for har 2 kamrater med chevrolet tahoe med 6.5 td og en med samme motor som er pickup ingen av de har hat noe plunder med noe eu kontroller og dem har kjørt med det i 6 år .
jo det har du jammen rett i 2 av de er laste bil regga og ene tahoen er blit person bil regga for 2 år sia . kan høre om han har vært på kontroll etter det . veit ikke hvor mye som skiller i utslippet lastebil kontra person bil regga jeg .
bare vært greit og blit kvit gamel eksos inn igjen i motoren og forurense insuget .
heller fått det rett i eksosen .
Andreas24 skrev:er det noen som veit om det er mulig og blokkere egr på motora våre ? jeg har en 05 mod
det ryker jo aldri svart av dissa bila så¨det vil vel si at alt går i retur og inn igjen i motor ?
hadde jo vært bedre og slept det ut bak
Du kan koble ut ved bare å blokkere vakumslangene, eller legge plate som blokkerer eksosen fra å komme ut av toppen og inn i røret mot innsuget. Siste er adskillig mer jobb, men greit hvis du likevel vil åpne for å rense innsuget. Jeg gjorde det på d4d'n i 90en jeg hadde. Hvordan innsuget så ut i den kan du se nederst på sida her: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=188&start=620
Bilen gikk ørlite bedre etterpå. Før endringen ble jeg såvidt frakjørt av kamerats 07 120 automat (tom bil), etterpå var deg jeg som såvidt kjørte fra ham. Min er manuell. Testene ble gjort i oppoverbakke på motorvei.
du demonterte alt du ja sikkert mest effekt ut av og få renset opp alt vil jeg tru ja
men vist man skal demontere disel rør på min 05 mod så må de byttes ettersom teknisk på toyota sier det er så høyt trykk på de at man må bytte de for og garantere at de holder igjen .
Skjønner ikke helt hvorfor du vil koble det ut
Om du tror innsuget ditt er nedgriset,så er det vel bare å lyse med en lommelykt i spjeldet så ser du før du begynner med utkobling av EGR. Nå har jeg ikke skrudd så mye på vår 120, men regner med at det holder at du blinder vacum på EGRèn og på solenoiden
sharo skrev:Skjønner ikke helt hvorfor du vil koble det ut
Om du tror innsuget ditt er nedgriset,så er det vel bare å lyse med en lommelykt i spjeldet så ser du før du begynner med utkobling av EGR. Nå har jeg ikke skrudd så mye på vår 120, men regner med at det holder at du blinder vacum på EGRèn og på solenoiden
Du får ikke sett tilstanden inne innsugsmanifoilen uten å skru den av, men EGR-spjeldhuset kan ses ved å ta av IC.
Andreas24 skrev:du demonterte alt du ja sikkert mest effekt ut av og få renset opp alt vil jeg tru ja
men vist man skal demontere disel rør på min 05 mod så må de byttes ettersom teknisk på toyota sier det er så høyt trykk på de at man må bytte de for og garantere at de holder igjen .
så litt mere jobb på lc120 da vil jeg tru .
ingen her som har prøvd på 120 ?
Det er vel høyere trykk på en 05-modell D4D enn det var på de tidligere ja. Mulig at Toyota villle sagt at mine rør må byttes også, men det sjekket jeg ikke. Var ingen lekkasjer etterpå.
Uansett greit å begynne med å plombere de to slangene som styrer ventilen slik at du finner ut om det gir feilkode. Hvis ikke, kan du jo eventuelt gå videre om du gidder. Min bil hadde gått ca 190 000 km da bildene ble tatt.
i dag skal jeg prøve og strupe vakum slangene til egr og skjekke hvordan det funker om jeg får noe motor feil lampe eller om det går bra . kommer tilbake med mere etter litt prøving
Plug the vacuum line close to the diaphram.
Leave the position sensor and two vacuum control valves plugged in or you will register a fault code on the ECU.
For that "as it was from the factory" look use a ball bearing inside the hose to block it and push the hose back onto the diaphram.
The more obvious alternatives are to blok the hose with a screw or just kink it over and put a cable tie around it.
da har jeg strupa begge vakum slangene som går inn på egr ene sitter ut foran der kontakta går inn og andre slangen sitter bak intercoolern .
kjørte en tur så motoren ble drifts varm fikk ingen feil kode enda iallefall .
får se etter jeg har kjørt i helga om det dukker opp noe feilkode da om det ikke gjør det så fortsetter jeg og kjøre med utkobla .
kan ta noen bilder en dag jeg får tid .
etter det som står på pradopoint så skjønner ikke jeg noe annen måte og gjøre dette på når det gjelder og blokkere vakum .
det som er poenget med og koble ut er over tid så vil egr sende såpass mye exos inn innsuget så det blir forurenset av olje og møkk og etterhvert vil bilen gå dårligere .
når du kobler ut egr så slipper du få varm exsos inn i innsuget der du vil ha kaldes mulig luft inn
bilen går best med rein og kald luft inn det skal være litt ytelse og vinne på dette og .