte framfjører var den ikke direkte behagelig, men ser ikke noe problem i en mk2. om så d-cab hadde eksistert her til lands hadde det vært uaktuelt. men synes jo selv at mk1 er den tøffeste

Postet: søn mai 31, 2009 12:14 am
av Toyole
Eivind37 skrev:
Mk1 kom i 2 utgaver...79-81 hadde runde lykter....82-83 hadde firkantede lykter. Den kom også i kort utgave...med kortere akselavstand. Den ble det vel levert 9 stk i Norge så vidt jeg vet.
Mk1 ja, den korte utgava med runde lykter, "overvar" jeg nesten handelen av her om dagen. Det var hos han som kjøpte en 73 av Knut E for kr 1,50- . Lux`n gikk med en av de som jobber hos AT, forstod det som at det var en av de siste ja.

Forssten Knut E, det var en blå Mk1, -82 mod der også, men noen av delene fra den var brukt i Holer`n sin Toylet, vel norges råeste!!
Den blå var jo et langt prosjekt for å få på veien, men vel ikke umulig.

Og iKnut: jeg ser ikke umiddelbart forskjell på Mk1 og Mk2 enda, får finne et tydelig skille, lyktene er jo like, og grillen med..!

Bamsefar

Postet: søn mai 31, 2009 12:24 am
av Eivind37
Hehe....Toyole da! Nei...nei og atter nei!! Det er overhode ingenting likt på Mk1 og MK2...ALT er forskjellig...absolutt alt....
Det går altså IKKE an å ta feil av Mk1 og Mk2.... :D

Postet: søn mai 31, 2009 1:16 am
av knut eivind
de har serdeles forsjellig både plan og ikke minst hjulbuer, det kjenner man dem enklest på, mk1 har runde buer, mens mk2 har 4kanta også ser mk2 mye mer stusselig og pinglete ut, samme som med lc 80 og 100. den eldste ser barskest ut

Postet: søn mai 31, 2009 7:37 pm
av Kurtp
knut e skrev:
Kurtp skrev:Hmmm du bor i Valdres - 170 mil i en Mk II er vel å tøye interessen vel langt??? (Det blir vel mer idealist da.) Har en MK II 87 modell stående på tunet her - forøvrig samme delikate farge som den på bildet.
og ettersom jeg liker og tøye slike ting kan jeg godt ta imot noen bilder og info om bilen. samt pris.




Bilen er ikke et smykke, men i alminnelig bruksstand. Den har veldig lite rust selv i kassa. Jeg har ikke funnet rusthull i bilen, kun litt overflaterust. Den må ha ny simmering i foraksel og et nytt bremserør til venstre side(trur jeg) bak. (drar litt skjevt når en bremser)
Alt funker og bilen starter å går. Ble parkert da 73'en kom til gards.
Ble avskilta for å slippe årsavgiften og forsikringa, samt at undertegnede
hadde en vill fantasi om å få den pussa opp...................(kunne blitt go'bilen)

Postet: søn mai 31, 2009 7:47 pm
av Ole Kristian
Flott med så positiv fokus på L/RN46 (Mk I).

Postet: man jun 01, 2009 12:07 am
av Dag Einar
Bøsere bil enn Hilux skal du lete lenge etter......
Beste bilen i skogen.
Men det er en fordel om du er picup juncki :D

Postet: man jun 01, 2009 9:27 am
av marting
:D

Postet: tir jun 02, 2009 1:13 pm
av HighwayPatrol
Korr mange TOYOTA-merker har du fått plass til frammi grillen din, Dag Einar?