Kavaleristens Hjulgarasje - HJ60 opplevd av en nybegynner

Her kan du opprette din egen "garasje", legge inn bilder av din Land Cruiser.

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Brukeravatar
4Springar
Ble med: tor nov 27, 2008 3:17 pm
Lokasjon: Troms
Kontakt:

Re: Kavaleristens Hjulgarasje - HJ60 opplevd av en nybegynne

Innlegg av 4Springar »

i like it, i love it! Gleder meg til detaljene! Vinsjen er stadig et viktig verktøy!
Brukeravatar
kavaleristen
Ble med: tir jun 01, 2010 8:29 pm
Lokasjon: Sogndal

Innlegg av kavaleristen »

På tide og legge inn noen bilder fra OME-skruingen forrige helg! Jeg var tydeligvis ivrig til å ta bilder helt i starten, men ettersom tiden gikk og det ble mer hastig arbeid med å få riggen ferdig før søndag så ser det ut til at kameraet ble lagt til side til fordel for skraller og jekk. Skal likevel klare å få lagt ut noen her. Som en disclaimer vil jeg vel også påstå at dette neppe er forumets mest informative tråd. Tror ikke man lærer så mye om bytting av fjærer og dempere ved å lese tråden, men det kan være grei underholdning endog!

Obligatorisk før-bilde (målbåndet viser 80,9cm):
måling.JPG
måling.JPG (117.22 KiB) Vist 4390 ganger

Før jeg startet på skruingen hadde jeg brukt de siste snaue 2 ukene på å gå over med crc penetrator oil, samt at jeg hadde løsnet litt på det jeg fant av muttere til ubolter og støtdempere. Dette gjorde starten på jobben veldig enkel. Nesten mistenkelig enkel burde jeg kanskje ha tenkt. Å få av den gamle fjæren gikk egentlig som en drøm. Løsnet hjulbolter og jekket opp og støttet ramma på en jackstand som ble plassert ved framre fjærfeste:
jackstand2.JPG
jackstand2.JPG (210.14 KiB) Vist 4390 ganger
6tonns jackstands fra Torshov bilrekv kan forøvrig anbefales. Billige og veldig enkle å stille inn når man knoter på alene. På bildet er fjæren av allerede. Det måtte lirkes endel for å få ut sjakkelboltene fra foringen, men det gikk helt greit. Dette var nok mye grunnet at fjærene var av i april også, så jeg forventer ikke at foringene foran skal være like samarbeidsvillige. Her et blikk oppunder herligheten av et fjærfeste:
axelmount2.JPG
axelmount2.JPG (170.61 KiB) Vist 4390 ganger
Så var det jo dette med et eksosrør som står i veien for å få ut sjakkelen bak.. Heldigvis hadde det såpass mye flex at jeg med litt makt fikk bøyd det unna uten at jeg var redd for at det skulle revne i nærmeste flens.
eksossjakkel2.JPG
eksossjakkel2.JPG (212.75 KiB) Vist 4390 ganger
Det var dermed ikke mye som skulle til før fjær og demper var av og jeg kunne ta obligatorisk bilde nr.2: sammenligne ny og gammel fjær!
compare2.JPG
compare2.JPG (223.25 KiB) Vist 4390 ganger
Jommen var det stor vektforskjell på ny og gammel! Heavy duty OME er ikke bare heavy duty.. de er også rett ut heavy! Endelig kom timene på styrkerommet i vinter til god nytte. Som man også ser er det en betydelig lengeforskjell på segen fjær og ny OME. Jeg trodde jeg skulle være lur og beholdt hjulet på på den andre siden mens jeg jobbet på venstre fjær. Trodde jeg dermed skulle klare meg med litt mindre pes siden jeg jobbet alene og uten bukk. Det gikk jo til på et vis, men erfaringene kostet meg muligens en liten lekkasje i pinjongen :/ (se Generelt 60 for mer info). Ulempen med å beholde dekket på andre siden var at det nesten ble umulig å få plassert fjærene overens med feste foran og sjakkel bak, og samtidig få akselen på plass så uboltene passet i sine respektive spor. Jeg prøvde først å feste fjæra foran, men fikk aldri noe tak på det. Løsningen ble å feste den i sjakkelen bak, og da gikk den ganske greit på på akselen. Det som gjenstod da var et gap på ca 7-8 cm mellom festet til fjæren foran og hullet gjennom bushingene:
secondtry2.JPG
secondtry2.JPG (187.46 KiB) Vist 4390 ganger
Jeg gikk lei av å prøve på noe med muskelkraft sånn i 2-tiden på natten. Jekkestropper hadde jeg ikke for hånden, men prøvde med en liten webreim som jeg fikk dratt til sånn passe med. Men det holdt ikke. Jeg tok en øl og fant deretter sengen for å få litt inspirasjon i drømmene.

