Eastwater Garages: HJ45 og HDJ100 (tidl. KZJ95 og div. Hilux)

Her kan du opprette din egen "garasje", legge inn bilder av din Land Cruiser.

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
Brukeravatar
ole_kristian
Ble med: tir aug 17, 2010 1:23 pm
Lokasjon: Austvatn, Nord Odal
Kontakt:

Eastwater Garages: HJ45 og HDJ100 (tidl. KZJ95 og div. Hilux)

Innlegg av ole_kristian »

Da har vel tiden kommet for å opprette meg en "garasje" her på forumet.
Til info så er jeg to forskjellige profiler her på forumet. Da jeg meldte meg inn i NLCK forleden så ble det opprettet nytt profilnavn på meg, og de forhåndslagrede settingene på profilen min forsvant. Det kan sikkert være like greit å benytte den nye "profilen", men om noen skulle lure så vil brukernavnet Ole Kristian og ole_kristian i begge tilfeller være meg.

Vel - etter at Midnight Oil kom med musikkvideoen til "Beds are Burning" på slutten av '80 tallet, så har jeg hatt lyst på *J45 pickup. Se linken til musikkvideoen.
http://www.youtube.com/watch?v=ejorQVy3m8E

Denne lysten har aldri blitt borte, og etter at jeg for noen år siden begynte å følge med på dette eminente forum, så har vel lysten vokst til en besettelse. Hva som har vært en enda sterkere drift hos meg, er å kjøre motorsykkel til steder hvor det drikkes øl og brennevin, og hvor det spilles tungrock, skjeggete country og blues på høyt volum. Dette - sammen med høyere skolegang og stifting av familie i relativt "satt" alder, har medført at det ikke har vært likvide midler til å foreta innkjøp av noen *J45 PU.
Men når man bor i en bygd der det drikkes endel brennevin, spilles ganske mye banjo, og det i stillhet skytes en og annen villfaren kanoturist som kommer padlende, så forventes det at man har pickup - eller ihvertfall et 4wd kjøretøy. Dette har jeg klart ved hjelp av en Mazda B2600, En Jeep Cherokee, en Hilux LN170, en Hilux LN46 og til sist en Hilux RN46. Alle disse er nå solgt, men en Landcruiser KZJ95 fra 1997 blir brukt som dagligbil.
Men - i vår tok jeg over barndomshjemmet mitt på Austvatn (Eastwater), Nord Odal, og i den forbindelse lånte jeg såpass med penger at jeg hadde litt til drømmebilen, om den skulle dukke opp. Og det gjorde den. Annonsen på finn.no for bilen som var til salgs like utenfor Trondheim, lå lenge utover sommeren 2010. Jeg hadde ikke anledning til å dra å kikke på den før tidlig i august da jeg kjørte motorsykkel til et sted like i nærheten hvor det ble drukket øl og brennevin, og hvor det ble spillt tungrock, skjeggete country og blues på høyt volum.
Under en edru periode under dette oppholdet ble det foretatt en besiktigelse av kjøretøyet, og det jeg så falt så avgjort i smak. Her var det oljelekkasjer og rust. Det var skjeive bladfjærer og ujusterte bremser. Det var mye å gjøre innen man får skilter på doningen, og sikkert mye annet som kan komme til å bli frustrerende. Og når den taes i bruk vil man finne ut at det er null komfort, dårlige kjøreegenskaper og høyt støynivå. Da vil det bare være morroa som er igjen. Prisen var selvsagt alt for høy - og den ble prutet ned altfor lite, akkurat slik det skal være når man kjøper seg en gamme landcruiser, men jeg har sjelden vært så happy (kanskje untatt når jeg kjøpte min første motorsykkel, når jeg giftet meg og når guttungen ble født), som når det gikk opp for meg at jeg var iferd med å bli eier av en HJ45 Pickup. Den siste skansen stod igjen – men like etter besiktigelsen hadde jeg og min kone bryllupsdag, og en bukett røde roser ble sammen med en stor klem overlevert over en strategisk utlagt utskrift av salgsannonsen. Når hun så ble oppmerksom på den – og at den kanskje var plassert der med vilje, så smilte hun og sa at dette måtte da være sånn bil jeg bestandig hadde ønsket meg? Nå måtte det handles strategisk og raskt, men mine engstelser var ubegrunnet, for hun sa umiddelbart at en del drømmer måtte man leve ut mens man levde, og ikke gå å spekulere på dem et helt liv. Sånn blir det lykkelige ekteskap av.
Da var det bare å ta skrittet fullt ut, og prisen vi ble enige om innebar at bilen ble levert på gården hjemme hos meg.

