Land Cruiser historien

Her har vi prøvd å nedtegne en kortfattet historisk oversikt over ulike modeller/typer Toyota Landcruiser.
Artikkel fra Toyota Norge:

Den er basert på 60 års erfaring fra alle verdenshjørner. Den er klar for verdens mest ekstreme utfordringer med kraftfull smidighet og suveren balanse. Legg ut mot nye mål i visshet om at du har de ytelsene som skal til for å nå helt frem. Land Cruiser overvinner de vanskeligste hindringene og er breddfull av moderne sikkerhetsteknologi. Kupéen er utformet i en raffinert stil og byr på et høyt komfortnivå.

Den nye Land Cruiser. Ustoppelig. Kompromissløs. Grenseløs.

Land Cruiser er selve symbolet på Toyotas suksess verden over. Den er en legende, en bil som står for Toyotas styrke og verdier, ikke minst i de deler av verden der fremkommeligheten er vanskeligst.

For å markere at det er 60 år siden de første Land Cruiserne rullet ut fra fabrikken lansete Toyota på nyåret i 2001 spesielle jubileumsutgaver både av 90- og 100-serien. Disse utgavene ble leveret med luksus-spesifikasjoner. Samtidig lanserte Toyota en helt ny common rail dieselmotor i Land Cruiser 90.

Land Cruiser 90 og 100 Jubileumsmodeller ble solgt i begrensede antall i Norge, og alle bilene er allerede solgt. Spesialutgavene har klimaanlegg, lærseter og treinteriør som standard, og de er utstyrt med helt spesielle felger og dekk. Jubileumsmodellene vil ha et 50 års-emblem, som viser at dette er noe helt spesielt.

Samtidig lanserte Toyota en helt ny 3-liters D-4D motor i Land Cruiser 90. Den byr på suveren drivstofføkonomi, høy ytelse og lavt støynivå.

En legende er født

Toyota Land Cruiser er legendarisk. Dens helt unike driftsstikkerhet har gjort den til en av de mest populære offroad-kjøretøyene i verdens mest uveisomme strøk. Samtidig har den komfort og veiegenskaper gjort den meget populær også i byområder i Europa. Det er solgt mer enn 3,7 millioner Land Cruisere verden over.

På mange måter er historien om Land Cruiser også Toyotas egen historie. De firehjulsdrevne bilene har ført Toyota til stadig nye kontinenter og nye uoppdagede markeder. Offroad-entusiastene kaller den for ‘The Toy’, men mange foretrekker det latin-amerikanske navnet ‘El Macho’.

Land Cruiser har sine aner tilbake til Toyota BJ, det første firehjulsdrevne kjøretøyet fra Toyota på slutten av 50-tallet. Fabrikken hadde eksperimentert med firehjulsdrevne biler helt siden 40-tallet. De ville lage en lett og anvendelig bil som kunne brukes både av sivile og militære. Utviklingen av BJ startet i august 1950. Bare fire måneder senere var den første bilen klar. Den så ut som en Willys Jeep, men den var bygget på et entonns lastebilunderstell. Mange av delene kom fra eksisterende Toyota-modeller.

Med en 3,4 liters sekssylindret motor vant BJ raskt anerkjennelse for sin tøffhet og sin evne til å kjøre hvor som helst.

20-serien

I 1954 ble den siste BJ, type 25, gitt navnet Land Cruiser – et navn som har blitt brukt siden. Land Cruiser 25 hadde kortere akselavstand og en rundere form. Den kom året etter med datidens sterkeste motor i sin klasse. En 3,9 liter 105 Hk sekssylindret motor ga suverene terrengegenskaper. Pressenningtaket ble skiftet ut med karosseriplater og vanlige vinduer til å åpne. Komforten ble betydelig forbedret, for lastebilfjærene ble skiftet ut med deler fra Toyota Crown. FJ25 ble en stor suksess, som ble eksportert til mange markeder i Asia.