(forts følger)
Life's too short to drive a car you don't trust
'95 HDJ80 33" overlander
'84 HJ60HTI (home turboed intercooled), 2"HD OME, 31" - solgt
Brukeravatar
ildhane
Ble med: man des 22, 2008 5:07 pm
Lokasjon: Gressvik

Innlegg av ildhane »

dette ser jo kjempebra ut, har selv 4 av de thorshov støttene og er meget fornøyd!
blir moro å høre dommen din da nye fjører rundt om er på plass:) stå på, misunner deg nå, har mer lyst til å skru seksti enn å jobbe overtid i helga.
ex RN36, RX60 og HJ60
Brukeravatar
kavaleristen

forts..:

Ila natten hadde jeg kommet på at jeg hadde en vinsj liggende i bilen. En stusselig Gebe 900kg ATV-vinsj som jeg fikk av en kjenning som heller så at den kom til nytte enn at han solgte den ut. Så med friskt mot skrudde jeg den fast til fremre støtfanger, la en løftestropp rundt akslingen og dro vinsjwiren under bilen:
vinsj1.JPG
vinsj1.JPG (153.83 KiB) Vist 4339 ganger
vinsj3.JPG
vinsj3.JPG (155.36 KiB) Vist 4339 ganger
Fra rundt nyttårstider hadde jeg allerede lagt opp reléer og brytere til å kjøre vinsjen, så det elektriske var bare å koble til. Kjørte gradvis og forsiktig, men måtte ta ut mye av pulveret i vinsjen for å få på plass fjæra foran. På dette tidspunktet var jeg i så godt driv og med fokus på å få bilen ferdig før det ble altfor sent på kveld at jeg tydeligvis har glemt å ta bilder...

Klok av skade/plunder på venstre siden så kom jeg godt igang med høyre side også. Fikk av det gamle rasket i en fei. Pusset av litt rust her og der. Dro inn 50kg med nye OME-fjærer. Begynte å feste fjærene i sjakkelen bak. Så fjærene til akslingen, deretter fremfre fjærfestet. Men også her støtte jeg på problemer. Først klarte jeg i et uvørent øyeblikk med jekken å kile fast hele fjærdriten i fremre festet. Jeg hadde litt problemer med å få akselen lavt nok til å montere på fjæren uten at jeg strakk bremseslangen for langt. Så jeg jekket istedet opp fjær fra undersiden. Fulgte ikke med på hva som skjedde ved fremfre fjærfestet da gitt :roll: Ikke at det tok allverdens med tid å få den løs igjen, men det er sånt som bryter hele flyten i det man gjør.

Nå husker jeg ikke i detalj hva som tok mest tid ved å montere OME'en på høyre siden, men det ble mye knot frem og tilbake med jekk og høydeforskjeller og spenn og diverse for å få alle bolthull og sjakler til å passe inn med hverandre. Brukte bl.a. webreimtrikset for å få dratt OME'en nærme nok bremsetrommelen til at jeg fikk over uboltene der dem skulle stå. Jeg har sett her at andre bruker toyota-jekken til å dytte fjærpakken inn ved å ankre jekken mot bakdiffen. Men jekken brukte jeg allerede til å holde akselen oppe og garasjejekken lå under fjærpakka for å dytte opp...