Etter ståa hadde lagt seg litt, bilen var vasket og jeg hadde fått igjen hvilepulsen, så satt jeg og guttungen på snart fem år, inne bilen og dagdrømte. Han satt å vrei på rattet, lagde durelyder og reiv i girstanga. Så smilte han å så på meg å sa: ”Pappa – det her er jammen en skikkelig guttebil, åsså durer det som en årntli lastebil”.

Den dagen ble jeg et helt menneske.

Men – jeg er immari flink til å gjøre meg bort i tullprat som ingen gidder høre/lese, så jeg skal komme med litt fakta her:

Bilen er en 1980 modell HJ45 Pickup tatt inn fra Finland av forrige eier ca to år før jeg kjøpte den. Bilen er momset , men ikke tollet inn i Norge.
Km stand på telleren er 279 tusen km. Om det stemmer vet vel bare vårherre.
Orginal H motor på 3,6 liter og 4 trins kasse.
Det er ganske mange oljelekkasjer i større eller mindre grad. Bl.a. knokkelhus, fordelingskasse, en ettermontert servopumpe fra HJ 60 som lekker ganske mye og det ser også ut til å være oljelekkasjer fra toppakningen.
Dynamoen er defekt og er tatt ut av bilen, men dynamo med vakumpumpe fra HJ61 følger med, og den skal angivelig virke. Bilen er startbar, og kan kjøres inn og ut av garasjen, men pga at vannpumpa ikke går så blir det ingen ”langtur” med den.
Bilen er ganske blank og fin i lakken, men jeg mistenker at det finnes en del skjult rust under dette. Det har vært rusthull i gulvet, og dette er reparert med bare å sveise ny plate oppå rustskaden. Ikke bra, og vil bli gjort om. Det er også mindre rusthull i hjørnet på taket. Det er også foretatt rustsveising på ramma, men dette er så stygt gjort, at jeg vil ikke dra til biltilsynet så lenge det ser slik ut.
Videre så er hele bunnen i planet skjært ut, og erstattet med vannfast kryssfiner dørkplate. Batteriene er flyttet til ei kasse på planet, men jeg tror de på sikt blir flyttet til orginal plassering igjen. Bilen står på 35x12,5 – 15, og det er bodylift på både hytte og plan. Det ser tøft ut, men er nok neppe gjennomførbart å få den gjennom hos BT slik. Bladfjærene bak har noe ulikt spenn, slik at den ser litt skjeiv ut rett bakfra. I tillegg så er det noen instrumenter som ikke virker, men regner det som bagateller.
Første mål er å få dit dynamo som virker og så begynne å sortere ut en del feil.

Vi tar det herfra nå til å begynne med, så får vi se hvor det ender. Jeg er ydmyk for alle tips og råd fra folk som har lang fartstid på 40 serie.

Vedr. Hilux, så har jeg hatt en ørliten garasje på H4K.
http://forum.h4k.no/viewtopic.php?f=23&t=3845
Vedlagte filer
Min HJ45 og LN46
Min HJ45 og LN46
DSC_0141.JPG (145.24 KiB) Vist 18885 ganger
Dette her er "Eastwater Garages"
Dette her er "Eastwater Garages"
DSC_0142.JPG (142.33 KiB) Vist 18885 ganger
Guttungen er imponert. Det er en skikkelig "guttebil" sier'n. Åsså låter det som en årntli lastebil!
Guttungen er imponert. Det er en skikkelig "guttebil" sier'n. Åsså låter det som en årntli lastebil!
DSC_0150.JPG (119.58 KiB) Vist 18885 ganger
Senest rettet af ole_kristian ons mai 05, 2021 3:23 pm, rettet i alt 13 gange.

