Da har vel tiden kommet for å opprette meg en "garasje" her på forumet.
Til info så er jeg to forskjellige profiler her på forumet. Da jeg meldte meg inn i NLCK forleden så ble det opprettet nytt profilnavn på meg, og de forhåndslagrede settingene på profilen min forsvant. Det kan sikkert være like greit å benytte den nye "profilen", men om noen skulle lure så vil brukernavnet Ole Kristian og ole_kristian i begge tilfeller være meg.
Vel - etter at Midnight Oil kom med musikkvideoen til "Beds are Burning" på slutten av '80 tallet, så har jeg hatt lyst på *J45 pickup. Se linken til musikkvideoen.
http://www.youtube.com/watch?v=ejorQVy3m8E
Denne lysten har aldri blitt borte, og etter at jeg for noen år siden begynte å følge med på dette eminente forum, så har vel lysten vokst til en besettelse. Hva som har vært en enda sterkere drift hos meg, er å kjøre motorsykkel til steder hvor det drikkes øl og brennevin, og hvor det spilles tungrock, skjeggete country og blues på høyt volum. Dette - sammen med høyere skolegang og stifting av familie i relativt "satt" alder, har medført at det ikke har vært likvide midler til å foreta innkjøp av noen *J45 PU.
Men når man bor i en bygd der det drikkes endel brennevin, spilles ganske mye banjo, og det i stillhet skytes en og annen villfaren kanoturist som kommer padlende, så forventes det at man har pickup - eller ihvertfall et 4wd kjøretøy. Dette har jeg klart ved hjelp av en Mazda B2600, En Jeep Cherokee, en Hilux LN170, en Hilux LN46 og til sist en Hilux RN46. Alle disse er nå solgt, men en Landcruiser KZJ95 fra 1997 blir brukt som dagligbil.
Men - i vår tok jeg over barndomshjemmet mitt på Austvatn (Eastwater), Nord Odal, og i den forbindelse lånte jeg såpass med penger at jeg hadde litt til drømmebilen, om den skulle dukke opp. Og det gjorde den. Annonsen på finn.no for bilen som var til salgs like utenfor Trondheim, lå lenge utover sommeren 2010. Jeg hadde ikke anledning til å dra å kikke på den før tidlig i august da jeg kjørte motorsykkel til et sted like i nærheten hvor det ble drukket øl og brennevin, og hvor det ble spillt tungrock, skjeggete country og blues på høyt volum.
Under en edru periode under dette oppholdet ble det foretatt en besiktigelse av kjøretøyet, og det jeg så falt så avgjort i smak. Her var det oljelekkasjer og rust. Det var skjeive bladfjærer og ujusterte bremser. Det var mye å gjøre innen man får skilter på doningen, og sikkert mye annet som kan komme til å bli frustrerende. Og når den taes i bruk vil man finne ut at det er null komfort, dårlige kjøreegenskaper og høyt støynivå. Da vil det bare være morroa som er igjen. Prisen var selvsagt alt for høy - og den ble prutet ned altfor lite, akkurat slik det skal være når man kjøper seg en gamme landcruiser, men jeg har sjelden vært så happy (kanskje untatt når jeg kjøpte min første motorsykkel, når jeg giftet meg og når guttungen ble født), som når det gikk opp for meg at jeg var iferd med å bli eier av en HJ45 Pickup. Den siste skansen stod igjen – men like etter besiktigelsen hadde jeg og min kone bryllupsdag, og en bukett røde roser ble sammen med en stor klem overlevert over en strategisk utlagt utskrift av salgsannonsen. Når hun så ble oppmerksom på den – og at den kanskje var plassert der med vilje, så smilte hun og sa at dette måtte da være sånn bil jeg bestandig hadde ønsket meg? Nå måtte det handles strategisk og raskt, men mine engstelser var ubegrunnet, for hun sa umiddelbart at en del drømmer måtte man leve ut mens man levde, og ikke gå å spekulere på dem et helt liv. Sånn blir det lykkelige ekteskap av.
Da var det bare å ta skrittet fullt ut, og prisen vi ble enige om innebar at bilen ble levert på gården hjemme hos meg.
Etter ståa hadde lagt seg litt, bilen var vasket og jeg hadde fått igjen hvilepulsen, så satt jeg og guttungen på snart fem år, inne bilen og dagdrømte. Han satt å vrei på rattet, lagde durelyder og reiv i girstanga. Så smilte han å så på meg å sa: ”Pappa – det her er jammen en skikkelig guttebil, åsså durer det som en årntli lastebil”.
Den dagen ble jeg et helt menneske.
Men – jeg er immari flink til å gjøre meg bort i tullprat som ingen gidder høre/lese, så jeg skal komme med litt fakta her:
Bilen er en 1980 modell HJ45 Pickup tatt inn fra Finland av forrige eier ca to år før jeg kjøpte den. Bilen er momset , men ikke tollet inn i Norge.
Km stand på telleren er 279 tusen km. Om det stemmer vet vel bare vårherre.
Orginal H motor på 3,6 liter og 4 trins kasse.
Det er ganske mange oljelekkasjer i større eller mindre grad. Bl.a. knokkelhus, fordelingskasse, en ettermontert servopumpe fra HJ 60 som lekker ganske mye og det ser også ut til å være oljelekkasjer fra toppakningen.
Dynamoen er defekt og er tatt ut av bilen, men dynamo med vakumpumpe fra HJ61 følger med, og den skal angivelig virke. Bilen er startbar, og kan kjøres inn og ut av garasjen, men pga at vannpumpa ikke går så blir det ingen ”langtur” med den.
Bilen er ganske blank og fin i lakken, men jeg mistenker at det finnes en del skjult rust under dette. Det har vært rusthull i gulvet, og dette er reparert med bare å sveise ny plate oppå rustskaden. Ikke bra, og vil bli gjort om. Det er også mindre rusthull i hjørnet på taket. Det er også foretatt rustsveising på ramma, men dette er så stygt gjort, at jeg vil ikke dra til biltilsynet så lenge det ser slik ut.
Videre så er hele bunnen i planet skjært ut, og erstattet med vannfast kryssfiner dørkplate. Batteriene er flyttet til ei kasse på planet, men jeg tror de på sikt blir flyttet til orginal plassering igjen. Bilen står på 35x12,5 – 15, og det er bodylift på både hytte og plan. Det ser tøft ut, men er nok neppe gjennomførbart å få den gjennom hos BT slik. Bladfjærene bak har noe ulikt spenn, slik at den ser litt skjeiv ut rett bakfra. I tillegg så er det noen instrumenter som ikke virker, men regner det som bagateller.
Første mål er å få dit dynamo som virker og så begynne å sortere ut en del feil.
Vi tar det herfra nå til å begynne med, så får vi se hvor det ender. Jeg er ydmyk for alle tips og råd fra folk som har lang fartstid på 40 serie.
Vedr. Hilux, så har jeg hatt en ørliten garasje på H4K.
http://forum.h4k.no/viewtopic.php?f=23&t=3845