Alt i alt så gikk det nå i hop til slutt! Og en meget fornøyd hobbymekker ryddet sammen verktøyet og var klar for å avslutte oppdrag bakaksel! :D
ferdig2.JPG
ferdig2.JPG (200.37 KiB) Vist 4339 ganger
Måling ble gjort etter jeg trillet gliset frem i lyset..
Venstre før: 80,9cm
Venstre etter: 93,5cm - 12,6 cm heving
Høyre før: 83,6cm
Høyre etter: 94,0cm -10,4 cm heving

I tillegg kommer den 1" som større hjul førte med seg, så ift hva jeg hadde for bare et par uker siden så ble hevingen 15 og 13 cm :!:

Etter bestilling av OME var jeg litt i tvil om det egentlig var verdt pengene, men etter å ha fått det på så kan jeg ikke si annet enn at det er verdt hver eneste norske krone man legger i det! Mon tro om det var en stolt nybegynner som rulla ut av garasjen på en prøvetur på lørdags kveld ;)
dragster.jpg
dragster.jpg (833.9 KiB) Vist 4339 ganger
'95 HDJ80 33" overlander
Brukeravatar
kavaleristen

Så var det påan igjen!
Forrige helg ble det å dra med seg bilen opp til brodern som skulle beise hus. Det var naturligvis mye mer fristende å ligge litt under kjerra og skru i finværet, så slapp unna leie beisflekker på skruklærne ;)

Ila uka hadde jeg gått radig til verks med penetrator olja igjen - begynner å bli et ukentlig rituale. Målet var styredemperen som jeg ikke hadde fått rikket ved et tidligere forsøk. Heller ikke denne gangen lot det til at utfallet skulle være vellykket. Men med en 19mm fastnøkkel og 2kg hammeren så smatt den jommen meg av! Problemet med å bare bruke hammer er at det er for kronglete til å få skikkelig drag på kon-boltene, samt at det flekser litt i innfestingen. Med fastnøkkelen fikk jeg holdt godt imot og samtidig lagt spenn på festebolten til demperen. Så da jeg først forstod teknikken på den ene bolten gikk den andre av som bare det :) Ny OME styredemper ble montert (mangler bilder av operasjonen dessverre.

Forutenom det gikk jeg over uboltene bak med skikkelig latmannsarm og en god 22mm langpipe. Vasket også litt av oljesølet jeg opplevde fra pinjongen på bakdiffen tidligere i uken (tråd).

Så hadde jeg også på planen å fikse vindusviskerne. De er nye og fine, men den venstre har begynt å hoppe nok på retur til at det blir liggende småstriper av dritt midt i utblikket. Dessuten er armen fæl og rusten. Løsningen ble raskt funnet i å bytte høyre og venstre viskerarm. Den som stod på høyre side er av nyere modell og fungerer perfekt - også på venstre side :) I samme slengen tok brodern et avbrekk fra beising og pusset den andre viskerarmen fri for rust og la på et lag svart hammarlakk. Ikke kjempepent, men bedre enn rust! Fikk i samme slengen ryddet ut 2kg sand fra fotbrønnen bak, og dro ut endel søppel her og der. Merkelig hva som hoper seg opp gitt.
'95 HDJ80 33" overlander
Brukeravatar
kavaleristen

Lydisolering!

Så har det seg slik at jeg er lei av å ha en plastkasse med verktøy og oljer og fett og ledninger og div stående i fotbrønnen bak. Det er forsåvidt praktisk å bare åpne døra bak og ta for seg av hva man trenger, men det er litt for jalla selv for min smak. Jeg har dermed fundert på dette med å lage en provisorisk, men grei og funksjonell verktøyskuff i baggasjerommet. Ulempen med de fleste jeg har sett på amerikanske fora er at de bygger endel høyere enn hva jeg ønsker meg. Jeg har behov for en god del baggasjeplass når jeg først drar på tur, ettersom det vanligvis sitter minst én i baksetet også.

I den forbindelse kom jeg på at jeg har en lavere Ikea plastkasse stående på balkongen, og den burde ikke være høyere enn at den passer inn greit baki. Men så har man problemet med bråk og klirring fra verktøy som ligger løst oppå hverandre, i tillegg til at ting ligger langt mer urolig om det ligger bak bakakselen enn om det ligger midt på bilen i fotbrønnen bak. Så jeg spurte på jobb om noen visste om noe skumgummi av no slag som jeg kunne bruke til å fore innsiden av plastkassen med. Skal ikke så mye til før verktøy ligger i ro uten for mye bråk, tenkte jeg. Hjelpsomme folk på jobb er det, og det tok ikke lang tid før jeg stod foran en diger rull med ca 8mm tykt "liggeunderlagmateriale".
matte1.JPG
matte1.JPG (158.91 KiB) Vist 4333 ganger

Genialt! Så ble det til at jeg skar av et godt stykke og rullet sammen. Det var da det slo meg at jeg kanskje kunne bruke det som lydisolering i hele baggasjerommet istedet. Ivrig som jeg var etter jobb klarte jeg ikke å dy meg; dro ut det som var av reservehjul og jack stands og jekk og plankebiter i baggasjen og fikk også ut gummimatta. Dette avdekket endel rust som jeg har visst har vært der, men som jeg har fortrengt.. Spørs om ikke nybegynneren får lære seg litt sveising utover vinteren.
rustbakluke1.JPG
rustbakluke1.JPG (205.58 KiB) Vist 4333 ganger
rustside.JPG
rustside.JPG (206.86 KiB) Vist 4333 ganger
Bakseteryggen gikk også ut døra. Er endel rust der den skal hengsle i underkant. Hvordan skal det egentlig se ut her på en frisk bil?
rusthengsle2.JPG
rusthengsle2.JPG (198.63 KiB) Vist 4333 ganger
rusthengsle3.JPG
rusthengsle3.JPG (214.45 KiB) Vist 4333 ganger
Etter å ha dratt ut gummimatta og lagt en kilo sand på garasjegulvet la jeg den oppå liggeunderlagmatta for å se hvordan den passet..:
mattegummi.JPG
mattegummi.JPG (205.03 KiB) Vist 4333 ganger
For godt til å være sant! Da var det bare å få frem målebåndet og snitte litt her og litt der med kniven, så var monteringen klar.
matte2.JPG
matte2.JPG (200.54 KiB) Vist 4333 ganger
matte3.JPG
matte3.JPG (202.19 KiB) Vist 4333 ganger
matteferdig.JPG
matteferdig.JPG (191.23 KiB) Vist 4333 ganger
Og etter at gummimatta ble lagt på igjen og jeg sa meg som ferdig for kvelden så det slik ut:
mattegummi2.JPG
mattegummi2.JPG (192.85 KiB) Vist 4333 ganger
Så gjenstår bare å høre om det faktisk hjelper noe på kjørestøy.. I teorien skal det dempe en god del, men jeg har kanskje en følelse av at dette ikke er noe optimalt materiale. Vi får se. I verste fall blir bilen bedre isolert mot kulde! Baksetepassasjerer har neppe så mye imot det når gradestokken kryper nedover :)
'95 HDJ80 33" overlander
Brukeravatar
ildhane

Innlegg av ildhane »

har du noen bilder av hele bilen med hele hevesettet på plass? gjerne noen skikkelige poser/flexe bilder.
Appropos varme i bilen så blir dieselen meget fort varm selv kalde vinderdager og med varmeapperatet bak er det faktisk helt konge å sitte i baksetet :)
ex RN36, RX60 og HJ60
Brukeravatar
kavaleristen

Hm, da er det noe galt med passasjerene jeg hadde i vinter. Kan man klage på produksjonsfeil hos damer om dem fryser for lett? Eller er det ihht spec at dem skal fryse selv i baksetet på 60en..

Venter forøvrig på fjærer og dempere foran, men når jeg får dem på og får forlenget bremseslangen bak (til uka), så skal jeg se om jeg ikke får dratt den ut i skauen en tur for litt flexing 8)

God helg, folkens!
'95 HDJ80 33" overlander
Brukeravatar
ildhane

Innlegg av ildhane »

har du klart å få noen damer med i sekstien??
ex RN36, RX60 og HJ60
Brukeravatar
JanK 55
Ble med: lør aug 21, 2004 3:13 am
Lokasjon: Fetsund

Innlegg av JanK 55 »

kavaleristen skrev:Hm, da er det noe galt med passasjerene jeg hadde i vinter. Kan man klage på produksjonsfeil hos damer om dem fryser for lett? Eller er det ihht spec at dem skal fryse selv i baksetet på 60en..