Har hatt før: '86 Mazda B2600 '86 Jeep Cherokee, '98 Hilux LN170, '82 LN46, '88 Hiace LH66 4wd, '83 RN46, '97 Landcruiser KZJ95, Lexus RX400h og '99 Landcruiser HDJ100
Har nå: '80 Land Cruiser HJ45 pu og '08 Rav4.
Brukeravatar
4Springar
Ble med: tor nov 27, 2008 3:17 pm
Lokasjon: Troms
Kontakt:

Re: Eastwater Garages

Innlegg av 4Springar »

oisann, her kan vi altså forvente en nyydelig garasje, med et forfattertalent uten sammenllikning!

Jeg er gla du er blitt et helt menneske, og besto jegerprøven på drømmejakten! :lol:

Her skal jeg følge med fremover, blir spennende!
H motoren er vel praktisk talt mye lik 2H'n, og mye skal kunne gå overens der.
Hvilken girkasse sitter du på?
Brukeravatar
marting
Ble med: ons okt 18, 2006 12:41 pm
Lokasjon: Ringerike

Innlegg av marting »

Velkommen som "fullverdig" medlem !
Kult å ha deg med i "vi som tror vi er så lure fordi vi har cruiser-klubben"

Har hatt stor sans for din lyrikk i mange av dine innlegg !

Lykke til med 45'ien, Kos deg !
Martin, Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?)
Brukeravatar
Eivind37
Ble med: tir jun 15, 2004 8:19 pm
Lokasjon: Mandal

Innlegg av Eivind37 »

Grattis med go-bil og garasje...og ikke minst...vælkømmin som fullverdig medlem!
Treffes som regel på 930 82 756
1984/89 Toyota LandCruiser HJ61 SPOA
2001 Toytota LandCruiser 100 AT35 Solgt
85 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
87 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
81 Toyota LandCruiser BJ42 Solgt
82 Toyota Hilux MK1 Solgt
Brukeravatar
ildhane
Ble med: man des 22, 2008 5:07 pm
Lokasjon: Gressvik

Innlegg av ildhane »

super gratulerer, blir det løsringfelg med 255?
ex RN36, RX60 og HJ60
Brukeravatar
ole_kristian
Kontakt:

ildhane skrev:super gratulerer, blir det løsringfelg med 255?
Det er jo det bildet som har vært inne i hue mitt hele tiden, men jeg syns nå den var ille tøff med dette hjuloppsettet her også da? Tiden vil uansett vise.

Har hatt før: '86 Mazda B2600 '86 Jeep Cherokee, '98 Hilux LN170, '82 LN46, '88 Hiace LH66 4wd, '83 RN46, '97 Landcruiser KZJ95, Lexus RX400h og '99 Landcruiser HDJ100
Brukeravatar
rikard
Ble med: tor mai 13, 2004 8:34 am
Lokasjon: Melhus, Trøndelag

Innlegg av rikard »

Diesel and Dust, Grattis med 45 !

Beste 80tallsvideo jeg har sett på lenge
brooklyn
Ble med: søn mar 15, 2009 3:16 pm
Lokasjon: on the road

Innlegg av brooklyn »

grattis med en sinnsykt fet bil.. venter bare på lotto jeg så joiner jeg i pick-up familien. he he
da har jeg eid lc en liten stund..
Brukeravatar
JanK 55
Ble med: lør aug 21, 2004 3:13 am
Lokasjon: Fetsund

Re: Eastwater Garages. HJ45 og LN46

Innlegg av JanK 55 »

Grattis Ole Kristian. Hyggelig at drømmen har gått i oppfyllelse.
Og velkommen i klubben som fullverdig medlem. Godt jeg har vært i Nord Odal'n før, så det går ann å finne veien til et garasje besøk :D
grattis med en sinnsykt fet bil.. venter bare på lotto jeg så joiner jeg i pick-up familien. he he
Flere, som satser på lotto av samme grunn 8)
Jan K.