Flere karosserier ble produsert gjennom 50-tallet, og Toyota begynte med å levere både korte og lange utgaver av firehjulstrekkeren.

40-serien

Den første store endringen kom i 1960, da Land Cruiser 40 ble lansert. Motorens effekt økte til 125 Hk, og veiegenskapene vesentlig forbedret, blant annet ved en ny girkasse. Salget fortsatte å øke, og i1968 leverte Toyota Land Cruiser nr. 100 000.

Motormessig hadde Land Cruiser et dropp under oljekrisen i 1973, da det kom krav om mindre motorer. Men etter bare to år kom det på plass en 4,2 liter med 135 Hk.

BJ40 og 43 forsvant fra samlebåndet i 1979, og ble erstattet av BJ41 og 44. Da var det lagt mer vekt på sikkerheten, og komforten var igjen sterkt forbedret. Den lange utgaven fikk en enda større og kraftigere motor.

I 1982 kom BJ42 og 45, med enda flere forbedringer.

Land Cruiser 70

Men det var nyheten som ble lansert i 1984 som først tok i bruk spiralfjæring i stedet for de tradisjonelle bladfjærene. Først kom den korte RJ70 med en 2,4 liter 105 Hk bensinmotor og en 72 Hk diesel. I 1986 kom den første turbodieselen, som året etter fikk volumet økt til 3,4 liter.

Mange norske bilkjøpere vil huske 70-serien, som ble meget populær. Den solgte bra her i landet inntil varebilreglene ble endret, og den ble for kort i varerommet. I1990 ble det helt fornyet, samtidig som Toyota kunne markere leveringen av Land Cruiset nr. 2 millioner. 1990-modellen gikk 2,4 liters motor på 90 Hk, og det ble lansert en ny 5-dørs utgave.

Land Cruiser 90

90-serien ble aldri tatt hjem til Norge i større antall. Den ble lansert i 1996, som et svar på etterspørselen etter store og komfortable firehjulstrekkere i Europa. Land Cruiser 90 var mer stilig og rommelig enn noen av forgjengerne. Den hadde V6 bensinmotor på 3,4 liter og en dieselmotor på 3 liter og 125 Hk. 90-serien selges fortsatt på mange markeder.

Land Cruiser stasjonsvogner

Men det er likevel stasjonsvognutgavene av Land Cruiser som har gjort seg mest bemerket i vårt marked. Det hele startet tidlig på 80-tallet.

Det var i 1967 at Toyota svarte på den populære trenden i USA, og lanserte sin Land Cruiset stasjonsvogn FJ55. Et helt nytt konsept, side om side med den tradisjonelle Land Cruiseren.

Land Cruiser 50

FJ55 var basert på den samme teknikken som 40-serien, men den var lengre og hadde mer amerikansk preg.

Land Cruiser 60

I 1980 kom arvtakeren, som bød på mer komfortabel kjøring. Den ble en enorm suksess både i Amerika og Europa. Til Norge kom den i 1983. Den nye bilen hadde større akselavstand og den kunne leveres med motorer opp til 4 liter og 137 Hk. Stasjonsvogna i 60-serien er ennå i dag en meget ettertraktet bruktbil.

Land Cruiser 80

80-serien ble lansert i 1990, som en videreutvikling av den store 60-utgaven. Den hadde en mer moderne stasjonsvognstil, den fikk spiralfjærer bak og mer personbilpreget komfort. Motormessig kom den med 4,5 litersbensinmotor på 215 Hk og en turbodiesel på 170 Hk. Det er solgt noen Land Cruiser 80 i Norge, men den ble i sin tid i dyreste laget for vårt marked.

Råsterk Land Cruiser 90

Noe helt annet ble det da Land Cruiser 90 ble lansert. Dagens Land Cruisere, 90- og 100-serien, ble introdusert i Europa i 1996 og 1998. Land Cruiser 100 – også kalt ‘Kongen på veien’, leveres enten med diesel eller V8 bensinmotor.