God helg, folkens!
Damer har fiskeblod i årene. fryser jo selv i + 23*C i syden på kvelden jo :shock: :D
Jan K.

LJ 70 85 mod. "33x12,5x15"
HJ 60 83 mod. *Kenya* (SOLGT)
HJ 60 82 mod. "35x12.5x15"
x LaLux "35x12,5x15" Arb foran og bak
x LJ 73 87 mod "32x11.5x15"

// Garasjen vår // & //Garasje H4K//
Brukeravatar
toddi
Ble med: tor feb 18, 2010 7:36 am
Lokasjon: Rogaland, Sandnes
Kontakt:

Innlegg av toddi »

Ser bra ut det her. Har mer rust på min tror jeg.
Jobber med saken
Ta en kikk på min Garasje. viewtopic.php?f=37&t=12349
Brukeravatar
kavaleristen

ildhane skrev:har du klart å få noen damer med i sekstien??
Eeh, ja. Er ikke det vanlig? hehe. Det var f.eks ikke så dumt å ha stor bil på vei tilbake fra ekstremsportveko på Voss i år da det ble satt inn "buss for bane" og et par heldige venninner fikk sitte på med 60en istedet for å ta buss :)

Tror forøvrig at den matta jeg la inn dempet nokså dårlig. Ingen merkbar forskjell, utenom at jeg mener å synes den demper vibrasjoner overført til baggasjen ganske effektivt. Så mindre klirring og risting blir det selv om veistøy ikke er hørbart dempet.

Dessuten leker jeg med en ny tanke nå.. Hadde i prinsippet vurdert tanken å kappe litt i den originale bakseteryggen for å lage stikkluke til ski o.l. uten å måtte ta ned seteryggen. Men så kom jeg på at det kanskje går an å ta ut hele baksetet og sette inn 2stk vanlige stoler istedet. Vet at bl.a. Bamako-cruiseren fra Sykkylven har denne konfigurasjonen. Noen som vet om noen som har gjort dette? Søkt endel på ih8mud og her på forumet uten å finne noe av interesse på akkurat det :|
'95 HDJ80 33" overlander
Brukeravatar
toddi
Kontakt:

Innlegg av toddi »

Nie har ikke lest om noen som har gjort det så langt! Men det finnes nok noen, spørs bare om det er vist ved en tråd eller noe? Nei jeg synes at du skal prøve deg på den luka jeg. Det har jeg tro på, skulle ikke være så vaskelig, bortsett fra at det tar nok litt tid å lage.
Det jeg ville ha gjort da, var å lage åpningen bak. Finne ut målet, se om du får fjernet skummgummi slik at du ikke skjærer det hullet like stort, og ødelegger trekket. For så å skjære ut hullet i skummgummien, ca 5 - 7 cm mindre rundt hele åpningen. Ikke skjær i trekket. Da har du hullet, lage ei lita ramme som luka går i. Snitte trekke slik at du får strukket det rundt inn åpningen. stift det i ramma skru på klemm list rundt. Så lager du luka. Du må kansje tynne ut skummgummien der du trekker den rundt i åpningen. Sånn ca, vist du skjønte noe av det da. Var kasnje litt dårlig forklart
Jobber med saken
Brukeravatar
marting
Ble med: ons okt 18, 2006 12:41 pm
Lokasjon: Ringerike

Innlegg av marting »

kavaleristen skrev:
ildhane skrev:har du klart å få noen damer med i sekstien??
Eeh, ja. Er ikke det vanlig? hehe. Det var f.eks ikke så dumt å ha stor bil på vei tilbake fra ekstremsportveko på Voss i år da det ble satt inn "buss for bane" og et par heldige venninner fikk sitte på med 60en istedet for å ta buss :)

Tror forøvrig at den matta jeg la inn dempet nokså dårlig. Ingen merkbar forskjell, utenom at jeg mener å synes den demper vibrasjoner overført til baggasjen ganske effektivt. Så mindre klirring og risting blir det selv om veistøy ikke er hørbart dempet.

Dessuten leker jeg med en ny tanke nå.. Hadde i prinsippet vurdert tanken å kappe litt i den originale bakseteryggen for å lage stikkluke til ski o.l. uten å måtte ta ned seteryggen. Men så kom jeg på at det kanskje går an å ta ut hele baksetet og sette inn 2stk vanlige stoler istedet. Vet at bl.a. Bamako-cruiseren fra Sykkylven har denne konfigurasjonen. Noen som vet om noen som har gjort dette? Søkt endel på ih8mud og her på forumet uten å finne noe av interesse på akkurat det :|

Det er vel bare å finne noen seter som ikke bygger så mye opp fra gulget også lage en slags travers mellom festene..

Lyddemping av 60 har jeg gitt opp... har 4 mm tjukk asfaltpapp sveisa fast i hele gulvet.. hjalp ikke stort..Tviler på at dynamat o.l er så fryktelig mye bedre.
Tror det eneste som virkelig hjelper er tykkere gulvteppe.... legge et tjukt orientalsk teppe under det orginale så blir det nok bra ..
Martin, Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?)
Brukeravatar
toddi
Kontakt:

Innlegg av toddi »

Hvist du skal få resultater ved å lydisolere 60 bør man, først ta hjulbrønnene, inne og ute. Torpedo vegg innv, men da hele vegg. Gå over alle gjennonføringene. Lage en ordning ved girspakene som kan isolere, og ta hele brønnen. Dørene bør også dempes noe. Det gir garantert resultat. Men skal man gjøre det ordentilg så må du ribbe den helt og bygge den opp igjen med full gass på demping :mrgreen: . Det er min teori.
Jobber med saken
Brukeravatar
kavaleristen

Det er mottatt, Toddi og Martin! Legger lyddempingsprosjektet dødt inntil jeg eventuelt ikke har mer å gjøre på børsa. Og dét tar nok noe tid.. Istedet for Dynamat tror jeg dynamitt hadde gjort susen på å få stilnet den sveiva, hehe.

Var under bilen en tur igjen ikveld. Var på 80mils helgen som var med full bil, og 3.giret har begynt å knurre igjen om jeg girer med høyt turtall opp fra andre. Det er ingen lekkasje fra master cylinder på clutchen, og væsken ser bra ut. Dermed dro jeg den samme spanske som sist og skrudde ut/forlenget staget mellom pedal og sylinder. Det er fortsatt margin å gå på hva gjelder vandring på pedalen, selv om den nå tar veldig mye lenger ute enn jeg er vant med. Bedre det enn å la girkassen knurre ved giring tenker nå jeg. Men samtidig er det litt merkelig/bekymringsverdig kanskje, at jeg må justere pedalstaget så langt ut at det nå ikke står i mer enn halvveis inn i clevis/gaffelen som er festet til pedalen (se skisse). Er dette normalt mon tro? hm
mastercyl.jpg
mastercyl.jpg (64.51 KiB) Vist 4187 ganger
Tok den ut på en liten prøvetur, og nada knurring ble observert ved giring til 3. Nå pleier problemet å forverres ved langkjøring, så vi får se imorgen. Interessant nok ble 5.giret også mye bedre! Har måtte matche turtallet helt for å få inn 5. før, men nå gikk det som en drøm uten mye matching. Det detter like fort ut av gir igjen som før riktignok, men det får bare være.