LJ 70 85 mod. "33x12,5x15"
HJ 60 83 mod. *Kenya* (SOLGT)
HJ 60 82 mod. "35x12.5x15"
x LaLux "35x12,5x15" Arb foran og bak
x LJ 73 87 mod "32x11.5x15"

// Garasjen vår // & //Garasje H4K//
baardlie
Ble med: fre nov 12, 2004 8:58 pm
Lokasjon: buskerud

Innlegg av baardlie »

Henger meg på med gratulasjoner......kjempefin bil.... :D
Bård - Tlf.97618988
Brukeravatar
Toy_Roller
Ble med: fre jun 26, 2009 8:30 pm
Lokasjon: Ålesund

Innlegg av Toy_Roller »

det kan vere så mange olje lekasjer det bare vill!!!.... du har uansett en heilt rå bil!!!

Gratulerer så mye!!! :D

Bare en ting jeg stussa på... bråker det så ille at man trenger eit rocke band på planet får å kjøre råne runde?????
:)
Brukeravatar
Ole Kristian
Ble med: tir nov 01, 2005 8:21 pm
Lokasjon: Nord Odal
Kontakt:

Innlegg av Ole Kristian »

Takker for alle tilbakemeldinger. Jeg er rimelig fornøyd sjøl. Var ute i garasjen å monterte den orginale lastebøyla i stad. Forrige eier hadde tatt den av da garasjen hans ikke var høy nok. Får gode vibber av bare å gå rundt bilen å ta på den. Plukka frem dynamoen som skal i bilen, og begynte å forberede en liten sjekk av den. Kommer nok ikke til å skje så mye den neste 1½ uka. Flyr til Stavanger imårra for å møte kunder på oljemessa og blir der til torsdag, og fredag blir det familieferie ei uke fremover på Kypros.

Ole Kr. hadde i gamle dager: Mazda B2600
Ole Kr. hadde for lenge siden: Jeep Cherokee
Ole Kr. hadde nylig: '98 Hilux
Ole Kr. har nå: '82 Hilux og '80 HJ45 pickup.

Menn uten pickup - er direkte stygt!
Lonnheimen
Ble med: søn okt 07, 2007 9:27 pm
Lokasjon: Bergen

Innlegg av Lonnheimen »

Gratulerer så mye med skikkelig feit bil. 8)
Bj 75 Pickup
Mr Crane
Ble med: tir feb 24, 2009 9:26 pm
Lokasjon: Møre og Romsdal

Innlegg av Mr Crane »

Rock og blues og skjeggete mannfolk med motorsykkel og pickup. Bikkjer, balltrær, turister og sprit.
Tror jaggu vi har en ny Redneck. Hurra. Her er det håp. :P
Pøh
Brukeravatar
ole_kristian
Kontakt:

einar skrev:Rock og blues og skjeggete mannfolk med motorsykkel og pickup. Bikkjer, balltrær, turister og sprit.
Tror jaggu vi har en ny Redneck. Hurra. Her er det håp. :P
Tja - litt satt på spissen kanskje, men noe kan nok stemme. Er vel en ganske fredelig nisse, så både balltrær og aktiv turistjakt må vel kunne sies å være ytterst sjeldne fenomener i min sosiale sfære. Men sånn for røffhetens skyld så kan vi da late som?? Odal'n er jo litt sånn "hillbillie county"? Vil forresten fremheve "Åskop" som et mer korrekt norsk ord for Hillbillie.
Redneck? Så lenge min lange hårmanke kun er en legende fra svundne tider - og nakkefettet tyter ut over kragen på canadaskjorta, så er det ikke til å stikke under en parasoll at nakken til tider kan være både sår og rød.
Bikkjer? Vel - disponerer sporadisk min stedatters cairnterrier, så kan vel ikke kalle den noen voldsom "machodog"?
Korrekt musikk og motorsykler er alltid sikre kort. Dra frem et danseband til meg - og du skal se at balltreet svinges i det øyemed å denge dansebandsmusikere :mrgreen:
Tungrockpolitiet får dessverre altfor lite statlige overføringer i forhold til den viktige jobben de er satt til å gjøre.
Hva sprit bekommer - så er jeg nok en større nyter av en god cognac, enn å styre med sukker, gjær, kobberrør, blendingsgardiner og alskens svineri for å holde meg med billig udrikkendes brennvin.
Senest rettet af ole_kristian ons nov 17, 2010 7:27 pm, rettet i alt 1 gang.