Prøvde også å opp en dårlig peileskrue til transferkassa. Det gikk ikke. Så over det meste av undersiden i samme slengen, og la merke til at det jeg før har tatt for å være svetting fra motor og litt drypping fra oljefilter nok heller er en grei lekkasje fra fremre pinjong. Styrekulene ser også ut til å være passe våte av olje. Det er min klare diagnose at fremdiffen og -aksel trenger en skikkelig overhaling :/ Frister ikke veldig akkurat for tiden å gjøre det. I mellomtiden skal jeg påse at diffen ikke går tørr. Nå skal det være et minimum av slitasje uansett, med frihjulsnavene koblet ut. Men til vinteren må det være operativt. Baaah. Littegrann lei 60 nå ikveld må jeg innrømme. Er så mye plukk at man kan miste motet innimellom. Hjalp ikke videre at jeg prøvekjørte den nyanskaffede 80en til Sleggemekkern igår heller. Snasen bil!
'95 HDJ80 33" overlander
Brukeravatar
kavaleristen

Så var det dags for litt skruing igjen. Etter et par dager med mye motvilje i 60en fikk jeg endelig justert clutchen tilbake til normalen. Jeg må absolutt få lest meg opp på clutch-sylindere og bestilt opp deler så jeg får gjort en liten restaurering der. Har følelsen av at det er noe muffens der altså :/

Sjekket også oljenivået på framdiffen, og det var jo endel igjen heldigvis. Hadde på litt ekstra så den holder tur-retur Oslo-Førde i helgen (kjekt at det er litt olje der framme selv om det går i 2hulsdrift med frakoblede nav).

Bremseslangen bak ble forlenget idag! Godt å vite at jeg har nok å ta av til full flex. Noen bilder fra dagens operasjon:
brems2.JPG
brems2.JPG (96.3 KiB) Vist 4149 ganger
ferdig forlenget
ferdig forlenget
brems6.JPG (76.25 KiB) Vist 4149 ganger
brems9.JPG
brems9.JPG (87.25 KiB) Vist 4149 ganger
Luftet bremsene med hjelp fra gamlingen og tok så doningen ut på en liten safari for å finne et sted der jeg kunne få litt flex. Det var altfor flate veier her i hallingdalen, men fant nå en liten skogsbilvei jeg fikk brøytet litt oppetter :)
skogsvei0.jpg
skogsvei0.jpg (104.77 KiB) Vist 4149 ganger
skogsvei2.JPG
skogsvei2.JPG (141.56 KiB) Vist 4149 ganger
Må si meg fornøyd med BFG AT-dekkene i "offroad" sammenheng. Kjørte et par bratte småskrenter med bløt jord også, uten tendens til spinning. Ble et par nye riper i lakken av no furer som stod litt for nærme, og dro av rammen rundt frontlykta på venstre side. Var på igjen etter 2 min, så ingen fare.

Prøvde meg også på min første sveis.. eeeh, trenger litt mer trening ser det ut til :roll:
sveis.JPG
sveis.JPG (142.81 KiB) Vist 4149 ganger
'95 HDJ80 33" overlander
Brukeravatar
Thomazinho
Ble med: man mar 16, 2009 9:26 pm
Lokasjon: Kongsberg

Innlegg av Thomazinho »

Bli med på kjøring i Kongsberg til tirsdagen a!
'92 4 Runner i skog og mark
'06 Yaris Perverso på arbe'
per_viggo
Ble med: tor apr 06, 2006 12:43 am
Lokasjon: Askøy

Innlegg av per_viggo »

Hei
Jeg hadde problemer med clutchen på min 60, der var det slave sylinderen nede på clutch huset som var lekk.
Man får kjøpe rep.sett til denne sylinderen, jeg kjøpte ny (tror den kostet i underkant av en 1000-lapp)

Sjekk den sylinderen :shock:

Mvh Per Viggo
Per Viggo
in wind and weather
150
Brukeravatar
vitalogy
Ble med: ons des 24, 2008 1:26 pm
Lokasjon: Molde

Innlegg av vitalogy »

Cluchsylinder rep er faktisk veldig enkelt. Regner med at de er ganske like på 60 og 70.
Så iallefall temmelig likt ut på deletegninga di.

Jeg gjorde hele jobben på under en time. Ferdig lufta.

Det jeg oppdaget var at bremsevesken som kom ut lignet mer på gjørme enn bremseveske.
Var temmelig mye vann og rust der.
Fikk helt ny cluch av å bytte ut dette :)
Svar

Tilbake til «Garasje»