Brukeravatar
knixen
Ble med: tor jan 05, 2006 9:59 am
Lokasjon: Tromsø
Kontakt:

Innlegg av knixen »

mk1en din kan godt få bo hos meg! :P
Sitat Dag Einar: "Det finnes noen her som har bygget dette, uten at jeg husker helt, men det kan være Knixen. han gjør jo det aller meste...."

Et gammelt jungelord :)
Brukeravatar
ole_kristian
Kontakt:

SERVOPUMPE.

Tenkte bare jeg skulle dra denne tråden inn i garasjen min igjen.
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37 ... 10#p106610

Da ser det ut til at ting faller på plass. Fikk omsider lastet ned reperasjonshåndboken for "nyere" HJ60/61 - og da fant jeg iallfall maken til servopumpa mi, og hvordan den skal dismantles og vice versa. Ny tetning kosta rundt 70 penger på toyota.
Går ned på verktøyavdelingen om få minutter, så da får vi se hvordan det går?

EDIT:
Da har jeg demontert akslingen. Bør nok ha nytt lager. 6203 (tror jeg, fant ikke forstørrelsesglasset mitt) hentes vel på TESS imårra.
Men - den simmeringen jeg kjøpte på toyota - den passet ikke. Nytt forsøk følger. Mulig jeg bare leverer hele greia på TESS og lar de finne en tetning som passer.
Senest rettet af ole_kristian ons sep 29, 2010 6:59 pm, rettet i alt 1 gang.

Brukeravatar
JanK 55
Ble med: lør aug 21, 2004 3:13 am
Lokasjon: Fetsund

Innlegg av JanK 55 »

Tyder på at det er forskjellige pumper. hmm kanskje ikke så dumt og levere den på tess, og la de ta stresset med og finne ut av ting. Får høre hvordan det går etter vært regner jeg med.
Jan K.

LJ 70 85 mod. "33x12,5x15"
HJ 60 83 mod. *Kenya* (SOLGT)
HJ 60 82 mod. "35x12.5x15"
x LaLux "35x12,5x15" Arb foran og bak
x LJ 73 87 mod "32x11.5x15"

// Garasjen vår // & //Garasje H4K//
Brukeravatar
ole_kristian
Kontakt:

Simmering på plass. Måtte ta fra HJ60 nyere enn 85.
Men har blitt offer for "jåleritendenser".
Fikk av en eller annen idiotisk grunn lyst til å slipe bort noe støpeskjegg på servopumpa.
Er det flere som stemmer for at Eivind37 skal nektes å publisere "bling bilder" på forumet?
Han ødelegger motivasjonen til oss som kjører kun på funksjonalitets linja.
Vedlagte filer
Etter litt detektivarbeid kom riktig simmering på plass.
Etter litt detektivarbeid kom riktig simmering på plass.
IMG_1130.JPG (73.37 KiB) Vist 18434 ganger
Litt skjemmende støpeskjegg - er det ikke?
Litt skjemmende støpeskjegg - er det ikke?
IMG_1132.JPG (70.15 KiB) Vist 18434 ganger
Nå er skjegget barbert bort. Litt owatrol og svart bengalakk nå så ...
Nå er skjegget barbert bort. Litt owatrol og svart bengalakk nå så ...
IMG_1133.JPG (79.5 KiB) Vist 18434 ganger

Brukeravatar
Eivind37
Ble med: tir jun 15, 2004 8:19 pm
Lokasjon: Mandal

Innlegg av Eivind37 »

Du bryter med dine prinipper, og lar deg påvirke...Ahh....Jåle-Ole!! :mrgreen:
Treffes som regel på 930 82 756
1984/89 Toyota LandCruiser HJ61 SPOA
2001 Toytota LandCruiser 100 AT35 Solgt
85 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
87 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt